Värnplikt

jag träffade en som varit stridspilot i Iran. han bor nu i Sverige. han vart tvingad att bomba under kriget och har stora men av det. han blev tvingad....

Jag tycker det är intressant att så många män -mestadels äldre talar varmt om lumpen. Samt att många i min generation (är 40) tycker att värnplikt det ska man självklart göra.
Men uppenbarligen så vill inte ungdomar eftersom det är för få nu som frivilligt sökt sig dit.

Vill? Det är klart att man inte vill, tror du vi ville? De flesta av oss ville inte men vi fick göra det i alla fall eftersom det är, som skolplikt, en plikt, man får inte välja. Och har man blivit curlad hela livet och helst väljer att göra saker som är "kul" så är det naturligt att inte vilja. Det är därför det är tvingande.

Alla hade civilförsvarsplikt.
Så jo.

Jag har i bakhuvudet för mig att det fanns en tidsgräns för det. (jag kan ha fel) Om man var under 26 år som kvinna och inte hade barn kunde man bli uttagen (läs tvingad) att göra en viss form av värnplikt. Du har nog bättre koll än mig där.

Men nu påstod Oldie att alla gjorde lumpen. Det gjorde vi inte alls. När grabbarna i min klass mönstrade slapp vi tjejer så nej. Alla behövde inte alls dra på sig grönkläderna.

Alla "pojkar/män" såklart, för det var så det var upplagt på den tiden. Nu är det nya tider.
Och att ha gjort värnplikten räknades som en merit vid anställningar också.

En lite parentes i dagens Expressen, intressant läsning.
Antingen är det fred eller fullt krig
En av de saker som fascinerar civila mest med militär materiel är krig och fred. Inte själva tillstånden utan att det ofta finns en strömbrytare med skyltarna "Krig" och "Fred". I Jas 39 sitter den till höger om piloten och har numera texten "War" och "Peace".

http://www.expressen.se/kronikorer/carl-bergqvist/antingen-ar-det-fred-eller-fullt-krig/

jag tycker det är fel att tvinga någon att döda.

Att delta i sitt lands försvar betyder inte nödvändigtvis att man gör det med vapen i hand. Det finns många andra sätt att göra det.

Att jämföra svensk värnplikt med iranska stridande förband är tämligen naivt. Vi har tex inte dödsstraff längre för landsförräderi vilket jag antar de hotade med i Iran.

Nästan alla andra europeiska länder har en yrkesarmé. Vissa har ingen försvarsmakt alls. Island, t ex, har inget eget försvar utan står under NATO-beskydd.

I och för sig är nästan alla europeiska länder medlemmar i NATO så de har delvis andra förutsättningar än vi har eftersom vi är " neutrala och alliansfria" (i vilken mån kan man diskutera). De kan påräkna hjälp av samtliga NATO-medlemmar vid ett anfall på det egna landet (artikel 5). Vi har inte den möjligheten, nånannan finns inte för oss VI får försvara oss själva eller inte.

Jag skulle gärna göra värnplikt men anser inte att den ska vara obligatorisk. För mig hör det inte ihop med en demokratisk modern stat att tvinga ungdomar att tränas i en armé.

Där har vi ju den intressanta aspekten. Tröskeln mellan att gärna göra värnplikt, och att faktiskt genomföra en militär grundutbildning.

Där har vi ju den intressanta aspekten. Tröskeln mellan att gärna göra värnplikt, och att faktiskt genomföra en militär grundutbildning.
Nja, jag vet inte om den är så intressant? Jag kunde inte genomföra värnplikten när jag var i lämplig ålder. Varför är inte relevant för tråden.

Oj, jag skullealdrig klarat av att gora varnplikt eller nagot liknande jag ar sa radd for krig att jag sakert skulle fa psykiska men av militar traning.
Jag bor jsut nu strax utanfor london och tors knappt ga utanfor huset pga alla bombnings forsok i london.
Personligen skulle jag aldrig klara av att halla ett vapen. Jag skulle aldrig klara av att gora nagot i ett krig, mitt psyke ar for klent for det.

Jag tycker inte att varnplikt ska vara obligatoriskt, men vill man/klarar man det psykiskt och fysiskt sa ar det bra. Som nagon annan sa sa passar det inte in i ett demokratiskt samhalle att tvinga folk att gora varnplikt.
Samtidigt kan man ju infora nagon slags reward for att gora lart varnplikten, typ som konfrimation har dalig liknelse men ni fattar. Liten del av ungdomar som tar konfrimation tror pa gud, men man far ju presenter.
Ush jag ar livradd for varnplikts tvang:cry:

Självklart är inte allmän värnplikt självklar här eftersom den har avskaffats (men så himla länge sedan var det inte) men vi vet mycket väl vad det innebär.

Personligen tycker jag att det verkar vara en dålig idé att grunda försvaret på unga människor som har tvingats in i det. Bättre då att försöka locka in ungdomarna. Lite som man lockar folk att plugga vidare på högskola. Jag fick mina studielån gården komvux avskrivna eftersom de ledde raka vägen till en universitetsutbildning. Varför inte något liknande inom försvaret? Unga vuxna ger försvaret ett, tillbaka får man ett års avskrivna studielån om man utbildar sig till något försvaret har glädje av (sjukvård, ingenjör mm.)?
Fast det är lättare att locka de som är i behov av hjälp, pengar och utbildning. Det blir då nästan ett fall av att de rika och priviligierade som inte går att locka ska skyddas av de som behöver göra lumpen för att få tag i det som det lockas med. Istället för att alla med olika förmögenhetsnivåer försvarar landet tillsammans.

Att faktiskt smita undan lumpen har ju gått om det varit väldigt viktigt för personen. Till och med under I världskriget i England kunde man göra ngn samvetstjänst istället.

Och fungerar utmärkt som integration! Man tar killarna (och gärna även tjejerna) från "ghettot" och blandar med Isabelle, Philip och Carl från finare områden, dessa behandlas sedan som jämlikar och lär sig samarbeta med varandra. Flera av mina vänner från grundutbildningen är såna jag aldrig hade blivit vän med/kommit i kontakt med om det inte vore för att vi utbildades tillsammans. Sen tycker jag att det är en himla bra uppfostring, kamratuppfostran är inte bara negativt det heller.
Exakt, så länge som man inte lockar med utbildningar som vissa kan skaffa sig ändå. Då blir det Fatima och Abdul som offrar sina liv för Carl och Isabelles frihet.

För då måste "reklamen" vädja till folks närighet istället för till deras ansvarskänsla och intresse för själva uppgiften och kanske rent av sänka Carl och Isabelles intresse för det. Att lumpen i sig var en bra utbildning, som den är, verkar alla som genomgått den vara överens om.

(och det går ju helt emot att de "starka" ska skydda "de svaga")

jag träffade en som varit stridspilot i Iran. han bor nu i Sverige. han vart tvingad att bomba under kriget och har stora men av det. han blev tvingad....
Blanda inte ihop "lumpen" med att bli tvingad att delta i ett krig där en korrupt och diktatorisk statsledning anfaller ett grannland.

Värnplikt handlar om att utbilda tillräckligt många, för att kunna försvara Vårt Land, dig och mig och alla andra, om Någon attackerar oss.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 951
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 437
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur