Värme i bil

Jenka

Trådstartare
Egentligen har den här tråden ingenting med hundar att göra, men jag lägger den här som en ytterligare påminnelse att aldrig lämna hunden i bilen obevakad.

Alla känner vi väl till riskerna, men jag fick lite "wakeupcall" idag av följande.

Skulle ut och jobba, parkerar bilen längs en liten skogsväg, i skuggan. Vi var iväg 3 timmar, bilen stod i skuggan åtminstone en av dem. Den var i solen när vi kom tillbaka.
När vi kommer tillbaka (törstiga som sjutton) hittar jag min vattenflaska och ska börja dricka... Förväntade mig att vattnet skulle vara fisljummet men det fick lov att funka.

Vattnet var inte ljummet. Vattnet kändes som nykokt te, dvs precis under 100 grader. Min chokladkaka hade blivit till sås (vilket iof inte var så förvånande).
Som sagt, även om jag anser mig vara väl medveten om riskerna så var det lite wakeup att inse hur extremt varmt vattnet hade blivit, och därmed hur extremt varmt det var i bilen... Tack och lov för bra fläkt!

Så lämna aldrig era hundar i bilen utan uppsikt, och kom ihåg det i sommar.

(min egen hund var hemma och mår hur bra som helst).

Sv: Värme i bil

Då kan jag göra det till en hundrelaterad tråd genom att berätta vad som hände oss igår.

Jag följde sambon till jobbet med min och en väns hund. Det var rysligt varmt och helt plötsligt, i en liten blå smartcar, så kastar sig en stor, svart, långhårig blandras mot rutorna (som förvisso var ca 10cm nerrullade) i ett utfall som skakade hela bilen.

Bilen stod mitt i solen på en gata bakom ett äldreboende. Jag ringde polisen (satt i telefonkö i minst 10 min...) och berättade om hunden och uppgav reg nr på bilen så att polisen kunde kontakta ägaren. Jag stod kvar en bit ifrån i skuggan med "mina" hundar för att se så inget hände hunden.

En gammal man kommer ut från äldreboendet (var och hälsade på någon) och flyttade bilen till skuggan. Jag gick mot bilden för att ta ett snack med gubben, men en kvinna som jobbade där pratade med honom om händelsen. Han var mycket sur!

Jag beslöt att bara gå därifrån. Utbildade inom äldrevården kanske lättare når fram till en så gammal man (född -34 enligt polisen) än en liten tjej. Personalen kommer garanterat att hålla koll på honom framöver så att det inte händer igen.

Jag är glad att vi såg det, annars vet man inte vad som hänt... Bilens klädsel var svart så man såg inte hunden i bilen. En kvinna gick fram och tittade in i bilen, men såg inte hunden förrens den gjorde ett raseriutfall mot fönstret.

Jag bara väntar på första artikeln om hund som har dött i en för varm bil.
Sanslöst...

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 431
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Får man krossa rutan på en bil om det sitter en hund i, även om det inte är varmt och hunden inte mår dåligt? Var in till stan en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 795
Senast: ch791022
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 897
L
Hundhälsa Var på Liseberg igår med min käre sambo.. På vägen ut så hörde vi en hund skälla som tusan ur en bil på den bevakade avdelningen! Bilen... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 588
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka