Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

L

Legendary

Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag undrar om detta finns (?)

Jag själv äger en varmblodig travare som används som ridhäst och i det här sammanhanget får jag väl lov att poängtera att det är en valack (:D) så jag suddar ut alla misstankar om att jag ska viga mig till avelsarbete för det kommer förmodligen aldrig att hända, MEN... (för att komma till saken)

En bekant till mig äger även hon en varmblodig travare som jag själv får lov att erkänna är väldigt snygg inom dressyren även ur skeptiska dressyrögon. Hästen har en schysst exteriör, härliga gångarter och ett stabilt och mysigt temperament. Korrekt och hållbar.

Denna bekant som äger hästen vill få en avkomma från det här stoet. Inte för att föda upp och sälja vidare utan för att hennes häst ska övergå till hennes mammas ägo som läromästare och hon vill själv ha ett föl efter detta sto eftersom stoet i sig är en mycket trevlig individ, inte bara till sättet utan även i ridningen.

Hästen i fråga är en smäcker individ med (läs) något lång rygg. 168cm hög. Till temperamentet väldigt harmonisk med mycket egen vilja utan att vara vass. Orädd och cool. Vad som eftersträvas är att få fram en avkomma med något kortare rygg och med mer massa. Gärna en hingst som inte lämnar allt för stora avkommor utan förhoppningen är väl att avkomman ligger mellan 160-168. Bra grundgångarter och givetvis ett harmoniskt termperament som sin mamma.

Nu till saken. Finns det er veterligen någon travhingst (det vill säga en hingst av samma ras) som skulle kunna lämpa sig till ridhästavel? Jag har dålig koll på travhingstar och jag har förvisso svårt att se hur en godkänd travhingst skulle kunna lämpa sig även till ridhästavel. Varför söker hon en travhingst?

Hon tycker helt enkelt att det känns lite läbbigt att korsa med andra raser. Korsningar kan bli väldigt fina. Eller så kan dem bli hemska. Att korsa känns som en större chansning helt enkelt, men vill ändå poängtera att vi gärna tar emot alla tips som ges. Vi kanske tänker fel (?)

Kom gärna med förslag på hingstar som skulle kunna vara lämpliga. Om ni känner till några sådana det vill säga :angel:

Tack!
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Jag personligen hade aldrig använt en travhingst när syftet redan från början är att få en trevlig ridhäst som man dessutom ska behålla.

Hon vill ju förbättra ridegenskaperna, det gör man sällan med en travare. Bättre då att maximera chanserna och ta en ridhäst. Sen kan det naturligtvis bli galet ändå, men oddsen på att få en trevlig ridhäst med bra exteriör och grundgångarter ökar i alla fall.

Bryr man sig om priset finns det en aspekt till. Travhingstarna är 9 gånger av 10 mycket dyrare än halvbloden. Till på köpet, skulle man mot förmodan sälja får man mer betalt för en korsning än en ren travare.

Men om det här tvista di lärde på Buke fortfarande.. ;)
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Hej och tack så jättemycket för ditt svar! :)

Jag förstår precis hur du menar. Till en början var andra raser på tapeten, absolut! Skeptismen grundar sig dock i alla diskussioner kring korsningsavel, framför allt korsningsavel med varmblod inblandade. I de trådar där man diskuterar detta brukar slutum bli att varmblod bör korsas med andra varmblod. Precis som du skriver (och som även jag skrev) har även jag svårt att se hur en travhingst skulle kunna lämpa sig till ridhästavel, varför jag även kände att jag behövde poängtera att även jag förstår att det är en väldigt "dum" fråga :D

OM man inte väljer en häst av samma ras. Vilken ras skulle kunna passa för ändamålet som beskrivits? Kanske förslag på hingst?
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Inom distansridningen finns det väl en del korsningar vbltravare/arab men jag vet inte...
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Tycker oxå arab är en bra korsning. De är kortare i rygg (mindre antal ryggkortor) så eftersträvar man det är det ju bra, sen är det ju inte säkert att det blir bra för det, men det ökar ju oddsen. Traven brukar inte vara så flashig, men galoppen är bra å andra sidan. Dessutom kan det hjälpa dra ner storleken på avkomman. En tjej på min klubb tävlar en egenuppfödd arab/travare. 3 av sina första 4 starter i hoppning 1m vann den. Dessutom är det en korsning som kan hävda sig inom distans som sagt, vilket såklart är en klar fördel vid eventuell försäljning. Araber är dessutom starka och tåliga, ofta väldigt bra i skallen dessutom. Tycker ni resonerar klokt annars! Det ska ni ha heder för, både du och din vän :)
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Min erfarenhet av travarkorsningar är att den dåliga galoppen slår igenom starkt, så jag skulle ta en hingst som nedärver så bra galopp som möjligt (rund, elastisk, rytmisk). Gärna rätt ädel eftersom travare ofta är det. Den mest förärvningstestade ridhästrasen vi har är halvblod, så jag skulle satsa på en halvblodshingst, och väga in galoppnedärvningen (kolla på blup.se) som en väldigt tung faktor.
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Jag har svårt att se en arab som någon stor gångartsförbättrare. Rider man distans, så - absolut, men vill man rida dressyr och hoppning skulle jag inte välja det.

Hellre ett engelskt fullblod då istället. Eller ett halvblod med bra typ, ben och gångarter.

Min uppfödning travare-halvblod är 6 år nu och har både segrar och placeringar i 1,10 trots att han varit skadad länge på grund av omkullridning.

Jag tror inte en ren travare hade gjort samma resultat på så kort tid.
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Många av de diskussioner om att korsa med vbl-travare handlar om att använda icke godkänd hingst eller någon hingst med rolig färg som egentligen inte passar så bra till stoet i övrigt. I flera fall har stoets bästa kvalitet varit att hon varit så himla trevlig, faktiskt trevligare än alla halvblod i hela landet. ;) (lite vässat men inte mycket)

Jag har inte själv så stor erfarenhet av travarkorsningar men har ridit en hel del travare tidigare. Vet att de är otroligt olika att rida, sätt väldigt olika ut, och någon har varit mer talangfull som ridhäst än någon annan. De som var mest talangfulla som ridhästar var nog inte lika talangfulla som travhästar.
OM jag skulle stå med ett travarsto som jag ville avla ridhäst på så skulle jag nog haft 2 val. Antinget valt en ras som verkligen är konsoliderad sedan flera generationer och där man kan vara ganska säker på att man vet hur avkomman kommer att se ut inom rasen. ELLER, som den halvblodsmänniska jag är, så hade jag försökt leta upp en ELIT-premierad hingst som visat att han nedärver de egenskaper ni önskar. Inte helt lätt att hitta en sådan kanske.. Alternativt en som har VÄLDIGT lovande avkommor och en mycket gedigen stam.
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Jag har svårt att se en arab som någon stor gångartsförbättrare.

Nej någon stor gångartsförbättrare är det verkligen inte. Som jag skrev är traven ofta inget att hurra för, men galoppen är bättre än traven. Ska man se till de andra aspekterna som TS efterfrågade, dvs kortare rygg, mindre storlek och bra skalle så tycker jag araben är ett bra alternativ :) och skulle gångarterna bli katastrof hade det förmodligen kunnat vara en eftertraktad distanshäst så man har lite "back-up".

Annars håller jag med dig om att en halvblodshingst är en säkrare förvärvare för just gångarterna :) Oavsett tror jag inte man ska förvänta sig en flashig dressyrhäst, risken är att man blir besviken. Även om stoet rör sig bra för att vara travare, så är det inte säkert att hennes gångarter nedärvs till fölet. Och även om man tar en hingst som är en bra förvärvare kan man ha otur i det genetiska lotteriet, men det hoppas vi såklart inte på :)
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Hej allihop och tack för att ni alla tagit er tid att svara på min tråd!
Jag har läst era svar med stort intresse och jag förstår tankarna som ligger bakom allas svar.

Det här stoet är en utav många avkommor i en avelsprocess där man ville få fram en väldigt kraftfull speedhäst inom travet. Många generation bak på hennes moders sida har vi avelsmärrar av grövre halvblodsmodell. Dessa avelsmärrar har inte blivit framavlade för att agera framgångsrika travhästar. Dessa har blivit framavlade med sin kroppsmassa och sitt temperament i fokus för att man senare skulle kunna avla på dessa med snabba travhingstar. Man ville få fram en mycket snabb travhäst med en riktigt kraftig bakkärra som orkade ge 110% hela vägen. Man ville ha det bästa av två världar i en och samma individ.

Givetvis finns här (i denna avelsprocess) väldigt många avkommor som inte fått den önskade exteriören för att kunna "prestera" inom travet. Stoet denna tråd handlar om är en utav dessa. Hennes mors sida talar egentligen inte så mycket för just travsport, däremot hennes far har gjort sitt namn inom travsporten. Hon är efter Good As Gold.

Travhingst som han är Good As Gold har han i detta fall nedärvt att det aktuella stoet fått en relativt lång rygg och något högre kors. Vad man däremot kan säga att han bidragit med är traven. Han kan springa fort men han har en otroligt reglerbar trav vilket jag sett att många ridtravare efter Good As Gold gynnats av. Detta sto har en fantastisk trav med ett extremt schwung, som sagt även med skeptiska dressyrögon. Precis som man kan få henne att springa fort i traven (vilket nog egentligen aldrig testats) kan man samla henne något enormt. Däremot har Good As Gold (snarare än modern) fått säga sitt när det kommer till galoppen på denna avkomma. Hon har en bra galopp, om än väldigt markbunden.

På grund av stoets stam bör hingsten således vara av den mer kvadratiska/kortryggade modellen med en massiv högreshet. Givetvis eftersträvas bra gundgångarter i skritt och trav men eftersom hon från båda sidor fått nedärva en bra skritt och en bra trav bör hingsten framför allt ha en väldigt bra galopp. Trots att detta sto inte är väldigt långryggad och har en bra galopp så har vi generationer på hennes fars sida som eventuellt väntar på att säga sitt. Inte att förglömma ska hingsten ha ett schysst temperament vilket kanske nu är extra viktigt i och med att det finns ganska många hingstar bakom Good As Gold som är ganska vassa.

Jag kommer att kolla in alla rekommenderade raser tillsammans med min väninna och är jag väldigt tacksam för att ni tagit er tid att resonera kring detta. Förhoppningsvis hittar vi en lämplig hingst till detta sto men hittar vi inte en individ som verkligen känns rätt och där det faktiskt är högst troligt att det blir en trevlig avkomma så har min väninna sagt att det inte blir någon avkomma över huvud taget :)
 
Sv: Varmblodshingst (trav) lämpad för ridhästavel. Finns det?

Som luttrad halvblodsuppfödare vill jag komma med ytterligare en aspekt.

Det är sällan man får en avkomma som verkligen besitter de egenskaper man ville bevara/förstärka hos sitt sto.

De gånger man kan vara skapligt "säker" på hur avkomman blir är när man sett många av den stammen och vet vad mödernet innehåller. Plus att man är säker på att hingsten har de egenskaper man vill förstärka hos stoet.

Jag vill nog påstå att säkraste sättet att få den häst man önskar är att köpa den!

På det stora hela tror jag att avel med travare med syfte att få fram en ridhäst blir "kompensationsavel". Dvs man ser till stoets svagheter och försöker kompensera det med en hingst som är bra på just dem. Det är en rätt osäker metod.

Enklare är att förstärka det som verkligen är bra hos stoet. Och är stoet ett travarsto med goda ridegenskaper så är det enklare med en ren ridhäst. Men - avkomman får 50 % av förälderna gener och hur kan man vara säker på att det av hela uppsättningen travargener blir just de man vill ha som kommer fram!??

Risken är överhängande att det blir en "varken eller" häst.

Som när folk betäcker ett bra dressyrsto med en bra hopphingst. Och sedan står där med en avkomma som har mammas hoppgener och pappas dressyrgång. :crazy:

Det kostar en hel del att ta fram en unghäst och det är väldigt osäkert.

Köp drömhästen istället!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 045
Avel Hej! Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ). Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig...
Svar
6
· Visningar
1 582
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 056
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp