Varma knän

M

majja22

Min häst är äntligen på bättringsvägen efter 18 veterinär och klinikbesök och prick ett år senare.I september blev hon behandlad för Erlichios samt att en artroskopi gjordes i knät vb.Ingenting hittades,men knät spolades rent.Nu ÄNTLIGEN har jag en totta som är fräschare än på länge,och ej längre halt *peppar peppar*. Dock har jag inte börjat rida än,hon ska promeneras vid hand i en vecka till, sen tömkörning och jobb från marken fram till årsskiftet minst, så hon bygger upp sig innan hon rids igång.
MEN - det som oroar mig lite för tillfället är hennes framknän! Hon är varm periodvis i höger knä,periodvis i vänster knä.Ingen svullnad eller hälta,men just varm.På morgnarna är hon inte varm,utan det är vid insläpp/kvällarna.Hon går ute i hagen 10-12 timmar/dag och hon är lugn. Nån gång om dagen får hästarna ett litet ryck(2 hästar)och "rejsar" lite,men det hela brukar vara över på nån minut. Vissa dagar är hon inte varm i något knä alls.
Hon vilar lika mycket på båda bak.Det har varit såhär i en vecka nu,kan det bero på överansträngning/belastning? Verkar konstigt iså fall,hon går ju som sagt i hagen hela dagarna och promeneras 45 minuter/dag (vääääldigt pigg och framåt). Vad kan det annars vara?
Första tanken är ju att in med hästen i transporten och iväg raka spåret till klinik(överdrivet, men typ.Efter detta år har jag blivit och kommer att vara hypokondriker å hennes vägnar).
Jag ska ringa min vet. idag,men är det någon som har nån idé?
Jag är liksom ingen värmeingenjör :cool:
 
Den lättaste leden att känna värme i är just framknäna. Tyvärr är det ju så att då du kan känna värme med handen är temperaturskillnaden redan 3-4 grader och en pågående inflammation. Innan det kan man med olika mätinstrument se om det är något på gång som vi inte känner med bara handen.

Att hon inte är varm på morgonen kan bero på en mängd olika faktorer. Antingen för att det är varmare inne, ingen vind som kyler etc och då brukar det vara svårt att känna värme. Allra lättast att känna värme är ifall de står ute då det är kyligt, gärna regn, för då känner man på en gång en varm led för alla andra leder är iskalla av tex regnet. Eller så kan det helt enkelt bero på att hon stått med något ben mot solen-känns varmare, eller något ben i vindriktningen-känns kallare osv.

Eftersom hon växlar knä angående värme så låter det som att det är yttre omständigheter som gör det, alltså sol, kyla, vind, smuts eller regn.
mvh jesse
 
Tack!
Jag hoppas att det är som du skriver, att det beror på yttre omständigheter,kanske ska avvakta lite till innan jag får panik! Hon verkar inte ha ont ialla fall,reagerar ingenting när jag klämmer och känner,och hon knatar på glatt ,ibland taktar hon tom (öööööööverskottsenergi!Det spritter i kroppen på henne,vill spriiiiiiinga!!)! :cool:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
1 998
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 776
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en häst som blivit svullen och varm på insidan, och mot framsidan, på vä bak, precis vid hasen. Är ingen överansträngning då han...
Svar
0
· Visningar
1 734
Senast: Grodis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp