Sv: Varg :(

Hur de gör? Ja, det beror ju helt på vilket djur det är, jaktstrategin mellan de djur du har gett som exempel är ju totalt olika. Vargar spårar sitt byte och kriterierna när de väljer spår är nog inte om det är gammalt och skröpligt djur utan snarare färskhet, närhet vilket ökar chanserna att lyckas. Älgar lever oftast ganska solitärt så urvalet när kommer fram är oftast inte så stort.

Det jag vill säga är att varg har stor påverkan på bland annat älgstammen och att de skulle i princip enbart ta gamla och sjuka är en myt. Den stora påverkan är väl just det faktum som jag tror är den bakomliggande orsaken till att vi fick varg igen. Det stryker helt enkelt med många fullt friska och många unga djur i de revir som en vargflock har, tillräckligt många för att det skall ha en markant till stor effekt på djur så som älg.
 
Sv: Varg :(

En skogsägare vinner ENORMT mycket på att ha varg på sina marker. Älgar äter skogsplantor för massor av miljoner kronor i dag och enligt många skogsägare har vi alldeles för mycket älg. De kan helt enkelt inte återplantera sina marker för att älgen äter upp plantorna. Jägarna vill inte skjuta av älgen för då biter de sig själva i rumpan. Varg är det mest effektiva rovdjur vi har på älg idag....så långsökt var det....
 
Sv: Varg :(

Minns inte exakt hur många älgar som skjuts under älgjakten i vårt land, men tror att det ligger runt 30 000 st om det räcker. Skulle det inte finnas några jägare skulle det krävas enormt många vargar (och andra rovdjur) för att hålla nere beståndet. Mångar vargar/rovdjur = söker sig iväg närmare tätbebyggt område och då upptäcker de lättare byten, hästar, kor, får och andra husdjur som går i hagar osv. Varför ta ut sig när det bara är till att gå in i hagen och ta en god middag. Då skulle nog många av er bli varghatare om det drabbade er. Jag är ingen vargmotståndare däremot tycker jag att beståndet ska hållas på en lagom nivå, så som det görs med björnen. Nu är inte vårt svenska vargbestånd så stort än, men kommer att bli om det inte med tiden kommer att införas skyddsjakt. Naturligtvis är jägare i vargrika trakter medvetna om riskerna vid jakt med löshund och vet att många istället använder hund i lina. Risker med jakthundar finns alltid, de kan bli påkörda, men det kan drabba en icke jakthund också pga den ex kommit lös, olyckor kan hända även om man försöker ha full uppsikt. Att jakthundar skjuts av andra jägare under jakt är mycket sällsynt. Däremot händer det varje år att de blir skadade/dödade av älgsparkar och vildsvinens betar. Bara i Skåne dödas fler rådjur i trafiken än av jägare, hur skulle det då inte se ut om det inte fick jagas = fler döda och skadade i trafiken. Och så kan vi "utrota" massor av hundraser eftersom de inte behövs längre, för vad ska min basset griffon, tax och jämthund göra om det inte fanns någon jakt, för även om de tycker de är kul med andra aktiviteter så är det inget som slår jakten.
 
Sv: Varg :(

Geezer skrev:
En skogsägare vinner ENORMT mycket på att ha varg på sina marker. Älgar äter skogsplantor för massor av miljoner kronor i dag och enligt många skogsägare har vi alldeles för mycket älg. De kan helt enkelt inte återplantera sina marker för att älgen äter upp plantorna. Jägarna vill inte skjuta av älgen för då biter de sig själva i rumpan. Varg är det mest effektiva rovdjur vi har på älg idag....så långsökt var det....

Vidhåller att du är ute och cyklar,men det skulle vara kul att höra din teori om vart dom fått implantaten ifrån.
Förstår inte varför folk ska omstrukturera det naturliga till något onaturligt.Vi har under en lång tid misshandlat vår natur och nu får vi stå för konsekvenserna. Att utrota rovdjur är lika illa som att försöka utrota myggor...dom som vinner på det är VI..tror vi.När skogarna minskar och bebyggelsen ökar får man väl försöka finna lösningar som gynnar alla parter.
Hur skulle det se ut om allt som inte passar in utrotas?????
 
Sv: Varg :(

Alltså, som jag har skrivit tidigare så anser jag inte att vargen skall utrotas, jag vet inte ens vart du får det ifrån. För mig är det mer en fråga om att man skall ha lite perspektiv och kasta ur sig saker som om det är vedertagna sanningar. Jag tycker att dessa sanningar ofta gör att debatten blir väldigt onyanserad. Antingen så älskar man varg och då gör vargen inget ont, man har gärna en väldigt romantisk syn på ett mycket effektivt rovdjur och vi människor skall leva inom vargstängsel bara för att ge vika för vargen. Eller så är tvärtom och vargen skall då inte vargen få finnas.

Vargen kan vara inplanterad.
Vargen kan orsaka mycket skada.
Vargen kan vara farlig.

Man kan tycka detta utan att för den skull hata varg eller vilja utrota den.
 
Sv: Varg :(

:bow: :bow:
Jag idds inte diskutera saken men det är skönt att någon orkar säga imot alla vilsna påståenden!
 
Sv: Varg :(

Men du !!
Ni har ju björn för tusan .
Har en släckting på Bäckstigen mitt i byn ,där hade man sett björn för inte så länge sedan :o
 
Sv: Varg :(

"Vargen kan vara inplanterad."
Det kan den, men är det med 99.99% sannolikhet inte. Motivering: Dels att varg bevisligen fortfarande spontant invandrar från Ryssland/Finland, dels det uppenbara: Varför?
Att tro att en stor skogsägare skulle göra det för att skydda sin skog, är så dumt (förlåt Geezer), att man blir närmast skrattfärdig. Ingen stor skogsägare är så främmande för djurens beteende, att man skulle satsa pengar och risk på ett sådant projekt. :smirk:

"Vargen kan orsaka mycket skada."Här får du förklara dig. Tänker du på enstaka jakthundar och fårflockar, eller har du annan information?

"Vargen kan vara farlig."
För vem? Inte för människan, så långt torde du kunna hålla med?
För hundar? Ja, men som sagts tidigare, man kan minimera dom riskerna.
För olika tamdjur? Ja, fr a för får. Men även här kan man vidta åtgärder. Dels finns stängselvarianten, vilken jag personligen är mindre imponerad av. Dels finns hundvarianten, vilken verkar betydligt mer effektiv.
För människans bytesdjur? Javisst, och det är väl här skon klämmer i de flesta fall. Vi vill själva ha rådjur, hare m fl som bytesdjur och slippa dela dom med vargen!
Så kvarstår frågan, om människan alltid har rätten före det vilda? Ska fåruppfödning alltid gå före rovdjurens existensberättigande, eller ska människan också anpassa sig?

"Man kan tycka detta utan att för den skull hata varg eller vilja utrota den." Man kan givetvis ha alla möjliga uppfattningar för eller emot varg, utan att vare sig älska eller hata den. Men om man saluför uppfattningar som dina, måste man kunna motivera dom, för att inte få den tråkiga ettiketten varghatare. Det du "citerar"(?) är nämligen falsk och felaktig varghatarpropaganda, varken mer eller mindre.

Om du på egen hand kommit fram till ovanstående tre teser, vore det synnerligen intressant att få veta vilka fakta du bygger dom på! :idea:

LIA
 
Sv: Varg :(

Geezer skrev:
Alltså, som jag har skrivit tidigare så anser jag inte att vargen skall utrotas, jag vet inte ens vart du får det ifrån. För mig är det mer en fråga om att man skall ha lite perspektiv och kasta ur sig saker som om det är vedertagna sanningar. Jag tycker att dessa sanningar ofta gör att debatten blir väldigt onyanserad. Antingen så älskar man varg och då gör vargen inget ont, man har gärna en väldigt romantisk syn på ett mycket effektivt rovdjur och vi människor skall leva inom vargstängsel bara för att ge vika för vargen. Eller så är tvärtom och vargen skall då inte vargen få finnas.

Vargen kan vara inplanterad.
Vargen kan orsaka mycket skada.
Vargen kan vara farlig.

Man kan tycka detta utan att för den skull hata varg eller vilja utrota den.

Vill man se det på det sättet så
Människor är inplanterade
Människor inte bara kan orsaka mycket skada utan vi orsakar mycket skada
Människor är otroligt farliga

Finns det något mer effektivt rovdjur än oss människor?
 
Sv: Varg :(

En jakthund kan springa många km från husse eller matte och det har inte med pli att göra utan jakt.
Jag känner inte en enda jägare som skulle stå och titta på när ens kamrat blir attackerad av varg!
Ärligt talat så skulle jag inte heller bara stå och glo och tycka att jag fick skyllla mig själv.
För några år sedan så gick en björn in i en hage och hämtade en häst.
Skulle Ni bara stå och titta på så också om det hände er?
JAg har inget emot rovdjuren i skogen. de har också rätt att leva men man måste få skydda sina tamdjur.

/ Nanne, djurvän
 
Sv: Varg :(

Alla som vill se kan gå in på www.jakthundgruppen.nu
Gå in under bilder och kolla vad de gulliga vargarna gör med våra vänner.

/ Nanne ej varghatare
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg :(

Vill bara tillägga att bara för att vi inte haft särskilt många vargattacker så är inte vargen helt ofarlig för människor!
I andra länder så händer det att vargar attackerar människor och att de tar barn.

/ Nanne
 
Sv: Varg :(

Elric skrev:
Alla som vill se kan gå in på www.jakthundgruppen.nu
Gå in under bilder och kolla vad de gulliga vargarna gör med våra vänner.

/ Nanne ej varghatare


Vad är konstigt med det? Ett rovdjur som dödar, det ser aldrig trevligt ut.
De gör ingen skillnad på om det är hund eller råddjur, dödandet blir detsamma.

Visst får du skydda ditt tamdjur. Men det får du göra på din tomt med elstängsel mm. I skogen får man räkna med att saker kan hända om man ska ha sin hund lös.
Men visst skulle jag bli ledsen om någon av mina hundar skulle bli tagen av varg. Vem blir inte det...
Men för det ska den få finnas. Och börjar den gå in mot bebyggelse så ska den inte skjutas tycker jag, då ska den förflyttas först och främst.
 
Sv: Varg :(

Min erfarenhet utav vargar är att de inte beter sig på samma sätt idag som för tex 30 år sedan. Vi har haft ( och har fortfarande med jämna mellanrum) varg här nere i Västmanland också och det har varit något konstigt med dom vargarna. Dom har inte dragit sig för att gå in i villaområden och letat mat bland soptunnorna. För mig känns inte det riktigt normalt. Kan en varg gå in på en tomt och anfalla en hund fast det är människor i närheten så kan den bli farlig även för människor. Nästa gång kanske den anfaller ett litet barn och vad händer då?
 
Sv: Varg :(

Alla som vill se kan gå in på www.jakthundgruppen.nu

Gå in under bilder och kolla vad de gulliga vargarna gör med våra vänner.

/ Nanne ej varghatare

jag tror att du är lite avslöjad :smirk: . sidan var extremt partisk och kör med ful propaganda mot ett utrotande av svensk varg.

tror du en grupp hundar hade behandlat en ensam varg schysstare eller?
 
Sv: Varg :(

Nej, jag tror inte att vargen går på människor. Att den går in i villaområdet tyder ju bara på att det är något som inte stämmer i skogen. Kan det vara så att vargen inte för tillräckligt mycket mat? Vad kan man i så fall göra åt det? Inte skjuta först tycker jag, det är helt fel metod. Kanske skulle man försöka se hur stort revir vargen har och sedan l¨ta bli så mycket som möjligt att skjuta älg och rådjur just på den biten skog?

Jag tror fortfarande inte att en fullt frisk varg går på människor.
 
Sv: Varg :(

Herregud, du förstår verkligen inte? Att skydda sina tamdjur och att döda vargar är två skillda saker! Du kan ta ditt gevär och skjuta ett skrämselskott, men inte skjuta vargen. I många fall räcker det utmärkt med ett skrämselskott. Jag skulle definitivt inte stå och titta på, men jag skulle inte döda ett djur för det. Vad tar du mig för?? Och jag anser att om du släpper din hund i en skog där det finns varg så får du skylla dig själv om vargen river hunden! Du och din hund inkräcktar på vargens revir och den försvarar sig, dessutom så går vargen inte till anfall baraq för att!
Det finns en del här som skulle behöva läsa på lite om hur vargen fungerar, och då inte från sidor på internet som är gjorda av varghatare!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 942
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 208
Senast: hastflicka
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 875
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp