Varmaste täcket

Bison

Trådstartare
Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶
Han klarade förra vintern bra, hade bara ett fleecefodrat täcke om det var nederbörd eller -10.
Men då var han i rörelse hela tiden, i stallet blir det mer tid stilla och då kommer han behöva något varmt att ha på sig. Är täcke eller overall bäst?
Han är fortfarande lite vinthundsaktig i kroppen med långa ben, djup bröstkorg och nätt kropp.
Vilka märken ska jag kolla efter?
Sadelkammaren är uppvärmd men han kommer troligtvis inte vilja vara där inne själv mer än nödvändigt så jag har tänkt göra en liten hage av kompostgaller ute i stallet där han kan vara när jag har hästen inne. Där kan jag ha en tjockare frigolitskiva i botten som isolerar bort kylan från golvet samt filtar.
 
Jag hade tänkt lager på lager och ull, märken till den typen av hund har jag dålig koll på men bästa kanske är att få ett uppsytt till honom? På ytan där han ska ligga hade jag använt fårskinn.
 
Rukkas varmfodrade vinteroverall är det varmaste jag hittat hittills till mina damer. Men med tanke på att du säger att han är lite vinthundsformad, kolla på Sofa Dogwear.
 
Jag hade tänkt lager på lager och ull, märken till den typen av hund har jag dålig koll på men bästa kanske är att få ett uppsytt till honom? På ytan där han ska ligga hade jag använt fårskinn.

Lite oklart hur mycket han kommer växa, höjden är klar men han kan fortfarande bredda sig en del så jag tänkte försöka hitta något färdigt den här vintern och om det behövs sy upp när han är klar 😊
Fårskinn är en bra idé, det kan jag lägga på frigoliten och sen ett par filtar, han gillar att gräva och bädda runt 😁

Men då kanske ett ulltäcke och en overall över skulle bli bra. Så kan han ha bara ullen se dagar vi går till stallet och sen få overallen när vi är framme och ska vara stilla 🤔
 
Vår lilla fryslort har stickad overall med lite ben och så ett rejält vintertäcke över när det är kallt och hon ska vara lite stilla.
 
Jag gillar Pomppa Jumppa. De sitter som en smäck eftersom de är stretchiga. Men det är ju bara fleece.
I vintras hade Lova sitt Jumppa-täcke under en varm Hurtta-parkas. Då var hon nöjd. 😍
 
Totte var en fryslort, han hade pomppa fleece och så sin vinterjacka på det. Har kvar fleecen om Harry vill ha den 😊
 
Jag har hurttas expedition parka till mina, terriern som är den som fryser ligger på en vikt ulländtäcke och får eventuellt en filt över sig om det behövs. Hon gonar gärna in sig i sin grotta eller i halmen.
 
Jag har ett ulltäcke från hundlands som är rejält varmt så kan rekommendera ull, funkar perfekt när hon ligger still ute i fårhuset mitt i vintern. Nackdel är att man behöver ett regntäcke över om täcket inte ska bli fullt med bös då det fastnar i ullen, vet inte om det finns ulltäcken med avvisande lager ytterst. Men iaf i st 50 är hundlands rätt rymliga på bredden (om jag ser till min bc 48cm/15kg som är rätt bred över bröst och rygg för att vara bc tik, henne passar det bra), har hört att canelanas är mer slimmade i passformen så kan kanske vara värt att kolla på det.

Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶
Han klarade förra vintern bra, hade bara ett fleecefodrat täcke om det var nederbörd eller -10.
Men då var han i rörelse hela tiden, i stallet blir det mer tid stilla och då kommer han behöva något varmt att ha på sig. Är täcke eller overall bäst?
Han är fortfarande lite vinthundsaktig i kroppen med långa ben, djup bröstkorg och nätt kropp.
Vilka märken ska jag kolla efter?
Sadelkammaren är uppvärmd men han kommer troligtvis inte vilja vara där inne själv mer än nödvändigt så jag har tänkt göra en liten hage av kompostgaller ute i stallet där han kan vara när jag har hästen inne. Där kan jag ha en tjockare frigolitskiva i botten som isolerar bort kylan från golvet samt filtar.
 
Kan förresten rekommendera en åkpåse för bebisar i ull eller dun i hagen. Min chi älskade att krypa in i en sådan, de är varma och går att få tag på billigt när de är lite lite för ofräscha/fläckade för att folk vill ha människobebis i
 
Jag har ett ulltäcke från hundlands som är rejält varmt så kan rekommendera ull, funkar perfekt när hon ligger still ute i fårhuset mitt i vintern. Nackdel är att man behöver ett regntäcke över om täcket inte ska bli fullt med bös då det fastnar i ullen, vet inte om det finns ulltäcken med avvisande lager ytterst. Men iaf i st 50 är hundlands rätt rymliga på bredden (om jag ser till min bc 48cm/15kg som är rätt bred över bröst och rygg för att vara bc tik, henne passar det bra), har hört att canelanas är mer slimmade i passformen så kan kanske vara värt att kolla på det.

Såg att canelana har ett termotäcke med ull på insidan, det låter ju perfekt. Är inte glansig yta men om det blir lite skitigt gör ju inget eftersom han bara kommer använda det i stallet.
Smart idé med åkpåse, det ska jag kolla efter 😁
 
Jag har Canelana Ambassador till min fryslort (dvärgpinscher). Det är nog det enda täcket hon inte fryser i, det med softhsell på utsidan borde vara ännu varmare 😅
 
1691134930997.png


Tycker denna är så himla söt, och personligen tycker jag att det finns få material som värmer så bra som isländsk ull! Den har också viss vattenavvisande förmåga OCH värmer även om den blir blöt/fuktig! Mönster finns här: https://lopidesign.is/shop/annad/dyr-is/voff/
 
Tycker Hurtta Extreme warmer är bra, det har ju en krage man kan dra över öronen med om det är kallt. Nackdelen är att det inte står emot supermycket vatten.
Expedition parka är med varmt, men är osäker på hur storlekarna blir på små hundar.
 
Tycker Hurtta Extreme warmer är bra, det har ju en krage man kan dra över öronen med om det är kallt. Nackdelen är att det inte står emot supermycket vatten.
Expedition parka är med varmt, men är osäker på hur storlekarna blir på små hundar.

Det behöver inte stå emot så mycket vatten 😊
Är det skitväder kommer jag troligtvis ta bilen, annars får Harry vara hemma.
Han har blivit en fjant som helst inte går utanför dörren om det regnar 🙄
 

Liknande trådar

Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 559
Utrustning Jag sitter och velar vad jag ska köpa för täcke till Ica (får pengar i födelsedagspresent och julklapp av mamma). Förutsättningarna...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: mackan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 158
H
Hästmänniskan I stallet där jag har min häst har det nyligen uppkommit problem med underlaget i ridhuset. Hela vintern har varit relativt mild, och...
Svar
4
· Visningar
2 096
Senast: hejjaSVAMPBOB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp