Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du ange källa på det påståendet och vilken djurpark skulle det isf röra sig om?

Jag har sett en hund ta en katt. Hundar dödar människor här i Sverige, de angriper och dödar andra tamdjur, jag ser inga trådar där det klagas på att det skjuts för lite hundar trots att de förstör värden för miljonbelopp.
Hundar får ju inte springa löst i naturen utan ska hållas kopplade.
 
Nej det behöver jag inte. Skriver jag vildsvin och kalvar så är det vad jag menar. Jag behöver inte gå in på petimeter och skriva att de tar sjuka/svaga/halta vuxna vildsvin eller att de tar kultingar som har kommit x-antal meter ifrån vuxna djur. Det är fullkomligt ointressant.
Även du får gärna citera var jag har skrivit det du påstår.
Jo det är av vikt att tydliggöra just vildsvin då vuxna är så farliga att varg helst avstår. Och vad är det för kalvar du menar? Varför skriver du diffust kalvar men inte tydliggör vildsvinskulting? Sen får du citera vad jag påstod.
 
Jo det är av vikt att tydliggöra just vildsvin då vuxna är så farliga att varg helst avstår. Och vad är det för kalvar du menar? Varför skriver du diffust kalvar men inte tydliggör vildsvinskulting? Sen får du citera vad jag påstod.
Fast det finns exempel på varg som tar vuxna vildsvin också, har för mig att de vi har utanför uppsala tar en del vuxna vildsvin.
KL Har för övrigt inte varit orolig för hästarna alls när det gäller varg. De är lite för matcho, en varg vill helst ta byten som springer ifrån dem. En häst som står pall är inte intressant, för hög skaderisk.
 
Vargar tar katter också. Det var nån nyligen som såg från sitt köksfönster då vargen tog deras katt. Nu vet jag inte om dom vargar som springer runt husen är riktiga vargar eller hybrider. Det finns vargar som släpps ut från djurparker också.
Men nu surrar du ju i nattmössan. Eventuellt kan vargar ta katt, men varför i hela helsefyr går folk inte ut och hojtar om de ser katten utanför fönstret och en varg lufsar in på gården? På allvar. Jag betvivlar också att du har vargar i köksträdgården på regelbunden basis.
Angående det sista låter det som att det är dags att ta av foliehatten och bliva vid verkligheten.
 
Men på ämnet: om jag haft amerikanska miniatyrer eller föl och bott i vargrevir så hade jag byggt rovdjursstängsel, åtminstone runt natthagen/vinterlösdriften.

För en shettis, sålänge den bor med större hästar, hade jag inte varit orolig. Inte heller för de stora hästarna.

Vuxna hästar är ett väldigt svårt byte för varg. Mycket farligare än älgar, pga deras hovar och flockbeteende.

Min mustang attackerar allt som inte är häst som kommer in i hagen 😂. Katten är på nåder accepterad, men han fick springa för livet i början. När hönsen rymde en gång hjälpte han mig valla in dom men försökte hela tiden komma åt att dubbelstampa dom med framhovarna 🙈. Han jagar även ut kajor och kråkor som landar i hagen.
 
Men på ämnet: om jag haft amerikanska miniatyrer eller föl och bott i vargrevir så hade jag byggt rovdjursstängsel, åtminstone runt natthagen/vinterlösdriften.

För en shettis, sålänge den bor med större hästar, hade jag inte varit orolig. Inte heller för de stora hästarna.

Vuxna hästar är ett väldigt svårt byte för varg. Mycket farligare än älgar, pga deras hovar och flockbeteende.

Min mustang attackerar allt som inte är häst som kommer in i hagen 😂. Katten är på nåder accepterad, men han fick springa för livet i början. När hönsen rymde en gång hjälpte han mig valla in dom men försökte hela tiden komma åt att dubbelstampa dom med framhovarna 🙈. Han jagar även ut kajor och kråkor som landar i hagen.

Och min medryttarhäst är fullständigt orädd för hundar. Stallägarens hund hälsar hon nyfiket på om han kommer nära (även i hagen). Är vi ute och rider och någon går förbi med hundar som skäller och lever rövare ignorerar hon dem. Inte alls rädd. Oftast rycker hon inte ens till när de börjar. När ett gäng småhundar sprungit runt benen på henne och skällt och betett sig illa när vi varit ute en runda så har hon ignorerat dem. Jag har ingen aning om hon skulle fatta att en varg inte är en hund och agera på ett bra sätt för överleva en attack.
 
Men nu surrar du ju i nattmössan. Eventuellt kan vargar ta katt, men varför i hela helsefyr går folk inte ut och hojtar om de ser katten utanför fönstret och en varg lufsar in på gården? På allvar. Jag betvivlar också att du har vargar i köksträdgården på regelbunden basis.
Angående det sista låter det som att det är dags att ta av foliehatten och bliva vid verkligheten.
Dom försökte som jag förstod det skrämma vargen men den hade inte brytt sig.
 
Och min medryttarhäst är fullständigt orädd för hundar. Stallägarens hund hälsar hon nyfiket på om han kommer nära (även i hagen). Är vi ute och rider och någon går förbi med hundar som skäller och lever rövare ignorerar hon dem. Inte alls rädd. Oftast rycker hon inte ens till när de börjar. När ett gäng småhundar sprungit runt benen på henne och skällt och betett sig illa när vi varit ute en runda så har hon ignorerat dem. Jag har ingen aning om hon skulle fatta att en varg inte är en hund och agera på ett bra sätt för överleva en attack.

Jag tror hon skulle förstå när första bettet kommer, men framförallt så är det flocken som skyddar dom. Dom reagerar tillsammans och skyddar varandra.

Häst ute nattetid i ensamhage hade jag inte gjort i vargrevir.
 
Skämt åsido, man har all rätt att vara rädd för rovdjur och orolig för sina husdjur. Jag var alltid halvt orolig för björn när jag gick i skogen hemma med lös hund, men samtidigt måste man ju vara rimlig när man ser till riskerna.
Jag och terriern min mötte björn en gång, och medan hunden var pigg på att springa fram och jag fick hjärtat i halsgropen räckte det med att jag hojtade och också sprang så vek brummelisa av åt andra hållet och flydde in i skogen.

Hästarna har jag aldrig varit orolig för och skulle inte i vargområde heller, statistiken talar liksom.
För sinnesfriden skulle jag överväga rovdjursstängsel. @aglaonema.
 
Dom enda hundar jag vet som dödar tamdjur är vanvårdade hundar som inte får mat hemma.
Då har du missat en del. Du kan börja med att läsa artikeln om hundattacken på travbanan som finns här på forumet, jag är säker på att det var en helt vanlig och välgödd hund.
https://www.bukefalos.se/threads/haest-attackerades-av-hund-fullstaendigt-soendertuggad.1517122/

Jag har många, många artiklar härifrån UK där hundar rivit och dödat får också om du vill ha mer kött på benen.

Två vinthundar högg en katt häruppe på golfbanan i vintras, en granne hemma i sverige blev av med en kanin då jakthundar kom in på gården. Det händer hela tiden.
 
Skämt åsido, man har all rätt att vara rädd för rovdjur och orolig för sina husdjur. Jag var alltid halvt orolig för björn när jag gick i skogen hemma med lös hund, men samtidigt måste man ju vara rimlig när man ser till riskerna.
Jag och terriern min mötte björn en gång, och medan hunden var pigg på att springa fram och jag fick hjärtat i halsgropen räckte det med att jag hojtade och också sprang så vek brummelisa av åt andra hållet och flydde in i skogen.

Hästarna har jag aldrig varit orolig för och skulle inte i vargområde heller, statistiken talar liksom.
För sinnesfriden skulle jag överväga rovdjursstängsel. @aglaonema.
Själv tycker jag man måste vara rimlig i hur mycket vargar som får finnas dom förökar sig ju också och älgarna och hjortarna minskar i skogen. Vargar är även en fara för barn liksom.
 
Själv tycker jag man måste vara rimlig i hur mycket vargar som får finnas dom förökar sig ju också och älgarna och hjortarna minskar i skogen. Vargar är även en fara för barn liksom.
Vargar är inte en fara för barn, det är Bara trams. Kan du komma med ett enda exempel?
Och så länge det finns såpass överflöd med klövvilt i skogen att vi får skjuta x antal hundra per år är de inte för få.
Det sköts även galet mycket varg och lo i Sverige nu senaste säsongen. :(
 
Då har du missat en del. Du kan börja med att läsa artikeln om hundattacken på travbanan som finns här på forumet, jag är säker på att det var en helt vanlig och välgödd hund.
https://www.bukefalos.se/threads/haest-attackerades-av-hund-fullstaendigt-soendertuggad.1517122/

Jag har många, många artiklar härifrån UK där hundar rivit och dödat får också om du vill ha mer kött på benen.

Två vinthundar högg en katt häruppe på golfbanan i vintras, en granne hemma i sverige blev av med en kanin då jakthundar kom in på gården. Det händer hela tiden.
Precis, och många av de "vargar" som folk skriker om är husky eller malamute. Alltså hundar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 139
Senast: Lhas
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 110
Senast: Krålus
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp