Varför skriver du på Bukefalos?

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Tråden på "Bukefalos" om eventuellt medlemsbortfall fick mig att börja tänka på varför jag, och andra, egentligen hänger här. Vad får du ut av att skriva på Buke? (Läs det som "läsa" eller "hänga" om du hellre vill det, det behöver inte vara ett aktivt skrivande.) Har det ändrats med tiden? Är det olika i olika perioder?

För mig är det nog egentligen så enkelt att hästar och hundar är mina största fritidsintressen. Efter en flytt för några år sedan har jag inte så många IRL-vänner som delar intressena, och det kan jag sakna. Här finns folk som brinner för och kan massor för om det. (Av den anledningen kan det ibland kännas lite knepigt att be om direkta råd här, det kan snabbt hetta till som det gör när många kunniga med olika infallsvinklar får tycka till. Samtidigt är gamla trådar många gånger en guldgruva.)

Sen skriver jag ju i andra trådar också. Där tycker jag att det åtminstone halvanonyma formatet är trevligt. Både FB och Insta har blivit mycket tråkigare de senaste åren; för säg en tio år sedan skrev jag mycket mer och var mycket öppnare där.

Sist men inte minst är det ärligt talat prokrastinering, särskilt nu när jag skriver uppsats. Blir det segt finns alltid en stunds hjärnförströelse på Buke. (Och så är jag, i ett metaperspektiv, allmänt intresserad av hur folk gör när de kommunicerar. Där tar Buke som studieobjekt verkligen aldrig slut.)

När jag började på stallettiden var det för alla trådar på häst som gjorde att jag fastnaden. Med åren har det blivit att jag spenderar mer tid på olika underforum där vi diskuterar nonsen, egna erfarenheter, världshändelser och knyter kontakter. Många "känner" jag bara genom nicket, ett litet fåtal har jag träffat IRL och räknar som goda vänner, haft många roliga skratt och tårar genom åren i olika trådar. Saknar en del gamla nick.

Jag tycker det är ett så bra forum för stämningen är mjukare än på många ställen. Sen går vi såklart i clinch med varandra ändå ibland men överlag tycker jag det präglas av bra värderingar.

Tycker det är trevligt att få dela med mig av vardagen med häst och hund, just häst är det inte så många av mina närmaste vänner IRL som håller på med, så det är kul att ha ett sammanhang kring dem här. Hund har jag ett större sammanhang IRL så blir inte fullt lika aktiv där. Sen älskar jag att det finns något för alla mina andra intressen här också, mat, bak, målning, sy kläder, läsa böcker. Mycket humor också!

Skriver nästan aldrig numera (var mer aktiv förr) men hängt här sedan stallet.com tiden, så lite gammal vana, ofta för underhållning (en del trådar är helt faschinerande) och ibland för nyfikenhet att lära mig något nytt om ämnen jag knappt visste fanns.

Mycket för att det inte går att trollas lika mycket här som på t.ex facebook. Upplever atat det är mycket lättare att bolla iddeer frågor här utan att bli helt idiotförklarade och få hundrafemtioelva kommentarer som är helt ovidkomma.

Upplever att det ändå är ett diskussionsforum och inte bara pajkastning som -Jag vet bäst och Jag har minsann det värre/bättre osv

Sen har jag hänt här ganska länga och kul att känna igen en del folk som verkar vettiga :)

Jag slutade med hästar för tjugo år sedan men hänger kvar ändå, för mig är det att det (oftast) är ett trevligt samtalsklimat i en internetvärld där mycket annat är hatiskt och hårt och bara består av korta oneliners.
Jag gillar trådarna om världshändelser och politik och lär mig väldigt mycket av dem, ofta använder jag buke som ett komplement till dagstidningar för att det är många som är mer insatta och följer andra nyhetskällor. Sen gillar jag också trådarna om barn, där kan jag också hämta mycket igenkänning och tips.

Jag har varit med sedan stallet tror jag, men har mest läst och inte skrivit så mycket. Gillar konceptet med forum och tycker att det är trist att de är lite utdöende pga alla sociala medier och det känns väldigt tryggt att komma in här efter alla dessa år och se alla välkända nick. Är inte här dagligen men tycker det är mysigt att gå in ibland och bara läsa lite trådar om vad som helst egentligen.
Är själv inte speciellt sugen på att skriva offentligt på some (typ fb) överhuvudtaget och när jag söker svar på något specifikt så går jag hellre in här och söker information om vad det än är då jag upplever att det finns så mycket kompetens på forumet och ni som hänger här känns pålitliga.
Good vibes helt enkelt gör väl att man fortsätter läsa här!

Jag har alltid haft ett stort behov av att få sätta ord på mina tankar och få bolla med andra. Så att få skriva när det händer saker i mitt liv, eller jag funderar på någonting, och få kloka råd från andra ger mig mycket. Dessutom kan det vara skönt med lite distans ibland, att få prata med folk som inte är mitt i ens eget liv.

Jag har varit med sen stallet, även om det var med ett annat nick. Från början var det nog mest för att visa vad jag kunde (host tonåring som tror hon kan och vet allt) men sen har det mer övergått till att få ösa ur all kunskap som finns här. Jag saknar våra 07-trådar där det verkligen kunde dyka upp kloka reflektioner om häst.

Numera läser jag mest, men skriver ibland för att få tips, ge tips eller för att få stöd och känna att även om alla i min omgivning anser att x är rätt, så finns det ett andningshål här som tänker som jag.

Jag gillar extra mycket trådar som blir lite följetong, om det så är en skadad häst som blir frisk, ett hästköp eller en person som lämnar sin idiot till respektive. ;)

Jag tar Bukepaus ibland när jag mår för dåligt mentalt (ibland blir diskussionerna för hetsiga) men jag tror jag kommer hänga här tills forumet försvinner eller jag dör. För mig är det här forumet nåt helt annat än insta, där jag mest kollar på träningsklipp och lägger upp egna.

Jag tar Bukepaus ibland när jag mår för dåligt mentalt (ibland blir diskussionerna för hetsiga) men jag tror jag kommer hänga här tills forumet försvinner eller jag dör. För mig är det här forumet nåt helt annat än insta, där jag mest kollar på träningsklipp och lägger upp egna.

Verkligen samma här! Ibland har jag känt ett stort behov av att pausa - antingen av de skäl du skriver eller att jag behöver all hjärnverksamhet till annat. Men jag verkar återkomma.

Då kan jag ju också svara i tråden ordentligt kanske :idea:

Buke är tidsfördriv sedan många år och alltid lär jag mig något om det så är för något inom samhälle eller hästvärlden eller för den delen annat spännande som jag inte ens visste att jag var intresserad av.
Skriver sällan då jag inte är så bra på att diskutera och många här är väldigt duktiga på argumentera så jag tar det lite personligt :o

Jag har älskat hästar så länge jag vetat att det finns såna djur, så det var så jag hittade hit på stallet.com-tiden. Sen har jag stannat för förströelsen och för att lära mig saker. Jag kanske inte är så välformulerad debattör, men att läsa politiska diskussioner och relationsfunderingar har utvecklat mig så otroligt mycket genom åren. Med tanke på utvecklingen inom SoMe sista tio åren känns det också otroligt befriande med ett välmodererat forum med lite höjd på diskussionerna, utan mängder av bottar, troll och AI-content, med tillsägelser att vårda språk och ton från andra medlemmar när nån spårar.

Sen uppskattar jag det sociala också, utan att känna er IRL så blir det ändå engagerande när en under flera år följer samma människor genom hästköp, valpkullar, relationer som inleds och avslutas osv. Och stöttningen folk får i jobbiga situationer i livet, både i diskussioner och i praktiken ger en ju hopp om mänskligheten 😍 Sen blir det jättehemskt när medlemmar dör, jag insåg genom en off-handkommentar att en jag minns från lång tid tillbaka gått bort t ex

Tidsfördriv. Intressanta diskussioner att följa även om jag inte alltid skriver så mycket. Också ett bra ställe att kunna ställa dumma småfrågor som man inte ställer någon annanstans. T ex "jag har den här textraden från en låt på hjärnan, vilken låt är det?" eller "vad är det här för konstig pryl jag hittade i förrådet" m m.

Jag har Buke som rent nöje. Ser till att inte engagera mig för mycket, sätter irriterande trådar på Ignorera, slutar snabbt följa diskussioner som spårar ur. Skulle vara tråkigt om det försvann men mitt liv skulle inte påverkas nämnvärt.

Även jag har varit med sen stallet-tiden och då var det ju mest hästdiskussioner och tonår. Tänk när det fanns underkategorier med Ungdom-yngre och ungdom-äldre (eller nått sånt?). Buke var min kurator och guide i livet under hela tonåren och början av vuxenlivet.

Sen tog jag paus i jättemånga år, livet förändrades och sociala medier kom. Sen en tid tillbaka har jag hittat tillbaka igen. Uppskattar att diskutera med både likasinnade och ej-likasinnande, lär mig saker, får reflektera och fundera. Jag uppskattar den typen av samtal i verkligheten också, men anonymiteten är befriande och här möter jag också människor som är mer olika mig än i verkligheten.

På sociala medier blir man ju blockad så fort man uttrycker en avvikande åsikt :laugh:. Det är inte heller ett format som inbjuder till så mycket reflektion.

Liknande trådar

• Vill ni hjälpa mig med en ny "Bukeroman"?
  • OS-trådar?
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ny på Buke

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat