Varma strumpor eller sockor

Bukefalos 30 år!

NilHe

Trådstartare
Jag skulle behöva riktigt varma strumpor eller sockor till mina lättkylda fötter i vinter. Inte sådana med batteri för de är för dyra (de jag tittat på kostar 2500 och har inga toppenbetyg) utan "vanliga". Jag köpte heat holders på ett välkänt varuhus men de var bara tjocka, inte varma. Några tips? Att de är tjocka och klumpiga gör inget, mina vinter-stallskor är stora.

På mitt COOP har de två pack tjocka och varma strumpor för tillfället, tror det var kring 60 kr. Köpte två paket och är hur bra som helst hittills. Återstår ju att se hur varma de är när temperaturen kryper under nollan hela dygnet. Används i arbetsskor med stålhätta, samt hämma på kallt golv utan mattor.

Jag skulle satsa på en sula i fårskinn och sedan bra strumpor i ull som håller värme även om de blir fuktiga. Inget kyler värre än fuktiga strumpor!

Människor har ju en tendens att köpa skor/stövlar i "perfect fit" för sommar strumpor. Inte många som köper en eller två storlekar större med tanke på vinterbruk, vilket gör att sulor och tjocka strumpor inte fungerar för många. Utseende går ju före funktion, särskild bland lite över 50% av befolkningen.

På mitt COOP har de två pack tjocka och varma strumpor för tillfället, tror det var kring 60 kr. Köpte två paket och är hur bra som helst hittills. Återstår ju att se hur varma de är när temperaturen kryper under nollan hela dygnet. Används i arbetsskor med stålhätta, samt hämma på kallt golv utan mattor.
Hade de något märke eller var de Coops egna?

Människor har ju en tendens att köpa skor/stövlar i "perfect fit" för sommar strumpor. Inte många som köper en eller två storlekar större med tanke på vinterbruk, vilket gör att sulor och tjocka strumpor inte fungerar för många. Utseende går ju före funktion, särskild bland lite över 50% av befolkningen.
Nu skrev TS att hon har rymliga stallskor så det får nog plats både en bra sula och ullstrumpor.

Har du sett dessa från HKM med batterivärme? Dyrare än vanliga strumpor, men inte så dyrt som 2500.
(Tog första bästa länk nu, finns säkert på många ställen)
https://borjes.se/ridstrumpa-keep-w...VpY4Y3Wd35SUAyTXz0ImcNg0QYAK6ORxoCVuMQAvD_BwE

Annars skulle jag nog säga tunna ullstrumpor underst, och lite tjockare uppepå. Gärna en sula också om det får plats i skorna. Och kanske också ha ett par extra strumpor att byta till om det finns risk att fötterna blir fuktiga.

Har du sett dessa från HKM med batterivärme? Dyrare än vanliga strumpor, men inte så dyrt som 2500.
(Tog första bästa länk nu, finns säkert på många ställen)
https://borjes.se/ridstrumpa-keep-w...VpY4Y3Wd35SUAyTXz0ImcNg0QYAK6ORxoCVuMQAvD_BwE

Annars skulle jag nog säga tunna ullstrumpor underst, och lite tjockare uppepå. Gärna en sula också om det får plats i skorna. Och kanske också ha ett par extra strumpor att byta till om det finns risk att fötterna blir fuktiga.
Tack, de var ju väldigt mycket billigare!

Yllesula i skorna, och sedan yllesockar. Jag använder ullbaserade skidsockar på vintern. Tycker det är suveränt. De är tjockare och varma under till av foten men tunnare på ovansidan där man inte verkar frysa lika mycket. Finns även varianter som säljs som "jaktstrumpor".

Bra tillräckligt tjock yttersula på skon är steg 1. Ullsula och då gärna med material i som reflekterar värmen. (Inte fårskinnssula, de värmer sålänge de är fluffiga men inte sedan.) Sedan tunna sockar i merinoull och tjockare merinoullsockar över alternativt ett par tunna merinoullsockar till beroende på hur kallt det är. Många något tjockare merinoullsockar utvecklade för vandring funkar även ensamma och de sitter bra, inget nedhasande som med raggsockar vilket jag inte använder utomhus alls, enbart inne vid behov. Raggsockar tar mycket plats i skon men ger sämre värme än vanliga sockar i merinoull. Att ha så stora skor att raggsockar och sula verkligen får plats gör att skon inte ger det stöd den är tänkt att göra. Aldrig bomull i sockar, de drar åt sig fukt och kyler sedan. Viss del syntet i merinoullsockar gör dem mer hållbara men jag köper inget som innehåller mindre än 80 % ull. Merinoull drar åt sig fukt och fortsätter värma. Rena sockar och rena fötter är en förutsättning för att slippa frysa.

Det blev så att jag köpte ett par tjocka höga (över vaden) sockor i 90% ull (delar alpacka) och tunnare liner i merino. Svårt att veta hur det står sig i stallet ute i snön och många minus men det känns varmt jämfört med andra strumpor/sockar när jag testar.

Glöm inte att det ska finnas utrymme kvar i skon när man har tjocksockarna på sig. Finns inget som är så kallt som att inte kunna vifta på tårna, oavsett vilka strumpor man har på. Stillastående luft bidrar även till isoleringen.

Glöm inte att det ska finnas utrymme kvar i skon när man har tjocksockarna på sig. Finns inget som är så kallt som att inte kunna vifta på tårna, oavsett vilka strumpor man har på. Stillastående luft bidrar även till isoleringen.
Tack, det finns extra utrymme 😃

Problemet, för mig iaf, är att jag skulle behöva flera par vinterskor. Ett för att ha tunna strumpor i varmare dagar, och ett par större för att få plats med tjocka yllesockar när det är kallare.
Dessutom är de sällan rymligare på höjden, jag behöver anatomiska innersulor och då får inte yllesulor plats.
Så det är inte alltid utseende går före funktion.
Nu blir det sällan så kallt här att det behövs tjocka yllesockar så de större skorna skulle isf stå oanvända mesta tiden.

Jag skulle behöva riktigt varma strumpor eller sockor till mina lättkylda fötter i vinter. Inte sådana med batteri för de är för dyra (de jag tittat på kostar 2500 och har inga toppenbetyg) utan "vanliga". Jag köpte heat holders på ett välkänt varuhus men de var bara tjocka, inte varma. Några tips? Att de är tjocka och klumpiga gör inget, mina vinter-stallskor är stora.
Kolla i jaktbutiker. Jag har ett par yllesockar från en sån webbutik. Tjocka och långa men ganska smal passform i skaftet.

Liknande trådar

• Jodhpur, ridstövel eller kängor??
  • C
    Varma fötter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar