Sv: Varg :(

Ja, och det finns ju aggressiva hundar också. Och katter. Det är ju också rovdjur. Lika bra att utrota dem också...

M.
 
Sv: Varg :(

cillamuffins skrev:
och vad har vargens existens med att göra hur de har ihjäl sitt byte? vargen ser dessutom till att hålla viltet i gott skick, till skillnad från människor tar de inte de största och starkaste, utan de minsta och svagaste. gamla och sjuka djur samt kalvar är de som går åt.

Precis! :bow: Vargarna sköter älg- och rådjursbeståndet bättre än jägarna någonsin skulle klara.
 
Sv: Varg :(

Bee Sweet´s skrev:
Det har ju hänt att björnar har dödat människor... Ska vi inte ta och skjuta alla björnar oxå.... När det ändå verkar vara så att människor skall vara dom enda rovdjuren i landet..!!

Absolut. Jag var faktiskt inne på Ultuna för något år sedan och där stod en häst på behandling efter en björnattack. Den hade stått på bete uppe i Dalarna, när det skedde.

Är det inte så att björn faktiskt har skadat och dödat mer än vad vargen har gjort mot människan?

Nä, låt viltet vara så låter de oss vara! De har all rätt att vara i sin skog, som de sköter bättre än vi männsikor.
 
Sv: Varg :(

Nog är dom inplanterade...det är vilket fall jag fullt övertygad om även om jag inte är varghatare.

Först utrotar vi våran egen vargstam, sedan har vi ingen varg på massor av år och sedan har vi helt plötsligt ett par. Nej, dom är inplanterade av en större skogsägare.
 
Sv: Varg :(

Att rovdjur tar gamla och utmattade, svaga djur är naturfilmsromantik. När man tittar på vad rovdjur tar så är det väldigt hög spridning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varg :(

Nog är dom inplanterade...det är vilket fall jag fullt övertygad om även om jag inte är varghatare
Vad bygger du det på?
Som jag skrev, har vargar tagit sig hit från Ryssland-Finland alldeles själva. Vi har f n 2 eller 3 stycken i landet, som just kommit den vägen. Enligt reportage på TV.

Det här med inplanteringen har jag hört till leda från lokala varghatare. Utan att dom kommit med minsta bevis! För att inte tala om alla andra påståenden dom fört fram, påståenden som varit solklart omöjliga och motstridiga.

LIA
 
Sv: Varg :(

Dom tar det byte som är lättast att fälla, om dom kan välja. Dumma vore dom väl annars. Visat otaliga gånger i naturfilmer.
Finns det bara ett bytesdjur tillgängligt, går dom på det.

LIA
 
Sv: Varg :(

Det är ingen som har sett vargarna komma, ingen har sett förrän det finns ett etablerat par i centrala Sverige.

Jag tror att det är en eller flera skogsägare som har planterat in varg för att minska på älgstammen. Många skogsägare får skog förstörd för miljoner kronor varje år av älg. Jägarna vill inte skjuta mer älg och de får inte skjuta mer älg och då är det så lämpligt att det kommer ett rovdjur som ingen har sett på måååånga år i Sverige från ryssland/finland som markant kan dra ned på älgstammen.

För mig är det skit i samma om de är inplanterade eller invandrade. Visst låter det finare om de är invandrade men jag tror inte det utan tror att det är en ren och skär ekonomisk fråga...
 
Sv: Varg :(

Men Martha om du skulle ha ett föl nog skulle du väl bli :devil: om du såg att fölet låg skadat eller dött
 
Sv: Varg :(

Ja, just det visat i åtskilliga naturfilmer och då blir det ju en sanning.....Egentligen så borde man när man undervisar i biologi på universetet enbart sätta på Mitt i naturen för där får man ju reda på alla sanningar om biologi...
 
Sv: Varg :(

Hur tror du att vargar (lejon m fl) gör? Tar ett djur på måfå? Väljer det största för att det ger mer mat? Annat?

LIA
 
Sv: Varg :(

det är just det mitt skolarbete handlar om, vi ska skriva en vetenskaplig artikel om naturfilmer. att de inte är dokumetära är vi redan förbi, frågan vi ställer oss är hur pass styrda de är av ett förskrivet manus.

men, jag har inte hämtat det där med att de tar de lättaste bytena från naturfilmer utan från andra källor. jag har även tagit jägarexamen och lärt mig deras (jägarnas) syn på saken. som en extrakurs läste jag om vilt i sverige och då tog vi också upp hur rovdjur fungerar.

egentligen är det ganska logiskt, varför skulle de ta ett stort, friskt djur, som innebär mer arbete att fälla och som dessutom innebär en större skaderisk?
 
Sv: Varg :(

strumpan skrev:
Men Martha om du skulle ha ett föl nog skulle du väl bli :devil: om du såg att fölet låg skadat eller dött

Jag har varg där jag bor, jag har även föl ute dygnet runt när märrarna är hemma och inte på betäckning...självklart skulle jag bli ledsen och förtvivlad, men inte kan jag klandra vargen för det, inte skulle jag skjuta en varg och hata hela arten för det....

jag har lösa hundar och katter.....jag har t om en hund som försvunnit för mig..spårlöst..det KAN ha varit vargen, ingen vet...jag har t om haft varg i en av mina hagar som jag sett med egna ögon.... och jag känner mig utvald istället för att hata...

Vi måste lära oss att kunna leva med rovdjur...dom är en del av våran fauna och vi kan inte ha ihjäl allt som vi tycker inte passar, allt som kan skada det vi älskar...det kan inte funka på det viset...
 
Sv: Varg :(

Om vargen är grym, vad är då inte katter? Vad det gäller viltbeståndet och vargen är det bara patetiskt när människor påstår att viltet minskar med vargen. Största faran för viltet är vi människor som skövlar skog, bygger vägar och jagar för nöjes skull.

För cirkus 15-20 år sedan härjade det en massa epedemier bland både älg och rådjur. Djuren led och svalt, hade vi haft en naturlig fauna då hade många djur sluppit lida i onödan. Hur det nu än är så är vargen ett naturligt inslag i våra skogar och det är vi som inkräktar, ska man skälla efter någon så borde det väl vara på sin plats att ta skogsbolagen först.

Vill även tillägga att vargen är artskyddad och det betyder väl att den är fridlyst pga att det finns få exemplar? Rätta mej gärna om jag har fel.
 
Sv: Varg :(

Du har rätt .Men jag skulle bli :devil: om en varg kom in i hagen och gjorde rent hus.Ett skrämsejskott kanske skullr räcka.(om jag skulle våga gå ut) ;)
 
Sv: Varg :(

Geezer skrev:
Nog är dom inplanterade...det är vilket fall jag fullt övertygad om även om jag inte är varghatare.

Först utrotar vi våran egen vargstam, sedan har vi ingen varg på massor av år och sedan har vi helt plötsligt ett par. Nej, dom är inplanterade av en större skogsägare.

Ta fram kartboken, sedan ser du hur otroligt många vägar det finns för en varg att ta sej till Sverige. Vad skulle sedan en skogsägare vinna på att plantera in varg? Slippa gå ut och jaga?eller jobbet med att arrendera ut jaktmarken och allt besvär det medför att ta emot det kött han har rätt till? Nja... lite långsökt kanske :angel:
 
Sv: Varg :(

strumpan skrev:
Du har rätt .Men jag skulle bli :devil: om en varg kom in i hagen och gjorde rent hus.Ett skrämsejskott kanske skullr räcka.(om jag skulle våga gå ut) ;)

Skulle tro att att vargen är räddare än dej.. Har haft sommarstuga och hjortron marker mitt i ett revir. Jag tillhör den kategorin som inte har vett att vara rädd och som dessutom gärna vill se vargen,det enda jag sett är när 3 st slog ett rådjur. Då satt jag mitt i ett tjärn och var tvungen att använda kikare. Måste tillägga att det faktiskt var en otrolig upplevelse.
Jag hade alltid hund med mej i skogen och på den tiden hade jag vallhund som alltid höll sej i närheten,hade nu vargarna varit lite sugna på Berdis så skulle jag nog fått se dom på närmare håll.
Mina slutsatser blir därmed att en frisk varg håller sej undan människor så gott det går.
 
Sv: Varg :(

GaurdianAngel skrev:
Precis! :bow: Vargarna sköter älg- och rådjursbeståndet bättre än jägarna någonsin skulle klara.

Det är väl just det... Vargarna minskar på jägarnas roliga stund att få döda... Ju mer vargarna tar vilt, dessto mindre "kul" får jägarna...
 
Sv: Varg :(

Akelas_matte skrev:
Om vargen är grym, vad är då inte katter?

Ja, Tänk på att katter dödar även om dom är mätta... Deras instinkt är så stark... Är dom mätta så leker dom med bytet medans det lever... Visst, nu är katten så liten... Men vargen jagar åtminstone för att överleva...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 943
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 225
Senast: hastflicka
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 875
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp