Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

De försöker naturligtvis att påverka för att det ska passa deras agenda, precis som alla andra intresseföreningar som t ex Svenska Rovdjursföreningen, Svenska Naturskyddsföreningen osv.
Det påverkas ju från alla håll :)
Ja som jag tänkte då. Så det är inte helt otroligt att länsstyrelserna inte gått efter vad experter anser/tycker/sagt, utan efter vad jägarna vill. Speciellt med tanke på att det är vanligt att i de län där det finns vargar så finns det större antal jägare än i tex storstäderna.

Ibland undrar jag om inte en teknokrati vore ganska bra .. :p
 
Jag antog att de menade från början? Dvs från när de sex vargarna kom hit tills nu.

Och jag håller med om hundraserna. Pratar man inte redan om genvariationen där?
Även om hjortarna. Men bara för att man tittar/jämför med andra arter så kan man inte heller bortse från vad det innebär för vargen.

Jo, man pratar om genetisk variation i hundavel. Men det hade varit intressant att jämföra den med vargarnas :) det kanske visar sig att den genetiska variationen hos vargar är fantastisk jämfört med vad den är hos labradorer, och då är det ju ändå enkelt att förbättra vargarnas genetiska variation. Ett fåtal nya individer gör stor skillnad.

Grejen är, att det innebär inget för ”vargen”. Det innebär något för vår 40 år gamla skandinaviska population absolut, som från början är invandrare från den finsk-ryska populationen.
”Vargen” är inte hotad, det är ett av världens vanligaste rovdjur.
 
Jag är ganska dåligt insatt i vad som är vargzon eller ej i Norge, men det verkar uttalat att målet är att skjuta ner stammen. Citat från Norges miljöminister:

”Han framhåller att jakten är viktig för att få ned antalet vargar och anpassa stammen till den populationsnivå som beslutats politiskt i Norge. Det handlar om att minska skadorna och konflikterna som vargen orsakar, samt att säkerställa förtroendet för vargförvaltningen.”

https://www.jaktjournalen.se/regeringen-oppnar-for-forlangd-vargjakt-i-norge/
Karta över vargzonen fanns i artikeln som jag länkade till nedan:
Mera om samma sak: https://www.google.com/amp/s/amp.sv...ingsratten-ingen-jakt-pa-norska-sidan-gransen
Men med lite extra information, detta gällde alltså jakt i ett område som är det enda fredade området för vargar i Norge.
Låter lite konstigt?

Detta reagerade jag också på i artikeln:


Jag förstår mig inte på siffrorna? Först åtta och sedan 25? :confused: Kanske någon kan förklara?

Har fortfarande inte hittat någon artikel om att denna beslut ändrats av högre instans. Men tror inte att jag inbillade mig?? :confused::o
Skjuta ned; innebär det inte att skjuta bort hela revir? Om jag uppfattat rätt hur vargjakt går till.

Jag vidhåller att jag inte tror att det är hållbar jakt med tanke på den genetiska variationen. Men jag är ingen expert.
 
Jo, man pratar om genetisk variation i hundavel. Men det hade varit intressant att jämföra den med vargarnas :) det kanske visar sig att den genetiska variationen hos vargar är fantastisk jämfört med vad den är hos labradorer, och då är det ju ändå enkelt att förbättra vargarnas genetiska variation. Ett fåtal nya individer gör stor skillnad.

Grejen är, att det innebär inget för ”vargen”. Det innebär något för vår 40 år gamla skandinaviska population absolut, som från början är invandrare från den finsk-ryska populationen.
”Vargen” är inte hotad, det är ett av världens vanligaste rovdjur.
Men svårt! Det är ju betydligt lättare att få en labrador para sig med en annan labrador för bättre genetisk variation än två vargar :p iallafall om man vill att de ska klara sig själva och tillsammans i det vilda.
 
Ja som jag tänkte då. Så det är inte helt otroligt att länsstyrelserna inte gått efter vad experter anser/tycker/sagt, utan efter vad jägarna vill. Speciellt med tanke på att det är vanligt att i de län där det finns vargar så finns det större antal jägare än i tex storstäderna.

Ibland undrar jag om inte en teknokrati vore ganska bra .. :p

Ja, och nej.
Länsstyrelsen måste naturligtvis förhålla sig till den nationella förvaltningsplanen och fattar inte beslut helt efter eget huvud, även om dessa till stor del är regionalt delegerade.
Regeringsbeslutet ligger på att vi ska hålla ca 270 vargar i Sverige, det är vad Naturvårdsverket beslutat är ett lämpligt lägsta antal individer utifrån gynnsam bevarandestatus . Så då kan man ju fundera på vilken sida som lyckats med sin lobbyverksamhet, när antalet vargar är minst 400 ;)

Lobbyverksamhet förekommer naturligtvis alltid, och det görs som sagt från alla sidor.

Här finns massor av intressant att läsa om hur det går till:
https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/8700/978-91-620-8758-6.pdf
 
Senast ändrad:
Men svårt! Det är ju betydligt lättare att få en labrador para sig med en annan labrador för bättre genetisk variation än två vargar :p iallafall om man vill att de ska klara sig själva och tillsammans i det vilda.

Det spelar ju ingen roll om de två labradorerna du parar ändå inte har någon större genetisk variation. Precis som i vår vargstam.

I Sverige räknar vi bara inavelsgraden på hund på 5 generationer, våra siffror är ganska skeva. Det räcker att man räknar på 10 generationer så får man ganska otäcka siffror.
 
Karta över vargzonen fanns i artikeln som jag länkade till nedan:

Skjuta ned; innebär det inte att skjuta bort hela revir? Om jag uppfattat rätt hur vargjakt går till.

Jag vidhåller att jag inte tror att det är hållbar jakt med tanke på den genetiska variationen. Men jag är ingen expert.

Skjuta ned stammen innebär ju att minska stammen. Sedan om de tömmer revir eller hur de gör i Norge, vet jag inte. I Sverige har man ju försökt att tömma revir, men i många fall har det ju visat sig vara betydligt fler vargar i reviren än vad Länsstyrelsen sagt och då har tilldelningen varit för låg.

Målet med den norska jakten verkar inte vara en hållbar genetisk variation, utan i stället att uppfylla det politiska beslutet som är taget.
 
Det spelar ju ingen roll om de två labradorerna du parar ändå inte har någon större genetisk variation. Precis som i vår vargstam.

I Sverige räknar vi bara inavelsgraden på hund på 5 generationer, våra siffror är ganska skeva. Det räcker att man räknar på 10 generationer så får man ganska otäcka siffror.
Du tänker att om man skulle jämföra en varg från Sverige och sedan en varg från sibirien (eller whereever) och så är den genetiska variationen ändå lika stor/liten som mellan två vargar i Sverige?
Jag erkänner att jag har svårt att tänka mig det, men har inga fakta att luta mig på. Kanske studien jämförde med vargar i andra länder .. eller inte. Då håller jag med dig om att det vore intressant att veta hur de jämfört i den studien.
 
Skjuta ned stammen innebär ju att minska stammen. Sedan om de tömmer revir eller hur de gör i Norge, vet jag inte. I Sverige har man ju försökt att tömma revir, men i många fall har det ju visat sig vara betydligt fler vargar i reviren än vad Länsstyrelsen sagt och då har tilldelningen varit för låg.

Målet med den norska jakten verkar inte vara en hållbar genetisk variation, utan i stället att uppfylla det politiska beslutet som är taget.
Jag tycker iofs att försöken att tömma revir i Sverige inte varit bra om man haft som mål att ha hållbar genetisk variation.
 
Du tänker att om man skulle jämföra en varg från Sverige och sedan en varg från sibirien (eller whereever) och så är den genetiska variationen ändå lika stor/liten som mellan två vargar i Sverige?
Jag erkänner att jag har svårt att tänka mig det, men har inga fakta att luta mig på. Kanske studien jämförde med vargar i andra länder .. eller inte. Då håller jag med dig om att det vore intressant att veta hur de jämfört i den studien.

Nej, jag menar att eftersom en labrador är väldigt inavlad från början, för att ens bli en labrador, så spelar det inte så stor roll om du parar den med en labrador som ser ut att ha en bra genetisk variation baserat på fem generationer.
Nu är ju den svenska vargstammen ”ny-inavlad” eftersom den bara är 40 år gammal, men skulle man ta in en varg från Ryssland bidrar den förmodligen med en stor genetisk variation pga att vargen som art funnits otroligt länge och därmed har en bred genuppsättning.
Parar du en svensk labbe med en engelsk labbe är linjerna i mångt och mycket ändå desamma.
 
Jag tycker iofs att försöken att tömma revir i Sverige inte varit bra om man haft som mål att ha hållbar genetisk variation.

Tömmer du revir som består av två syskon som alfadjur och deras valpar så bidrar de ju ändå inte med någon genetisk variation? De bidrar ju bara till att öka populationen, inte till att göra den friskare eller mer varierad. Tvärtom.
 
Tömmer du revir som består av två syskon som alfadjur och deras valpar så bidrar de ju ändå inte med någon genetisk variation? De bidrar ju bara till att öka populationen, inte till att göra den friskare eller mer varierad. Tvärtom.
Då kan man ju ifrågasätta hur det blivit så, varför har två syskon sökt sig till att bli varandras partner? Om de hade istället hittat varsin obesläktad partner så hade det ju varit mycket bättre. Man bör arbeta för att förekomma såna situationer, istället för att skjuta dem när de dyker upp.
 
Då kan man ju ifrågasätta hur det blivit så, varför har två syskon sökt sig till att bli varandras partner? Om de hade istället hittat varsin obesläktad partner så hade det ju varit mycket bättre. Man bör arbeta för att förekomma såna situationer, istället för att skjuta dem när de dyker upp.

Med tanke på att inavelsgraden är väldigt hög, så är det ju inte så konstigt.
Klart att det hade varit bättre med en obesläktad partner, men utbudet av dem är ju väldigt lågt.

Det jag försöker säga är att antalet individer spelar mindre roll när stammen är så inavlad som den är. Det är ju egentligen tvärtom - nya vargars blod får ju ett större genomslag i en numerärt liten population än i en större.
 
Nej, jag menar att eftersom en labrador är väldigt inavlad från början, för att ens bli en labrador, så spelar det inte så stor roll om du parar den med en labrador som ser ut att ha en bra genetisk variation baserat på fem generationer.
Nu är ju den svenska vargstammen ”ny-inavlad” eftersom den bara är 40 år gammal, men skulle man ta in en varg från Ryssland bidrar den förmodligen med en stor genetisk variation pga att vargen som art funnits otroligt länge och därmed har en bred genuppsättning.
Parar du en svensk labbe med en engelsk labbe är linjerna i mångt och mycket ändå desamma.
Hm. Intressant det du skriver om labradoren, jag har ingen koll på det men intressant. Så det märks även nu efter hundra år av avel i den rasen med tanke på hur många labradorer det finns? Tänker om de är så många att det borde finnas hundar som är så långt ifrån varandra att de är nästan praktiskt taget obesläktade?

Tänker på att forskningen har kunnat spåra alla människor tillbaka till två personer i början, det innebär ju inte att jag är släkt med någon i nya zeeland tex. Det är ju dock tusentals år sedan, viss skillnad mot labradoraveln :p
Plötslig tanke - när slutar man vara släkt? 🤔
 
Med tanke på att inavelsgraden är väldigt hög, så är det ju inte så konstigt.
Klart att det hade varit bättre med en obesläktad partner, men utbudet av dem är ju väldigt lågt.

Det jag försöker säga är att antalet individer spelar mindre roll när stammen är så inavlad som den är. Det är ju egentligen tvärtom - nya vargars blod får ju ett större genomslag i en numerärt liten population än i en större.
Problemet är ju att nya vargar inte kommer in. Då får man ju se efter de som redan finns och försöka se till att största möjlighet till obesläktade parningar finns.

(Tillägg: För att förtydliga, jag håller med om att nya vargar hade varit bra för att utöka den genetiska variationen!)
 
Hm. Intressant det du skriver om labradoren, jag har ingen koll på det men intressant. Så det märks även nu efter hundra år av avel i den rasen med tanke på hur många labradorer det finns? Tänker om de är så många att det borde finnas hundar som är så långt ifrån varandra att de är nästan praktiskt taget obesläktade?

Tänker på att forskningen har kunnat spåra alla människor tillbaka till två personer i början, det innebär ju inte att jag är släkt med någon i nya zeeland tex. Det är ju dock tusentals år sedan, viss skillnad mot labradoraveln :p
Plötslig tanke - när slutar man vara släkt? 🤔

Nu tog jag bara labrador som ett exempel ur luften. Ett dåligt exempel, det är en ras med ganska god genetisk variation :p men i flera raser är ju detta ett jätteproblem. Bland annat i flera av våra svenska raser.

https://sverigesradio.se/artikel/7042426
 
Javisst, länk finns nedan. Svensk sammanfattning av den senaste inventeringsrapporten, hämtad från SLUs hemsida.

https://www.slu.se/globalassets/ew/...-av-varg-vintern-2020-2021-sammanfattning.pdf

Artikeln du länkar till motsäger inte något av det jag skrivit?
Inavelskoefficienten är normalt inte ett mått på inavel i sig utan ett mått på hur mycket inaveln ökat i de senaste fem generationerna - har man en mycket inavlad population där inaveln ökat med motsvarande en helsyskonparning (spm ger 25%) så har man problem
 
Problemet är ju att nya vargar inte kommer in. Då får man ju se efter de som redan finns och försöka se till att största möjlighet till obesläktade parningar finns.

(Tillägg: För att förtydliga, jag håller med om att nya vargar hade varit bra för att utöka den genetiska variationen!)

Visst är det så, det är ju hela grundproblemet. Det största hindret för vargarna är renbetesland, som är en enorm blockad för nytt blod från Finland och Ryssland. Renbeteslandet hindrar ju också populationen från att sprida ut sig över våra annars stora och glesbefolkade arealer.

(Vill bara förtydliga att jag inte är emot renskötsel eller samer, det är otroligt viktigt att värna vår ursprungsbefolkning, men det är tyvärr den krassa sanningen..)
 
Inavelskoefficienten är normalt inte ett mått på inavel i sig utan ett mått på hur mycket inaveln ökat i de senaste fem generationerna - har man en mycket inavlad population där inaveln ökat med motsvarande en helsyskonparning (spm ger 25%) så har man problem

Enligt SLU:s rapport har ju inavelskoefficienten minskat? Relativt mycket sedan 2005 dessutom, tack vare att flera nya vargar vandrat in.
 
Pratade med sambon om den här trådens TS. Hade för mig att han jobbade en del på Kolmården då(som kiro) och berättat för mig om det.
Han mindes händelsen väl. Han träffade aldrig offret(eller vargarna). Men han fick höra allt om det givetvis. Fruktansvärt!

Nu hade någon ytligt bekant till honom delat på Facebook om att man skjutit 3 vargar som vid analys visat sig vara hälften Schäfer. Och att det skulle vara rätt många till såna hybrider i skogarna. Och det skulle förklara varför de inte är rädda för folk och befolkade områden.
Låter ju helmärkligt! Kan väl inte vara någon högre sanningshalt i något av det?
Jag vet att man sköt några hybrider här i Södermanland för några år sedan. Men det var väl ngt väldigt speciellt?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 905
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 616
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 801
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 950
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp