Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

Pratade med sambon om den här trådens TS. Hade för mig att han jobbade en del på Kolmården då(som kiro) och berättat för mig om det.
Han mindes händelsen väl. Han träffade aldrig offret(eller vargarna). Men han fick höra allt om det givetvis. Fruktansvärt!

Nu hade någon ytligt bekant till honom delat på Facebook om att man skjutit 3 vargar som vid analys visat sig vara hälften Schäfer. Och att det skulle vara rätt många till såna hybrider i skogarna. Och det skulle förklara varför de inte är rädda för folk och befolkade områden.
Låter ju helmärkligt! Kan väl inte vara någon högre sanningshalt i något av det?
Jag vet att man sköt några hybrider här i Södermanland för några år sedan. Men det var väl ngt väldigt speciellt?
För ett ögonblick undrade jag vad ni hade pratat om mig (TS) för :p:rofl:
 
Pratade med sambon om den här trådens TS. Hade för mig att han jobbade en del på Kolmården då(som kiro) och berättat för mig om det.
Han mindes händelsen väl. Han träffade aldrig offret(eller vargarna). Men han fick höra allt om det givetvis. Fruktansvärt!

Nu hade någon ytligt bekant till honom delat på Facebook om att man skjutit 3 vargar som vid analys visat sig vara hälften Schäfer. Och att det skulle vara rätt många till såna hybrider i skogarna. Och det skulle förklara varför de inte är rädda för folk och befolkade områden.
Låter ju helmärkligt! Kan väl inte vara någon högre sanningshalt i något av det?
Jag vet att man sköt några hybrider här i Södermanland för några år sedan. Men det var väl ngt väldigt speciellt?
Det är rätt populärt bland "varghatare" att sprida myten om att vi har en massa varghybrider i skogarna. Den svenska vargstammens DNA och släktträd är väl dokumenterat och när man upptäcker hybrider utlyser man jakt på dem.
 
Det är rätt populärt bland "varghatare" att sprida myten om att vi har en massa varghybrider i skogarna. Den svenska vargstammens DNA och släktträd är väl dokumenterat och när man upptäcker hybrider utlyser man jakt på dem.
Ja, jag försökte googla och hittade inget förutom den här lilla gruppen hybrider som skjutits i Södermanland.
 
Det är rätt populärt bland "varghatare" att sprida myten om att vi har en massa varghybrider i skogarna. Den svenska vargstammens DNA och släktträd är väl dokumenterat och när man upptäcker hybrider utlyser man jakt på dem.
Fast en kan ju börja undra.
Jag och 4 till jägare var iväg för en påkörd varg, även en från länsstyrelsen var på plats.

Jägare: nä det där är en hund, så ser inte en varg ut.
Länsstyrelsen: jodå, kan mycket väl var en varg.
Jägare: Men kolla färgen (påminde lite om golden i färgen).
Länsstyrelsen: jodå inget konstigt med en varg i den färgen
Jägare: men kolla dom små och avsmalnande tassarna och det är mer päls under halsen än uppe på nacken. Nä det ser ut som en collie korsning.
Länsstyrelsen: det finns en stor variation på vargar.

Vargen togs med till slu för obduktion. Vargen var 100% hund med collie i och ägaren underrättades.

Efter denna upplevelse är jag inte lika tvärsäker på att det är 100% varg i våra vargar, även om det säkert inte handlar om i närheten av 50-50 eller ens i närheten av så mycket som 10%.
 
Fast en kan ju börja undra.
Jag och 4 till jägare var iväg för en påkörd varg, även en från länsstyrelsen var på plats.

Jägare: nä det där är en hund, så ser inte en varg ut.
Länsstyrelsen: jodå, kan mycket väl var en varg.
Jägare: Men kolla färgen (påminde lite om golden i färgen).
Länsstyrelsen: jodå inget konstigt med en varg i den färgen
Jägare: men kolla dom små och avsmalnande tassarna och det är mer päls under halsen än uppe på nacken. Nä det ser ut som en collie korsning.
Länsstyrelsen: det finns en stor variation på vargar.

Vargen togs med till slu för obduktion. Vargen var 100% hund med collie i och ägaren underrättades.

Efter denna upplevelse är jag inte lika tvärsäker på att det är 100% varg i våra vargar, även om det säkert inte handlar om i närheten av 50-50 eller ens i närheten av så mycket som 10%.
Fast vargar obduceras väl alltid? Dvs man skulle ha koll på om man stötte på ovanligt många fall av vargblandningar?
 
Jag har sett dokumentären och jag tycker att den var hemsk, men intressant. Hur och varför vi håller djur i djurparker måste problematiseras utifrån djurens perspektiv. Jag tror säkert det har blivit bättre men finns mycket kvar att göra. Jag kan verkligen rekommendera dokumentären Blackfish som är lite på samma tema.
 
Med tanke på att inavelsgraden är väldigt hög, så är det ju inte så konstigt.
Klart att det hade varit bättre med en obesläktad partner, men utbudet av dem är ju väldigt lågt.

Det jag försöker säga är att antalet individer spelar mindre roll när stammen är så inavlad som den är. Det är ju egentligen tvärtom - nya vargars blod får ju ett större genomslag i en numerärt liten population än i en större.
Men det stämmer ju inte? Den enda gången två individer har samma genetik är ju om det är två enäggstvillingar - i övrigt är det ju ändå bättre med en större population. Två syskon bär inte nödvändigtvis på samma gener och den genetiska bredden kommer ju minskas ännu mer med mindre population.
 
Fast vargar obduceras väl alltid? Dvs man skulle ha koll på om man stötte på ovanligt många fall av vargblandningar?
Och då är det ju bättre att de från länsstyrelsen "överdiagnosiserar" antalet hundar som vargar för att vara på den säkra sidan. Om det visar sig vara en hund så är det ingen fara skedd (förutom möjligen för hundägaren).
Än att de tror att många vargar är egentligen hundar, kropparna skickas för att brännas när ingen ägare träder fram och därmed drar ned siffrorna.
 
Fast en kan ju börja undra.
Jag och 4 till jägare var iväg för en påkörd varg, även en från länsstyrelsen var på plats.

Jägare: nä det där är en hund, så ser inte en varg ut.
Länsstyrelsen: jodå, kan mycket väl var en varg.
Jägare: Men kolla färgen (påminde lite om golden i färgen).
Länsstyrelsen: jodå inget konstigt med en varg i den färgen
Jägare: men kolla dom små och avsmalnande tassarna och det är mer päls under halsen än uppe på nacken. Nä det ser ut som en collie korsning.
Länsstyrelsen: det finns en stor variation på vargar.

Vargen togs med till slu för obduktion. Vargen var 100% hund med collie i och ägaren underrättades.

Efter denna upplevelse är jag inte lika tvärsäker på att det är 100% varg i våra vargar, även om det säkert inte handlar om i närheten av 50-50 eller ens i närheten av så mycket som 10%.

Så ett fall där handläggaren fällde (sa varg) istället för att fria får dig att tro att vi har en massa hybrider där ute? Trots att vargstammen genetiskt är väldigt väl dokumenterad.

Det är ju bättre att handläggarna fäller än friar eftersom alla misstänkta vargar obduceras. Det vore betydligt värre om de gjorde tvärtom, artbestämde en massa vargar som hundar.
 
Så ett fall där handläggaren fällde (sa varg) istället för att fria får dig att tro att vi har en massa hybrider där ute? Trots att vargstammen genetiskt är väldigt väl dokumenterad.

Det är ju bättre att handläggarna fäller än friar eftersom alla misstänkta vargar obduceras. Det vore betydligt värre om de gjorde tvärtom, artbestämde en massa vargar som hundar.
Tas en hund för varg som ser ut som en långhårig collie förutom öron, färg och lite mindre pälsad under halsen så ja då undrar jag vad det är för vargar som finns i skogarna.
( upprepar även att det inte är några 50-50 eller ens i närheten av några 10% hund i)

Eller möjligen stolpskott på länsstyrelsen.
 
Jag blev lite nyfiken på hybrider efter att ha läst @tuaphua inlägg och googlade runt lite.

Ser att det var en tysk som hade importerat vargar från usa och höll dom i ett hägn någonstans i Dalarna. Enligt artiklar från 2020 skulle han tvingas avliva djuren men enligt hans facebooksida finns dom fortfarande kvar. Är det någon som vet vad som hände med ärendet? Upptäcktes det att dom inte var vargar?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 612
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 798
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 935
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp