Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

Asko

Trådstartare
Tittar påtv4+, det är en dokumentär om vargattacken på kolmården, blir intressant att titta på! Bara ca tio minuter än så länge men just nu så tänker jag att det är lite korkat att vara så överraskad över att vargarna skulle skada/döda någon. Det är ju att förmänskliga djur, det trodde jag inte att seriösa kunniga personer inom djurvärlden trodde på.
 
Tittar påtv4+, det är en dokumentär om vargattacken på kolmården, blir intressant att titta på! Bara ca tio minuter än så länge men just nu så tänker jag att det är lite korkat att vara så överraskad över att vargarna skulle skada/döda någon. Det är ju att förmänskliga djur, det trodde jag inte att seriösa kunniga personer inom djurvärlden trodde på.
Tja, är nog lätt att tro att inget skulle hända om man nappat upp dem redan som blinda och allt gått bra med tidigare vargar. Trist bara att hon valde att strunta i de säkerhetsföreskrifter som funnits och att ingen följde med henne och kanske kunnat rädda livet på henne. :sorry:
 
Tja, är nog lätt att tro att inget skulle hända om man nappat upp dem redan som blinda och allt gått bra med tidigare vargar. Trist bara att hon valde att strunta i de säkerhetsföreskrifter som funnits och att ingen följde med henne och kanske kunnat rädda livet på henne. :sorry:
Än så länge har jag bara sett en halvtimme men det verkar som att det var satt i system, att alla skötare skulle kunna gå in själva. Och att det var en slags förutsättning för att kunna guida grupper in i hägnet? Om vi ser förbi delen om att de själva ska kunna gå in själva, när det är grupper så blir det ju svårt för bara en att hålla koll på hela gruppen.

Innan halvvägspausen så berättade utredaren att han såg en uppsatt lapp på ett kylskåp där det stod en lista med Farliga djur, den innehöll tex elefanter, snöleoparder etc. Men inte varg. Alltså, vargar är inte hundar, de tillhör den listan. Insikter är inte något som går över av nappning.

De berättar även om att vargflockarna hade en mamma och pappa bland djurskötarna. Jag kommer på tänka på en djurparksdokumentär jag såg häromdagen, det var en familjegrupp av afrikanske vildhundar. Dvs en mamma, pappa och deras ungar, och föräldrarna levde i fara nästan hela tiden av att ungarna kunde bestämma sig att ta över och skada dem. Föräldrarna fick arbeta tillsammans för att hålla kontrollen. Jag kan tänka mig att det inte är så stora skillnader.
Och nu visar de att i en av de tre grupperna så började de med typ cesar milan tekniker efter arbetsledningen gett dem punkter (dock inte pga cesar milan utan ett par vargforskare som tycker att man ska göra så, men jag beskriver det så så fattar ni vad jag menar..), att man ska vara ledare och säga till .... åh jösses. Ett klipp visar att en skötare faktiskt sparkade en varg i magen.

Människor kan inte vara ledare över vargar. Jag är långt ifrån en expert men jag tänker att om man inte kan fysiskt sett vara ledare så får man försöka samarbeta och visa hur bra det är för djuret att samarbeta, mat och godis. Men samtidigt vara ytterst försiktiga.

Kolmården som företag har uppfört sig klandrigt också, de skickade all papper om rutiner om säkerheten etc kring vargarna till en advokatbyrå direkt innan utredarna fick tag på dem. Tydligt att det var för att de inte skulle få tag på dem så lätt.

Ursäkta wall of text då jag lagt till mera efterhand men geez. Ganska tydligt att detta började som ett projekt bland djurskötare som visade små grupper av bekanta i små grupper av vargar, men sedan växte till en företagsgrej som gav stor inkomst och arbetsledningen blandade i sig hur man skulle göra med vargarna. Det fanns en hel del tillbud innan detta tyvärr.
 
Senast ändrad:
Än så länge har jag bara sett en halvtimme men det verkar som att det var satt i system, att alla skötare skulle kunna gå in själva. Och att det var en slags förutsättning för att kunna guida grupper in i hägnet? Om vi ser förbi delen om att de själva ska kunna gå in själva, när det är grupper så blir det ju svårt för bara en att hålla koll på hela gruppen.

Innan halvvägspausen så berättade utredaren att han såg en uppsatt lapp på ett kylskåp där det stod en lista med Farliga djur, den innehöll tex elefanter, snöleoparder etc. Men inte varg. Alltså, vargar är inte hundar, de tillhör den listan. Insikter är inte något som går över av nappning.

De berättar även om att vargflockarna hade en mamma och pappa. Jag kommer på tänka på en djurparksdokumentär jag såg häromdagen, det var en familjegrupp av afrikanske vildhundar. Dvs en mamma, pappa och deras ungar, och föräldrarna levde i fara nästan hela tiden av att ungarna kunde bestämma sig att ta över och skada dem. Föräldrarna fick arbeta tillsammans för att hålla kontrollen. Jag kan tänka mig att det inte är så stora skillnader.
Och nu visar de att i en av de tre grupperna så började de med typ cesar milan tekniker efter arbetsledningen gett dem punkter (dock inte pga cesar milan utan ett par vargforskare som tycker att man ska göra så, men jag beskriver det så så fattar ni vad jag menar..), att man ska vara ledare och säga till .... åh jösses. Ett klipp visar att en skötare faktiskt sparkade en varg i magen.

Människor kan inte vara ledare över vargar. Jag är långt ifrån en expert men jag tänker att om man inte kan fysiskt sett vara ledare så får man försöka samarbeta och visa hur bra det är för djuret att samarbeta, mat och godis. Men samtidigt vara ytterst försiktiga.

Kolmården som företag har uppfört sig klandrigt också, de skickade all papper om rutiner om säkerheten etc kring vargarna till en advokatbyrå direkt innan utredarna fick tag på dem. Tydligt att det var för att de inte skulle få tag på dem så lätt.

Ursäkta wall of text då jag lagt till mera efterhand men geez. Ganska tydligt att detta började som ett projekt bland djurskötare som visade små grupper av bekanta i små grupper av vargar, men sedan växte till en företagsgrej som gav stor inkomst och de blandade i sig hur man skulle göra med vargarna. Det fanns en hel del tillbud innan detta tyvärr.
Jag tror inte man kan jämföra afrikanska vildhundar med vargar rakt av, lika lite som man kan jämföra dem med t ex hyenor. Afrikanska vildhundar är väl bland världens farligaste djur?

Exet fick i födelsedagspresent en heldag på Kolmården flera år innan det här hände, tillsammans med mig. Jag vet inte hur det blev senare men när vi var där fick vi först en hel förmiddag en föreläsning om vargar och även förhållningsregler vad som gällde när vi väl var i varghägnet. Efter den gemensamma lunchen åkte vi till hägnet och slussades in till vargarna och allt gick mycket lugnt till. Guiden berättade om vargarna, deras ålder mm och hur de sköttes.

Det låter väldigt illa om djurskötarna behandlade dem illa och jag förstår inte hur de ens kunde komma på tanken att behandla något djur som de tydligen gjorde enligt de uppgifter du fått i programmet. 😢
 
Än så länge har jag bara sett en halvtimme men det verkar som att det var satt i system, att alla skötare skulle kunna gå in själva. Och att det var en slags förutsättning för att kunna guida grupper in i hägnet? Om vi ser förbi delen om att de själva ska kunna gå in själva, när det är grupper så blir det ju svårt för bara en att hålla koll på hela gruppen.

Innan halvvägspausen så berättade utredaren att han såg en uppsatt lapp på ett kylskåp där det stod en lista med Farliga djur, den innehöll tex elefanter, snöleoparder etc. Men inte varg. Alltså, vargar är inte hundar, de tillhör den listan. Insikter är inte något som går över av nappning.

De berättar även om att vargflockarna hade en mamma och pappa bland djurskötarna. Jag kommer på tänka på en djurparksdokumentär jag såg häromdagen, det var en familjegrupp av afrikanske vildhundar. Dvs en mamma, pappa och deras ungar, och föräldrarna levde i fara nästan hela tiden av att ungarna kunde bestämma sig att ta över och skada dem. Föräldrarna fick arbeta tillsammans för att hålla kontrollen. Jag kan tänka mig att det inte är så stora skillnader.
Och nu visar de att i en av de tre grupperna så började de med typ cesar milan tekniker efter arbetsledningen gett dem punkter (dock inte pga cesar milan utan ett par vargforskare som tycker att man ska göra så, men jag beskriver det så så fattar ni vad jag menar..), att man ska vara ledare och säga till .... åh jösses. Ett klipp visar att en skötare faktiskt sparkade en varg i magen.

Människor kan inte vara ledare över vargar. Jag är långt ifrån en expert men jag tänker att om man inte kan fysiskt sett vara ledare så får man försöka samarbeta och visa hur bra det är för djuret att samarbeta, mat och godis. Men samtidigt vara ytterst försiktiga.

Kolmården som företag har uppfört sig klandrigt också, de skickade all papper om rutiner om säkerheten etc kring vargarna till en advokatbyrå direkt innan utredarna fick tag på dem. Tydligt att det var för att de inte skulle få tag på dem så lätt.

Ursäkta wall of text då jag lagt till mera efterhand men geez. Ganska tydligt att detta började som ett projekt bland djurskötare som visade små grupper av bekanta i små grupper av vargar, men sedan växte till en företagsgrej som gav stor inkomst och arbetsledningen blandade i sig hur man skulle göra med vargarna. Det fanns en hel del tillbud innan detta tyvärr.
Nu är det länge sedan jag lyssnade på avsnittet i P3 dokumentär men så som de berättade så verkar det nästan varit lite skamligt att inte kunna hantera vargflocken bland de skötare som fick ansvaret för vargarna, därav att en teori var att hon gick i ensam för att visa vem som bestämde för så hade andra gjort. Så som jag minns från den dokumentären så var det en annan tjej som det hade skett en incident med där vargflocken börjat valla henne och det hela slutade med att de ansvariga ansåg att det var helt och hållet hennes fel p.g.a brist på dominans i vargflocken, inte att vargarna verkade se henne som ett byte eller hot. För så var inte deras vargar.

Oavsett tycker jag att man bör särskilja på varg och hund, vargar har ett annat beteende och är inte fullt lika benägna att låta en människa styra och är inte heller tamdjur.
 
Jag tror inte man kan jämföra afrikanska vildhundar med vargar rakt av, lika lite som man kan jämföra dem med t ex hyenor. Afrikanska vildhundar är väl bland världens farligaste djur?

Exet fick i födelsedagspresent en heldag på Kolmården flera år innan det här hände, tillsammans med mig. Jag vet inte hur det blev senare men när vi var där fick vi först en hel förmiddag en föreläsning om vargar och även förhållningsregler vad som gällde när vi väl var i varghägnet. Efter den gemensamma lunchen åkte vi till hägnet och slussades in till vargarna och allt gick mycket lugnt till. Guiden berättade om vargarna, deras ålder mm och hur de sköttes.

Det låter väldigt illa om djurskötarna behandlade dem illa och jag förstår inte hur de ens kunde komma på tanken att behandla något djur som de tydligen gjorde enligt de uppgifter du fått i programmet. 😢
Nej, men jag tänkte på det när jag hörde om att det skulle finnas en "Mamma" och "pappa" till vargarna. En människa kan inte bli mamma eller pappa till vargarna. Jag tror att det hos människorna kan ge en lite felaktig bild av dem själva, att de känner sig tryggare när de bör fortsätta vara försiktiga. Mitt exempel var bara för att visa inte ens de äkta föräldrarna till vilda djur är alltid säkra bland sina avkommor.

Ja det verkar ha funnits tre olika grupper och den som dödsfallet hände i var en större grupp av bara tre år gamla vargar, jag tror att vargarna var tio stycken. Det är ju som en grupp tonåringar utan några äldre. Plus att denna förändring av "Övervarg" var ett nytt sätt att hantera dem på som ledningen hade sagt åt dem att göra. Innan dess verkar de ha gjort det på annorlunda sätt så det kan säkert ha varit annorlunda när ni var där.

De hade privata filmklipp i dokumentären av hur vargarna betedde sig och djurskötarna mot dem. Sparken var i ett av klippen, så det var inte ens en uppgift utan något som visades :crazy: Alltså, jag fattar att om man hamnar i fara (hon försökte "dominera" vargen och den blev inte glad utan reste sig upp på bakbenen) och vill avvärja sig så tar man till en spark, men man borde liksom aldrig hamna där i första hand. Det är liksom självklart att en människa förlorar i fysisk styrka mot en varg.
 
Nej, men jag tänkte på det när jag hörde om att det skulle finnas en "Mamma" och "pappa" till vargarna. En människa kan inte bli mamma eller pappa till vargarna. Jag tror att det hos människorna kan ge en lite felaktig bild av dem själva, att de känner sig tryggare när de bör fortsätta vara försiktiga. Mitt exempel var bara för att visa inte ens de äkta föräldrarna till vilda djur är alltid säkra bland sina avkommor.

Ja det verkar ha funnits tre olika grupper och den som dödsfallet hände i var en större grupp av bara tre år gamla vargar, jag tror att vargarna var tio stycken. Det är ju som en grupp tonåringar utan några äldre. Plus att denna förändring av "Övervarg" var ett nytt sätt att hantera dem på som ledningen hade sagt åt dem att göra. Innan dess verkar de ha gjort det på annorlunda sätt så det kan säkert ha varit annorlunda när ni var där.

De hade privata filmklipp i dokumentären av hur vargarna betedde sig och djurskötarna mot dem. Sparken var i ett av klippen, så det var inte ens en uppgift utan något som visades :crazy: Alltså, jag fattar att om man hamnar i fara (hon försökte "dominera" vargen och den blev inte glad utan reste sig upp på bakbenen) och vill avvärja sig så tar man till en spark, men man borde liksom aldrig hamna där i första hand. Det är liksom självklart att en människa förlorar i fysisk styrka mot en varg.
Jag skulle ändå inte jämföra afrikansk vildhund med varg. Varg har inte samma beteende som vildhundar och jag vet ju vad jag hellre springer ihop med om jag var ute och gick.

 
Nu är det länge sedan jag lyssnade på avsnittet i P3 dokumentär men så som de berättade så verkar det nästan varit lite skamligt att inte kunna hantera vargflocken bland de skötare som fick ansvaret för vargarna, därav att en teori var att hon gick i ensam för att visa vem som bestämde för så hade andra gjort. Så som jag minns från den dokumentären så var det en annan tjej som det hade skett en incident med där vargflocken börjat valla henne och det hela slutade med att de ansvariga ansåg att det var helt och hållet hennes fel p.g.a brist på dominans i vargflocken, inte att vargarna verkade se henne som ett byte eller hot. För så var inte deras vargar.

Oavsett tycker jag att man bör särskilja på varg och hund, vargar har ett annat beteende och är inte fullt lika benägna att låta en människa styra och är inte heller tamdjur.
Ja det såg jag också, plus att de hade varit ett flertal vargskötare men mot slutet var de bara fem stycken. Då hade det varit ett populärt område att jobba i innan. Det borde ha varit en signal att arbetsmiljön hade blivit fel.

Det fanns en klipp på när en grupp gick in i hägnet och en av dem var en hörselskadad kvinna. Vargarna snappade visst upp detta och ringade runt den här kvinnan som ett byte. Guiden försökte knuffa undan dem men detta var bara en ensam guide och jag bara ... :nailbiting: Vargarna ignorerade totalt tillsägningarna, om man tror på detta med att dominera så var det tydligt att det inte funkade där.

Kvinnan som dog var visst "mamma" till den här flocken. Därav jag tänkte också att det är farligt att tänka sig i den rollen, djuren har troligen inte samma bild av rollen.
 
Jag skulle ändå inte jämföra afrikansk vildhund med varg. Varg har inte samma beteende som vildhundar och jag vet ju vad jag hellre springer ihop med om jag var ute och gick.

Inom familjen hunddjur så är det vargen, afrikanska och asiatiska vildhundar som bildar flockar ("large cooperative groups"). Vargen och den afrikanske vildhunden är de som har liknande jakttekniker, uthållighet.
Ja, jag tror också att vildhunden är mera farlig - men att det kan bero på att de bor i Afrika (inte lika människotätt) och kan bilda stora flockar. Medan vargen har blivit mera jagad då de bor mera i våra nära områden och då har de som varit försiktiga för människor överlevt. Då blir beteendet lite annorlunda, men jag tror att de inte är så himla olika ändå. De lever i samma typ av flockar och familjeliv.

Tillägg: Fast nu får man ju betänka att vi pratat om icke-naturliga flockar. Vargarna i kolmården var inte en familjegrupp, utan vargar i samma ålder som tagits som valpar från sina föräldrar i olika flockar och satts ihop. Och vildhundsflocken som jag berättade om satt i en djurpark, de kunde inte lämna flocken om de ville det. Jag är helt säker på att de skulle uppföra sig annorlunda i det vilda.
 
Senast ändrad:
Jag såg den dokumentären i somras eller nått. Det var mkt prestige bland skötarna och vargarna hade ju gjort utfall mot flera personer som inte hade dokumenterats för det typ ansågs att vara feg om någon ville ta upp det. Riktig tystnadskultur mao. Kändes lite Ceasar Millan över hela uppfostringen av vargarna.

Nu vet jag inte hur vinklad denna dokumentären var men man insåg ju att det bara var en tidsfråga innan någon dog när man såg den. Fruktansvärt sorgligt.
 
En onaturlig flocksammansätyning i en onaturlig miljö med personal som helt saknar förmåga att förstå hur djuren ska hanteras säkert. Vad kan gå fel? Jag säger inte att det är den avlidna djurskötarens fel utan det har skapats en osund kultur av människor högre upp i ”hierarkin” som saknar tillräckliga kunskaper,
 
Generellt det här med att hålla vargarna i en helt jämnårig grupp helt utan familjedynamik i äldre och yngre djur känns ju jättemärkligt. Tonårsgänget allan.
Eller hur!
Jag skulle inte ens släppa ut ett gäng mänskliga tonåringskillar till att göra vad de vill utan översyn 🙈
 
En onaturlig flocksammansätyning i en onaturlig miljö med personal som helt saknar förmåga att förstå hur djuren ska hanteras säkert. Vad kan gå fel? Jag säger inte att det är den avlidna djurskötarens fel utan det har skapats en osund kultur av människor högre upp i ”hierarkin” som saknar tillräckliga kunskaper,
De tog upp i dokumentären ett par kända namn som tror på "alpha-omega-hierarki" och jag har försökt hitta vilka det var då jag inte skrev ned det. Men jag tror att Werner Freund är en av dem. Deras namn verkar inte nämnas men samtidigt använder de specifikt ett ord "övervarg" som en av dem använde mycket av sig i sina texter.
 
Hittade FUP förresten här om någon vill kolla i den. Så många sidor från och om arbetsmiljöverket i slutet 😅 Och prat om att förbättra flyktvägar, luckor etc, etc. De nämner specifikt tiger, snöleopard, lejon och apor en del. Men det står verkligen lite om vargarna i de delarna. Arbetsmiljöverket verkar ha besökt Kolmården men jag undrar om de ens kollade in rutinerna kring vargarna.

Om någon är nyfiken så är det på sidan 208 som det står såhär
• Du skall känna dig trygg och vara en stark ledare (övervarg) markera när den tiden kommer.
 
Hittade en länk till domen också. Jag blev nyfiken, så får läsa igenom den imorgon 😅
 
Självklart kunde jag inte låta bli ... 🙈 Klistrar in lite bitarsom jag tyckte var intressanta.
Det har inte skett regelbundna undersökningar och riskbedömningar avseende arbetsförhållandena.
- Utbildning och introduktion för nya vargguider har varit otillräcklig och det har saknats skriftliga instruktioner, t.ex. för hur guiderna skulle agera i trängda situationer.
För att upprätthålla sin relation
till vargarna gick djurvårdare och zoolärare ofta in ensamma i hägnen för att umgås med vargarna. [...] Vissa vargskötare använde kommunikationsradio, medan andra tyckte att den var ett störningsmoment i kontakten med vargarna. Personalen skulle ha mobiltelefon på sig för att kunna kommunicera vid behov. [...] Innan vargskötaren gick in till vargarna skulle
rutinen vara att denne sade till en kollega. Det har framkommit att den rutinen inte alltid hölls. [...] Det var viktigt att ha en god relation till vargarna och att vara en del av flocken.
Den relationen byggdes upp redan när valparna nappades upp och det var viktigt att upprätthålla den allt eftersom vargarna blev äldre. Vargskötarna använde olika metoder för att bryta ett oönskat beteende eller för att tillrättavisa vargarna. De har bl.a. tagit vargarna över nosen, morrat, stirrat in i ögonen, gått mot vargarna och vid behov lagt ner dem på marken.
Det var fr.o.m. 2009/2010 två guider per visning. Det krävdes två guider för att kunna hålla kontroll på både besökare och vargar.
År 2010 gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion som ingick i en planerad tillsynsinsats och följde även upp 6:6a-anmälningarna. I ett inspektionsmeddelande den 1 mars 2010 ställdes bl.a. krav på att Kolmårdens Djurpark skulle gå igenom hela djurparken med inriktning på reträttvägar i samband med arbete med djur (AFS 2008:17 4 §). Saknades reträttväg skulle detta åtgärdas. I sitt svar uppgav Kolmådens Djurpark att en inventering av reträttvägar inom samtliga fyra sektorer hade genomförts och att resultaten skulle analyseras, att en handlingsplan skulle upprät-
tas samt att ett antal åtgärder redan vidtagits. I ett kompletterande svar uppgav Kolmårdens Djurpark att reträttvägar inte var tillämpbara för alla anläggningar med potentiellt farliga djur, där reträttvägen samtidigt kunde bli en flyktväg för djuren (människoapor och vissa rovdjur). I dessa anläggningar skulle säkerheten istället
garanteras genom tydliga och väl genomtänka arbetsrutiner/instruktioner och
kommunikationssystem.
 
Del 2 visas på samma kanal nu och jag blir fortsatt upprörd 🙈

En sak som de påpekade nu tyckte jag var en bra punkt, de verkar ha haft noll kontakt med andra i världen om vargar. Även om man har olika idéer (även om jag skulle börja fundera ordentligt om ett bra antal andra hade andra idéer än jag) så är det ju bra sätt att utbyta erfarenheter och kunskaper.

Jag som är van vid hunddelen av buke här skäms när jag ser att de delar som man kritiserar här upprepas av de som hade ansvaret för varg hägnet. Medan folk i usa etc, säger vettiga saker som jag känner igen från hunduppfostran. Men farligare.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 905
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 616
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 801
Senast: a1agnlju
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 950
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp