Varför så få svenskfödda bussförare?

Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Det känns lite fördomsfullt att räkna bort yrken för att man själv tycker/tror att det skapar leda i längden. Förmodligen är det sant för dig, men det är en högst subjektiv sanning.

Och sen så är det ganska många som tycker att det är skönt att om man är sjuk så lagras inte arbetet på hög och man måste arbeta ifatt den tiden man varit sjuk, utan någon annan gör arbetet.

Att inte vara det minsta oumbärlig är fantastiskt :D

Nu har jag visserligen saker som samlas på hög om jag är sjuk men det är självpåtaget.

Sedan är ganska många nöjda med att förstå att via utkomsten från det jobb jag har kan jag skapa mig en fantastiskt utvecklande fritid. Utan att nånsin vilja, via yrket, ha någon utmaning eller utveckling. Det räcker med hyggliga villkor, bra arbetskamrater och en dräglig lön.

Det jag menar är bara att med tanke på hur många timmar av ens liv som man faktiskt tillbringar på jobbet så är det lättare om man tycker det är kul att gå dit, istället för att all fantastisk utveckling ska äga rum på fritiden.

Så därför kan man inte ha som argument att Svenskfödda inte kör buss för att det skulle vara tråkigt.

Är det någon som säger det, då?

Och sen så är det ganska många som tycker att det är skönt att om man är sjuk så lagras inte arbetet på hög och man måste arbeta ifatt den tiden man varit sjuk, utan någon annan gör arbetet.

Är bussförare det enda jobb du kan tänka dig där det är så?

Att inte vara det minsta oumbärlig är fantastiskt :D

Nu har jag visserligen saker som samlas på hög om jag är sjuk men det är självpåtaget.

Jag skulle nog vilja påstå att oumbärlighet hos enstaka individer är en stor brist hos organisationen och att ingen jag någonsin jobbat med, eller personligen själv, varit oumbärlig annat än i korta tidsskeenden.

Det gäller i samtliga yrken och är kanske mer något som odlas i mer akademiska yrken än andra yrken, men likväl falskeligen som satan.

När jag sade upp mig från ridskolan gick den i konkurs :crazy:

Det tär ngt oerhört att vara oumbärlig. Smickrande en stund på sin höjd.

Det kan väl vara roligt utan att man måste utvecklas? Räcker det inte med att man trivs? Vad som gör att man trivs är ju högst individuellt.

Det känns som om jag redan svarat på det. På sikt över ett yrkesliv så tror jag att chansen för att man ska trivas på arbetet ökar om jobbet innebär en utveckling, snarare än att man i 30-40 år utför samma moment.

När jag sade upp mig från ridskolan gick den i konkurs :crazy:

Det tär ngt oerhört att vara oumbärlig. Smickrande en stund på sin höjd.

Ja, det talar knappast emot att den är en enorm brist hos organisationen och egentligen inte något som handlar om individen. Och det är samma mekanismer inom många yrken.

Tja både bussar, trafik och passagerare ser ju annorlunda ut idag än för 20 år sedan.

Varför måste du alltid rätta när du vet vad som menas ?? Du gör det hela tiden...Jag är från Norrland, du inte..därav kanske det brister dialektalt..vad vet jag. Det jag menar med körning är sträcka..

Jag skulle tycka det var ruskigt tråkigt att sitta inne framför samma dator hela dagarna. Absolut ingen variation alls ju.

kl

Jag älskar mitt jobb. Jag är orutinerad och har mycket kvar att lära. Jag är svensk. Jag är tjej och dessutom knappt 23 år fyllda, började köra samma år som jag fyllde 21. Jag är diagnostiserad ADHD vilket gör att mitt jobb som just bussförare passar mig som handen i handsken då jag vet exakt vad jag ska göra och hur de ska göras. Den tidspassning som sker gör mig lugn och dagarna går fruktansvärt fort.
Jag gillar motorer och stora fordon. Gillar att känna lite press och stress och att ratta runt en buss, oavsett vart de är, är inte så himla enkelt som man tror. Fast enligt mig är själva busskörningen den enklaste biten av jobbet.
Jag får många höjda ögonbryn när jag säger att jag aldrig vill lämna bussbranschen. "Du som är så ung, du kan ju plugga vidare?" "Men att köra buss kan ju inte vara någon höjdare.." Jo, för MIG är mitt jobb rena rama drömjobbet då jag som liten alltid satt längst fram vid föraren och längtade själv efter att få sitta där. Nu gör jag det.
Fick du diagnosen efter körkortet? Det kan vara nog så svårt att få bil körkort med ADHD, eftersom många inte klassas som bra förare...
Vet flera av mina vänner (som kör bra) som har ADHD och de fick fylla i papper nå ej sanningsenligt då en fick vänta över ett år på övnings körning still ståndet....

Varför måste du alltid rätta när du vet vad som menas ?? Du gör det hela tiden...Jag är från Norrland, du inte..därav kanske det brister dialektalt..vad vet jag. Det jag menar med körning är sträcka..

Därför att du skrev tvärt om i detta inlägg.

Nu tror du säkert jag menar samma sträcka A-B dag ut och dag in..menade jag inte. Även om man har 10 olika områden så blir det ju till slut samma körning. Jag skulle då aldrig stå ut med det. Andra kanske, men inte jag.

För oss i branschen så är sträcka och körning olika saker.
Så det är ju rimligt att jag då tolkar det så.

Så därför kan man inte ha som argument att Svenskfödda inte kör buss för att det skulle vara tråkigt.

Är det någon som säger det, då?

Ja du.
Indirekt.

Du påstår i inlägg efter inlägg att busskörning är så tråkigt att alla som kan välja något annat därför gör det.

Det är.
1 Fel
2 Förolämpande mot yrket

Alltså jag känner en del märkliga kombinationer.

Tandläkare som kör buss.
Civilingenjör som skor hästar.
För att ta de mest extrema exemplen.

Och varför skulle det vara roligare att vara Pilot?

I_u är norrlänning i förskingringen. Hon förstår nog det hon vill förstå. :grin:

Annars så kan man ju läsa mitt eget svar på frågan.
Det står en bit upp.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
827
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 310
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 467
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna