Sv: Varg :(

Jag håller helt med.

Vänd på resonemanget, då får vi skjuta alla hundar som jagar och biter tamkatter, alla katter som dödar tamfåglar eller hamstrar osv.

Det är väl mitt ansvar som djurägare att skydda mina djur från anda rovdjur.

vargen har lika stort existensberättigande som vi. Även om den inte skullle göra någon "nytta" eller fylla en funktion (vilket den gör).´

Vem är vi att döma ut en annan art? Ska vi då döda alla vithajar, björnar, lejon, ormar etc som finns i naturen med?

Konstigt resonemang vissa ligger inne med...
 
Sv: Varg :(

Lånar en knapp

Kors så mycket synpunkter från sådana som inte behöver oroa sig.

Det får mig osökt att tänka björenstammens hantering för några år sedan. Det fanns då enligt all expertis på naturvårdsverket och övriga forskare en stam på 8-900 björnar i Sverige. En av dessa fåtaliga björnar förirrade sig iväg till Stockholmstrakten, Ekerö vill jag minnas, och helt plötsligt ökade björnstammen till ca 2000 st. Det gick på ett knappt halvår. När Björnen började komma till "bebodda trakter" då blev det helt plötsligt obehagligt och då blev det genast annat ljud i skällan.

Nu är vargar obehagliga för folk i dalarna och värmland och då kliver genast skåningar och andra fram till vargens försvar och menar att vi till varje pris ska ha en vargstam i Sverige.

Vargen är ingen utrotningshotad art. Den har undanträngts från Sverige långt tillbaka, men lever naturligt på många olika ställen i världen. Det är helt naturligt att djurarter blir undanträngda. Det sker ständigt och kommer i all framtid att ske. Förändringar i naturen sker ständigt, med förändringar av livsvillkor för olika djurarter och då beror det bara på var i kedjan arten befinner sig hur förändringen sker, utrotning på grund av fel klimat föda eller liknande , eller undanträngning till områden där livsvillkoren finns. Vargen är undanträngd sedan länge från detta land och finns i riklig mängd på andra ställen. De djur som nu befinner sig här, inplanterade eller ej, har inte en naturlig levnadsmiljö längre det är bara att inse. Det sker ett fåtal invandringar och dessa invandrare cirkulerar ett tag i norr och sedan försvinner de. Jag har mycket svårt att tro att de känner sig så välkomna att de vill vandra ända ner till värmland för att bosätta sig. De är till sin natur skygga varelser och när de träffar bilar skotertrafik och folk överallt så är jag säker på att de söker sig till lugnare trakter.

Kan det vara vettigt att vargprojektet får kosta hur mycket pengar som helst, medan det ska sparas i det oändliga på vård , skola och omsorg. Det är märkning och annat pyssel samt bevakning av vargarna, ibland ständig bevaning t.o.m. med helikopter. Det kostar det.

Man får i försöka skrämma, men inte skjuta en varg även om den anfaller tamboskap. Den som sköt en varg i Gräsö dömdes för grovt jaktbrott eftersom vargen hade förflyttat sig 500 m från grannens rivna boskap, den sköts 10 minuter senare när den kom till den nya boskapen som den inte hann att angripa.
 
Sv: Varg :(

Pangare skrev:
Vargen är ingen utrotningshotad art. Den har undanträngts från Sverige långt tillbaka, men lever naturligt på många olika ställen i världen. Det är helt naturligt att djurarter blir undanträngda. Det sker ständigt och kommer i all framtid att ske. Förändringar i naturen sker ständigt, med förändringar av livsvillkor för olika djurarter och då beror det bara på var i kedjan arten befinner sig hur förändringen sker, utrotning på grund av fel klimat föda eller liknande , eller undanträngning till områden där livsvillkoren finns. Vargen är undanträngd sedan länge från detta land och finns i riklig mängd på andra ställen. De djur som nu befinner sig här, inplanterade eller ej, har inte en naturlig levnadsmiljö längre det är bara att inse. Det sker ett fåtal invandringar och dessa invandrare cirkulerar ett tag i norr och sedan försvinner de. Jag har mycket svårt att tro att de känner sig så välkomna att de vill vandra ända ner till värmland för att bosätta sig. De är till sin natur skygga varelser och när de träffar bilar skotertrafik och folk överallt så är jag säker på att de söker sig till lugnare trakter.
I Sverige är vargen utrotningshotad. Visst, den är undanträngd i Sverige men av vem och varför? Jo, det är människan som har jagat och förföljt vargen intill utrotningens stup. Vargen konkurrerade om viltet och tog vår boskap. Hur många är det i dag som skulle svälta ihjäl om vargen angrep vår tamboskap? Förr hade de varit ruinerade om den enda kon försvann.

Det finns vargbestånd i Europa, i andra länder som är betydligt med tättbefolkade än Sverige så visst kan vargen trivas här också. Vargen har en funktion i den biologiska mångfalden som inte människan kan fylla. Jag har hört människor beklaga sig över bäverns återhämtning också och deras naturliga fiende är just vargen. Vi har också ett överskott på rävar och grävlingar som vargen kunde hjälpa till att hålla efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Varg :(

Jag är jägare och jag tycker såhär. Mer varg i skogarna!
Men jag har full förståelse för jägare med vargrika marker, själv har jag lite mark i Dalsland dit vargen letat sig och därför släpper jag inte längre min beagle där utan jagar med stötande hund istället.

Samtidigt som jag tycker det är jäköigt trist att inte kunna släppa drivande hund där längre tycker jag det är något av en ljusning att vargen kommit dit.

För vad många missar såväl förespråkare som motståndare är att vargproblemet är inte vargens vara eller icke vara. Det är dess spridning och det politiska programmet som är felet.
Regeringens vargmål är uppnått i Värmland och således borde stammen regleras liksom älgstammen och andra viltstammar för er som inte verkar veta det?

Detta är dock inte möjligt än eftersom vargen inte sprider sig som det var tänkt och då förlorar ju hela projektet sin mening eller hur?
Som det är nu vore det möjligt att ha en reglerad vargstam i Värmland men vi vill ju ha den i övriga landet också eller hur? Atminstone så är det den politiska tanken med det hela och följdaktligen går det inte att skjuta av varg i Värmland varför man har en kanske inte för tät stam men absoluit för många vargar på ett litet område för att de inte ska ställa till reella problem för såväl jägare som jordbrukare och "vanliga" människor. Så i det avseendet tycker jag det är för jävligt att det ska bestämmas långt därifrån hur problemet ska tacklas, men samtidigt måste vi som tycker vargen blivit ett problem förstå att merparten av väljarna vill ha mer varg och tids nog kommer det att ske och då kommer jakten öppnas upp vartefter för att hålla en rimlig nivå på vargstammen vartefter den sprider sig.
För knappast lär vargen vara ett problem för jakthundarna om stammen hölls på en rimlig nivå, det finns så mkt annat enklare byte för vargen att tillgå i en fungerande biotop.

För en fungerande biotop är ofta något djurvännerna inte förstår sig på! Mkt få jägare vill utrota vargen för att de är ett hot mot deras hundar eller en konkurent om deras vilt!
Men liksom vi reglerar de lovliga viltets stammar behöver vi reglera vargen i framtiden och det är inte samma sak som att hata varg!
Vi skjuter av älg och minskar på så vis trafikolyckorna trots att våra hundar riskerar livet i era ögon. Varför inte detsamma med vargen i framtiden?
För att inte tala om de sjukdomar som uppstår med för täta stammar, såsom rävskabb och harpest för att ta ett par exempel. Sjukdomar som kan drabba såväl era egna husdjur som er själva via tex mygg som bär harpest.

Vi jägare strävar efter att upprätta och upprätthålla en så god viltvård som möjligt med ett så rikt och varierat djurliv som möjligt. Både för vår egen skull eftersom vi älskar att vara i naturen men också för att ni djurvänner ska kunna ta del av en så varierad och viltrik natur som vi har. I Ryssland testade man för ett antal år sedan att inte jaga varg i en känt nationalpark vilken jag inte minns namnet på, följden var att flera andra djurarter försvann ur området och det var INTE enkom i vargars mage de försvann. Många arter emigrerade helt enkelt från området.

Rysslandsexemplet tar jag inte upp för att styrka behovet av vargjakt i framtiden utan som ett exempel att utan mänsklig intervention från jägarkåren så får vi inte det varierade friska djurliv vi njuter av idag. Moder natur tar hand om överpopulationen på egen hand om inte vi gör det och det är inte vackert tro mig!

Mvh
Björn
 
Sv: Varg :(

Pangare skrev:
Lånar en knapp

Kors så mycket synpunkter från sådana som inte behöver oroa sig.

Det får mig osökt att tänka björenstammens hantering för några år sedan. Det fanns då enligt all expertis på naturvårdsverket och övriga forskare en stam på 8-900 björnar i Sverige. En av dessa fåtaliga björnar förirrade sig iväg till Stockholmstrakten, Ekerö vill jag minnas, och helt plötsligt ökade björnstammen till ca 2000 st. Det gick på ett knappt halvår. När Björnen började komma till "bebodda trakter" då blev det helt plötsligt obehagligt och då blev det genast annat ljud i skällan.

Nu är vargar obehagliga för folk i dalarna och värmland och då kliver genast skåningar och andra fram till vargens försvar och menar att vi till varje pris ska ha en vargstam i Sverige.

Vargen är ingen utrotningshotad art. Den har undanträngts från Sverige långt tillbaka, men lever naturligt på många olika ställen i världen. Det är helt naturligt att djurarter blir undanträngda. Det sker ständigt och kommer i all framtid att ske. Förändringar i naturen sker ständigt, med förändringar av livsvillkor för olika djurarter och då beror det bara på var i kedjan arten befinner sig hur förändringen sker, utrotning på grund av fel klimat föda eller liknande , eller undanträngning till områden där livsvillkoren finns. Vargen är undanträngd sedan länge från detta land och finns i riklig mängd på andra ställen. De djur som nu befinner sig här, inplanterade eller ej, har inte en naturlig levnadsmiljö längre det är bara att inse. Det sker ett fåtal invandringar och dessa invandrare cirkulerar ett tag i norr och sedan försvinner de. Jag har mycket svårt att tro att de känner sig så välkomna att de vill vandra ända ner till värmland för att bosätta sig. De är till sin natur skygga varelser och när de träffar bilar skotertrafik och folk överallt så är jag säker på att de söker sig till lugnare trakter.

Kan det vara vettigt att vargprojektet får kosta hur mycket pengar som helst, medan det ska sparas i det oändliga på vård , skola och omsorg. Det är märkning och annat pyssel samt bevakning av vargarna, ibland ständig bevaning t.o.m. med helikopter. Det kostar det.

Man får i försöka skrämma, men inte skjuta en varg även om den anfaller tamboskap. Den som sköt en varg i Gräsö dömdes för grovt jaktbrott eftersom vargen hade förflyttat sig 500 m från grannens rivna boskap, den sköts 10 minuter senare när den kom till den nya boskapen som den inte hann att angripa.
Håller med dig i mkt av det du säger!

Men för att ta ett mindre kontroversiellt ämne än rovdjuren.

Jaktvårdaren på Lidingö i Sthlm såg ett växande problem med rådjurspopulationen på ön. Han nekades att åtgärda det eftersom rådjuren var "så fina" och majoriteten av de boende var emot ökad rådjursjakt. (Och det här rör sig om ett inte ens reglerat vilt! :crazy: )

I vilket fall så växte stammen givetvis till sig och inom kort åt rådjuren upp tulpanerna för tanterna i tätområdena. Ramaskrin höjdes om en undermålig jaktvård och påtryckningarna var stora för att man gjort för lite varpå problemet åtgärdades. Ett lokalt bekymmer som nog inte ligger så långt ifrån det större vargproblemet vilket Pangare också påvisar med björnexemplet, när det kommer till STHLM blir det annat ljud i skällan utan tvivel, det kan ingen förneka.

En kanske ointresant parrantes men jag var med och styckade tre av de där rådjuren och de var feta som julegrisar. De hade ett späcklager under huden. :eek:

Mvh
Björn
 
Sv: Varg :(

men om det fortfarande bara finns ca 100 vargar i sverige kan man väl inte börja skjuta av redan? tvärtom borde det få bli många fler för den genetiska variationens skull. när de börjar närma sig en 4-500, ja då kan jag ha lite mer förståelse för att man vill hålla stammen i schack.
 
Sv: Varg :(

Jag tycker inte att det ska behöva finnas varg i sverige. Ni som bor i stan och inte har vargar runt omkring sig vet inte hur det är.. här kan man nästan inte längre ha hundarna lösa.. jag tycker som JennyK lr vad hon heter här.. Vi behöver inte vargar i svergie, vi klarar oss bra utan dom
 
Sv: Varg :(

Jag håller med dig Ursus. Jag är ju som du förstår också jägare och jag har inget emot något av rovdjuren. Jag är som andra jägare mycket intresserad av att ha ett naturligt och rikligt liv omkring mig ute i naturen.
Jag har sett alla "de stora" ute i naturen vid flera tillfällen utom järv.
Jag är själv inte ett dugg rädd för varg. Den som jag bävar för är björnen. När den anfaller så går det så fort att jag knappast kommer att hinna freda mig.

Det som blir fel och alltid har blivit fel är när en djurart ska placeras på ett för arten onaturligt ställe. Alltså ett ställe där den ej kan leva naturligt då kommer andra djurarter i kläm, många gånger med oanade följder. Jag känner inte till en enda ut-eller omplantering som inte fört något negativt med sig.

Det är känt att lo tar räv, det är också känt att varg tar lo. Det förekommer att även att varg tar räv men av mindre omfattning.
Nu har lo minskat b.la av vargpredation så att den kräver särskilda skyddsåtgärder.
Men när lon minskar ökar räven och den är skickligare än lon att fånga småvilt. Det innebär att det blir kris för rovfåglar som förståss minskar o.s.v Det är en kedja som är helt logisk.

Varg är ju i princip helt borta från sina naturliga områden i fjällen. Det har medfört att fjällräven som i stort har levt på resterna av vargens slakt nu är mycket, mycket mer hotad som art än vad vargen är. Fjällräven har endast någon enstaka häckning då och då, inte ens vart år i Sverige, men där är alla forumister knäpptysta.

Känt är att vargen trängts undan så att beståndet 1957 beräknades till ca 40 st med den enda kända lokalen norr om Torne träsk.
1936-40 dödades i snitt 14 vargar /år. 54 och 55 vardera 3, 56 sköts 4 och 57 sköts 5. I Norge dödades 54-56 3 st. och i Finland dödades under samma tid bara 20 st trots stora skottpengar 50000 finska mark.
En interskandinavisk naturskyddskonferens i Stockholm 1957 beslöt att citat "inte yrka på åtgärder för skydd för arten på grund av den impopularitet sådana skulle väcka bland lapparna."

Klart är alltså att vargen var mycket sällsynt i skandinavien trots invandring från öster i slutet på 50-talet och de som kom in jagades hårt bl.a från helikopter bl.a i april 1959.

Märkligt att det då 1977 finns en flock i Värmland 100 mil söder om tidigare kända lokaler, vargar som vandrat genom hela renskötselområdet där jakt varit tillåten. En grupp som med alla till buds stående medel oavsett kostnader ska skyddas.
Kan det vara något stort ekonomiskt intresse som ligger bakom?
 
Sv: Varg :(

det finns mycket vi klarar oss bra utan. som sällskapshundar t ex. jag tycker att det är ltie fånigt att jag som är svensk medborgare inte ska ha något att säga till om när det gäller den svenska vargens vara eller icke vara bara för att jag inte bor på rätt ställe i landet.
 
Sv: Varg :(

Jo, hunden mår hyfsat.. vill bara ligga ner hela tiden.. men hon är på bätringsvägen iaf, som tur är
 
Sv: Varg :(

pamina skrev:
Jag tycker inte att det ska behöva finnas varg i sverige. Ni som bor i stan och inte har vargar runt omkring sig vet inte hur det är.. här kan man nästan inte längre ha hundarna lösa.. jag tycker som JennyK lr vad hon heter här.. Vi behöver inte vargar i svergie, vi klarar oss bra utan dom

Det är inte frågan om vi klarar oss utan dom, vargarna tillhör vår fauna och det är inte upp till dig eller mig att bestämma vad som ska finnas i naturen. Dessutom är vargarna bästa viltvårdarna när dom får finnas i flock. Jag bor där det finns varg och mina hundar springer inte lösa i skogen, vi människor måste lära oss att anpassa oss!
 
Sv: Varg :(

knapplån: en liten fråga bara, hur långt ifrån er springer era hundar för att ni ska vara rädda för vargangrepp? det finns väl inget direkt hinder mot att ha dem okopplade, så länge de håller sig nära?
 
Sv: Varg :(

martha skrev:
det är smällar man får ta som jägare....det är inte vargens fel att den beter sig som den gör...vargar bor i skogen, kommer en galen jakthund in på dens revir så händer såna här saker.....att det står en bil i närheten bryr den sig nog inte om....

Jag bor på landet med vargflockar i närheten...jag anser att dom har lika mycket rätt att leva som jag har....

jag blir så trött på folk som tycker att dom "lider" av att det finns vargar....att jakthundar stryker med händer....lika så att dom blir ihjälsparkade av älgar....men inte skriks det om att älgarna skall försvinna ur skogarna...

Jag håller med fullständigt!Finns inget att tillägga!
 
Sv: Varg :(

Tyvärr räcker inte alltid ett skrämselskott...
Alla vargar är inte lika fega!
Vad säger Ni om att vargar går in på ens tomt för att ta katter?
De skiter fullständigt i ev. människor då.
Jag är helt införstådd med att det alltid är en risk att släppa hunden på skogen men för den sakens skull behöver jag inte gilla det vargar ställer till med!

/ Nanne
 
Sv: Varg :(

Hur ofta händer detta?? För att en varg en gång har tagit en katt så ska man inte ge en hel art dåligt rykte och försöka att utrota den. Bor du där det är varg och vill släppa ut din hund lös i skogen eller ha utekatter, så får du det, men du har själv placerat dig där så om du inte trivs med situationen så gör du något åt den. inte genom att utrota en hel art utan du tar tagi ditt liv: "Måste jag släppa min hund just IDEN SKOGEN VARGARNA BOR?" och "Måste mina katter vara ute OM jag bor så pass nära skogen att vargarna inte håller sig borta"
Vi har höns och också räv. Under hela det året vi har haft hönsen så har de bott i hönsgård med tak över av nät. Trots det har en räv tagit våra två tuppar och en dvärghöna och en tupp. Nu har vi valt att ha våra ute helt fritt på gården dagtid och inne i sitt hus på natten, trots rovdjuren häromkring. Tror att det blir svårare för ett rovdjur att ta våra hönor om de går fritt, de har större plats att springa undan på.

Man väljer själv hur man vill leva.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 943
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 216
Senast: hastflicka
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 875
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp