Bukefalos 28 år!

Sv: Varg :(

om man nu råkar bo på ett område där vargen gärna håller till så finns det ju något som kallas staket att sätta runt sitt hus. på med lite ström bara, så lär du slippa se röken av en varg.
 
Sv: Varg :(

Utan att rikta mig mot någon speciell så tycker jag att Snurrfian är inne på ett riktigt viktigt problem. Jag tycker att vi skall ha varg men inte till vilket pris som helst, vilket är fallet just nu anser jag.

Följande tror jag hade varit mycket bra för framtida vargstam:

Vargar som stryker längs med byar skall skjutas bort. Vi vill inte ha denna typ av vargar och de gör ingen som helst nytta.

Varg bör jagas med hund!!! Förr jagade man varg med hund vilket gjorde att vargarna var mindre benägna att gå på hundar. Det tar inte bort alla dödsfall av hund på varg då det i vissa fall är hunden som attackerar vargen. Men det ökar respekten för hundar och kommer troligen leda till att fler vargar drar sig undan för hundar samt människor.

Jag ser hellre att man planterar in fler vargar och ökar avskjutningen istället. Att plantera in varg torde ju gå bra då det ändå inte är frågan om någon inhemsk varg. Då minskar vi dessutom den inavel som redan är ganska stor och som kan eller redan dåliga effekter på vargstammen.

Gällande eftersök så kan jag säga att jag hade inte släppt min hund på eftersök där jag vet att det finns varg. Inte en chans...och jo ibland måste hunden vara lös på ett eftersök. Om djuret går undan hela tiden är det bättre att hunden går i kapp det och antingen håller fast det eller försöker få det att stå kvar så att det går att smyga sig på det.

Att folk skall behöva stängsla in sig och sina hundar inom vargstaket är orimligt anser jag. Skall man bo i något sorts elforte bara för att det finns varg i närheten? Nej, någon rim och reson får det finnas.

Sedan tror jag att många jägare i vargtrakter redan nu anser att det är okej att en och annan hund stryker med. Dessutom jobbas det aktivt med att få hundarna att gå undan från varg och att skydda dom mot varg. Har man en hund som har lärt sig att inte gå på varg eller har det med sig genom bra avel och vargar som faktiskt skyr människor och hundar så kommer problemet med vargattacker vara mycket litet.
 
Sv: Varg :(

giowanna skrev:
Självklar kommer hunden hålla sitt revir, med all rätt, men å andra sidan, hur vill du att vargen ska reagera när kanske huset är byggt på hans revir? Då är det ju som att ta en bit av vargens revis, och ge till hunden. Klart han blir sur, hade jag oxå blivit!

Med tanke på att de vargar vi har idag har kommit de senaste 20 år så är det en väldig stor andel hus som fanns före vargarna...
Det jag försöker påpeka är att dessa problem med allt för närgågna vargar finna inte i tex kanada som anser att vargen ska jagas och hållas efter, där finns det fungerade och friska flockar och människorna som bor när är mycket nöjda med hur det fungerar. Vargar är smarta djur, blir de jagade så håller de sig undan, märker de att det är fritt fram ja då kommer de närmare. Vi kan ta jämnförelsen med en hund som upptäcker att det inte händer något om den stjäl mat på bordet, alltså blir den fräckare och fräckare tills någon eller något sätter stopp. På samma sätt kommer vargar allt närmare beboda områden för att "kolla var gränsen går" för att förenkla det hela.

Tack geezer för att du får fram det jag inte klarar av!
 
Sv: Varg :(

Usch, vad hemskt, stackars hund! :cry:

Jag håller helt med dig, jag förstår inte heller varför vi ska ha varg i Sverige. Det är ingen utrotningshotad art som behöver skyddas. Det finns ju en anledning till att vi i Sverige så gott som utrotade vargen för över 100 år sedan. Det var problem med vargen, man kunde inte skydda sina djur och barn för den. Någon som har sett dom små hus på hjul som man använde för i tiden till sina får för att dom inte skulle bli vargmat? När fåren hade ätit upp gräset som huset stod över rullade man det en liten bit så dom fick nytt gräs, dom kunde inte ha dom i hagar för då kom vargen. Är det så vi vill hålla våra djur i framtiden? För vargen attackerar inte bara jagande hundar utan även tamboskap, hästar m.m.
Flera hundar har redan blivit rivna inne på sina tomter, till och med mitt framför sina ägare.
Det finns ingen anledning för oss att inplantera vargen i Sverige igen. Våra skogar och marker är inte tillräckligt stora, det gör att vargen trängs in allt mer i bebyggda områden och det är då det blir konflikter. I Ryssland tex lever flera hundratusen vargar utan alltför stora problem, men vilka skillnader är det inte på skogsarealerna där jämfört med Sverige?
Dessutom tär vargen hårt på vårt fina viltliv vi har i Sverige, med våra "små" skogar räcker inte maten länge om vi ska ha en växande vargstam.
Vargen dödar också ovanligt grymt, den börjar med att slita sönder tex älgen bakifrån ända tills den är så söndrig att den ramlar, då börjar den äta av den, även om den lever.
Det har redan hänt att människor blivit konfronterade av vargar som dykt upp ute i skogen och morrat och uppträtt hotfullt. Ska man inte kunna gå ut i skogen och plocka bär utan att behöva oroa sig för varganfall?
Vi har klarat oss alldeles utmärkt utan varg i Sverige dom senaste 100 åren, varför behöver vi ha den nu?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg :(

Jag tycker att vargen har lika mkt rätt att leva som vilket annat djur som helst... Det är trots allt vi som förminskar deras revir.. Tar in våra jakthundar i deras hem... Det är ju en självklarhet att vargen försvarar sin flock och sitt revir... Det har den gjort långt innan vi kom in i bilden...

Självklart är det inte kul när man förlorar sin jakthund.. Men som jägare i områden med varg så är det faktiskt en medveten risk man tar...
 
Sv: Varg :(

Om vargen hjälper till att hålla nere älg- och rådjursbeståndet får ju inte jägarna skjuta lika många... :angel: :devil:

M.
 
Sv: Varg :(

Visst, vargen har väl lika mycket rätt att leva som andra rovdjur, men varför ska vi ha den här? Den är ju inte utrotningshotad, det finns ju hundratusentals tex i Ryssland. Av vilken anledning ska vi plantera in den i Sverige igen, när här inte finns skogar stora nog för att den ska kunna leva ett naturligt liv - dvs inte störa eller bli störda av människan. För vi kan inte skjuta av lite människor när det blir för många och dom breder ut sig och tar plats för vargen. Visserligen är det väl ungefär lika straff för det... :smirk:
 
Sv: Varg :(

Jag håller med Martha till fullo! :o :)

Man kan, med små medel, hålla ner hundförlusterna till ett minimum. Dom orsakade av vargar, alltså. När det gäller dom orsakade av bilar, är det värre. Dom dödar dessutom redan nu mångdubbelt fler hundar än vad vargarna gör. Bara att utrota bilismen m a o?

Revir! Ett revir skaffar man sig som varg. Det innebär inte att det alltid har varit i vargsläkten, utan att det passar för vargens behov, och dom bästa reviren "ägs" alltid av dom starkaste vargindividerna. Dör en av dom, flyttar någon annan in. Det är samma sak med andra revirhävdande arter. T o m bland fiskar!
Så har någon byggt sig en stuga i vargland, får man arbeta med grannsämjan. ;)

Att jämföra med Canada är väl långsökt. En himla skillnad på förutsättningar. Då ligger det närmre till hands att jämföra med sydeuropa, där man, trots tätare befolkat, ändå har en relativt stor vargstam.

LIA
 
Sv: Varg :(

hå hå ja ja, nu lugnar vi oss litta. ta och läs på lite om hur vargen faktiskt beter sig innan du vräker ur dig en massa halv- och osanningar. och det där om att vargar skulle vara "grymma" är ju störtlöjligt. vet du hur vi snälla människor har ihjäl djur? hur djuren har det INNAN vi har ihjäl dom?

läs också på om exakt hur många barn som blivit dödade av varg de senaste 200 åren.

anledningen till att vi utrotade vargen var flera, bland annat bibeln framställde djuret som en förklädd djävul. att de rev tamboskap var nog bara ett svepskäl. och som sagt, 100 vargar kan OMÖJLIGT äta upp så många får, kor, hästar och renar och samtidigt döda allt vilt så att jägarna inte kan få ha sitt roliga. bor man där det finns rovdjur så börjar man inte slå ihjäl dom, utan stängsla in sina djur. det är väl inget konstigt med det. bor man nära en motorväg har man också stängsel, man bombar inte sönder vägen.
 
Sv: Varg :(

Om du lämnar Bohuslän och åker norrut, så ska du få se dom där skogarna, du påstår inte finns. Ta flyget, annars tar det alldeles för lång tid. ;)

Inplantering! Varför vi bör plantera in en och annan varg, är för att bredda avelsunderlaget och därmed slippa inavel och degenerering. Dom idag befintliga vargarna är födda här, alternativt har på egen hand (tass) invandrat öster/norrifrån. Att dom skulle vara inplanterade, är rätt och slätt falsk propaganda från varghatarna!

LIA
 
Sv: Varg :(

Det har ju hänt att björnar har dödat människor... Ska vi inte ta och skjuta alla björnar oxå.... När det ändå verkar vara så att människor skall vara dom enda rovdjuren i landet..!!
 
Sv: Varg :(

martha skrev:
det är smällar man får ta som jägare....det är inte vargens fel att den beter sig som den gör...vargar bor i skogen, kommer en galen jakthund in på dens revir så händer såna här saker.....att det står en bil i närheten bryr den sig nog inte om....

Jag bor på landet med vargflockar i närheten...jag anser att dom har lika mycket rätt att leva som jag har....

jag blir så trött på folk som tycker att dom "lider" av att det finns vargar....att jakthundar stryker med händer....lika så att dom blir ihjälsparkade av älgar....men inte skriks det om att älgarna skall försvinna ur skogarna...

Håller helt med! :bow:
Vargar är underbara djur. Oftast är det ju människorna som gör intrång på deras revir..
 
Sv: Varg :(

Jag är helt lugn. Vad har det med saken att göra hur vi människor behandlar våra djur innan vi slår ijhäl dom? Var det inte varg vi diskuterade? Jag vet precis hur våra djur blir behandlade innan och under slakten och det är enda anledningen till att jag inte heller äter kött.
Jag tycker nog att det är mer löjligt att påstå att det var bibeln som gjorde att vi utrotade vargen och inte för att den rev tamboskapen. Det var ju djuren människor levde av förr, på små torp där dom bara hade en kossa kunde den vara skillnad på att överleva eller svälta ihjäl. Skulle dom då ha riskerat att en varg tog den?
 
Sv: Varg :(

cillamuffins skrev:
hå hå ja ja, nu lugnar vi oss litta. ta och läs på lite om hur vargen faktiskt beter sig innan du vräker ur dig en massa halv- och osanningar. och det där om att vargar skulle vara "grymma" är ju störtlöjligt. vet du hur vi snälla människor har ihjäl djur? hur djuren har det INNAN vi har ihjäl dom?

läs också på om exakt hur många barn som blivit dödade av varg de senaste 200 åren.

anledningen till att vi utrotade vargen var flera, bland annat bibeln framställde djuret som en förklädd djävul. att de rev tamboskap var nog bara ett svepskäl. och som sagt, 100 vargar kan OMÖJLIGT äta upp så många får, kor, hästar och renar och samtidigt döda allt vilt så att jägarna inte kan få ha sitt roliga. bor man där det finns rovdjur så börjar man inte slå ihjäl dom, utan stängsla in sina djur. det är väl inget konstigt med det. bor man nära en motorväg har man också stängsel, man bombar inte sönder vägen.

Hej och hå nu börjar osanningarna flyga hej vilt... Var någonstans i bibeln står det om vargar? Däremot så har folktron, dvs den tro på andar, vittror, skogsrå osv även berättat sagor om folk som har blivit varggalna osv, där finns även berättelser om djävulen i varga dräkt. Andledningen till detta är snarare så att man var rädd för vargen, vilket inte är särskilit konstigt i de tiderna, de tog tamboskap redan då och det kunde få en familj att dö avsvält. När man sedan skulle rita en bild av hur djävulen såg ut, ja då tog man det som för människan var mest farligt och otäckt, alltså en varg men även björn finns det bildanknytningar till jävulen. Men det har inget som helst med bibeln att göra...
Och när utrotningen av varg började var det betydligt fler djur än 100 st...

Jag har inga som helst problem med att vi har olika åsikter men håll er gärna till fakta ialla fall.
 
Sv: Varg :(

Skrämmande att det fortfarande finns så mkt okunskap om vargarna vi lyckligtvis har i Sverige. :crazy:

Det är fascinerande och helt underbara djur!
 
Sv: Varg :(

En varg skadar inte människor och djur om vi inte ger den möjlighet att göra det. Släpper man sin hund i en skog som man vet innehåller varg eller inte har bra pli på sin hund och ändå släpper den, så är det ens eget fel om hunden och vargen råkar i slagsmål. Och det går att stängsla in sina boskapsdjur! Gillar man inte varg så kan man flytta någon annanstans, så man slipper se dem.
Jag blir verkligen vansinnig på dem som vill utrota vargen- det är ju för 17 era hundars förfädrar!!
 
Sv: Varg :(

BLAND ANNAT skrev jag. inte att det bara var från bibeln. vargar har länge omgärdats med en massa mystik, det har funnits varulvar osv och ju mer man spädde på med lögnerna desto mer ökade hatet mot vargen. förr i tiden var det t o m straffbart att inte hjälpa till med vargjakt.

visst, vargen är ett rovdjur, men det är inte en skoningslös galen mördare. och hur som helst finns tekniken (elstängsel) så att man kan skydda sitt tamboskap mot angrepp.
 
Sv: Varg :(

och vad har vargens existens med att göra hur de har ihjäl sitt byte? vargen ser dessutom till att hålla viltet i gott skick, till skillnad från människor tar de inte de största och starkaste, utan de minsta och svagaste. gamla och sjuka djur samt kalvar är de som går åt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 018
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 209
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 330
Senast: hastflicka
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 911
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp