Bukefalos 28 år!

vargar i byn vågar knappt att gå ut.

Men för sjutton, vi har ju haft den typen av stängsel i 10 år, dessutom fått bidrag (inte till allt), i Sörmland och Östergötland.

Vare sig hundar, hästar eller får tar sig ut eller in.
Om du har så bra stängsel, så kanske det finns smitställen lite här och där, som hundarna utnyttjar?

20-25 cm från marken till nedersta tråden, nästa tråd 20 cm högre upp osv, översta tråden på 115-125 cm.
Noggrant "tätat" (på olika sätt) vid dikesövergångar (med eltråd) och noggrant tillsett att inga bra ställen att hoppa in på finns, och noggrant klippt under nedersta tråden när gräset växer. Gräsröjning måste göras minst två gånger per säsong, jobbigt och tidskrävande.
Totallängd på stängslen, som är uppdelade i två olika system med två olika aggregat på var sin sida en väg, inklusive interna stängsel är ca 10 kilometer, och täcker över 12 hektar mark,inklusive det senast byggda.

Extremt viktigt är att man håller strömmen på minst 4.500 volt, och att man har stötar på minst 7,5 joule. När stängslen är nyröjda hos oss, ligger vi på 7000 volt. Stötarna är 18,5 joule.
Dessutom ska eltråden vara ordentligt spänd, mer som en fiolsträng, då är stängslet lite av ett fysiskt hinder också, vilket är bra vid strömavbrott.

Och de hundar vi haft (har inga längre), skydde stängslen som pesten efter att ha fått en stöt en gång. De ville knappt gå in i hagarna när man öppnade grinden.

Den som vill titta på rovdjursskyddande stängsel, och diskutera olika lösningar på frågeställningar runt bygge av framförallt el-stängsel, är välkommen till oss och titta.
Vi har genom åren stängslat över berghällar, tagit oss över djupa och breda krondiken, stängslat mot vatten/sjö (tråkigt men nödvändigt, de flesta vargangrepp där någorlunda stängsel finns, sker genom att vargen simmar in), tagit oss förbi stora stenmurar och stenblock, och löst problem med jordning och elmatning på långa avstånd...

I ärlighetens namn ska jag säga att mina BCs lätt tar sig igenom/över alla stängsel vi stött på utom välspända nät på över 170 cm, ström eller ej. Men så väger de också ca 1/3 av vad en varg gör och är således rejält mycket smidigare och mindre.
 
Intressant diskussion, kommer att tänka på vad som hände med en del elefanter i Sydafrika, De gamla (honorna) dödades av tjuvskyttar och resultatet blev unga elefanthanar som inte visste hur man uppförde sig De gav sig på giraffer och andra mer fredliga djur och ibland faktiskt människor! De uppträdde allmänt som unga mänskliga huliganer. Lösningen blev fö att flyga in vuxna hanar som lärde ungdomarna att veta hut :D Det värsta som kan hända är att alfaparet skjuts under vargjakten, vilsna halvuxna vargar är nog de som löper störst risk till ett abnormalt vargbetende.

Pratade nyligen med en fårbonde och vad som upprörde honom mest var godtyckligheten (enligt honom) i de inspektörer som kom ut och skulle avgöra om det var en vargattack eller inte. Om det var varg, då fick han tillbaka fullvärdet på sitt får men om inspektören sa att det var en hund så fick han inte en krona. Har iofs inte en stor del av vargattackerna på just får senare konstaterats vara hundar?

Kanske en lösning skulle vara om man blev generösare mot fårbönder som verkar vara de som lider mest ekonomiskt av varg och gör det lättare att få ut fullvärdet av dödade får? Då försvinner en stor del av varghatarnas argument mot vargen.
 
Jag är fullt medveten om allt som har med stängsling att göra. Du skulle bara veta hur många tusentals kronor jag har lagt på bl. a det dyra fårnätet. Jag spänner maskinellt, har parellorgram i hörnen, 10cm stolpar och 6 trådar med ordentligt med kräm i. Så länge ett djur hoppar får dom inte el i sig.
Hundarna, border collie och golden tar sig igenom med lätthet.
Hur som haver, det är lätt att säga "stängsla ordentligt" från ett skrivbord i stan (nu menar jag inte dig). Jag har varken fått bidrag för stängsling för det är helt hopplöst, utan tagit allt från egen ficka. Potten är alltid slut, försök igen nästa år.... Det ligger inte bara på oss bönder att skydda våra djur när vargen t.o.m kommer in i hagen. Snart är dom vackra öppna landskapet ett minne blott och vi småbönder är ngt man läser om i historieböckerna. Ja, jag är bitter idag!

För övrigt har jag aldrig haft ett endaste rymmande får eller lamm, så nog håller staketen en viss standard....

Men det måste ju vara något fel i så fall, för hur skulle annars hundarna kunna kom
Intressant diskussion, kommer att tänka på vad som hände med en del elefanter i Sydafrika, De gamla (honorna) dödades av tjuvskyttar och resultatet blev unga elefanthanar som inte visste hur man uppförde sig De gav sig på giraffer och andra mer fredliga djur och ibland faktiskt människor! De uppträdde allmänt som unga mänskliga huliganer. Lösningen blev fö att flyga in vuxna hanar som lärde ungdomarna att veta hut :D Det värsta som kan hända är att alfaparet skjuts under vargjakten, vilsna halvuxna vargar är nog de som löper störst risk till ett abnormalt vargbetende.

Pratade nyligen med en fårbonde och vad som upprörde honom mest var godtyckligheten (enligt honom) i de inspektörer som kom ut och skulle avgöra om det var en vargattack eller inte. Om det var varg, då fick han tillbaka fullvärdet på sitt får men om inspektören sa att det var en hund så fick han inte en krona. Har iofs inte en stor del av vargattackerna på just får senare konstaterats vara hundar?

Kanske en lösning skulle vara om man blev generösare mot fårbönder som verkar vara de som lider mest ekonomiskt av varg och gör det lättare att få ut fullvärdet av dödade får? Då försvinner en stor del av varghatarnas argument mot vargen.
Det är inte "fullvärde på dödade får" som jag som fårbonde vill ha. I synnerhet så vill jag att rätt instans ska betala.

Att hitta sina får dödade eller svårt skadade i hagen är fruktansvärt traumatiskt.

Om det är jakthundar som dödat fåren, så ska jägarna betala. Är det "kronans vilt" (=de stora rovdjuren) så ska givetvis "kronan" betala.

Min granne blev av med samtliga får p.g.a. jakthundar för en 5-6 år sedan...Att jägarna var dryga och inte ville ta på sig attacken, gjorde inte det hela lättare.

Jag vill ha kostnaderna för uppgradering av stängsel till rovdjursskyddande betalda, och dessutom bidrag för skötseln (=klippning under nedersta tråden).
Jag vill att LST har kapacitet att hjälpa till på ett konkret sätt med att "städa" efter en attack.
Jag vill att problemindivider (=upprepade attacker) bland vargarna blir föremål för skyddsjakt.
Jag vill att LST hjälper till med att projektera (eller att det finns bidrag till) stängsel, inte endast att det utgår bidrag för själva stängslet.
Jag vill att alla som bor inom rovdjurslän ska få bidrag och stöd, på samma vilkor.
 
Vet någon, hur deras hund reagerar om den möter vilt?
Kan alla som har hund lös garantera att hunden inte springer fram?
Jag går i bokskogen vi har i närheten. Där finns inget ätbart alls på marken, jag har inte sett ens en ekorre •gillar bokskog•. Där finns heller inga fästingar :)

Rätt så många. Mina kommer på inkallning, även om de hunnit påbörja efterföljande. På annan plats än hemma på gården är de kopplade.
 
Att hitta sina får dödade eller svårt skadade i hagen är fruktansvärt traumatiskt.

Om det är jakthundar som dödat fåren, så ska jägarna betala. Är det "kronans vilt" (=de stora rovdjuren) så ska givetvis "kronan" betala.

Jag vill ha kostnaderna för uppgradering av stängsel till rovdjursskyddande betalda, och dessutom bidrag för skötseln (=klippning under nedersta tråden).
Jag vill att LST har kapacitet att hjälpa till på ett konkret sätt med att "städa" efter en attack.
Jag vill att problemindivider (=upprepade attacker) bland vargarna blir föremål för skyddsjakt.
Jag vill att LST hjälper till med att projektera (eller att det finns bidrag till) stängsel, inte endast att det utgår bidrag för själva stängslet.
Jag vill att alla som bor inom rovdjurslän ska få bidrag och stöd, på samma vilkor.

Jag har ingen aning om hur många fårbönder det finns i Sverige (och alla bor kanske inte i vargområden), men ungefär hur mycket tror du att budgeten för det du vill skulle vara? Några hundra miljoner, en miljard?

Jag tror personligen att det skulle vara mer konstruktivt att göra en realistisk budget (och forska om vilka EU bidrag som finns) och sedan få en riksdagsperson att lägga fram en motion och innan dess förankra det hos en politisk majoritet. Båda sidorna borde vilja ha en lösning för de som faktiskt lider ekonomisk skada. Älgjägarna kommer kanske att få mindre kvoter, men det finns inte en person i Sverige som lever på sin älgjakt - och en stor del av varghatarnas argument kommer att försvinna om fårbönder inte längre stöder dem.

Finns det en vargförsäkring för får? Jag antar att det vore för dyrt att införa?

PS. Hur gick det för din vän, fick hen rätt mot jägarna?
 
Kanske en lösning skulle vara om man blev generösare mot fårbönder som verkar vara de som lider mest ekonomiskt av varg och gör det lättare att få ut fullvärdet av dödade får? Då försvinner en stor del av varghatarnas argument mot vargen.
Tror inte det, fårbönder brukar ha en ganska balanserad syn på varg utan det är nog mest en kategori inom jägarkåren som helt vill få bort varg.
 
Rätt så många. Mina kommer på inkallning, även om de hunnit påbörja efterföljande. På annan plats än hemma på gården är de kopplade.
Mina kommer också på inkallning
Dom springer inte fram till främmande människor eller hundar
Vi har aldrig mött ett vildsvin, (hoppas vi slipper)så jag vet faktiskt inte hur dom kommer att reagera

Ingen har 100 % koll på sin hund
Inbillar man sig det, då lurar man sig själv

Alla som har sin hund lös, tar en kalkylerad risk...oavsett. Allt kan hända med djur

Har du inte dina hundar lösa i skogen?
 
Jag har arbetande vallhundar. Ett rådjur som hoppar upp framför näsan är noll och intet i jämförelse med retningen de har framför sig dagarna i ända.
Ja jag ser att det måste vara så

Hur är dina hundar i annan miljö än den när ni tränar?
Jag ser skillnad på mina hundar i olika miljöer

Går jag på ringträning, kurs eller i stan, reagerar inte hundarna på andra hundar
Är vi på vår skogsrunda, så måste dom skälla lite på mötande hunden
Bara för att vi inte brukar möta andra i skogen, så måste dom gaffla lite när vi gör det....
Olika situationer = olika reaktioner
 
Mina kommer också på inkallning
Dom springer inte fram till främmande människor eller hundar
Vi har aldrig mött ett vildsvin, (hoppas vi slipper)så jag vet faktiskt inte hur dom kommer att reagera

Ingen har 100 % koll på sin hund
Inbillar man sig det, då lurar man sig själv

Alla som har sin hund lös, tar en kalkylerad risk...oavsett. Allt kan hända med djur

Har du inte dina hundar lösa i skogen?
Nej den hund jag har nu är inte lös i skogen eftersom jag inte kan lita på hans inkallning. De tre tidigare kunde vara det i varierande grad, under olika kontrollerade former beroende på hund. Tex dobermantiken hade inte rört vilt om de så sprang in i munnen på henne.
 
Hej jag ville inte inte att det skulle bli en debatt eller diskussion om det. Men tack för alla tipsen.
 
Vet någon, hur deras hund reagerar om den möter vilt?
Kan alla som har hund lös garantera att hunden inte springer fram?
Jag går i bokskogen vi har i närheten. Där finns inget ätbart alls på marken, jag har inte sett ens en ekorre •gillar bokskog•. Där finns heller inga fästingar :)
Menar du allvar med att du aldrig ens mött ekorrar med dina hundar? Var bor du egentligen?!
Jag bor i en förort till en storstad och möter regelbundet harar(varje kväll), kaniner,ekorrar, igelkottar, rådjur och katter. Då och då har jag stött på räv, älg,paddor och grävling (de har mest hörts utan att synas)...
 
Menar du allvar med att du aldrig ens mött ekorrar med dina hundar? Var bor du egentligen?!
Jag bor i en förort till en storstad och möter regelbundet harar(varje kväll), kaniner,ekorrar, igelkottar, rådjur och katter. Då och då har jag stött på räv, älg,paddor och grävling (de har mest hörts utan att synas)...
Nej jag har inte stött på några djur med mina nuvarande hundar bara fiskmåsar och skator
Katter har vi sett men då har hundarna varit kopplade. Vi gå i en bokskog där inga djur kan leva...vilket jag tyckerär toppen
Min andra hund, såg rådjur, huggormar, harar, ekorrar katter. Rådjur och katter bröt hon jakten efter en kort stund och kom tillbaka till mig. Huggornar vrålade jag högt när dom låg på stigen, hon undvek ormar
 
Nej den hund jag har nu är inte lös i skogen eftersom jag inte kan lita på hans inkallning. De tre tidigare kunde vara det i varierande grad, under olika kontrollerade former beroende på hund. Tex dobermantiken hade inte rört vilt om de så sprang in i munnen på henne.
För mig är det otänkbart att inte kunna ha hundarna lösa i skogen

Inkallning måste funka!
 
Jag har ingen aning om hur många fårbönder det finns i Sverige (och alla bor kanske inte i vargområden), men ungefär hur mycket tror du att budgeten för det du vill skulle vara? Några hundra miljoner, en miljard?

Jag tror personligen att det skulle vara mer konstruktivt att göra en realistisk budget (och forska om vilka EU bidrag som finns) och sedan få en riksdagsperson att lägga fram en motion och innan dess förankra det hos en politisk majoritet. Båda sidorna borde vilja ha en lösning för de som faktiskt lider ekonomisk skada. Älgjägarna kommer kanske att få mindre kvoter, men det finns inte en person i Sverige som lever på sin älgjakt - och en stor del av varghatarnas argument kommer att försvinna om fårbönder inte längre stöder dem.

Finns det en vargförsäkring för får? Jag antar att det vore för dyrt att införa?

PS. Hur gick det för din vän, fick hen rätt mot jägarna?

Till slut betalade jägarna vederbörande 10.000 kronor, vilket egentligen var för lite. Det var 10 tackor och ett antal lamm. Grannen borde ha polisanmält istället, då hade det antagligen blivit ett större skadestånd.

Det finns redan bidrag till stängsel, men otillräckligt med medel. Oavsett om pengarna är EU-medel, eller kommer ur det svenska landsbygdsprogrammet, så behövs det mer pengar.
Men, det har inte gjorts några riktigt bra kalkyler för hur hög kostnaden är för stängselbyggen. Och det finns lite olika sorters stängsel dessutom, som har olika kostnadsbilder. De uppgifter om kostnader för stängsel som figurerat i pressen och på diverse webbsidor eller Facebook, är subjektiva uppfattningar från enskilda fårägare eller worst case exempel som varghatare gärna framhäver.

Jag har precis startat ett litet uppdrag, som just rör att kalkylera stängselkostnader.
Och som en del av detta, så kommer jag också att försöka systematisera statistik om svenska fårgårdar, för att kunna räkna ut hur många meter (mil) som behövs för att skapa förebyggande åtgärder (stängsel, boskapsvaktande hundar m.m.) på fårgårdarna i Sverige.
I uppdraget ingår att undersöka hur mycket underhåll som krävs av olika stängseltyper, både vad avser gräsröjning under nedersta tråden, men också av hela stängsel anläggningen (stolpar, trådar, grindar, elaggregat o.s.v.), för att sedan kunna föreslå någon form av stöd för underhåll.
Förutom bidrag i form av pengar för att sätta upp och sköta stängsel, så utgår jag från en del hypoteser runt vilka andra sorters stöd som fårägare skulle vilja ha för att kunna hantera förebyggande åtgärder mot rovdjursskador.
I några län pågår t.ex. försöksverksamhet med "röjningsteam" som åker runt och röjer "gräs under nedersta tråden", det kanske borde vara något som skulle utvecklas till att finnas mer allmänt? Många fårbönder är kvinnor, och har hunnit en bit in i övre medelåldern, och kan därför se det som problematiskt att både planera och bygga helt nya stängselanläggningar istället för de som man haft i många år, helt enkelt blir det fysiskt svårt. Jag kommer att titta på olika sätt att nalkas även den sortens problem.

Min önskan och ambition, är att alla fårägare ska rovdjursskyddande stängsel i framtiden (där rovdjur kan utgöra fara, Gotland skulle då vara ett undantag), och att bidrag och olika former av stöd ska säkerställa att så blir fallet.

För rovdjursrivna tamdjur utgår ersättning med statliga pengar. Man kan dessutom få en förhöjd ersättning för särskilt värdefulla avelsdjur. Det finns inget egentligt missnöje med storleken på den delen av ersättningen i dagsläget. Den täcker de intäkter man kunde ha fått om man slaktat årets lamm, och i normalfallet återanskaffning av avelsdjur.
Men, som fårägare, så har man ofta jobbat under många år med att bygga upp en besättning som är frisk, med tackor som tar väl hand om lammen, och som ger kött och skinn med kvalitet. Att behöva börja om efter en vargattack är inte en speciellt rolig upplevelse, och det kan ta många år innan man får fram en lika välfungerande fårgrupp igen. Det finns idag ingen självklar rätt till ersättning för minskad produktivitet och minskade intäkter som blir resultatet av att fårhållningen blir svårt störd.

Ersättning till tamdjursägare samt frågan om hur Länsstyrelserna ska agera i samband med rovdjursattacker ligger inte inom ramen för mitt uppdrag.
 
Här är en nyligen publicerad film på hur ett vargangrepp på hund kan gå till.
Hunden stöter på vargen i skogen, de tittar på varandra en stund innan vargen springer iväg en bit och hunden hoppar efter. Sedan verkar det som att djuren "hälsar" på varandra (svårt att se ordentligt eftersom hundens kamera är monterad på ena sidan och således inte filmar allt), innan vargen angriper hunden och den försöker börja freda sig. Ytterligare en varg ansluter till angreppet.
Hunden överlever med kraftiga muskelskador, men det är en otäck film.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 531
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 266
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp