Bukefalos 28 år!

Varm i bakben - Hjälp!

CeciliaT

Trådstartare
Vår häst har sedan 2 veckor tillbaka varit varm i sitt bakben.
Det började i vänster bak, varm och svullen. Vi avvaktade två dar och plötsligt var han varm och svullen i båda bak. Svullen ända upp till knäna. Värmen strålade från karleden (runt om) men ingen mugg eller likande har påträffats. Han visar obehag när man rör runt karleden och drar benen till sig.
Vi ringde veterinär dagen efter då svullanden dock hade gått ner lite. Detta var på fredagen och vi bokade veterinär till måndagen. Deras råd var dock att han skulle röra på sig.
När vi tittade på honom så haltade han inte i skritt eller i trav på rakt spår, han tog dock kortare steg men det kunde enligt veterinär bero på svullnaden. När han skulle vända sig hade han dock problem att korsa bakbenen och visade motstånd.
Vi lät honom gå kvar i hagen så han kunde röra sig efter sin förmåga under helgen.
När måndagen kom hade han blivit bättre, ingen svullnad och bara ljummen runt karleden vänster bak. Vi valde då att avboka veterinär då det verkade vara på bättringsvägen, vilket veterinär tyckte lät vettigt.
Under veckan som kom gick vi ut och gick med honom korta turer och han verkade svalna mer efter att han hade rört sig. Dock fortfarande problem när han vänder sig och lite obehag när man rör runt vänster karled.

Nu har det alltså gått två veckor och han är fortfarande desamma. Ljummen i vänster bak men inget mer. Svalnar när han rör sig och är pigg och glad och vill gå. Det enda han har problem med är att korsa bakbenen.

Vi funderar stark på att boka veterinär igen men samtidigt undrar vi vad de ska säga, eller kunna göra för att hjälpa honom. Vår gissning är att de kommer ordinera vila eftersom symptomen är såpass diffusa.
Vad tror ni att det kan vara?
Har läst lite om spatt men jag får inte någon riktig bild av hur det visar sig. Kan det bara poppa upp sådär från en dag till en annan?

Förlåt för den långa texten men jag hoppas att någon kan ge tips på vad det kan vara så man kan diskutera detta med veterinär.

Hästen är en 16åring nordsvensk bör kanske tilläggas och just denna problematiken har inte visat sig tidigare under de två och ett halvt åren som vi har ägt honom.

Tack på förhand!
 
Sv: Varm i bakben - Hjälp!

Boka tid på klinik, en häst med symptom bör uppvisa en förbättring under en veckas tid annars undersökning i mina ögon. Det är så jag själv hanterar en sådan situation. Nu har det gått två veckor, så en rejäl undersökning är på sin plats, med kanske UL och ev röntgen.
 
Sv: Varm i bakben - Hjälp!

Jag hade också bokat en tid på en hästklinik. Distriktsveterinär eller dylikt kan inte göra så mycket på plats mer än att skriva ut antiinflammatoriskt och konstatera om hästen är halt eller inte. Olika skador/sjukdomar kräver olika behandling/rehabilitering och utan att veta vad det är kan man inte behandla korrekt och man vet ju inte hur ont hästen har.

Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Varm i bakben - Hjälp!

Har inte gjort böjprov ännu men jag skulle gissa att han skulle markera vänster bak på ett böjprov.

Kan det vara ett tidigt stadium av mugg tro? Har inte påträffat några skorpor eller någon förändring i karleden men med allt hår kan det ju vara i inledningsstadium utan att vi ser det.

Men det känns lustigt att han från en dag är bra till att nästan dag först vara svullen och varm vänster bak. två dagar efter det (utan att det har förändrats gradvis) går till att bli svullen och varm båda bak och dagen efter det är på bättringsvägen, det vill säga svullnaden minskat, sedan under två dagar går svullnaden ner helt och på måndagen är han bara ljummen i karleden vänster bak.

Och svalnar när han rör sig och är då kall när han kommer in.

Jag känner inte igen det alls. Blir nog att kontakta klinik efter nyårshelgen.

Men kan det vara spatt tro?
 
Sv: Varm i bakben - Hjälp!

Just eftersom det inte liknar något annat så hade jag sett till att undersöka snarast. Nog inte ens lönt att spekulera.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 576
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
842
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp