Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om vi pratat om det förut, men hur gör ni andra med vaccin mot influensa?

Min BM pratade om vaccination i v16, och risken för att "vaccinationsdriven" för i år skulle vara över då, så jag fattade liksom aldrig om det fanns någon anledning att inte vaccinera sig innan dess? :confused: Har i alla fall tänkt att göra det, blev erbjuden att göra det via jobbet och vårdcentralen har dropp-in på hyfsat okej tider så bara jag får klartecken för att göra det redan nu så ska jag se till att få det gjort.
 
Jag har också vaccinerat mig, det var inget svårt val. Har varit supersjuk i influensan flera vintrar och det har varit en pärs som ogravid, så kan jag slippa det som gravid så JA TACK! Men förra året vaccinerade jag mig och fick influensa ändå, förra årets vaccin var ju en flopp, hoppas årets är bättre.
 
Vet inte om vi pratat om det förut, men hur gör ni andra med vaccin mot influensa?

Jag kommer likt många andra att vaccinera mig, men får vänta tills nästa vecka då jag inte har möjlighet innan.


KL

Vad förresten hos BM idag, och är nu i v. 21+3.
Blodvärdet började bli lite lågt så jag blev beordrad till att knapra järnpiller från och med nu. I övrigt var mina värden bra.

Så mysigt att höra minis hjärtslag igen :heart
 
Vet inte om vi pratat om det förut, men hur gör ni andra med vaccin mot influensa?

Jag har eventuellt redan haft influensa, väntar på provsvaren.. är de negativa så vaccinerar jag mig via jobbet! Har aldrig vaccinerat mig mot säsongsinfluensa förut, men var astufft att vara så sjuk som jag var för ngr veckor sedan, vill gärna inte bli så sjuk igen som gravid.. känns som om mitt immunförsvar inte gjorde någon nytta alls! :down:
 
Kommer att vaccinera mig nästa vecka, inte bara för att jag är gravid utan träffar mycket folk på jobbet och många är svaga och redan sjuka, skulle kännas hemskt om jag skulle smitta någon av dom
 
Jag ska också vaccinera mig har jag tänkt. Måste bara hitta tiden, dvs kunna gå ifrån jobb när deras mottagning är öppen.

Jag har varit hemma och varit sjuk hela förra veckan. Har alla symptom på influensa förutom feber. Är uppe varje natt för att jag inte kan andas och hostar tills jag kräks varje morgon. Jag är så risig. Har jobbat hela dagen idag, men är så trött när jag kommer hem att jag bara vill lägga mig i soffan och gråta. Är jag inte piggare imorgon får jag gå till vc och be om sjukintyg veckan ut för såhär kan jag inte ha det. Osäker på hur graviditeten ställer till det för mig dock. Sen hamnar jag efter på jobbet vilket är väldigt stressande. Chefen har heller inte lyckats rekrytera nån vikarie vilket gör mig ännu mer stressad.
 
Jag har efter helgen fått ganska ont i nedre delen av magen - speciellt när jag reser mig upp och går. Undrar om detta kan vara foglossning? Har inte känt något av graviditeten innan. Är i v. 17 nu.
 
Jag har efter helgen fått ganska ont i nedre delen av magen - speciellt när jag reser mig upp och går. Undrar om detta kan vara foglossning? Har inte känt något av graviditeten innan. Är i v. 17 nu.
Nedre delen av magen låter mer som växtvärk än foglossning, jag har också en del sån mellan varven. Särskilt som du säger, när jag reser mig upp och går. Foglossning känns mer antingen i pubisbenet eller vid sidan av svanskotan, upplever jag.
 
Jag har efter helgen fått ganska ont i nedre delen av magen - speciellt när jag reser mig upp och går. Undrar om detta kan vara foglossning? Har inte känt något av graviditeten innan. Är i v. 17 nu.
Tänker också snarare växtvärk eller ligamentsmärtor.
 
Alltså denna ständiga hunger O_o Blir proppmätt när jag äter, men såhär mindre än en timme efter middagen är jag hungrig igen. Känns inte som att jag gör annat än äter :o:DNågon mer?
 
Alltså denna ständiga hunger O_o Blir proppmätt när jag äter, men såhär mindre än en timme efter middagen är jag hungrig igen. Känns inte som att jag gör annat än äter :o:DNågon mer?

Här är en till :o Samtidigt har jag aldrig upplevt att jag blir så himla mätt som jag blir nu, det går verkligen inte att äta mer när jag väl blivit mätt. Och jag orkar inte lika stora portioner, så att det blir massa mellanmål emellan kanske inte är så konstigt :laugh:
 
Alltså denna ständiga hunger O_o Blir proppmätt när jag äter, men såhär mindre än en timme efter middagen är jag hungrig igen. Känns inte som att jag gör annat än äter :o:DNågon mer?
Japp :cool: kan väl inte påstå att jag äter mindre per gång heller...:angel: väldigt svårt att hålla en ständig hunger under kontroll (med andra medel än att äta), särskilt när man mår riktigt dåligt så fort hungern ignoreras. Mår illa, känner mig darrig osv.
 
Är det någon som har tips på bra böcker om graviditet, förlossning eller första småbarnstiden? :)

De jag har är Ina May's Guide to childbirth, Lin Dalens Amning i nöd och lust och Susanna Helis Föda utan rädsla. Gillar samtliga av dem!
 
Jag är inte så speciellt hungrig vilket oroar mig lite grann. Jag äter ungefär som jag gjorde innan jag blev gravid, men jag har gått upp nära fyra kilo i alla fall så det borde ju vara positivt. Däremot har jag aldrig druckit så mycket någonsin förut. Törstig jämt! :crazy:
 
Förlåt för att jag typ spammar tråden idag. :D Men jag har tänkt lite på det här med "lugnande" andning. Jag har gjort en del yoga där de säger att man ska andas på ett visst sätt, som att andas in djupt och ut länge, men alltså jag klarar bara några andetag sedan får jag lite panikkänslor. Jag måste få andas som jag vill! När jag var till barnmorskan sist och skulle ta blodprov låg jag på britsen och tittade upp i taket och andades som vanligt när hon säger åt mig att träna på att ta djupa andetag. Jag är inte rädd för nålar men kände mig mer stressad över att det blev en "grej" eller vad man ska säga, med andningen. Ni som fött barn tidigare, hur kände ni med andningen under tiden? Var det något speciellt som fungerade bättre än något annat? Några tips som inte fungerade bra för er?

Jag läste i Föda utan rädsla och blev lite lättad på något vis när det stod att en djup andning kan rubba balansen mellan syre och koldioxid och att det kan ge en ökad ångest. Kände mig inte fullt lika mycket som ett freak längre som inte alls förstår mig på det här med djupandning. Kanske slipper jag försöka mig på att lära mig tycka om att andas på ett sätt jag inte vill. Jag kanske kan försöka koncentrera mig på att andas så gott det går i en lugn takt istället.
 
Förlåt för att jag typ spammar tråden idag. :D Men jag har tänkt lite på det här med "lugnande" andning. Jag har gjort en del yoga där de säger att man ska andas på ett visst sätt, som att andas in djupt och ut länge, men alltså jag klarar bara några andetag sedan får jag lite panikkänslor. Jag måste få andas som jag vill! När jag var till barnmorskan sist och skulle ta blodprov låg jag på britsen och tittade upp i taket och andades som vanligt när hon säger åt mig att träna på att ta djupa andetag. Jag är inte rädd för nålar men kände mig mer stressad över att det blev en "grej" eller vad man ska säga, med andningen. Ni som fött barn tidigare, hur kände ni med andningen under tiden? Var det något speciellt som fungerade bättre än något annat? Några tips som inte fungerade bra för er?

Jag läste i Föda utan rädsla och blev lite lättad på något vis när det stod att en djup andning kan rubba balansen mellan syre och koldioxid och att det kan ge en ökad ångest. Kände mig inte fullt lika mycket som ett freak längre som inte alls förstår mig på det här med djupandning. Kanske slipper jag försöka mig på att lära mig tycka om att andas på ett sätt jag inte vill. Jag kanske kan försöka koncentrera mig på att andas så gott det går i en lugn takt istället.
Andning? Menar du den i syrgasmasken? Annars vet jag inte vad du menar :D nä men allvarligt så tror jag inte att jag brydde mig nämnvärt om någon andning. Om det hjälper en att slappna av genom att tänka på den, så är det säkert jättebra. Men jag tror inte att det är någon magisk universallösning som funkar för alla, och om det får dig att stressa upp dig så tror jag det gör mer skada än nytta.
 
Andning? Menar du den i syrgasmasken? Annars vet jag inte vad du menar :D nä men allvarligt så tror jag inte att jag brydde mig nämnvärt om någon andning. Om det hjälper en att slappna av genom att tänka på den, så är det säkert jättebra. Men jag tror inte att det är någon magisk universallösning som funkar för alla, och om det får dig att stressa upp dig så tror jag det gör mer skada än nytta.

Haha, ja eventuellt menar jag den i syrgasmasken! :D Nej jag tror knappast att jag ska kunna andas lugnt och sansat genom hela förlossningen, men gud, folk började tjata om att träna på att andas djupt omedelbart jag blev gravid så det kändes som en livsviktig grej att bli mästare på annars var det KÖRT. Nu när jag hör någon yogainstruktör prata om att andas på ett visst sätt blir jag irriterad och tänker "men snälla låt mig andas som jag vill åtminstone!" Jäkla tjat, haha!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 228
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 907
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 484
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp