Vart är dressyren på väg?

:bow: :bow: :bow:

Skulle mer än gärna träna för dig, då jag tycker dina åsikter och argument stämmer väl överens med mina.. Och att bli longerad i ett halvår har jag inget emot alls, vad gör man inte för en betydligt bättre sits.. ;)

Så snälla Gunvor, låt mig få lära mig rida ordenligt.. :bow:
 
Fast jag tycker det är orättvist att klanka ner på lätt b'arna och lätt a'arna. Det är ju fortfarande utbildningsklasser.

Jag var på en Lätt B:3 och en Lätt A:3 och kikade i helgen och tyckte de flesta var ganska duktiga. Det som dock var tråkigt var att de allra flesta hästar gick runt och gapade på banan. Flera borde se över sina bett.

Något som ständigt förvånar mig på dressyrtävlingar i övrigt är bristen på uppfostrade hästar nere på parkeringen och vid trailarna.
 
Men bara för att det är utbildningsklasser, som du kallar det,
är det inte olagligt att klaga. Du nämner det själv, att
flera hästar gick och gapade. Tycker du utbildningen går
åt rätt håll då? Sen beror det inte bara på felanpassade bett
eller vargtänder, det kan också bero på för hårda händer.
 
ahhh..där är du! ;) Har du hunnit fixa fram några bilder att visa på dig och den gamla goda tiden? :idea: :D

Nirak
 
Nej, det är klart att det är dåligt, men jag ser det mer som ett generellt problem överlag i hästvärlden att man väljer den enkla vägen istället för att jobba med grundproblemet.

Om hästen gapar - spänn nosremmen hårdare, om det inte hjälper, sätt på en rem till. Illa sittande utrustning och hårda händer ser man överallt. Inom hoppning, dressyr, western etc.

Istället för att uppfostra sina djur så får man hästar som inte står still vid hantering, kastar sig ut ur transporter, går runt i cirklar när man ska sitta upp, kastar sig iväg så fort ryttaren är uppe, rädda och kastar sig när andra bilar kör in på området, går över folk, stressade hästar osv. Det är bara på dressyrtävlingar jag sett sånt!

Visst finns det undantag, självklart, men de är väldigt få.
 
Det var där jag var.
Jag tycker det är svårt, för jag känner lite som i en annan tråd - man vågar sig ju inte ut alls och tävla snart med tanke på alla kritiker. Klart man ska ha åsikt osv det är inte det jag säger. Jag tex rider mycket bättre hemma, vem gör inte det. I helgen hade jag min första tävling på 13 år och då naturligtvis första på den här hästen. Hemma går det jättebra och hästen är helt lösgjord, men det var hen inte i söndags på tävlingen - för jag rider sämre där naturligtvis. Fick bra betyg ändå på in ridning, vägar osv men nedslag på form så klart. Men ska jag inte få åka ut och tävla då?
Jag förstår att du menar att jag ska få det - men alla gör nog inte det. Jag red en LB och kom någonstans i mitten.
Det är inte helt lätt att vara amatörryttare idag...
 
Har även sett sådant på andra tävlingar, men mest inom dressyrsporten
och minst inom fälttävlan!
 
En spänd häst med en ryttare som rider trevlig är en sak.
En spänd häst med en ryttare som rider illa är en annan.
 
Bra fråga.
En teori jag har kan vara att fälttävlanshästarna "utsätts"
för mer. Många dressyrhästar håller sig inom ridhusväggarna
och blir stingsliga när de kommer ut på ett nytt ställe?
 
Minst av det har jag iofs på westerntävlignar, men det förekommer där också.
 
Klart du ska ut och tävla!
Utan tävlingsrutin kan man ju aldrig bli bättre!

Det var ju jag som skrev ovan:
"orättvist att klanka ner på lätt b'arna och lätt a'arna. Det är ju fortfarande utbildningsklasser. "


:)
 
Det har du faktiskt rätt i.
Tyvärr är jag inte på sådana särskilt ofta. :(
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

:bow: :bow: Halleluja IngelaH :bow: :bow:
Gunvor orkar jag inte ens kommentera.
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Du kanske ska läsa fortsättningen och Gunvors förklaring? :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 408
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
877
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 582
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 087
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp