Vart är dressyren på väg?

Tackar! :) Kommer att lägga ut en gäng nya ridbilder inom de närmaste dagarna! Har äntligen fått min nya scanner!! :love:
PM-ar dig om hästens stam! :)

Nirak
 
Nä, nu läste du inte vad jag skrev.

Jag sa att en ryttare som vet sin nivå, och som jobbar med sin SITS FÖRST och inte försöker korrigera hästen hela tiden, rider bra. Man kan ju faktiskt inte förvänta sig att alla skall rida på elitnivå. Men om man vet sina begränsningar och jobbar där man är, så är man duktig.

/Marie
 
Gunvor har träningar. :smirk:

Tyvärr hinner hon knappt med, men några i veckan blir det. :D ;)
 
Å Veronican med sin perfekta dressyr- ridning hoppas ivrigt att Gunvor ska få lite mer tid över längre fram i höst :D
*hoppas* :bump: :bump:
Tänk om man nån gång kunde få bo i rätt ände av landet vid rätt tillfälle? (bodde 2 mil från djurjouren fram tills juni) :smirk:
 
Gunvor har träningar. :smirk:

Tyvärr hinner hon knappt med, men några i veckan blir det. :D ;)



JAg antar att inte några av dina elever tävlar då med tanke på hur du tycker det ser ut på dressyrbanorna idag :devil:
 
Menar ju såklart att dagens moderna dressyrhäst är ett resultat av efterfrågan på vilken typ man vill ha. ;)
Jag beskrev det nog lite otydligt där. :p
 
Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Du klankar ner på dagens dressyr...

Tretjak föreslår att du
- om du tillhör den skara som faktiskt har gedigna kunskaper, tänk då på att dela med dig av den till andra intresserade istället för att bara vara negativ! Det finns många duktiga små ridungar också, alla har vi ju varit nybörjare någon gång...

Då svarar du...

Tyvärr besitter jag inte några större kunskaper.

När Asil föreslog
Du kan starta en ridskola där du anställer folk som kan det här med gammal ridkonst.

Då svarar du helt plötslig...

Varken tiden eller möjligheterna finns tyvärr till detta.
För det första så bor vi otroligt långt ifrån allting,
och det finns två ridskolor inom något sådär nära avstånd.
Och jag vet att folk hellre rider på en ridskola med ridhus
och där de hellre får komma ut och tävla lite, än på en ridskola
utan ridhus (nåja, ett otroligt litet finns) och longeras
i två år.

Däremot är jag faktiskt ute och håller en del privatträningar,
men min tid räcker helt enkelt inte till, tyvärr.

Jag börjar må illa. Det är himla lätt att kasta sten i glashus. Är det att undra på om dagens dressyr är så "hemsk" som du påstår om instruktörerna "inte besitter några större kunskaper", men ändå glatt "är ute och håller privatträningar"???

Jag måste säga att jag blir lite förvirrad... :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Eller så kan man säga, snacka går ju.... :devil: :D
 
Jag kan trösta dig med att det finns visst folk som vill. där jag bor betalar vi 20 kr mer/ timme för att rida ute i en paddock i 15 grader kyla än rida i ridhuset för annan tränare... Nu är inte vi så väldigt vassa ryttare (de flesta iallafall) så vi kommer inte att synas på tävling, men vår sits blir vansinnigt mycket bättre!!!

Det roliga är att t.om barn märker skillnad och de som fortsätter i ridhuset får också berömm för sitsen!
 
Vad du också glömmer är att förr var hästsporten bara till för de mycket priviligerade. Jag är släkt med en som var remontutbildare inom det militära och som han sa var det självklart för honom att varken han eller hans dotter red efter han hade tagit upp en civil karriär...

Det är förmodligen därför ridning fortfarande inte är skattefri motionsförmån fortfarande för företag i Sverige!!! Det kostar inte mer än ett gym kort men, men...
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Ute och håller privatträningar kanske är att ta i, jag
håller mig mest på hemmaplan.
Jag besitter inga större kunskaper, nej, det är därför jag
inte tränar folk som tävlar högre klasser heller.

Vad tycker du att jag ska göra?
Jag tycker större delen av dagens dressyrridning få MIG att
må illa. Tycker du att jag ska sitta hemma och inte göra
något åt det?
Det lilla jag gör, är förstås som ett sandkorn i havet, men
jag försöker i alla fall. Däremot har jag inte den kunskapen
att hjälpa de ryttare som främst skulle behöva hjälp.
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Ute och håller privatträningar kanske är att ta i, jag
håller mig mest på hemmaplan.
Jag besitter inga större kunskaper, nej, det är därför jag
inte tränar folk som tävlar högre klasser heller.


Men folk skall ju utvecklas i sin ridning oxå och med tränare som tänker som du bidrar ju till att det ser ut som det gör på tävlingsbanorna idag!
Fattar inte varför man skall träna folk när man inte klarar av det!!

Vad tycker du att jag ska göra?
Jag tycker större delen av dagens dressyrridning få MIG att
må illa. Tycker du att jag ska sitta hemma och inte göra
något åt det?














Ja eftersom du inte kan träna tycker jag definitivt att DU inte skall göra något åt det iallfall.

Du hade ju inga kunskaper så vad skall du kunna bidra med då?
Det lilla jag gör, är förstås som ett sandkorn i havet, men
jag försöker i alla fall. Däremot har jag inte den kunskapen
att hjälpa de ryttare som främst skulle behöva hjälp.

















Men du har ju suttit och dömt ut massa ryttare som oxå försöker och tycker dom skall hålla sig ifrån tävlingsbanan. :confused:

Så det är OK för dig som inte har någon kunskap att försöka träna folk, men inte OK för någon annan att försöka rida ett vettigt program på tävling :confused: :confused:
 
tyst !!

annars får du inte komma , jag kommer inte våga rida då :o
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Jämnför man med många andra, så har jag ingen kunskap. Men
jämnför mig med dessa "moderna ryttare med sitt nya ridsätt"
så har jag nog en hel del att lära ut.

Men folk skall ju utvecklas i sin ridning oxå och med tränare som tänker som du bidrar ju till att det ser ut som det gör på tävlingsbanorna idag!

Så det är på grund av mig, och inte av bakåtsträvande ryttare
som bara bryr sig om var nosen är, som ser till hur det
ser ut på tävlingsbanorna idag?

Nu får du faktiskt lägga ner! Du kan inte skylla den dåliga
ridningen, på MIG. :mad:
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Jag besitter inga större kunskaper, nej, det är därför jaginte tränar folk som tävlar högre klasser heller.

Det är ingen vidare ursäkt, det heller egentligen, att du inte tränar folk som tävlar högre klasser. Det spelar väl ingen roll vilken klass ryttarna är. Alla ryttare oavsett om de kommer hålla sig till gärdsgårdsserien, eller Sveriges elitryttare, måste lära sig att starta, stanna och vända hästen innan de kan utvecklas. Och för att lära sig grunderna på ett korrekt sätt, är det väl ändå bra om instruktören har en god grund att stå på. När du säger att du inte besitter några större kunskaper, låter det ju precis som du förringar dina kunskaper helt och så menar du väl inte?

Jag anser nämligen att ridningens grunder är viktigast av allt. Att ryttaren får en bra sits, "snälla händer" och så vidare. Sedan växer man som ryttare med tiden.

Jag tycker större delen av dagens dressyrridning få MIG att må illa. Tycker du att jag ska sitta hemma och inte göra något åt det

Nej, men jag tycker inte att du kan sitta och dra alla andra ryttare och tränare än dig själv och dina ekipage över en kam att dagens dressyr är skit.

Det lilla jag gör, är förstås som ett sandkorn i havet, menjag försöker i alla fall. Däremot har jag inte den kunskapen att hjälpa de ryttare som främst skulle behöva hjälp.

Du vill alltså hjälpa alla dagens dressyrryttare tillbaka till den gamla tiden, när dressyrhästarna var byggda på dåtidens synsätt hur en användbar "tjänstehäst" (kavallerihäst) såg ut.

Avelsarbetet inom dressyraveln är ju inriktad på dagens tävlingsdressyr, hästarna används inte inom kavalleriet längre. Utan hästarna har ett mera tävlingsinriktat avelsvärde idag. De står ofta högre i blod än gårdagens ofta "lätthanterliga" halvblod. Då måste ridningen utvecklas åt det hållet också, även om de gamla tankarna ska finnas kvar någonstans i bakhuvudet.

Dressyrridningen måste få en chans att gå framåt även om man till viss del bör hålla kvar det gamla tänkandet. Det "gamla tänkandet" är tanken med den mjuka bäriga ridningen, som gör att hästarna blir väl genomridna och håller dem fräscha längre.

Med det vill jag inte säga att du har helfel. Men jag förstår om dagens tävlingsryttare tycker att du har en väldigt cynisk syn på deras arbete. Alla ryttare och tränare kan nämligen inte sträva så helt åt "Häcklefjäll" som du försöker påskina.

Mvh
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Jämnför man med många andra, så har jag ingen kunskap. Men
jämnför mig med dessa "moderna ryttare med sitt nya ridsätt"
så har jag nog en hel del att lära ut.




Jaha men säg det då, det verkade mer som om du inte kunde något överhuvudtaget :o



Men folk skall ju utvecklas i sin ridning oxå och med tränare som tänker som du bidrar ju till att det ser ut som det gör på tävlingsbanorna idag!

Så det är på grund av mig, och inte av bakåtsträvande ryttare
som bara bryr sig om var nosen är, som ser till hur det
ser ut på tävlingsbanorna idag?

Nu får du faktiskt lägga ner! Du kan inte skylla den dåliga
ridningen, på MIG. :mad:













Jag tänkte mer på dina egna elever än andras när jag skrev att dom behöver utvecklas.
Givetvis skyller jag inte dagens dåliga ridning på dig, Varför tror du det??

Håller helt med att det är för mkt fixerande av hästens nos och huvud, på tävling gäller nacken som högsta punkt och inget annat.
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Du vill alltså hjälpa alla dagens dressyrryttare tillbaka till den gamla tiden, när dressyrhästarna var byggda på dåtidens synsätt hur en användbar "tjänstehäst" (kavallerihäst) såg ut.

Det vill jag då inte. Däremot vill jag få tillbaka det
gamla sunda förnuftet, som fanns en gång i tiden.

Nej, men jag tycker inte att du kan sitta och dra alla andra ryttare och tränare än dig själv och dina ekipage över en kam att dagens dressyr är skit.
Så jag har ingen rätt att ifrågasätta? Om jag tycker det är skit,
ska jag alltså hålla det för mig själv!?
Tänk om alla resonerade så. Var skulle dressyrsporten då
urarta i?
 
Re: Ursäkta, läser du vad du själv skriver

Om du vill så PM:a för lite ridbilder på elever och även
mig själv, om du vill se vad jag menar med vad jag skriver,
hur vi tränar etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 416
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 088
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp