Vart är dressyren på väg?

Om du står ut med ett tonårsmonster, sju shettisar som ständigt
är på rymmen, hingstar som spränger staket, pudlar som jagar
hästar, stalltjejer som kan bäst, walker som går sönder,
mögligt hö, traktorer med bensinstopp och mig och
tonårsmonstret så. :smirk:

Det här var nog ingen bra dag för mig. :crazy:
 
haha haft en dålig dag..?? Kan meddela att du inte är ensam..

Men, självklart skulle jag stå ut med det, bara jag får träna ordentligt för någon som är seriös.. har mött alldeles för många oseriösa tränare nu.. :crazy:
 
haha jag får väl ta och göra det..
då kommer du garanterat få något att skratta åt, för jag sitter som en kratta på tösen, hennes gång är mer än jag klarar av för tillfället.. :D
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Jag tyckte jag var tydlig nog; Orkar inte. :smirk:
 
Snälla människa är något bra eller?

Bakåtsträvande tanter finns det för mycket av.
 
Det finns även för mycket av ungar som tror de är Guds underverk i sadeln. :crazy:
 
Det är nog många som tänker så här:
"Hemma går det jättebra och hästen är helt lösgjord, men det var hen inte i söndags på tävlingen - för jag rider sämre där naturligtvis. Fick bra betyg ändå på in ridning, vägar osv men nedslag på form så klart. Men ska jag inte få åka ut och tävla då?"
Och någonstans finns väl en gräns - men det måste vara en tränare som säger att det är dags att prova, när det börjar gå bra på hemmaplan. Sen kanske inte alla har möjlighet att åka ut och testa på olika ställen innan det blir allvar.
Det jag tycker är tråkigt att se är klubbtävlingar där grundfelen är väldigt lika för alla ekipage, det skulle vara lätt att hjälpa 90% av ekipagen till betydligt bättre resultat om de bara kunde inse att hästens inte formas av att ryttaren sliter ner huvudet på hästen. En annan "mardröm" är 90% av ekipagen felställda på alla volter, och på två spår sen ... Det kommer sig av uppmaningen att rida hästen mellan innerskänkel och yttertygel, tror jag.
Likaså halter är väldigt olika, mjukt in med bakbenen under sig och på tygeln är inte så vanligt. Många verka tro att det är tvärstopp på bokstaven som räknas. Och den missuppfattningen skulle man ju kunna ta bort? mm mm - Jag tror att många ryttare kan bättre än vad de visar. Sen är programmen lite olika uppbyggda också. En del rörelser kommer så nära inpå varandra att det blir en svårighet som är mycket större än själva rörelsen. :) T_B
 
Re: Ursäkta, läste lite tillbaka i en intressant tråd....

Några saker som jag finner intressanta att kommentera:

Det där med att förringa sina kunskaper för det första. Har förut tänkt att jag är väl en medelmåttig ryttare - och när andra har sagt att de rider bra, tex KAN hoppa, har de fått följa med på uteritt. = Katastrof!!! Avtrillning och brutna ben... :o Nuförtiden träffar jag dom som säger att dom är duktiga på dressyr och d-r-a-r i tyglarna för att få hästen i hållning och inte vet åt vilket håll hästen är ställd. Form heter det ju nuförtiden. Snygg silhuett kanske, men med tiden blir musklingen åt skogen iallafall. Sen vill jag INTE påstå att alla eller ens de flesta är sådana. Det är bara så konstigt när man själv blivit uppfostrad att snarare tona ner sin förmåga (inte vara skrytsam) att möta den nya tidens barn som alltid fått uppmuntran och blivit tillsagda att de kan allt om de vill.
Sen med tanke på de gamla halvbloden - såna som fanns på ridskolan när jag var barn. De hästarna kunde lära ut ridning därför att de var korrekt grundridna. När man fick allt att funka kunde de släppa till och bli lätta och bäriga. Många av dem var också ädla. Titta på gamla bilder av militärparader!
Systemet gick ut på att ha ston som producerade remonter till armén och kunde jobba i lantbruket under tiden. Stoet kunde vara av en grövre typ - då tog man en ädlare hingst och fick en bra remont. Dock ansågs på den tiden att korta skenor var en fördel ur hållbarhetssynpunkt. Med tanke på hur många hästar som slås ut idag kan det kanske ligga något i det?
Sen är det ridningen som får hästen att bli lätt i framdelen och därmed handen. Det bör väl alla sträva efter, för hur kul på en skala är det med en felutbildad häst som vräker sig på bettet? - Man blir ju bara trött!!! Alla typer av hästar kan lära sig att bära sig själva under ridning, handlar mest om att ryttaren ska våga visa en "dålig form" en kort stund, tills hästen hittar sin plats genom eftergifter. :) :) :) mvh/T_B
 
Dressyren maste ha sparat ur ungefar i samma veva som alla skulle lara sig att rida hasten pa tyglen. Pa den goda tiden kan jag tanka mig att hastarna reds fram till tygeln och inte ihop genom att backa av fran den som idag. Och ungefar samtidigt som en graman tyel blev en basvara i varje dressyrryttares sadelkammare, varfor behova jobba loss hasten i kroppen nar man kan lossa den i hals och nacke sa enkelt med ett par extra tyglar.. Men detta ar forstas gissningar eftersom jag inte ens var fodd da :p

Det ar val inte sa konstigt att hastens bakdel och rygg inte fungerar hundra inne pa banan nar all focus i traningen lagts pa vad hasten gor med sin framdel. Numera ar det ju nagot av det forsta en inriden hast ska lara sig, att inte ga emot handen (av vilken anledning det an ma vara..) och vad den ska halla hals och huvud.

Jag har en god vision och en skrackvision. Att allt fler folk gar over till barock och akademiskt, eller western, kan betyda att allt fler folk soker en godare och mer korrekt form av ridning. Eller sa kommer det i langden bara att innebara att dessa dicipliner bli mer och mer lika den dressyr som idag praktiseras bland tavlingsryttare och amatorryttare runt om i landet..

Jag ar ung som sagt, tiden far utvisa hur det blir med den saken.

/Frida
 
Men vet ni vad?

Oavsett vilka man ska forespraka sa..

En hast behover varken en ryttare med stora benmuskler eller stod pa nagon tygel for att utfora nagon av de rorelser som ingar i ett dressyrprogram. Den behover inte ridas si eller sa.. enligt de eller de metoderna.

Det enda hasten behover ar en ryttare som kan komunicera och motivera, och har en sapass mjuk och balanserad sits att den inte stor. Ska hasten sen vara lycklig, vilket maste vara ett stort plus, sa ska ingen del av komunikationen besta av smarta eller nagot som ar helt onaturligt.

Kanske det skulle vara nagot att infora som modern ridning, storre insikt i vad vi egentligen sysslar med, istallet for att blint folja antingen dagens dressyrtranare eller svenska armens ridlara..

:banana: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Ni får verkligen förlåta mig om jag upprepar något här men efter några sidor gav jag faktiskt upp och orkade inte läsa mer.

Hur som helst, först blev jag glad och höll med när jag läste ditt inlägg. Jag håller helt med att dressyren av idag är helkass i många hänseenden. Hästens form är i många fall helt felaktig och detta även i höga klasser. Sänkta ryggar, på bogarna, nosen bakom lodplan osv osv i all oändlighet. Riktigt osmakligt.
Jag vet dock inte om jag håller med om att det var bättre förr för det har jag ingen erfarenhet av.

Men sen när jag fortsatte läsa dina övriga inlägg förstod jag att vi nog inte alls särpå samma våglängd. Särskilt inte när du började visa foton som du tycker visar en bra form. Flera av fotona var förskräckliga. Sänkt rygg, bakbenen långt efter sig.... usch.

Men för att återgå till mina egna synpunkter i ämnet:
För några veckor sedan hamnade jag på lag-sm i dressyr på Öland. Kom tyvärr inte dit förrän mot slutet av tävlingen och såg bara de 4-5 sista ekipagen i finalen. Ett av dessa gjorde en fantastisk uppvisning trots några missar. Hästen var lätt i framdelen och bar sig fint med nosen där den ska vara. Galoppombytena var raka och rena och den rörde sig avslappnat och verkade nöjd och det var en härlig uppvisning! De övriga ekipagen var mer eller mindre katastrof. En av hästarna kröp ihop mer och mer under uppvisningen för att mot slutet nästan gå och bita sig i bogen, en av de andra visade travökningar som inte på något sätt kom bakifrån utan var på bogarna. Visserligen fanns där en taktmässig längning av steget men är det inte meningen att framdelen ska lätta när bakbenen skjuter på? Samma ryttare visade också galoppombyten där hästen svängde från sida till sida i takt med att skänklarna åkte bakåt virveln på hästen.
Tyvärr vet jag också att båda de exempel på sämre ridning som jag beskriver fick mer poäng än det harmoniska ekipaget jag först beskrev. Jag tycker det är skrämmande!
Det är mycket möjligt att det fanns anledningar till att de här båda skräckritterna såg ut som de gjorde - ryttare eller häst kanske hade en dålig dag/ritt eller något annat. Det stora problemet är ju att domarna gav dom så höga poäng! Vart är vi då på väg???

T.o.m när man läser i "instruktionsböcker" om dressyr visas många bilder där hästen är som en hängmatta i ryggen och bakbenen släpande bakom sig någonstans. Vad håller folk på med???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart är dressyren på väg?

En annan väldigt stor skillnad mellan förr och nu är ju att det är många fler som rider. Förr var det mest herrar som hade ridningen i sitt yrke som tävlade. Nu är det övervägande glada amatörer. Rikt folk dominerar visserligen fortfarande inom dressyrsporten, men åtminstone är det inte bara adeln.

Min utopi:

Bevakade framridningar med gult och rött kort vid misskötsel. Helst ska domaren vara anonym (kanske titta via kamera). Där ska ryttaren också vara tvungen att kunna visa uberstreichen och att hästen bär sig när tygeln förs fram. Annars minuspoäng.

Munhåle- och muskelinspektion (som en bedömningsgrupp). Man ska
inte få starta utan en enda ryggmuskel.

Förbjudet med triss-sporrar och sporrar utan mjuk kula, eftersom så många använder sporrarna grovt, rakt in i sidorna med tårna pekande utåt. (Mer regel än undantag på SM för unga ryttare nyligen).

Förbjudet med spö på framridning, utom på hingstar (eller är det för orättvist?).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart är dressyren på väg?

men kom igen... e ni så himla mycket bättre själva då eller..? ok det finns de som rider mer eller mindre bra.
varför ska man inte få använda spö på alla hästar/ponnys Vega?? det finns dom som kan rida..! men å andra sidan om nu alla rider så dåligt.. varför rider då inte alla eller kanske ingen SM, NM, EM osv???
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Man behöver inte vara "så mycket bättre själva" för att kunna uttrycka sin åsikt. Som jag sa så anser jag inte att det stora problemet är att ryttarna är dåliga utan att domarna ger så höga poäng till de som rider sina hästar felaktigt.
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

jeslin skrev:
Men för att återgå till mina egna synpunkter i ämnet:
För några veckor sedan hamnade jag på lag-sm i dressyr på Öland. Kom tyvärr inte dit förrän mot slutet av tävlingen och såg bara de 4-5 sista ekipagen i finalen. Ett av dessa gjorde en fantastisk uppvisning trots några missar. Hästen var lätt i framdelen och bar sig fint med nosen där den ska vara. Galoppombytena var raka och rena och den rörde sig avslappnat och verkade nöjd och det var en härlig uppvisning! De övriga ekipagen var mer eller mindre katastrof. En av hästarna kröp ihop mer och mer under uppvisningen för att mot slutet nästan gå och bita sig i bogen, en av de andra visade travökningar som inte på något sätt kom bakifrån utan var på bogarna. Visserligen fanns där en taktmässig längning av steget men är det inte meningen att framdelen ska lätta när bakbenen skjuter på? Samma ryttare visade också galoppombyten där hästen svängde från sida till sida i takt med att skänklarna åkte bakåt virveln på hästen.
Tyvärr vet jag också att båda de exempel på sämre ridning som jag beskriver fick mer poäng än det harmoniska ekipaget jag först beskrev. Jag tycker det är skrämmande!
Det är mycket möjligt att det fanns anledningar till att de här båda skräckritterna såg ut som de gjorde - ryttare eller häst kanske hade en dålig dag/ritt eller något annat. Det stora problemet är ju att domarna gav dom så höga poäng! Vart är vi då på väg???

Jag är mycket tveksam till att dom "hemska" fick bättre poäng än den harmoniska faktiskt, då kan det inte vara så korrekt som du trodde?? Eller så var dom "hemska" inte så hemska som du tyckte??
Min erfarenhet är iallafall att ju korrektare man rider desto bättre poäng får man och blir inte nerdömd.

Sedan är det alltid så att "namn" får bättre poäng än "icke namn" men det brukar oxå bero på att "namnen " sällan rider så hemskt med vissa undantag och rider dom hemskt så får även dom dåliga poäng.
Ja det är iallafall min erfarenhet av det hela.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 080
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp