Vart får man rida?

lillamyggan

Trådstartare
Nu måste ni hjälpa mig att reda ut vart man får och inte får rida.

1.Vi var ute och red häromdagen när en tanta sticker ut huvudet och säger att vi inte får rida där för vägarna går sönder. Det finns inga skyltar om privat väg så jag borde få rida där då eller hur? Det är väl lika mycket min väg som hennes, eller?

2.Om det sitter en hästar förbjuden skylt på en grusväg som inte är privat. Vad gäller? Gäller inte allemansrätten där eller? Jag fattar inte hur de kan säga att bilar, cyklar, mopeder, motorcyklar mm får åka där men man får inte rida.

3. Vad gäller i stadstrafik om det finns en bilväg och en cykelväg. Vart ska man rida. Jag skulle ju välja cykelvägen. Är det rätt?
 
Sv: Vart får man rida?

Det är enligt lag förbjudet att rida på gång- och cykelvägar om det inte är skyltat ridning tillåten.
 
Sv: Vart får man rida?

lillamyggan skrev:
3. Vad gäller i stadstrafik om det finns en bilväg och en cykelväg. Vart ska man rida. Jag skulle ju välja cykelvägen. Är det rätt?

Detta svaret fick jag av min kommun ang cykelvägar:
---------------------
- Vad är det som gäller för ridning vid sidan om en cykelväg? Är ridning tillåtet så länge man inte rider på själva cykelvägen, utan bredvid (t ex en halvmeter bredvid)?

Svar: Ridning cykelväg är förbjudet. Ridning VID SIDAN OM cykelväg är tillåtet, förutsatt att det inte är inom av kommunen planlagt område. Planlagt område kan till exempel vara parkområde eller gräsmattor som sköts av kommunen. Är det "naturområde" bredvid cykelvägen gäller allemansrätten, vilket medger ridning.

- Om skylten för cykelväg (den runda blå) saknas, är det fortfarande en cykelväg? Eller vad gäller där?

Svar: Om skylten finns är det en cykelväg, och då är det tillåtet att rida bredvid cykelvägen förutsatt att det är naturområde (allemansrätten). Om det inte finns skyltat att det är en cykelväg, utan är en stig eller väg av något slag, gäller allemansrätten och det är tillåtet att rida.
---------------------
 
Sv: Vart får man rida?

lillamyggan skrev:
Nu måste ni hjälpa mig att reda ut vart man får och inte får rida.

Vi var ute och red häromdagen när en tanta sticker ut huvudet och säger att vi inte får rida där för vägarna går sönder. Det finns inga skyltar om privat väg så jag borde få rida där då eller hur? Det är väl lika mycket min väg som hennes, eller?
/
1) Vi har ett jordgubbsfält. Längs kanten har vi en bred remsa för att kuna köra ut plast osv. Denna "väg" är tillfällig och existerar bara under de år vi har jordgubbar där.
Det innebär att allemansrätten inte gäller på denna väg. Vägen håller inte för tät trafik eller att rida på. (Vi rider inte själva på den!)

2) Vi har en remsa längs en bäck som vi har bidrag för. Denna remsa är gräsbevuxen. Härlig galoppväg :crazy:
MEN rider vi på denna och myndigheterna kollar oss så får vi betala tillbaka bidraget + böta. Då är det INTE kul när grannen rider där! Alternativt kan vi ju ta betalt av de som rider där och istället låta bli att få bidrag. Hur många vill betala? :angel:

Det är aldrig lätt i dessa tvister. Som både markägare och ryttare så ser man tydligt båda sidor. Försök vara sams! Jag har nog ganska många knep att lära ut till andra markägare för att förhindra ridning eftersom vi har en granne som är i ständig fejd med annan granne. :angel:
 
Sv: Vart får man rida?

Idasagare 2) Vi har en remsa längs en bäck som vi har bidrag för. Denna remsa är gräsbevuxen. Härlig galoppväg :crazy: MEN rider vi på denna och myndigheterna kollar oss så får vi betala tillbaka bidraget + böta. Då är det INTE kul när grannen rider där! Alternativt kan vi ju ta betalt av de som rider där och istället låta bli att få bidrag. Hur många vill betala? :angel: [/QUOTE skrev:
Det var bra att veta. Har visserligen bara lett hästen (gäller samma sak då?) på en sådan remsa en gång.
 
Sv: Vart får man rida?

Jaha är det sant! Hade inte en aning. Det naturligaste skulle jag tycka var att man fick bort hästen från bilarna.

Då kommer nästa fråga.
Räknas hästen som ett motordrivet fordon eller som bara ett fordon. Jag tänket på skylten motortrafik förbjuden, får man rida där?
 
Sv: Vart får man rida?

Idasagare skrev:
Det är aldrig lätt i dessa tvister. Som både markägare och ryttare så ser man tydligt båda sidor. Försök vara sams! Jag har nog ganska många knep att lära ut till andra markägare för att förhindra ridning eftersom vi har en granne som är i ständig fejd med annan granne. :angel:

Jag bråkar inte med folk. Vi red en annan väg. Träffar jag henne igen så ska jag artigt höra efter vad som gäller. Det kan ju vara så att det är en privat väg men det tror jag inte.

Där vi har sommarstugan är det privatväg så jag vet att man ska vara försiktig och hålla sig väl med markägaren.

Fast ibland vet man inte vad man ska tro. Var ny på ett ställe och stallfolket hade talat om för mig vart jag fick rida och inte. Red på anvisad plats och blev ändå utskäld av en gubbe. Frågade stallfolket igen om det var ok att rida där och det visade sig att det var egna gårdens mark och vi fick rida så mycket vi ville.

sen kommer man själklart längst med att fråga först och vara trevlig och visa hänsyn tex bara skritta förbi hus, hälsa, och ta bort ev hästskit.
 
Sv: Vart får man rida?

Idasagare skrev:
2) Vi har en remsa längs en bäck som vi har bidrag för. Denna remsa är gräsbevuxen. Härlig galoppväg :crazy:
MEN rider vi på denna och myndigheterna kollar oss så får vi betala tillbaka bidraget + böta. Då är det INTE kul när grannen rider där! Alternativt kan vi ju ta betalt av de som rider där och istället låta bli att få bidrag. Hur många vill betala? :angel:


Bara en liten fråga. Den här bidragsgivande remsan är för att hindra kväve från gödsel/konstgödsel att läcka ned i bäcken va? Jag misstänker att man inte får utlysa remsan som allmän ridväg och samtidigt inkassera bidrag för den. Men skulle det verkligen spela roll om du eller grannen red där ibland? Enligt allemansrätten får man ju rida över marker om man inte orsakar skada, och eftersom inget är odlat på den remsan finns ju ingen gröda man skadar genom att rida där? Och jag misstänker väldigt starkt att de inte kan kräva att inte du eller någon annan går på den där remsan? Var går gränsen, vad är skillnaden? Och har du som markägare verkligen ansvar för att ingen rider på din bidragsremsa?

Gäller samma för trädor i såfall, förresten? Får man inte rida på trädor, de får ju markägaren också bidrag för? Vi fick alltid rida på trädorna hemma på gården och grannarnas gårdar. Enligt pappa gällde att det var helt ok att rida över en träda så länge man inte anordnade en ridbana eller liknande på den. Men det kanske var fel?

Däremot skulle jag aldrig få för mig att rida på någons trädor eller dikesremsor utan att först ha försäkrat mig om att det är ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart får man rida?

Motordrivet fordon har jag svårt att tänka mig även om min krake har en rejäl motor ;) .
Jag hade ridit på en väg med en sådan skylt - det "riktiga namnet" på skylten är "Förbud mot trafik med motordrivet fordon" och det är ju inte en häst.

(Man får ju inte rida på motorväg t ex som är till för motordrivna fordon Vägverkets hemsida; Hästar i trafiken)
 
Sv: Vart får man rida?

Bara en liten fråga. Den här bidragsgivande remsan är för att hindra kväve från gödsel/konstgödsel att läcka ned i bäcken va? Jag misstänker att man inte får utlysa remsan som allmän ridväg och samtidigt inkassera bidrag för den.

Det är vanligt att man har fånggrödor på skyddszonen (6m från vattendrag) och det är väl det som skulle kunna ta skada. Den här frågan kom upp på ett av de möten som jag varit på som kommun/Länsstyrelse ordnar för markägare och hästägare och där LRF och personer från andra myndigheter närvarade. Svaret från de som hade med inspektionen att göra sa att det bedöms från fall till fall men om det tex var en meter bred stig där man ridigt var det inte troligt att man skulle bli av med bidraget. Men som sagt, kommer det en tjurig inpektör vet man aldrig. De skyddszoner jag har är inte lämpliga att rida på men om det vore så skulle jag nog fråga lantbruksverket om det var okey.
Kan rekommendera de infomöten som Länsstyrelsen i era län anordnar om det finns intresse i dessa och andra frågor om rättigheter och skyldigheter i djurhållningen.

När det gäller trädor är det inga problem att rida på enligt Länsstyrelsen när jag kollade för ett par år sedan. Givetvis frågar man markägaren först...om han säger nej har du iofs rätt att rida där ändå, med beaktande av vad allemansrätten säger :cool:

Naturvårdsverket skriver lite om allemansrätten och ridning som är en bra skrift att börja med att läsa så man får grunderna. Jag har lagt upp den så man kan ladda ner pdfen om man vill:

http://homepage.mac.com/rolle/


Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vart får man rida?

moiran skrev:
Bara en liten fråga. Men skulle det verkligen spela roll om du eller grannen red där ibland? Och har du som markägare verkligen ansvar för att ingen rider på din bidragsremsa?

Gäller samma för trädor i såfall, förresten? Får man inte rida på trädor, de får ju markägaren också bidrag för? Vi fick alltid rida på trädorna hemma på gården och grannarnas gårdar. Enligt pappa gällde att det var helt ok att rida över en träda så länge man inte anordnade en ridbana eller liknande på den. Men det kanske var fel?

Vi har fått anmärkning från kontrollanten! Slapp undan med det. Nästa gång så... :confused:
Det gäller samma med trädan. Fast vi har resonerat som ni, ingen ridbana/ridstig men lite arbete här och där är väl ok. MEN är inspektören petig så...
Förresten - lantbrukaren har ansvar även om Du rider där.
 
Sv: Vart får man rida?

Rolle skrev:
Kan rekommendera de infomöten som Länsstyrelsen i era län anordnar om det finns intresse i dessa och andra frågor om rättigheter och skyldigheter i djurhållningen.

När det gäller trädor är det inga problem att rida på enligt Länsstyrelsen när jag kollade för ett par år sedan. Givetvis frågar man markägaren först...om han säger nej har du iofs rätt att rida där ändå, med beaktande av vad allemansrätten säger :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Har också varit på infomöten här i Skåne. Rekommenderar dem varmt!

När det gäller trädan påstår min bror att du har fel. Man brukar inte bry sej men regelmässigt är det inte ok. Han jobbar som kontrollant, visserligen i Uppsala men ändå :D

Kan väl då också nämna att man bedömer helt olika i Uppsala och i Skåne. Kan ju jämföra. Kanske min bror är "snällare", vad vet jag? :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart får man rida?

Uttryckte mig lite ofullständigt kanske. Vad jag frågade var om man med beaktande av allemansrätten dvs rider på sidan på trädan fanns det inget juridiskt hinder. Vet dock inte vad som gäller om man rider kors och tvärs över. Vi har en idiot här på Österlen och han bor inte långt härifrån givetvis :mad: Han hävdade att han inte fick bidrag när vi red på trädan där han hade en markaväg och körde nästan dagligen med traktorn. Då fick jag besked att det inte skulle bli några indragningar av bidragen och fick namn och telnr han kunde ringa på länsstyrelsen. Han hörde aldrig av sig ;)
Men som sakt det var här nere i skåne det....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vart får man rida?

1. Det är tillåtet att rida, cykla o gå på enskilda vägar (ex skogsvägar, små grusvägar) såvida du inte gör för mkt skada. Alltså en häst ok men inte 25, då måste man fråga markägaren om lov. Allmänna vägar, ex grusvägar som sköts o ägs av stat/kommun får du självklart rida på. Jag tycker man bör va extra försiktig nu vid tjällossning med ridning på grusvägar/skogsvägar som är mjuka o därmed extra känsliga. Du FÅR ju rida där, men jag tkr det hör till att man undviker att göra allt för mkt skada, för allas trevnad!

2. Privata vägar får du inte rida på (ex uppfarter till hus), om du inte frågar ägaren förstås. En enskild väg är tillåten, så där måste du få rida! Så fort markägaren fått bidrag av stat/kommun att anlägga en väg, är det tillåtet att gå/cykla/rida på den. Många sätter nog upp skyltar bara för att slippa ha ridande på vägen. Är det en skylt att motordrivna fordon är förbjudna (ofta är det en grind oxå), får denna grinden inte va placerad så att ridande inte kommer förbi. Om du VET att vägen inte är privat så kan du väl rida där, men hör gärna med markägaren först!

3. Cykelvägar får du inte rida på. Hästen ska va på vägen enl lag men det är ju i många fall väldigt olämpligt, iaf i samhällen o på större vägar.
 
Sv: Vart får man rida?

Hur är det om man leder hästen, får man då gå på gång/cykelväg? Dum fråga kanske
 
Sv: Vart får man rida?

då får man nog gå på påbjuden gångväg, för då räknas man inte som fordon längre så vitt jag förstått. man ska ju rida på höger sida av vägen och leda på vänster... men är det en trång cykelväg skulle jag inte leda hästen där ändå. det finns så många människor som är rädda för hästar.
 
Sv: Vart får man rida?

Jo, hästen är ett fordon oavsett om det är ryttare eller inte på och färdas alltid på höger sida av vägen med eller utan ryttare:

http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Däremot kan man leda hästen där det är skyltat "Ridning förbjuden".

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vart får man rida?

Tack för svaret, trodde nog att det var tillåtet men var osäker
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 949
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 919
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp