jag träffade en som varit stridspilot i Iran. han bor nu i Sverige. han vart tvingad att bomba under kriget och har stora men av det. han blev tvingad....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det är intressant att så många män -mestadels äldre talar varmt om lumpen. Samt att många i min generation (är 40) tycker att värnplikt det ska man självklart göra.
Men uppenbarligen så vill inte ungdomar eftersom det är för få nu som frivilligt sökt sig dit.
Alla hade civilförsvarsplikt.
Så jo.
Men nu påstod Oldie att alla gjorde lumpen. Det gjorde vi inte alls. När grabbarna i min klass mönstrade slapp vi tjejer så nej. Alla behövde inte alls dra på sig grönkläderna.
jag tycker det är fel att tvinga någon att döda.
Har du något recept för hur man skall förhindra krig?jag träffade en som varit stridspilot i Iran. han bor nu i Sverige. han vart tvingad att bomba under kriget och har stora men av det. han blev tvingad....
Nästan alla andra europeiska länder har en yrkesarmé. Vissa har ingen försvarsmakt alls. Island, t ex, har inget eget försvar utan står under NATO-beskydd.
Jag skulle gärna göra värnplikt men anser inte att den ska vara obligatorisk. För mig hör det inte ihop med en demokratisk modern stat att tvinga ungdomar att tränas i en armé.
Nja, jag vet inte om den är så intressant? Jag kunde inte genomföra värnplikten när jag var i lämplig ålder. Varför är inte relevant för tråden.Där har vi ju den intressanta aspekten. Tröskeln mellan att gärna göra värnplikt, och att faktiskt genomföra en militär grundutbildning.
Den stora frågan är "Vart då?"
Jag tror att det inte finns någon bättre plats den dagen.
Frågan är väl om du/vi släpps in? Många lär ju flytta i såna fall.jag drar direkt om det blir krig.
Island
Australien
Kanada
Nya Zeeland
Usa
är väl det som jag tänker om norden/europa är kört
Fast det är lättare att locka de som är i behov av hjälp, pengar och utbildning. Det blir då nästan ett fall av att de rika och priviligierade som inte går att locka ska skyddas av de som behöver göra lumpen för att få tag i det som det lockas med. Istället för att alla med olika förmögenhetsnivåer försvarar landet tillsammans.Självklart är inte allmän värnplikt självklar här eftersom den har avskaffats (men så himla länge sedan var det inte) men vi vet mycket väl vad det innebär.
Personligen tycker jag att det verkar vara en dålig idé att grunda försvaret på unga människor som har tvingats in i det. Bättre då att försöka locka in ungdomarna. Lite som man lockar folk att plugga vidare på högskola. Jag fick mina studielån gården komvux avskrivna eftersom de ledde raka vägen till en universitetsutbildning. Varför inte något liknande inom försvaret? Unga vuxna ger försvaret ett, tillbaka får man ett års avskrivna studielån om man utbildar sig till något försvaret har glädje av (sjukvård, ingenjör mm.)?
ja förbered dig och rusta för krig så kommer freden av sig självt. Förbereder du dig genom att avrusta, ja då kommer kriget av sig självtHar du något recept för hur man skall förhindra krig?
Exakt, så länge som man inte lockar med utbildningar som vissa kan skaffa sig ändå. Då blir det Fatima och Abdul som offrar sina liv för Carl och Isabelles frihet.Och fungerar utmärkt som integration! Man tar killarna (och gärna även tjejerna) från "ghettot" och blandar med Isabelle, Philip och Carl från finare områden, dessa behandlas sedan som jämlikar och lär sig samarbeta med varandra. Flera av mina vänner från grundutbildningen är såna jag aldrig hade blivit vän med/kommit i kontakt med om det inte vore för att vi utbildades tillsammans. Sen tycker jag att det är en himla bra uppfostring, kamratuppfostran är inte bara negativt det heller.
Nu var det inte dig jag frågade.ja förbered dig och rusta för krig så kommer freden av sig självt. Förbereder du dig genom att avrusta, ja då kommer kriget av sig självt
Blanda inte ihop "lumpen" med att bli tvingad att delta i ett krig där en korrupt och diktatorisk statsledning anfaller ett grannland.jag träffade en som varit stridspilot i Iran. han bor nu i Sverige. han vart tvingad att bomba under kriget och har stora men av det. han blev tvingad....