Vårföräldrar 2022

Bukefalos 30 år!

+ @AgentCarter Tack för tips! Har också tänkt tanken med auroramottagning eller motsvarande. Ska bolla lite med min BM och se vad hon rekommenderar.

Hittade någon podd igår där senaste avsnittet handlade om förlossningsrädsla, inte särskilt djupgående men hjälpte ändå att lyssna på det. Och ett annat avsnitt om hypnobirthing som förberedelse. Insåg att en del av min rädsla absolut beror på att jag känner mig oförberedd och det är ändå ganska lätt att göra något åt :)
Vad var det för podd?

Jag har haft en riktig pissdag psykiskt idag:turd:
Har inte köpt något utöver två pyjamaser ännu, helt enkelt för att det har saknats tid, ork, energi och ekonomi. Har haft mina ändå ganska rejäla fysiska problem som även om de inte är pga graviditet ger sämre ork, vi har nyss köpt ett hus=renovering=månadsutgifter på 60 papp, försöker sälja en häst på det med allt vad det innebär osv. Och så ett barn sen tidigare som verkligen har behövt få tid och energi av mig och sambon.

Hade ändå tänkt köpa 90% begagnat och därför slippa leveranstider så har tagit det lungt, har börjat leta men inte så mycket mer. Men känner att det börjar bli dags nu att leta ordentligt och börja köpa och börjat känna mig stressad.

Och så får man höra av två kompisar att man måste börja ta tag i det, att de börjar känna sig stressade för att jag inte fixat något osv. Då djupdök måendet totalt med skuld och skam, massa tankar på att man är dålig som inte ordnat något osv.

Det är tur att jag har min "det löser sig" sambo, för han är till bra hjälp och stöd. Men känner mig ändå väldigt kass och oförberedd helt plötsligt från att ha gått från att det känns bra och att jag har koll på läget:(

Vet med mig att jag gärna lägger på en "det är bra" fas utåt så tror inte jag riktigt förmedlat hur jobbiga de senaste 17 veckorna varit sedan jag fick diskbråck, eller hur illa det egentligen var (troligen operation om jag inte hade varit gravid, har känslobortfall på stor del av ett ben och har fortfarande känningar av det).

Har inte köpt något utöver två pyjamaser ännu, helt enkelt för att det har saknats tid, ork, energi och ekonomi. Har haft mina ändå ganska rejäla fysiska problem som även om de inte är pga graviditet ger sämre ork, vi har nyss köpt ett hus=renovering=månadsutgifter på 60 papp, försöker sälja en häst på det med allt vad det innebär osv. Och så ett barn sen tidigare som verkligen har behövt få tid och energi av mig och sambon.

Hade ändå tänkt köpa 90% begagnat och därför slippa leveranstider så har tagit det lungt, har börjat leta men inte så mycket mer. Men känner att det börjar bli dags nu att leta ordentligt och börja köpa och börjat känna mig stressad.

Och så får man höra av två kompisar att man måste börja ta tag i det, att de börjar känna sig stressade för att jag inte fixat något osv. Då djupdök måendet totalt med skuld och skam, massa tankar på att man är dålig som inte ordnat något osv.

Det är tur att jag har min "det löser sig" sambo, för han är till bra hjälp och stöd. Men känner mig ändå väldigt kass och oförberedd helt plötsligt från att ha gått från att det känns bra och att jag har koll på läget:(

Vet med mig att jag gärna lägger på en "det är bra" fas utåt så tror inte jag riktigt förmedlat hur jobbiga de senaste 17 veckorna varit sedan jag fick diskbråck, eller hur illa det egentligen var (troligen operation om jag inte hade varit gravid, har känslobortfall på stor del av ett ben och har fortfarande känningar av det).
Gud, jag blir helt slut bara av att läsa om allt det där, förstår att du har haft svårt att få tid och ork att räcka till ❤ Men det är ju fortfarande åtminstone ett par månader kvar (minns inte när du har BF?), och nästan allt går ju också att lösa efterhand när bebisen väl har kommit. Så det är väl mer om man känner att man har väldigt specifika krav på vad man vill ha eller om man vill vara 100% säker på att klara första veckorna med bebis utan att göra några inköp även om den skulle komma för tidigt som det kanske brinner i knutarna? Jag kan känna viss stress över att jag inte har fixat så mycket än, men det är mest för att jag vet att jag inte klarar av att köpa något utan orimligt mycket jämförande och velande först 😅

Gud, jag blir helt slut bara av att läsa om allt det där, förstår att du har haft svårt att få tid och ork att räcka till ❤ Men det är ju fortfarande åtminstone ett par månader kvar (minns inte när du har BF?), och nästan allt går ju också att lösa efterhand när bebisen väl har kommit. Så det är väl mer om man känner att man har väldigt specifika krav på vad man vill ha eller om man vill vara 100% säker på att klara första veckorna med bebis utan att göra några inköp även om den skulle komma för tidigt som det kanske brinner i knutarna? Jag kan känna viss stress över att jag inte har fixat så mycket än, men det är mest för att jag vet att jag inte klarar av att köpa något utan orimligt mycket jämförande och velande först 😅
Jag är beräknad till mitten av april så jag har tänkt att jag ska vara klar med inköpen till slutet av februari (då vi dessutom är i kapp ekonomiskt eftersom all renovering+extra avgifter är färdiga då). Så har tagit det lungt i min bubbla då jag haft min planering.
Var först den här veckan jag haft ork att ens skriva lista på vad vi behöver köpa in då jag har semester. Kommer vara sjukskriven 25% när jag börjar jobba igen nästa vecka, har somnat på jobbet det senaste så lär behövas och det kommer ge mig mer tid och ork till att förbereda.

I vårt worst case scenario om hon skulle komma supertidigt så får sambons familj ta en tur till Ikea när vi är på BB, men det är inte särskilt troligt...
Sambon ska ta en tur till Ikea till veckan och köpa madrass, täcke och lakan så det är klart, han har fått trösta mig en del ikväll:angel1:

Jag är beräknad till mitten av april så jag har tänkt att jag ska vara klar med inköpen till slutet av februari (då vi dessutom är i kapp ekonomiskt eftersom all renovering+extra avgifter är färdiga då). Så har tagit det lungt i min bubbla då jag haft min planering.
Var först den här veckan jag haft ork att ens skriva lista på vad vi behöver köpa in då jag har semester. Kommer vara sjukskriven 25% när jag börjar jobba igen nästa vecka, har somnat på jobbet det senaste så lär behövas och det kommer ge mig mer tid och ork till att förbereda.

I vårt worst case scenario om hon skulle komma supertidigt så får sambons familj ta en tur till Ikea när vi är på BB, men det är inte särskilt troligt...
Sambon ska ta en tur till Ikea till veckan och köpa madrass, täcke och lakan så det är klart, han har fått trösta mig en del ikväll:angel1:
Vet du vad? Jag har BF om två veckor, och bara häromdagen beställde vi de sista grejerna vi anser att vi behöver. Det är väldigt mycket som inte är nödvändigt de första dagarna, i princip är det väl babyskydd (om ni ska frakta bebisen hem i bil), blöjor och rejäla bindor till dig som är det absolut nödvändiga att ha direkt. Övrigt går liksom att lösa i efterhand om det är så. Ni hinner. :heart

Vet du vad? Jag har BF om två veckor, och bara häromdagen beställde vi de sista grejerna vi anser att vi behöver. Det är väldigt mycket som inte är nödvändigt de första dagarna, i princip är det väl babyskydd (om ni ska frakta bebisen hem i bil), blöjor och rejäla bindor till dig som är det absolut nödvändiga att ha direkt. Övrigt går liksom att lösa i efterhand om det är så. Ni hinner. :heart
Rejäla förlossningsbindor har jag köpt hem sedan en månad:D
Har en sedan tidigare och kommer ihåg att det var som du säger, det som behövdes var blöjor, bindor och babyskydd. Men är svårt med hormoner och kritik...

Åh, men då är det ju verkligen hur lugnt som helst. Jag har ibland stressat upp mig över om hon skulle komma ett par månader för tidigt, men har tröstat mig med att då blir man ju ändå kvar på sjukhuset ett tag och hinner fixa saker därifrån före hemgång.

Men som du får kämpa, inte nog med att vara gravid men allt annat uppe på det :heart Det är så fruktansvärt tröttsamt (och sårande) men folks "vänliga" kommentarer. Jag var inte alls beredd på nivån av åsikter folk känner ett behov av att öppet ventilera och som du säger så är ju en extra känslig.

Vi har knappt något ordnat alls och vi har BF i mitten av mars så er tidsplan låter helt rimlig. Det är inte direkt billigt med barnsaker så låter bara klokt att låta ekonomin komma ikapp först. Vi ska hämta det vi ska låna av släkten nu i helgen och efter det inventera vad/om vi behöver komplettera. Annars har vi hittills 1 body, 3 mössor (lånade), en påse med stickade strumpor från svärmor och ett provpaket blöjor. Kommer man långt på :D

Podden är Systrarna Britton, rekommenderas!

@AgentCarter om kompisarna känner sig stressade kan dom väl hjälpa till - det låter som att du haft annat att prioritera, det är faktiskt ingen som helst panik med bebisinköp (och som redan konstaterats klarar man sig med väldigt lite i början, och affärerna finns kvar även när bebisen är född). Ta hand om dig och prioritera ditt mående först :heart

@AgentCarter Usch vad tufft du har det! Allt sånt där löser sig ju men jag förstår att det är tärande att ha så mycket omkring sig. Men du har ju BF om låååång tid, ni kommer utan tvekan hinna skaffa det nödvändigaste om ni vill innan dess :).

Om du finns i närheten av Stockholm så har jag bebiskläder att ge bort :). Jag fick en stor kasse med kläder igår och vi kommer inte kunna använda allt. Hojta i såna fall :).

Vilka trista kommentarer 😕 bebisar behöver inte mycket alls i början! Tror att 90% av föräldrarna har med prylar än vad de egentligen behöver.

Köpa begagnat är ju genialiskt, finns det någon lokal fb grupp som du kan börja följa så du kan köpa när det finns något bra och nära?
Vi letade vagn, pallade inte alla beslut så när det kom ut en som uppfyllde de 3 kraven jag hade för 700kr på promenad avstånd köpte vi den. Ännu är vi nöjda 😃

Du har gott om tid till mitten av april! Verkligen inte schysst av kompisarna att börja prata om att du måste ta tag i det och de känner sig stressade. Dels för att det måste du inte alls. Och dels för att det är så olika hur man känner kring det där. Vissa vill vänta länge innan man köper ngt till bebis av olika anledningar.

Och också. Ni kommer långt på de där två pyjamasarna om man nu pratar om vad ni MÅSTE ha fixat. Så länge ni har ett babyskydd för hemresan och köper ett paket blöjor på sjukhusets apotek på väg hem så kommer ni överleva finfint tills ni hunnit fixa resten. Sen fattar jag ju att man VILL vara betydligt mer förberedd än så, men nivån för vad man faktiskt måste ha när bebis är född ligger betydligt lägre än flashiga instagramkonton.

Och som du skriver, både Ikea och alla andra butiker står kvar efter att bebis är född :)

Min bebis kom fem veckor tidigt i höstas. Visserligen lite fusk eftersom det var tredje barnet och vi hade en hel del hemma redan. Men en hel del hade vi hunnit sälja sen sist också. Vi låg på bb och gosade med bebis och nätshoppade saker med hemleverans tills när vi kommit hem och letade barnvagn på marketplace. Gick alldeles utmärkt :)

Om du finns i närheten av Stockholm så har jag bebiskläder att ge bort :). Jag fick en stor kasse med kläder igår och vi kommer inte kunna använda allt. Hojta i såna fall :).
Gäller såklart andra i tråden också om @AgentCarter inte vill ha :). Jag har fått mängder i strl 50 och 56 och allt är fint och rent och mycket oanvänt. Jag skickar gärna till den som vill ha, vi kan omöjligt använda allt.

Och jag flyttade 2,5 månad innan barnet kom och köpte ingenting förrän vi var färdiga med det, typ tidigast 6 veckor innan. Man behöver ju inte så mycket. Framförallt inte i april när det inte krävs hundra lager kläder. Blöjor är väl det som behövs, och det finns ju oftast på närmsta affär.

Tack alla:heart
Vi har nära till en större stad (dock ej Stockholm, men tack ändå!) så marketplace svärmar över av babysaker, skulle nog kunna fixa allt som behövs i form av "större saker" på mindre än en dag om jag la manken till.

Idag har det känts bättre, är fortfarande ledsen för var inga kommentarer jag hade förväntat mig vilket jag nog tog hårdast och så är jag känsligare än vanligt. Men har bestämt mig för att hålla mig till min plan, tycker ändå den är vettig och vi har bra stöd från familj om det nu skulle bli tidig födsel (vilket inget tyder på).

Kl
Idag var vi iväg till bm och för första gången fick sambon följa med på något! Han har ju missat alla ul osv pga restriktionerna (sen så om jag tycker det är rimligt att min sambo inte får följa med på det men man får gå ut och supa på krogen är en annan sak:angel:).

Vi fick lyssna på hjärtljud vilket var superkul, kan inte alls komma ihåg att det var något en annan hörde för 10 år sedan? Bm lyssnade självklart då men har inget minne att jag fick höra.

Jag ska göra glukosbelastning om 2 veckor, jag ska få lov att ta medicin mot illamående först men har svårt att se att det kommer gå ändå... Men ska göra ett försök och går det inte så kommer jag skippa den. Är riskgrupp pga släkting med typ 2

Fan, jag går in i v33 imorgon och har fattat NU att man ska sova på vänster sida bara? Får typ panik, har absolut sovit på båda sidorna under graviditeten. Om det är så viktigt, hur kommer det sig att typ BM inte säger nåt eller att det inte står på 1177?

Oroar mig som fan nu bara för det :(:banghead:.

Fan, jag går in i v33 imorgon och har fattat NU att man ska sova på vänster sida bara? Får typ panik, har absolut sovit på båda sidorna under graviditeten. Om det är så viktigt, hur kommer det sig att typ BM inte säger nåt eller att det inte står på 1177?

Vad menar du skulle hända av att man sover på höger sida? Du har inget att oroa dig för, det är inget farligt alls. Det är rygg man ska undvika att sova på i slutet av graviditeten. :)

Jag sover helst på höger sida, även under graviditeten. Jag hade inte oroat mig ett dugg om jag var du ❤️
Vill du kan du ju skippa det i fortsättningen, men nä, oroa dig inte!

Vad menar du skulle hända av att man sover på höger sida? Du har inget att oroa dig för, det är inget farligt alls. Det är rygg man ska undvika att sova på i slutet av graviditeten. :)
Jag personligen menar inte att nåt ska hända, men studier ska tydligen visa att ryggsovning eller sova på höger sida ökar risken för sent missfall. Därav paniken. Ingen har sagt något om att undvika att sova på rygg heller till mig, jag har trott att det är okej att sova hur som helst (om än obekvämt såklart). Skönt att höra att höger sida ska vara okej ändå! :)
Jag sover helst på höger sida, även under graviditeten. Jag hade inte oroat mig ett dugg om jag var du ❤️
Vill du kan du ju skippa det i fortsättningen, men nä, oroa dig inte!
Gud vad skönt att höra, tack! ❤️ Helt klart lugnande. Jag ska till BM imorgon så ska prata med henne om det då men känns väldigt skönt att höra från andra som sovit på höger sida. Tack ❤️

Jag sover på alla sidor. Skulle jag bara sova på vänster sida så skulle det inte bli mycket sovit. Tänker att om det hade varit jätteviktigt så hade bm informerat och det hade stått på 1177.
Sover även på rygg, så länge det inte är obevämt vaken så fortsätter jag med det.

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Vårföräldrar 2019 - del 3
  • Vårföräldrar 2019 - del 2
  • Vårföräldrar 2017 del 7

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat