Värnplikt

Jag förlitar mig på bilarna och FM-radion i mobilen.
Men vi har batteriradio också litet här och var av andra orsaker.
Eftersom jag har iphone så verkar ju min FM-radio vara avstängd enligt artikeln, de vill tjäna pengar på att jag streamar pods istället, har aldrig sett en radio heller. Hade väldigt gärna haft det faktiskt, gillar radio.

Jag tror att det behövs mera information om vad värnplikten innebär (säger jag utan att veta hur mycket information kommer ut i en vanlig skola dock) och anpassning efter olika sorters individgrupper för att det ska bli mera attraktivt.

Det är en annorlunda sorts militär idag så det behövs kanske en annorlunda värnplikt också. Annars är nog utbildningen attraktiv som flera nämnt istället för gymnasie-/universitetsutbildning, det finns nog en hel del skoltrötta ungdomar där ute som kan tänka sig lumpen istället för vidare utbildning.

Personligen så skickade jag in min info när jag fick hem ett brev om möjligheten för att de skrev om utbildning, annorlunda områden man kunde utvecklas i än den vanliga lumpen och för att jag var nyfiken på vad de skulle säga :D
Fick ett kort och gott nej tack, de ville inte ha mig :p
Vilket kanske är synd, om de hade haft något område där handikapp hade spelat en mindre roll så hade de kanske haft flera som jag inom militären.

Jag har pratat med dem.
De kör bussarna ni åker i och bakar er pizza.
Det är liksom människor bakom det där.
Såklart det är människor bakom det där. Vad tar du mig för?
Jag känner också ej infödda. Det är inte dem som personer som jag vänder mig mot, det är din självklarhet av det påstående du kommer med, tydligen av orsak till att du säger dig pratat med ett antal.
Orsaken till min fråga är ju som jag skrev tidigare, flera av infödda förväntar sig att nån annan ska försvara, vad är skillnaden?

Orsaken till min fråga är ju som jag skrev tidigare, flera av infödda förväntar sig att nån annan ska försvara, vad är skillnaden?
Att dessa flyktingar vet vad de talar om.
De vet vad krig är och vad förföljelse är och uppskattar ett fritt land.
Och många är militärt tränade och tränade i att överleva när ett samhälle har fallit samman.

I övrigt är det nog ungefär en lika stor andel infödda som flyktingar som förväntar sig att någon annan tar hand om deras problem, vilka de nu vara må.

Mja, jag har för mig att han menade förråd och lantbruk och sådant och det hade vi då, så det är lite missmint. Så vi kunde inte försvara oss men i alla fall ge medborgarna mat. Numera finns inte längre förråd för mat osv överhuvudtaget i Sverige (de slängde väl ut gasmaskerna också för några år sedan, behöll några för regeringskansliet?), inte ens för tre dagar. Jordbruket är inte längre potentiellt självförsörjande och får vi en storbrand måste vi låna helikoptrar från Frankrike (för de vi hade såldes eller skrotades, samtidigt med vårt system för att hitta ubåtar?), vi verkar helt hjälplösa. De icke krigsriktade bitarna av totalförsvaret verkar fullkomligt bortglömda och totalt nedlagda. Storbränder, översvämningar, dammbristningar, kriser, igensnöingar göre sig icke besvär och får hålla sig till andra länder.

Faktum är att alla i befolkningen Ska! ha mat för några dagar/en vecka hemma (räknas det iskallt med) och ngt slags gasolkök, men jag tror inte vi vet om det. (Jag har det nog knappt även om jag börjat fundera på det.). Från statens sida tror jag inte ens vi har mat för tre dagar för befolkningen i hela landet. Staten har ingenting alls överhuvudtaget såvitt jag förstått utan litar på mataffärernas centrallager men lager är dyra att hålla och mataffärerna kör nog på just in time och vet nog inte att det är dem det hänger på. (Tänk på när Gävle snöade in i tre dagar bara)

Sedan rustade vi ju upp blixtsnabbt och vid slutet av kriget och under 80-talet var vi riktigt respektabla! :D Nu har de dragit ned pengarna så militären väl knappt har råd med material så det är väl tur att de inte lyckas anställa för hur skulle de få tag i lönepengar? För att inte tala om att höja lönerna, eller "locka" någon. Faktum är att de lägger ned enheter som verkligen behövs just nu som minröjare som räddat folk i andra länder och informationsenheter. Militärens lager ska tydligen vara organiserade så att enbart , ganska oskyddade, datasystem hittar materielet dessutom, slås det ut så.

Ngt slags uppfattning jag har fått från att läsa lite i pressen på sistone.

Så i jämförelse med nu så var väl deras beredskap mycket god :D (och de trodde inte heller det skulle bli krig väl)
Jag lyssnade på ett föredrag från civilförsvarsförbundet för en tid sedan, och bristen på (civil-) beredskap verkar i stort sett total.

Vi kommer att vara utan mat och vatten inom några dygn...

Och det finns inga drivmedelslager att använda till lantbrukets matproduktion, en matproduktion där det helt saknas en strategi för hur vi ska kunna försörja vår befolkning vid olika problem.

Sjukvården har också tappat bort sin beredskap längs vägen.

Det finns en lång katalog, för vad som borde göras, för att vi ska klara oss vid katastrofer eller väpnad konflikt i närområdet.

Allt detta är skrämmande, hur man kunnat smygabdikera från att ta hand sina medborgare på detta sätt.

Allt detta är skrämmande, hur man kunnat smygabdikera från att ta hand sina medborgare på detta sätt.
Amen.

En radionyhet igår var att en av mina grannkommuner bara har skyddsrumsplatser för hälften av invånarna. Jag ser inte skyddsrumsplatser som en stor fråga idag, utan de bitar som du beskriver (och som anknyter till lågintensiva krisscenarios som i MacGyvers tråd) känns betydligt mer oroande.

Jag lyssnade på ett föredrag från civilförsvarsförbundet för en tid sedan, och bristen på (civil-) beredskap verkar i stort sett total.

Vi kommer att vara utan mat och vatten inom några dygn...

Och det finns inga drivmedelslager att använda till lantbrukets matproduktion, en matproduktion där det helt saknas en strategi för hur vi ska kunna försörja vår befolkning vid olika problem.

Sjukvården har också tappat bort sin beredskap längs vägen.

Det finns en lång katalog, för vad som borde göras, för att vi ska klara oss vid katastrofer eller väpnad konflikt i närområdet.

Jo, haken är att det finns annat som är lättare att sälja in vid val antar jag och befolkningen har varit totalt ointresserad. Till och med borgarna (Som brukade vara så försvarsvilliga förstörde en massa när de satt vid makten. Samtidigt skulle de väl aldrig blivit valda på -fler flygplan direkt.)

Vi får rota fram gammelplogarna och dra med ridskolehästarna ;) Blå stjärnan.

Folk tror liksom att det bara ska fungera, utan att kosta ens. (Jag blev också jätteförvånad när jag upptäckte att de lagt ned all katastrofberedskap samtidigt med "kriget". Risken för översvämningar och skogsbrand och insnöade städer försvinner ju inte bara för vi inte har ngn fiende.)

Fick ett kort och gott nej tack, de ville inte ha mig :p
Vilket kanske är synd, om de hade haft något område där handikapp hade spelat en mindre roll så hade de kanske haft flera som jag inom militären.
Flera av mina lumparkompisar hade någon form av handikapp, att vara handikappad betyder inte att man är värdelös utan alla kan ha en plats. Jag hamnade ju i verkstan där jag gjorde precis allting från reparera stridsvagnar till att reparera radiostationer mm. och en annan kille hamnade på bok och blankettförrådet, han hade lite problem med motoriken i ena armen men sköta sitt uppdrag hade han inget som helst problem med, dessutom var han j*vligt skärpt. Som sagt, alla kan ha sin plats trots olika handikapp bara viljan finns från båda håll och det är väl inte värre än att testa, funkar det så funkar det och funkar det inte så lägger man ner. :up:

Nej alla de andra flyktingarna som du inte ser.
De kör bussen du åker i, bakar pizzan du äter, skapar musiken som du lyssnar på och spelar fotboll i landslaget.

Jag bor i ett område där det är 90% nyinflyttade. Gissa vad? Vi pratar också!
Alla längtar hem, även om "hem" egentligen inte existerar längre.
Det bekymrar mig inte, för jag vet att det tar ganska lång tid innan man blir van vid sverige, invandrarflykting som jag själv också är. Det kommer så småningom, men inte ens de som har flyttat hit i allra högsta grad självmant ser sverige som ett självklart hem, på många år.
Men man kanske inte berättar det för klämkäcka svenskar.

Har man då redan lämnat allt en gång och känner sig inte riktigt hemma, då är det inte svårt att flytta vidare.

Apropå mobiltelefoner, så är det just de lastgamla som fortfarande har radio, de nya har ingen fungerande radio.

Hur kaotiskt det blir vid katastrof visade skogsbränderna förra sommaren och Gudrun mm. Jag är jätte med på att ungdomar tränas i katastrofhjälp, vård, logistik, mm.

Vad jag ifrågasätter är förslaget om allmän värnplikt om det innebär vintrar i Norrland, radiotelegrafister som pratar ryska och som lär sig att 'förhöra' soldater som den traditionella värnplikten innebär.

Apropå nysvenskar så är det fascinerande att majoriteten faktiskt betraktar Sverige som 'sitt' (adopterade) land och som @Inte_Ung varit inne på, med vapen skulle försvara den plats på jorden där de fått en trygghet de redan vet hur det är att förlora. Som sagt de har redan har erfarenhet av väpnad konflikt och skulle därför antagligen klara av en katastrofsituation bättre än merparten gammalsvenskar.

Vad som är sorgligt och lite skrämmande ärf att de som inte anser sig själva som svenskar och Sverige som sitt land är deras barn, andra generation som är födda i Sverige. Kanske skulle en slags civilplikt vara bra för integrationen för andra generation. En 18 åring är en 18 åring vare sig hen kommer från Rinkeby, Djursholm eller en landsort i Norrland och det vore bra om alla påminns om det. :)

jag vet att det tar ganska lång tid innan man blir van vid sverige, invandrarflykting som jag själv också är. Det kommer så småningom, men inte ens de som har flyttat hit i allra högsta grad självmant ser sverige som ett självklart hem, på många år.

Har man då redan lämnat allt en gång och känner sig inte riktigt hemma, då är det inte svårt att flytta vidare.

På ett sätt vore det kanske inte odelat negativt med en naturkatastrof/väpnad konflikt för att integrera och få nysvenskar att verkligen känna sig delaktiga :up:

Ingenting ger en gemensam tillhörighet som att sida vid sida bekämpa naturen/främmande makt.

Personligen tycker jag att det verkar vara en dålig idé att grunda försvaret på unga människor som har tvingats in i det.

Nu är ju inte hela poängen med värnplikt att det är enbart de just nu inkallade ungdomarna som skall försvara alla oss andra. Det handlar också om att utbilda befolkningen överlag i krigs- och krisberedskap.
Det är lättare att sammanställa ett försvar snabbt om befolkningen redan har ett hum om vad de bör göra och bete sig. Det ökar allas chanser till överlevnad.

Nu är ju inte hela poängen med värnplikt att det är enbart de just nu inkallade ungdomarna som skall försvara alla oss andra. Det handlar också om att utbilda befolkningen överlag i krigs- och krisberedskap.
Det är lättare att sammanställa ett försvar snabbt om befolkningen redan har ett hum om vad de bör göra och bete sig. Det ökar allas chanser till överlevnad.

För 15 år down the line kommer min man absolut ihåg något väsentligt av sin "utbildning".:laugh: För att inte tänka på de som har lumpen 30 år bakom sig. Jag är helt övertygad om att min mans utbildning och erfarenhet av programmering är mer värd om ett eventuellt krig byter ut hans civiltjänstgöring. Prickskytte och överlevnadsbiten fixar jag betydligt bättre, helt utan någon värnplikt bakom mig.

Införs allmän värnplikt igen finns det goda chanser att vi flyttar utomlands så att ungarna slipper tvingas in i den.

Personligen så skulle jag gärna vilja att det fanns en alternativlumpen, med utbildning i katastrofhjälp och självförsörjning. Dvs sånt som alla kommer behöva kunna när samhället börjar haverera.
Jag tycker nog att det i stället skall vara "Utbildningsplikt" av typen skolplikt.
Och de som passar för det får göra det som en militär utbildning.
Alla måste, men just vad man gör varierar. Typ.

Jag tycker nog att det i stället skall vara "Utbildningsplikt" av typen skolplikt.
Och de som passar för det får göra det som en militär utbildning.
Alla måste, men just vad man gör varierar. Typ.

Så var det ju även förr. Inte alla placerades på stridande förband och även om så varierade arbetsuppgifterna. Pansarskyttesoldat är ganska långt ifrån vad jag gjorde t.e.x, satt i stabstält och räknade avstånd, vektorer och väder mest.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 438
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka