Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
:):rofl:


Okej! Jag har bara gjort KUB än och då sa hon inget om det. :) Ett par långa veckor kvar till RUL än.
Vid mitt KUB sa hon ”här är din bukvägg och här är moderkakan” ”okej så den ligger i framvägg?” ”Jaa... fast det kollar de på vid RUL sen.” Så jag vet inte om den evt kan röra på sig...?

Framvägg el bakvägg tror jag inte har så stor betydelse mer än att det förstnämnda kan göra det svårare att känna fosterrörelser tidigt. Läste massa läskiga forumtrådar om att placenta i framvägg skulle öka risken för vidöppen hjässbjudning men min BM försäkrade mig om att det inte stämde. Enl henne är det typ 50/50 fram-/bakvägg och så vanliga är inte vidöppna hjässbjudningar.

De kollar mest för att se att den ser bra it och inte ligger ivägen i förlossningskanalen.
 
Vid mitt KUB sa hon ”här är din bukvägg och här är moderkakan” ”okej så den ligger i framvägg?” ”Jaa... fast det kollar de på vid RUL sen.” Så jag vet inte om den evt kan röra på sig...?

Framvägg el bakvägg tror jag inte har så stor betydelse mer än att det förstnämnda kan göra det svårare att känna fosterrörelser tidigt. Läste massa läskiga forumtrådar om att placenta i framvägg skulle öka risken för vidöppen hjässbjudning men min BM försäkrade mig om att det inte stämde. Enl henne är det typ 50/50 fram-/bakvägg och så vanliga är inte vidöppna hjässbjudningar.

De kollar mest för att se att den ser bra it och inte ligger ivägen i förlossningskanalen.

Byter från framvägg till bakvägg tex gör de ju inte men de kan ändra lite läge i takt med att livmodern växer. En placenta som är nästintill föreliggande vid RUL flyttar sig ofta uppåt tex så den inte är i vägen längre. :)

Annars spelar det ju ingen roll men för mig som är snittad 2 gånger tidigare är ju fördelen med bakvägg att det inte finns nån risk för placenta accreta dvs att placentan är inväxt i ärret.
 
Vid mitt KUB sa hon ”här är din bukvägg och här är moderkakan” ”okej så den ligger i framvägg?” ”Jaa... fast det kollar de på vid RUL sen.” Så jag vet inte om den evt kan röra på sig...?

Framvägg el bakvägg tror jag inte har så stor betydelse mer än att det förstnämnda kan göra det svårare att känna fosterrörelser tidigt. Läste massa läskiga forumtrådar om att placenta i framvägg skulle öka risken för vidöppen hjässbjudning men min BM försäkrade mig om att det inte stämde. Enl henne är det typ 50/50 fram-/bakvägg och så vanliga är inte vidöppna hjässbjudningar.

De kollar mest för att se att den ser bra it och inte ligger ivägen i förlossningskanalen.

Ja jag funderar mest för att de jag pratat med säger att de börjar känna rörelser i typ v 16, rörelser som det inte gick att ta miste på vad det var för något. Och här sitter jag i vecka 18 och känner kanske om jag verkligen verkligen anstränger mig, men sen funderar ändå på om det var inbillning. :p

---------

Något annat - idag har jag köpt första barngrejen. En barnstol på Erikshjälpen. :)Den har hjul på sidorna så jag tror man kan lägga den ner och ha typ som "bil". Den har lite tråkig färg så jag funderar på att slipa och olja in eller måla om den. Kändes lite stort att köpa den. Jag som inte ens fattat att det är på riktigt än.
 
Ja jag funderar mest för att de jag pratat med säger att de börjar känna rörelser i typ v 16, rörelser som det inte gick att ta miste på vad det var för något. Och här sitter jag i vecka 18 och känner kanske om jag verkligen verkligen anstränger mig, men sen funderar ändå på om det var inbillning. :p

---------

Något annat - idag har jag köpt första barngrejen. En barnstol på Erikshjälpen. :)Den har hjul på sidorna så jag tror man kan lägga den ner och ha typ som "bil". Den har lite tråkig färg så jag funderar på att slipa och olja in eller måla om den. Kändes lite stort att köpa den. Jag som inte ens fattat att det är på riktigt än.
Jag kände nog runt v 16-17 förra grav trots moderkaka i framvägg. Tydligt före RUL iaf. Denna gång ingenting mer än kanske lite fladder som lika gärna kunnat vara mina egna tarmar och nu i v 19 med andra barnet. Moderkaka i framvägg igen men den kanske sitter på annan höjd och därför dämpar mer.
 
Ja jag funderar mest för att de jag pratat med säger att de börjar känna rörelser i typ v 16, rörelser som det inte gick att ta miste på vad det var för något. Och här sitter jag i vecka 18 och känner kanske om jag verkligen verkligen anstränger mig, men sen funderar ändå på om det var inbillning. :p

---------

Något annat - idag har jag köpt första barngrejen. En barnstol på Erikshjälpen. :)Den har hjul på sidorna så jag tror man kan lägga den ner och ha typ som "bil". Den har lite tråkig färg så jag funderar på att slipa och olja in eller måla om den. Kändes lite stort att köpa den. Jag som inte ens fattat att det är på riktigt än.
Kände inget förrän runt v.20. Tydligt blev det först från v.23-ish :).
 
Ja jag funderar mest för att de jag pratat med säger att de börjar känna rörelser i typ v 16, rörelser som det inte gick att ta miste på vad det var för något. Och här sitter jag i vecka 18 och känner kanske om jag verkligen verkligen anstränger mig, men sen funderar ändå på om det var inbillning. :p

---------

Något annat - idag har jag köpt första barngrejen. En barnstol på Erikshjälpen. :)Den har hjul på sidorna så jag tror man kan lägga den ner och ha typ som "bil". Den har lite tråkig färg så jag funderar på att slipa och olja in eller måla om den. Kändes lite stort att köpa den. Jag som inte ens fattat att det är på riktigt än.

Hade RUL i v. 19+6 tror jag. Har för mig att jag började känna precis innan dess (nån vecka). Väl på RUL fick jag veta att jag har moderkakan i framvägg vilket kan göra att man inte känner så bra. Tyckte det i början var svårt att veta vad som var vad eller om jag inbillade mig. I början kändes det som ryckningar, typ som runt ögat när man är stressad. Nu i v. 25 känns det mer som fisksprattel 😂 Spännande att lära känna bebisens dagsrytm, ofta väldigt aktiv på kvällen och på natten, men lugnare mitt på dagen. Vi får väl hoppas att det inte blir så när den kommer ut.
 
Ja jag funderar mest för att de jag pratat med säger att de börjar känna rörelser i typ v 16, rörelser som det inte gick att ta miste på vad det var för något. Och här sitter jag i vecka 18 och känner kanske om jag verkligen verkligen anstränger mig, men sen funderar ändå på om det var inbillning. :p

Jag började känna av lite som att bubblor spräcktes i v. 18, innan dess kände jag ingenting.
Då har jag ändå tydligen moderkakan i bakvägg.

Nu i v. 22 känner jag bumparna både från in- och utsidan, och även sambon har lyckats känna några karatesparkar :heart
 
Hade RUL i v. 19+6 tror jag. Har för mig att jag började känna precis innan dess (nån vecka). Väl på RUL fick jag veta att jag har moderkakan i framvägg vilket kan göra att man inte känner så bra. Tyckte det i början var svårt att veta vad som var vad eller om jag inbillade mig. I början kändes det som ryckningar, typ som runt ögat när man är stressad. Nu i v. 25 känns det mer som fisksprattel 😂 Spännande att lära känna bebisens dagsrytm, ofta väldigt aktiv på kvällen och på natten, men lugnare mitt på dagen. Vi får väl hoppas att det inte blir så när den kommer ut.
Hehe den dygnsrytmen brukar väl tyvärr hålla i sig ett tag efter leverans. Speciellt med kvällsoro och magknip som är väldigt vanligt. ”Sov när bebis sover” låter som en klyscha och det är ju ofta enda tiden man har att typ äta och duscha och ta hand om hemmet men det är SÅ sant och typ en förutsättning för överlevnad i många fall...
 
Något annat - idag har jag köpt första barngrejen. En barnstol på Erikshjälpen. :)Den har hjul på sidorna så jag tror man kan lägga den ner och ha typ som "bil". Den har lite tråkig färg så jag funderar på att slipa och olja in eller måla om den. Kändes lite stort att köpa den. Jag som inte ens fattat att det är på riktigt än.

En sån hade jag och min syster när vi var små :love: kommer inte ihåg att vi satt i den så mycket men däremot var det en kär leksak i många år
 
Alltså, min hårväxt har gått bananas sen jag blev gravid! Kul om det bara var på huvudet men nuförtiden börjar bikinilinjen strax nedanför naveln och slutar på tårna :nailbiting: Har väl inte precis varit någon slät hårlös Barbie innan heller men det här är ju löjligt :rofl: Rakar jag benen tar det 2 dagar innan jag är varulv igen, kommer ju inte att frysa i vinter i alla fall...
 
En sån hade jag och min syster när vi var små :love: kommer inte ihåg att vi satt i den så mycket men däremot var det en kär leksak i många år

Den är så himla fin! Älskar den, och 95 kr sen. Kap! Däremot är den typiskt nog för hög för vårt bord, det finns liksom ingen plats för benen på barnet att ta vägen. Det lutar åt att vi sågar bort en del av sidoplankan på bordet - problemet löst. Eventuellt inte så vackert dock. :p Vägrar att inte använda detta fynd.
 
Så, då har jag varit hos läkaren och blivit sjukskriven tom 31/1, bara att hoppas att inte FK tänker strula nånting nu. Det känns trist men samtidigt skönt att slippa stressen över att ta sig till jobbet och orka prestera där och istället kunna lägga den lilla ork jag har på att klara av ruljansen på hemmaplan.
 
Här är det helt galen aktivitet i magen, i helgen har lillasyster hållt igång nästan dygnet runt. Jag blir helt slut :o längtar tills hon är på utsidan, men det är ju så lång tid kvar :arghh:

Här är också världens aktivitet i magen! Idag har den levt om precis hela dagen :eek:

I övrigt rullar det på här, går in i v24 imorgon. Ska till BM på torsdag. Vissa dagar har jag dock haft lite blandade känslor kring det hela. Men antar att det är normalt att ha olika känslor när det är något så stort som ändå händer i livet. Funderar på hur allt ska bli och vad vi har gett oss in på... Men är såklart glad och förväntansfull också :heart
 
Alltså, det här med att stråla av lycka och gå runt i ett rosa skimmer när man är gravid... Det måste ju vara en av de bäst odlade myter som finns? Jag vet ingen som faktiskt känner så, på riktigt? Ändå förväntas det av "alla". Kroppen blir obekant, det är illamående, foglossning, sura uppstötningar och alla andra vanliga och ovanliga symptom. Du kan inte äta vad du vill, dricka vad du vill, eller ens göra vad du vill. Det är stort och läskigt rent mentalt. Sen har du typ en månad på dig att komma tillbaka i samma form som innan, annars är du slö och slapp, typ.

Bara för att slutprodukten lockar så betyder det inte att hela framställningsprocessen är så jäkla kul hela tiden. Jag kan längta efter barnet i magen utan att gilla att vara gravid! Det är så jävla mycket krav på hur vi borde tycka och tänka att jag blir sur och tvärt emot :p
 
Dock insåg jag förut att min ganska rymliga vinterjacka stränar redan lite över magen och inte ens mannens täckbyxor är ju i närheten av att gå att knäppa! Suck, jag har ingen lust i att investera i mamma-vinterkläder för en enda säsong.

@Flixon kan bara instämma, kan också bli vrång och framhäver gärna att det där mytomspunna skimret mest just är en myt :D
 
Här är det mest tyst tycker jag, skönt pa ett sätt men samtidigt känns det lite trakigt att folk inte verkar vilja gratulera till nr 5. Far väl skriva ut det pa facebook snart :/ . Mina tva närmaste vänner och svärfar är glada iaf.

Jag är i läget nu att gravidkläder är för stora men mina vanliga kläder för sma. Har beställt lite nya byxor, mina andra är nog lite uttöjda efter förra graviditeten. Jag maste nästan ha jeans och andra kläder i smalare modell, eftersom jag är överviktig och ganska kort sa maste kläderna liksom markera magen annars ser jag ut som ett vandranade tält. Men det maste vara mjuka och sköna kläder ända annars fungerar det inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 272
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 927
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 516
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp