Varm om fötterna i vinter, temp kallare än -15.

Sv: Varm om fötterna i vinter, temp kallare än -15.

Är kanske inte direkt ridstövlar men jag skriver i alla fall, och jag rider i mina utan problem så...
Fick av en bekant ett par rejäla vinterstövlar i present, och jag har aldrig varit så nöjd med ett par skor tidigare! Jalas winter king heter dom (tillverkas i Finland) och inte en enda gång frös jag om fötterna i vintras! :love:
Det ultimata provet var då jag fick stå ute nästan en hel dag i -36 grader och pulsa runt i hög snön. Jag hade då på mig ett par vanliga strumpor och ett par raggsockor i stövlarna, och fötterna var varma och sköna. Älskar dessa stövlar och kommer att jaga tills jag hittar ett par nya då dessa är utslitna. Att de dessutom är helt i läder, har stötdämpande innersula, tåhätta, är rymliga, oljebeständiga, spiktrampskydd m.m. gör ju inte saken sämre heller :bow: :love:

Jag hittade ett par kängor på Emmaus med en rejält tjock sula, gummi vid tån och kraftigt läder upp över ankeln och sen snörning sista biten upp på vaden. Säkert två-tre storlekar för stora egentligen. Jag har för mig att jag knappt frös i dem.

Nu under hösten har jag två sulor i och en strumpa mindre, i vinter blir det en sula och ännu mer strumpa. Jag ska se om jag kan ta ett foto på vidundret lite senare. Dessutom måste jag länga stiglädrena ett hål pga den tjocka sulan, annars sitter jag med knäna under armhålan :d

*kl*

Var och provade "fodrad arbetsstövel" på Jula, för jag tänkte att så många bukare kan inte ha fel. ;)

Men alltså.. jag som alltid trott att jag hade breda fotleder måste ju vara väldigt mycket spinkigare än vad tillverkaren gått efter. Drog på mig raggsockar och hittade en storlek som passade bra i foten (38), men den satt ju hur löst som helst runt fotleden och vaden. Haha, jag skulle tappa dem om jag försökte gå mer än fem steg. :p För att inte tala om all snö som kommer trilla ner i glappet. :eek: Njä, jag får nog testa något av de andra alternativen som dykt upp istället.

Jag bor i Norrbotten (Piteå) och även om vi oftast har väldigt mycket snö, vintern känns evighetslång och vi förra vintern hade -25 i tre veckor i sträck tror jag att vi har en helt annan "kyla" här uppe än vad ni som bor i södra delarna av landet har. Här är luften torrare så kylan upplevs nog inte lika sträng som när det blir sådär fuktigt kallt som det kan bli i ex.vis Skåne. Men jag överlever vinterkylan tack vare ullsockar. Köper mina från Ullmax och de är super! Har dem i vanliga vinterkängor eller Nokia-stövlar och fryser aldrig. Jag TROR att felet de flesta gör är att de köper för små vinterkängor. Tricket är naturmaterial och möjligheten till luft, samt utrymme nog att kunna röra tårna - det fungerar för mig iaf.

Puttar upp. Jag vill höra mer vad ni använder för vinterskor. Är det någon som kan berätta om muckboots. och vilken modell ni har. Jag är lite intresserad av att köpa de till vintern.

De låter ju intressanta, ser jättemysiga ut! Vad heter modellen du köpte?

Jag köpte ett par Yoot Pac, de som är skinnklädda upptill. Har små fötter så jag vet inte om de finns i vuxenstorlek men motsvarande för vuxen är nog Caribou.

Enda gången jag har testat hittills var när jag var med dottern på ridskolan och satt still på en kall läktare och då funkade kängorna klockrent trots att jag hade bomullsstrumpor på mig.

Annars tycker jag att det är ett av de bästa och viktigaste tipsen, att absolut inte ha bomullsstrumpor på fötterna när det är kallt. Gör otrolig skillnad när man skippar bomullen.

Puttar upp. Jag vill höra mer vad ni använder för vinterskor. Är det någon som kan berätta om muckboots. och vilken modell ni har. Jag är lite intresserad av att köpa de till vintern.

Jag har modellen Tyne trivs rätt bra med den. Fula är de, men sköna. Jag har ett par i min "rätta" storlek och ett par som är storleken större. Den vanliga storleken använder jag med vanliga ridstrumor när det är runt nollan och i kombination med mocka chaps. När det blir kallare och thermobyxorna kommer på, tar jag den större storleken med varmare strumpor. Klarade mig bra med denna kombination stillastående 1,5 h i stallet väntandes på hovslagaren. Lite kall blev jag om tårna, men det blir jag ofta när jag står stilla eftersom mina fötter lätt transpirerar även stillastående. :angel:

De största nackdelarna med Tyne tycker jag är att de är väldigt vida i skaften och att de blir hårda och därmed lite hala när det är riktigt kallt. Halheten går ju att motverka med sådana halkskydd som pensionärerna använder (för sådana unga och coola som vi är använder ju inte sådant ;)).

Vilken av modellerna av Tyne har du? Den vanliga eller Tyne Sport?

Jag har köpt Hööks "Stallkänga Frost Steeds®" och hoppas på att de ska kirra biffen - än så länge så älskar jag dem, och köpte en storlek för stora så att raggisar ska få plats i när vargavintern dyker upp på riktigt. :D

*KL*

Bor i Luleå och kan konstatera att Kitty från Piteå har helt rätt: vår kyla här uppe är inte alls lika kall som samma temperatur söderut eftersom luften är så mycket torrare här. Här kan man klä sig mot kylan, längre söderut är det ju som att den kryper genom kläderna...

När det gäller att hålla sig varm om fötterna använder jag mig av ett tips jag fått från en föreläsning med Ola Skinnarmo, som berättade hur han hållit sig varm om fötterna vid expeditioner till Sydpoolen och liknande.

Först en tunn syntetsocka, en plastpåse utanpå och sedan en yllesocka. I o m plastpåsen hålls yllesocka och sko alltid torra och behåller därmed sin maximala isolerande förmåga. Om man någon gång blir lite kall om tårna är det bara att vicka på dem lite så blir man snabbt varm igen.

Största fördelen för mig med ovanstående är att skorna hela tiden hålls torra inifrån. Där vi byter om i stallet är det nämligen inte tillräckligt varmt för att fuktiga skor ska hinna torka till nästa dag. Och är skorna fuktiga inuti så fryser man ju oavsett vad man har på foten i övrigt!

Jag har Raynauds syndrom.

Förr red jag bara i moonboots på vintrarna. skippade alltså stigbyglarna helt. Tränade även med det ibland, hade jag ngt annat fanns alltid risken för köldskador.

Numera tycker jag att jag inte har riktigt lika mkt besvär längre. De varmaste ridskorna jag har testat är Mountainhorse vinterjodphurs. Jag köpte 1-2 storlek(ar) för stora och la in fårskinnssula, till det har jag ett par tunna ullstrumpor och ett par tjocka ullstrumpor. Ändå har jag plats att vicka på tårna och jag kan ha leggins/chaps till så de är bekvämt att rida i. Jag har även batteriuppvärmda strumpor som är helt ok. Toevarmers tycker jag funkar sådär.

Om händerna har jag ibland ett par BoT handskar innanför trefingervantar, eller skidhandskar/riktigt tjocka skinnhandskar. Jag gillar också de där små värmekuddarna man "knäcker" även om värmen inte varar jättelänge. De brukar jag stoppa i vanten ibland. Och sedan kokar man dem bara för attkunna återanvända.

Vad gäller övriga ridkläder har jag alltid polotröja underst. och på benen har jag pikeurs fleecefodrade ridbyxor(jättebekväma) eller vanliga+bävernylonchaps om jag rider ut.

Men favoriten e mina jodphurs<3

Jag har Steeds vinterridstövlar/skor, de med gummi nere och annat material högre upp, dessutom är de fodrade med antingen "vadd" eller något skinnliknande. Kan ju vara att någon skrivit det tidigare, hann inte gå genom hela tråden innan svar. En sak som ändå är oövervinnlig så fort det går på minussidan är stigbyglar i trä, eller plast går väl lika bra? Jag har inga som helst problem att rida i -20 med mina trästigbyglar, men med metall är det inte riktigt lika varmt och skönt. Är egentligen förvånad att så få i dag använder sig av annat material än metall på vintern, förr var det vanligare, om jag uppfattat rätt?

Jag skulle mer än gärna ha ett par säkerhetsstigbyglar i plast med extra bred fotplatta..

Har tyvärr inte hittat några :(

Finns ju Free jump soft up men de är för dyra, vet inte om fotplattan är tillräckligt bred?
Sen passar de kanske inte så himla snyggt till en dressyrsadel, de ser lite väl sportiga ut..

Känns inte som att det är värt 2000kr för ett par stigbyglar?

om du vill hitta breda stigbyglar i plast. Finns det en bra som säljer det via nätet med distansgrejor. Googla på distansritt så kommer du hitta den sidan första länken.

Inte för att vara oförskämd..

De stigbyglarna, är alldeles för fula för att få hamna på ngn av mina sadlar.
De passar liksom inte alls in på varken en dressyr eller hoppsadel.

Varför finnt det inte estetiskt snygga plaststigbylar som samtidigt är säkra och bekväma?

De varmaste ridskorna jag har testat är Mountainhorse vinterjodphurs. Jag köpte 1-2 storlek(ar) för stora och la in fårskinnssula, till det har jag ett par tunna ullstrumpor och ett par tjocka ullstrumpor. Ändå har jag plats att vicka på tårna och jag kan hToevarmers tycker jag funkar sådär.a leggins/chaps till så de är bekvämt att rida i.

Har hört att Mountainhorse vinterkänga ska vara bra men tyckte inte den höll vad den lovat när jag kände på dem i affären, tyckte de hade tunt foder, men kanske kollade på fel modell, deras stövlar kan jag inte ha de är för långa i skaftet så de ger skav i knävecken.Men plats att vicka på tårna är ett måste, det plus ullsockar. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
293
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Senast: Buongusto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 109
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 037
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?