Bukefalos 28 år!

vargar i byn vågar knappt att gå ut.

För mig är det otänkbart att inte kunna ha hundarna lösa i skogen

Inkallning måste funka!
Ja det tycker jag med. Men i just detta fallet är det mycket svårt. Alla hundar ärinte lika lätta, jämför tex en vinthund och en retriever när det gäller jakt.
Och då har jag koppel på. För nej, jag tycker inte att det är okey att hunden jagar ens "en liten bit"...
Jag kan knappt gå utanför porten utan att stöta på vilt. Hararna sitter på gräsmattan i princip varje kväll.
 
Mina kommer också på inkallning
Dom springer inte fram till främmande människor eller hundar
Vi har aldrig mött ett vildsvin, (hoppas vi slipper)så jag vet faktiskt inte hur dom kommer att reagera

Ingen har 100 % koll på sin hund
Inbillar man sig det, då lurar man sig själv

Alla som har sin hund lös, tar en kalkylerad risk...oavsett. Allt kan hända med djur

Har du inte dina hundar lösa i skogen?

Nej de är inte lösa i skogen, finns ingen anledning.
 
Så är det. Varghatet kokar ned till en enda sak; ensamrätt eller inte till älg.

Det skall också sägas att andra sidan inte är bättre, som exempelvis när man vill ha bort samer och renskötsel och tycker att de kan väl ha sina renar i stängslade små hagar som alla andra djurägare.

Jag är övertygad om att det går att förena bra djurhållning med livsrum för de stora rovdjuren, problemet är polariseringen med extrema grupper på båda sidor som fått styra såväl debatt som beslut, utan dessa hade det inte blivit den konflikten det är idag.
 
Ja det tycker jag med. Men i just detta fallet är det mycket svårt. Alla hundar ärinte lika lätta, jämför tex en vinthund och en retriever när det gäller jakt.
Och då har jag koppel på. För nej, jag tycker inte att det är okey att hunden jagar ens "en liten bit"...
Jag kan knappt gå utanför porten utan att stöta på vilt. Hararna sitter på gräsmattan i princip varje kväll.
Jag förstår dig
Om inkallningen inte kommer att funka på min 6 månaders (rasen har används för jakt/vallning/vakt) när han blir vuxen Då får jag ju tänka om och aktivera med mer hjärnjympa och cykelturer istället.

Vår stora bokskog är guld värd, bara bruna löv på marken, inte ett grästrå :up:
 
Vad är det för märklig bokskog?
Ingen konstig bokskog alls
Inget växer på marken i en bokskog, vilka djur kan leva där?
När jag sökte på djur som lever i bokskog, så hittar jag div insekter, nötskrika och ekorre. Ekorre har vi inte sett någon, nötskrika har jag hört
 
Ingen konstig bokskog alls
Inget växer på marken i en bokskog, vilka djur kan leva där?
När jag sökte på djur som lever i bokskog, så hittar jag div insekter, nötskrika och ekorre. Ekorre har vi inte sett någon, nötskrika har jag hört

Vi har i alla fall vildsvin häromkring i bokskogen:cool:
Rolle
IpL
 
Jag förstår dig
Om inkallningen inte kommer att funka på min 6 månaders (rasen har används för jakt/vallning/vakt) när han blir vuxen Då får jag ju tänka om och aktivera med mer hjärnjympa och cykelturer istället.

Vår stora bokskog är guld värd, bara bruna löv på marken, inte ett grästrå :up:
Mitt råd är att du sätter långlina på hunden och ger dig ur utanför bokskogen innan hunden hinner bli äldre så att du vet hur hunden reagerar
 
Det som finns under jorden, rötter, frukt, nötter, svamp, insekter, groddjur, reptiler, små däggdjur, fåglar, kadaver m.m., de är makalösa jordförbättrare :D

Rolle
IpL
 
Det som finns under jorden, rötter, frukt, nötter, svamp, insekter, groddjur, reptiler, små däggdjur, fåglar, kadaver m.m., de är makalösa jordförbättrare :D

Rolle
IpL
Det är mycket människor som rör sig i den skogen, vandringsleder på alla håll. Tror du närvaron av alla människor skrämmer bort vildsvinen?

*lite orolig nu....*
 
Men hur gjorde ni med isbjörnarna då? :confused: :D

Här nere i södern är det ju äppelpallande älgar som folk får in i sina trädgårdar som "ställer till det" fast det beror på att slöhögarna hellre sitter inne och glor på tv än håller undan fallfrukten.
Jag har haft en älgtjur här i flera år som jag matat med äpplen och morötter, han känner sig så trygg så han bor här under älgjakten och har nästan varit inne i huset och jag känner mig inte ett dugg obekväm i hans sällskap. Hoppas han tittar in i höst igen men än har han inte dykt upp. :)
Tackar du, de äter även tomatplantor och löv från äppelträd som inte ens ger frukt det året :p sen gillar jag älgar, de är välkomna att smaka av det jag har i trädgården så länge jag får se dem :love:
 
Här är en nyligen publicerad film på hur ett vargangrepp på hund kan gå till.
Hunden stöter på vargen i skogen, de tittar på varandra en stund innan vargen springer iväg en bit och hunden hoppar efter. Sedan verkar det som att djuren "hälsar" på varandra (svårt att se ordentligt eftersom hundens kamera är monterad på ena sidan och således inte filmar allt), innan vargen angriper hunden och den försöker börja freda sig. Ytterligare en varg ansluter till angreppet.
Hunden överlever med kraftiga muskelskador, men det är en otäck film.
Jag ser en varg som kör svansen mellan benen och trycker ner rumpan. En tydlig signalt till att "lämna mig ifred"
Men hunden går fram ändå. Och går efter.

Hade vargen varit grannens hund och min hund ändå gått fram och nonchalerat signalerna så hade felet varit glasklart min hunds när grannhunden sagt i från.
Men vargar får inte svara upp.....:meh:
 
Det är mycket människor som rör sig i den skogen, vandringsleder på alla håll. Tror du närvaron av alla människor skrämmer bort vildsvinen?

*lite orolig nu....*

De är väldigt skygga och rör sig företrädesvis på natten, de kan känna vittring upp till 500 meter. Därför är det sälla man ser dem men de kan bli stressade av hundar som jagar dem, givetvis;)

Rolle
IpL
 
Jag ser en varg som kör svansen mellan benen och trycker ner rumpan. En tydlig signalt till att "lämna mig ifred"
Men hunden går fram ändå. Och går efter.

Hade vargen varit grannens hund och min hund ändå gått fram och nonchalerat signalerna så hade felet varit glasklart min hunds när grannhunden sagt i från.
Men vargar får inte svara upp.....:meh:

Ändå vänder vargen och går fram till hunden när den stannat? Där står de sedan still några sekunder, utan att vi kan se särskilt mycket kroppspråk, och sedan ger sig vargen på hunden. Hunden backar undan, ger minst sagt "lämna mig ifred" signaler och vargen fortsätter. Där någonstans ansluter varg 2.

Ja, så lyder ju lagstiftningen när det gäller tamdjur. Vargar är inte tamdjur, som du vet.

Såg att en etolog gjort ett uttalande om att vargen flirtat med hunden, så hon tolkade uppenbarligen kroppsspråket helt annorlunda.
 
Jag ser en varg som kör svansen mellan benen och trycker ner rumpan. En tydlig signalt till att "lämna mig ifred"
Men hunden går fram ändå. Och går efter.

Hade vargen varit grannens hund och min hund ändå gått fram och nonchalerat signalerna så hade felet varit glasklart min hunds när grannhunden sagt i från.
Men vargar får inte svara upp.....:meh:

Precis så... verkligen inte vargens fel!!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 885
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp