Bukefalos 28 år!

vargar i byn vågar knappt att gå ut.

Ja, va det inte en varg attack på en skötare för några år se?
Vargen va en klapp och gos varg till besökare. Om det va Kolmården kanske?


Nä Gysinge vargen härjade i början på 1800-talet och åt upp 9 st människor :eek:
Men som det stod i artikeln hölls den ju i fångenskap 3,5 år.
 
Jag kan förstå din rädsla för varg
Jag hade själv inte vågat släppa mina hundar i skogen om här fanns varg
Jag har även stor respekt för vildsvin och älg
Respekten hindrar mig inte från att gå i skogen, risken är lite att något händer

Jag bor i södra Sverige och vet inte mycket om vargen, kanske därav min rädsla
Vad jag förstår är vargar skygga djur och mer rädda för människor än vi för dom....
Då tänker jag att rädda djur, kan vara farliga och attackera i självförsvar om djuret känner sig hotat.

Jag tror rädslan beror på att i en farlig situation med ett vilt djur så har man som människa väldigt lite att säga till om
Om man inte har en bössa

Min fetning.
De flyr om de kan, har du trängt upp ett vilt djur i ett hörn kan det mycket väl anfalla. Men det är ju lätt att undvika utomhus.
 
Nä Gysinge vargen härjade i början på 1800-talet och åt upp 9 st människor :eek:
Men som det stod i artikeln hölls den ju i fångenskap 3,5 år.

Ja har det inte varit en annan attack på skötare för några år sen?
Det va också en varg i fångenskap
Eller har jag helt fel?
 
Min fetning.
De flyr om de kan, har du trängt upp ett vilt djur i ett hörn kan det mycket väl anfalla. Men det är ju lätt att undvika utomhus.
Ja och ändå händer det att vargar (även vildsvin) angriper hundar
Det kanske är jakthundar som tränger skrämmer djuret
För min egen skull är jag inte särskilt rädd, men jag vet inte hur mina hundar reagerar om dom möter vilt djur
 
Ja och ändå händer det att vargar (även vildsvin) angriper hundar
Det kanske är jakthundar som tränger skrämmer djuret
För min egen skull är jag inte särskilt rädd, men jag vet inte hur mina hundar reagerar om dom möter vilt djur
Släpp då inte lös din hund.

Det fanns ju en filmsekvens för några år sedan där en jakthund jagade en flyende varg, tillslut högg vargen mot hunden för att den skulle stanna till så att vargen skulle hinna undan. Då var rubriken "här attackerar vargen hunden" trots att vargen flydde hela tiden. .
 
Jo, det är fullständigt normalt att i stort sett samtliga får i ett hägn dör när vargen kommer in. Vargen triggas, likt andra hunddjur, av de flyende fåren. Dessutom så kommer en del av fåren att dö av stress.
Om hägnet är på 10-tals hektar, kanske några kommer att klara sig, men i mindre hagar, kommer i stort sett alla att dö.

Om dina hundar inte har problem med att ta sig in i hagarna, så har du inte byggt rovdjursskyddande stängsel, eller så har du väldigt små hundar?

För kan hundarna komma in, så kan även lammen komma ut.

Det är inte höjden på stängslet som är allena saliggörande, utan det är kvalitén på stängselbygget.

Det finns, såvitt jag vet, bara ett märke av viltnät, som är 120 cm högt och har den sortens knutar som gör att djur inte kan vidga rutorna. Det kostar 3000 kr inkl moms för 50 meter.

Vanligt viltnät, fungerar inte ens som bra stängsel för får. Det blir för sladdrigt, men duger för att undvika älgolyckor på vägarna,eller för att hålla klövvilt utanför skogsplanteringar..

Om man väljer nät, som stängsel för får, så behöver man välja någon av de (två) sorter som finns på marknaden som dels har små rutor nertill, men som också har en knut som är helt fast. Och så en eltråd med bra spänning ovanför nätet, och 20 cm från marken.
Rekommendationen från viltskadecenter är att om man har problem med björn t.ex., sätta två nät ovanför varandra. Och så komplettera med eltråd nertill.

Dessutom måste nätet spännas maskinellt, och nedre tråden i nätet ska ligga mot marken.

Hörnen måste vara av parallellogram typ, med 10 cm stolpar, och mellanstolparna 8 cm.

Med ett sådant stängsel, så kommer inte hundarna eller rovdjuren in. Och fåren kommer att hålla sig innanför.
Jo, det är fullständigt normalt att i stort sett samtliga får i ett hägn dör när vargen kommer in. Vargen triggas, likt andra hunddjur, av de flyende fåren. Dessutom så kommer en del av fåren att dö av stress.
Om hägnet är på 10-tals hektar, kanske några kommer att klara sig, men i mindre hagar, kommer i stort sett alla att dö.

Om dina hundar inte har problem med att ta sig in i hagarna, så har du inte byggt rovdjursskyddande stängsel, eller så har du väldigt små hundar?

För kan hundarna komma in, så kan även lammen komma ut.

Det är inte höjden på stängslet som är allena saliggörande, utan det är kvalitén på stängselbygget.

Det finns, såvitt jag vet, bara ett märke av viltnät, som är 120 cm högt och har den sortens knutar som gör att djur inte kan vidga rutorna. Det kostar 3000 kr inkl moms för 50 meter.

Vanligt viltnät, fungerar inte ens som bra stängsel för får. Det blir för sladdrigt, men duger för att undvika älgolyckor på vägarna,eller för att hålla klövvilt utanför skogsplanteringar..

Om man väljer nät, som stängsel för får, så behöver man välja någon av de (två) sorter som finns på marknaden som dels har små rutor nertill, men som också har en knut som är helt fast. Och så en eltråd med bra spänning ovanför nätet, och 20 cm från marken.
Rekommendationen från viltskadecenter är att om man har problem med björn t.ex., sätta två nät ovanför varandra. Och så komplettera med eltråd nertill.

Dessutom måste nätet spännas maskinellt, och nedre tråden i nätet ska ligga mot marken.

Hörnen måste vara av parallellogram typ, med 10 cm stolpar, och mellanstolparna 8 cm.

Med ett sådant stängsel, så kommer inte hundarna eller rovdjuren in. Och fåren kommer att hålla sig innanför.


Jag är fullt medveten om allt som har med stängsling att göra. Du skulle bara veta hur många tusentals kronor jag har lagt på bl. a det dyra fårnätet. Jag spänner maskinellt, har parellorgram i hörnen, 10cm stolpar och 6 trådar med ordentligt med kräm i. Så länge ett djur hoppar får dom inte el i sig.
Hundarna, border collie och golden tar sig igenom med lätthet.
Hur som haver, det är lätt att säga "stängsla ordentligt" från ett skrivbord i stan (nu menar jag inte dig). Jag har varken fått bidrag för stängsling för det är helt hopplöst, utan tagit allt från egen ficka. Potten är alltid slut, försök igen nästa år.... Det ligger inte bara på oss bönder att skydda våra djur när vargen t.o.m kommer in i hagen. Snart är dom vackra öppna landskapet ett minne blott och vi småbönder är ngt man läser om i historieböckerna. Ja, jag är bitter idag!

För övrigt har jag aldrig haft ett endaste rymmande får eller lamm, så nog håller staketen en viss standard....
 
Vilka är de dokumenterade fallen du refererar till?
Var har du hittat informationen?

Många människor som hittats avlidna och ätna på, oftast vintertid, behöver inte per automatik ha dödats av vargar.
Ihjälfrysning är en mycket sannolik dödsorsak, och efter det har rovdjur, t.ex. varg, räv, björn eller järv (normalt inte kattdjur) ätit av de sorgligt avlidna.

Få av de fall från t.ex. kyrkböckerna där vargdöd anges, kan beläggas med att vargen verkligen dödat. Att den ätit av personen är däremot sannolikt.
Det gäller i hög grad även moderna påståenden om dödliga vargangrepp i Sibirien t.ex. Folk som gått vilse mitt i vintern, och som hittas dagar, veckor eller månader senare...

Modern teknik kan fastslå dödsorsak mycket bättre än äldre inspektioner, gjorda av ledsna anhöriga eller församlingsprästen. Inga av de ryska fallen som figurerat i kvällspressen och på internet, verkar ha undersökt i detalj med moderna metoder, eller så har resultaten aldrig meddelats.

Belagda fall av vargdödad människa i modern tid finns från Nord Amerika, då i kombination skadad varg och människa som beter sig på olämpligt sätt, och från Indien, där vargar (liksom tigrar) är svårt trängda faktiskt till slut ger sig på människa.
Det är sammanställningar jag läst över vargattacker i Europa, vetenskapliga kanske skall tilläggas och det finns säkert ett antal felkällor och andra faktorer som rabies så du kan kanske ha rätt i att man borde analysera dessa rapporterade angrepp mera i detalj men att det förekommit det tror jag är ganska säkert.

Vi sa länge att också björnen var i princip helt ofarlig men numera med en ganska stor björnstam sker det regelbundet att björn angriper människor även om risken såklart är väldigt liten.
 
Det är sammanställningar jag läst över vargattacker i Europa, vetenskapliga kanske skall tilläggas och det finns säkert ett antal felkällor och andra faktorer som rabies så du kan kanske ha rätt i att man borde analysera dessa rapporterade angrepp mera i detalj men att det förekommit det tror jag är ganska säkert.

Vi sa länge att också björnen var i princip helt ofarlig men numera med en ganska stor björnstam sker det regelbundet att björn angriper människor även om risken såklart är väldigt liten.
Störst risk att bli angripen är vid jakt då djuren är lite stressade, vid vanliga möten så händer oftast inget mera än att djuren kollar in dig från sitt gömställe så du aldrig ser det eller kollar in dig på stigen och sen lufsar iväg.
 
Hej jag vet inte vart jag ska lägga denna tråd med mod får gärna flytta den. Men det är så att det går vargar i byn vilket är mycket kusligt har dock inte sett någon men har hört många som har gjort det. För ett tag sedan så var erh en varg på wij trädgårdar här i Ockelbo kommun där jag bor. Jag är rädd att gå ut tänk om man träffar på en varg? De är ju vilda dem ska inte vara så nära oss.


Vargar är inget att vara rädd för.
 
Jag är fullt medveten om allt som har med stängsling att göra. Du skulle bara veta hur många tusentals kronor jag har lagt på bl. a det dyra fårnätet. Jag spänner maskinellt, har parellorgram i hörnen, 10cm stolpar och 6 trådar med ordentligt med kräm i. Så länge ett djur hoppar får dom inte el i sig.
Hundarna, border collie och golden tar sig igenom med lätthet.
Hur som haver, det är lätt att säga "stängsla ordentligt" från ett skrivbord i stan (nu menar jag inte dig). Jag har varken fått bidrag för stängsling för det är helt hopplöst, utan tagit allt från egen ficka. Potten är alltid slut, försök igen nästa år.... Det ligger inte bara på oss bönder att skydda våra djur när vargen t.o.m kommer in i hagen. Snart är dom vackra öppna landskapet ett minne blott och vi småbönder är ngt man läser om i historieböckerna. Ja, jag är bitter idag!

För övrigt har jag aldrig haft ett endaste rymmande får eller lamm, så nog håller staketen en viss standard....

Men för sjutton, vi har ju haft den typen av stängsel i 10 år, dessutom fått bidrag (inte till allt), i Sörmland och Östergötland.

Vare sig hundar, hästar eller får tar sig ut eller in.
Om du har så bra stängsel, så kanske det finns smitställen lite här och där, som hundarna utnyttjar?

20-25 cm från marken till nedersta tråden, nästa tråd 20 cm högre upp osv, översta tråden på 115-125 cm.
Noggrant "tätat" (på olika sätt) vid dikesövergångar (med eltråd) och noggrant tillsett att inga bra ställen att hoppa in på finns, och noggrant klippt under nedersta tråden när gräset växer. Gräsröjning måste göras minst två gånger per säsong, jobbigt och tidskrävande.
Totallängd på stängslen, som är uppdelade i två olika system med två olika aggregat på var sin sida en väg, inklusive interna stängsel är ca 10 kilometer, och täcker över 12 hektar mark,inklusive det senast byggda.

Extremt viktigt är att man håller strömmen på minst 4.500 volt, och att man har stötar på minst 7,5 joule. När stängslen är nyröjda hos oss, ligger vi på 7000 volt. Stötarna är 18,5 joule.
Dessutom ska eltråden vara ordentligt spänd, mer som en fiolsträng, då är stängslet lite av ett fysiskt hinder också, vilket är bra vid strömavbrott.

Och de hundar vi haft (har inga längre), skydde stängslen som pesten efter att ha fått en stöt en gång. De ville knappt gå in i hagarna när man öppnade grinden.

Den som vill titta på rovdjursskyddande stängsel, och diskutera olika lösningar på frågeställningar runt bygge av framförallt el-stängsel, är välkommen till oss och titta.
Vi har genom åren stängslat över berghällar, tagit oss över djupa och breda krondiken, stängslat mot vatten/sjö (tråkigt men nödvändigt, de flesta vargangrepp där någorlunda stängsel finns, sker genom att vargen simmar in), tagit oss förbi stora stenmurar och stenblock, och löst problem med jordning och elmatning på långa avstånd...
 
du anser att det bara är att skjuta av alla världens elefanter, flodhästar, noshörningar, krokodiler, lejon, hajar, råttor, kackelakor, möss...
Löjligt när jag skriver att jag är för frilevande varg i landet!

det finns inte en varelse på denna jord som inte riskerar att skada egendom/levnadsbröd. Eller menar du med "människor" egentligen bara "svenskar". De flesta som ondgör sig över vargar brukar påstå att det finns varg någon annanstans - varpå frågan uppstår varför ska människorna där vara mer överseende än vi?

Ja när det är i fråga om skyddsjakt ja. Just för att det inte gäller bara vargar och välfärdslandet Sverige.
Människorna i Afrika ska ha det rätten med! Vargar är inte utrotningshotade. Är det inte lite skillnad på ett djurslag som faktiskt mest troligen kommer att utrotas pga TJUVJAKT än på ett djurSLAG SOM INTE är det.
Är du också emot jakt på björn? Kanske är du emot all jakt?
Lo? Den är anses hotad som art. Men får också jagas vid skyddsjakt.Rätt med skyddsjakt enligt mig.

Och det ni inte förstår att med viss jakt, så räddar det djuren också-annars blir det BARA okontrollerad tjuvjakt kvar.
Vi är beroende av att det finns en biologisk mångfald runt om oss och vi har varit okunniga nog att dra igång sjätte massdöden. Vi måste närma oss vår omvärld med respekt och ansvarstagande och lära oss så mycket som möjligt.

Ja och därför finns jaktkvoter och mångfald som är kontrollerad.
 
Om du inte vet hur hundarna reagerar runt vilt har du de väl ändå kopplade?
Vet någon, hur deras hund reagerar om den möter vilt?
Kan alla som har hund lös garantera att hunden inte springer fram?
Jag går i bokskogen vi har i närheten. Där finns inget ätbart alls på marken, jag har inte sett ens en ekorre •gillar bokskog•. Där finns heller inga fästingar :)
 
Släpp då inte lös din hund.

Det fanns ju en filmsekvens för några år sedan där en jakthund jagade en flyende varg, tillslut högg vargen mot hunden för att den skulle stanna till så att vargen skulle hinna undan. Då var rubriken "här attackerar vargen hunden" trots att vargen flydde hela tiden. .
Visst är det tragiskt
Det är alltid vargen som får skulden
:(
 
Jag är fårägare, och har gjort mitt bästa för att hägna fåren (och därmed hästarna), med rovdjursskyddande stängsel, så att rovdjur inte ska kunna ta sig in. Än så länge har det fungerat utmärkt.
Lodjuren håller sig utanför, och vi har regelbundet strövargar i trakten, som också hållit sig ute. I vintras hittades spår av varg på gården, men länsstyrelsens spårare hann inte hit innan spåren blev förstörda. Av varghatare...
Vilket inte hjälper oss fårägare alls, eftersom en förutsättning för att få bidrag till bra stängsel, är att det faktiskt finns belagt att varg finns i trakten.
Potterna med bidragspengar per län räcker inte till alla som vill ha, då prioriterar Länsstyrelsen att ge bidrag i de delar av av länet där varg faktiskt synts till eller är etablerad.
Så när varghatarna förstör spåren, så förstör de också för fårägarna.

De långtgående negativa konsekvenserna för fårägarna, är inte enbart existensen av varg. Det är också existensen av varghatare.

Varghatarna ägnar sig åt följande aktiviteter, som är destruktiva för fårägarna:

*Driver kampanjer där de påstår att rovdjursskyddande stängsel inte fungerar alls.
*Kommer med rent lögnaktigt uppblåsta siffror på hur mycket rovdjursskyddande stängsel kostar
*Berättar hur "omöjligt" det är att bygga rovdjursskyddande stängsel
*Undanhåller uppgifter om rovdjur, för att själva "lösa" problemet
*Skulle aldrig komma på tanken, att praktiskt hjälpa fårägare t.ex. med stängselbygge
*Berättar vitt och brett om hur synd det är om fårägare p.g.a. varg. Och skrämmer därmed fårägarna.

Den enda hjälp de i regel manliga, medelålders+, varghatarna är villiga att ge, är att skjuta vargen.

Word!
De brukar också vara väldigt undvikande när man tar upp hur många får som dödas/skadas/stressas av jakthundar varje år!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 808
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 661
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 370
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp