Vart går gränsen? (utsugningen av hundraserna)

Anser inte du det?
Han skrev öppet på genetica att han blev av med sina uppdrag efter det.
Han skrev öppet att det var falsk marknadsföring som de höll på med när de redovisade inavelsökningen på 5 generationer som inavelsgrad.
Oavsett om det går eller inte går att hitta hur han sa det på ett mer städat sätt i någon av hans artiklar (jag tror det går för jag hittade den för bara några månader sedan) så är det ju falsk marknadsföring eftersom en hund med 0% inavelsökning mycket väl kan ha 30% . Och i de fallen det står 0 är det ju betydligt oftare närmre 30 än 0.

Hävdar du att gemenevalpköpare inte är lurade här?

Jag håller med om texten han skriver, men det är fortfarande inte samma sak som står där som du påstått. Och han har bevisligen haft uppdrag hos inom SKK efter att den texten publicerades, så det kan inte ha varit den som avsågs.

I texten jag avser handlar det alltså inte om att det skulle vara falsk marknadsföring att ange inavelsgraden räknat på bara 5 generationer. Om Sundgren påstått det så vill jag hemskt gärna se det eftersom det inte går ihop med andra uttalanden han gjort.
 
Ni som tror att gemene hundägare vet att deras hundar ofta är inavlade motsvarande halvsyskon och värre lever antingen i en illusion eller lever för att sprida illusionen vidare.

Jag tror inte någon här har någon som helst förhoppning om att ”gemene hundägare” har koll på vad SKKs hunddata och avelsdata anger för benämning på inavelsgrad och vad det innebär.

Jag tror inte att ”gemene hundägare” har någon aning om att tex Avelsdata existerar.

Med tanke på i vilken grad det köps gatuhundar och smuggelhundar och blandraser med snajdiga hittepånamn och blandraser från grannens köksgolv och renraser med diverse kliniska hälsoproblem så är det ju uppenbart att ”gemene hundägare” inte är särskilt brydd i hundhälsofrågor.
 
Jag håller med om texten han skriver, men det är fortfarande inte samma sak som står där som du påstått. Och han har bevisligen haft uppdrag hos inom SKK efter att den texten publicerades, så det kan inte ha varit den som avsågs.

I texten jag avser handlar det alltså inte om att det skulle vara falsk marknadsföring att ange inavelsgraden räknat på bara 5 generationer. Om Sundgren påstått det så vill jag hemskt gärna se det eftersom det inte går ihop med andra uttalanden han gjort.
Han sa rakt ut på genetica att det är falsk marknadsföring. Men i hans artikel sa han det mer formellt. Han skiljde absolut på inavelsgrad och inavelsökning. Han fogade sig ibland, men på genetica och absolut i hans små artiklar tryckte han på skillnaden. Och jag vet att du vet skillnaden , jag vet att du har en ras som det försvunnit över 40% asv hunden ur....så det är för mig en gåta att du sitter och förmildrar att någon svarar på aktuell inavelsgrad med under 2% när det är inavelsökningen.
Tycker du om din ras? Isf vill du väl ha mer kvar av den eller?
 
Senast ändrad:
P-E Sundgren

"Mot den bakgrunden vore det orimligt, för att inte äga direkt stötande, att framtvinga att man inom valphänvisningsverksamheten i en rasklubb, som medvetet strävar efter att tillämpa SKK´s riktlinjer för avel, skall bidra till vilseledande information till valpköpare och stödja avel med hundar enligt principer som inte är förenliga med känd kunskap om effekten av skilda avelsmetoder. Det måste finnas något rimligt samband mellan SKK`s deklarationer om en sund avel och de tillämpningsföreskrifter och praktiska åtgärder man sedan vidtar i den egentliga verksamheten. I annat fall blir konsekvensen endast att tilltron till viljan att främst se till målet att skapa ” såväl fysiskt som mentalt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda hundar” i praktiken får stå tillbaka för andra intressen!"

http://www.tollarklubben.se/documen...DZtir5SdmrpzdU3_hjQMIdoEyY4Nhtap7uNnhDh4JULtU
 
Jag tror inte någon här har någon som helst förhoppning om att ”gemene hundägare” har koll på vad SKKs hunddata och avelsdata anger för benämning på inavelsgrad och vad det innebär.

Jag tror inte att ”gemene hundägare” har någon aning om att tex Avelsdata existerar.

Med tanke på i vilken grad det köps gatuhundar och smuggelhundar och blandraser med snajdiga hittepånamn och blandraser från grannens köksgolv och renraser med diverse kliniska hälsoproblem så är det ju uppenbart att ”gemene hundägare” inte är särskilt brydd i hundhälsofrågor.
Därför måste vi upplysa folk. För jo, de har en aning om vad uppfödaren sagt, men det stämmer ju nästan aldrig.
Fyfasiken vad lurade folk är...hemskt. Så grov vilseledning.
Vilket namn på en ras eller typ av hund (ex alaskanhusky, labradoodle, Soft coated Wheten terrier eller what ever) är det INTE någon som hittat på? De kom inte med Noaks Ark, varken hundarna eller deras benämning. Alla namn har någon hittat på.
 
P-E Sundgren

"Mot den bakgrunden vore det orimligt, för att inte äga direkt stötande, att framtvinga att man inom valphänvisningsverksamheten i en rasklubb, som medvetet strävar efter att tillämpa SKK´s riktlinjer för avel, skall bidra till vilseledande information till valpköpare och stödja avel med hundar enligt principer som inte är förenliga med känd kunskap om effekten av skilda avelsmetoder. Det måste finnas något rimligt samband mellan SKK`s deklarationer om en sund avel och de tillämpningsföreskrifter och praktiska åtgärder man sedan vidtar i den egentliga verksamheten. I annat fall blir konsekvensen endast att tilltron till viljan att främst se till målet att skapa ” såväl fysiskt som mentalt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda hundar” i praktiken får stå tillbaka för andra intressen!"

http://www.tollarklubben.se/documen...DZtir5SdmrpzdU3_hjQMIdoEyY4Nhtap7uNnhDh4JULtU

Och om man läser hela texten så ser man att han inte syftar på att presentera inavelsgrad för 5 generationer, som du påstår. Det handlar om att kalla en släktskapsgrad för kusiner när den egentligen är högre än så.

"Avsikten med att i valphänvisningsregler ange gränser för hur hög släktskapen får vara mellan föräldrarna till en valpkull är att så långt möjligt garantera köparen av valpar ur kullen att valparna inte löper onormalt hög risk att drabbas av ärftliga skador som en följd av inavel. För köparen är det då lättast att tolka reglerna om de uttrycks i allmänt kända begrepp. I stället för att då ange föräldrars släktskap i procenttal kan man ange släktskapen i kända begrepp som ”kusiner”. Kusin är ett vardagligt begrepp vars allmänna innebörd flertalet köpare kan förväntas vara förtrogna med. Om man nu skulle börja tänja begreppet ”kusiner” till att omfatta också individer med högre inbördes släktskap än vi normalt avser med kusiner kan det, enligt min uppfattning, endast ses som ett försök att vilseleda köparen om faktiska förhållanden."

Och det handlar som redan sagts om valphänvisning, inte Avelsdata.
 
Han sa rakt ut på genetica att det är falsk marknadsföring. Men i hans artikel sa han det mer formellt. Han skiljde absolut på inavelsgrad och inavelsökning. Han fogade sig ibland, men på genetica och absolut i hans små artiklar tryckte han på skillnaden. Och jag vet att du vet skillnaden , jag vet att du har en ras som det försvunnit över 40% asv hunden ur....så det är för mig en gåta att du sitter och förmildrar att någon svarar på aktuell inavelsgrad med under 2% när det är inavelsökningen.
Tycker du om din ras? Isf vill du väl ha mer kvar av den eller?

Han använder själv begreppet inavelsgrad för det som LatHunden räknar ut. Jag har tidigare citerat honom, här kommer ytterliga ett från samma källa.

"Inavelsgraden kan endera anges med decimalbråk eller procenttal. En helsyskon-parning ger en ökning av inavelsgraden F med 0.25 eller 25 % eftersom helsyskon är släkt till 50%, dvs hälften av de arvsanlag de bär är helt lika."

P-E Sundgren, 1999 (Handboken till LatHunden

Tror du att du kan hålla den här diskussionen på en nivå som inte handlar om mig som person och vilken hund jag har?
 
Och om man läser hela texten så ser man att han inte syftar på att presentera inavelsgrad för 5 generationer, som du påstår. Det handlar om att kalla en släktskapsgrad för kusiner när den egentligen är högre än så.

"Avsikten med att i valphänvisningsregler ange gränser för hur hög släktskapen får vara mellan föräldrarna till en valpkull är att så långt möjligt garantera köparen av valpar ur kullen att valparna inte löper onormalt hög risk att drabbas av ärftliga skador som en följd av inavel. För köparen är det då lättast att tolka reglerna om de uttrycks i allmänt kända begrepp. I stället för att då ange föräldrars släktskap i procenttal kan man ange släktskapen i kända begrepp som ”kusiner”. Kusin är ett vardagligt begrepp vars allmänna innebörd flertalet köpare kan förväntas vara förtrogna med. Om man nu skulle börja tänja begreppet ”kusiner” till att omfatta också individer med högre inbördes släktskap än vi normalt avser med kusiner kan det, enligt min uppfattning, endast ses som ett försök att vilseleda köparen om faktiska förhållanden."

Och det handlar som redan sagts om valphänvisning, inte Avelsdata.
Det var inte specifikt avelsdata han pratade om på genetica, det var SKK., det är ju samma fula knep att lura valpköpare och helt uppfödare så att uppfödarna istället får stå till svars om en valpköpare skulle få reda på sanningen.
Och som du vet så går det rakt igenom SKK denna vilseledningen , att när man anger inavelsgrad istället kommer med siffror på inavelsökningen.
Det går rakt igenom och det finns ingen logik i att han bara skulle se det på valphänvisningen.
"Vilseledande information" sa han formellt. "Falsk marknadsföring" sa han i talspråk och på forumet tills han blev av med sitt uppdrag där.
Han skulle vända sig i graven om han hörde hur det fortfarande förmildras och förnekas nu när 70% av de svenska rasernas gener avlats bort på knappt 20 år. Så grova övergrepp.
Han hade stövarblandisar (korsning mellan 2 stövare) och stövare X Drever så han brydde sig mycket om de svenska raserna.
 
Källa på det?

Alltså en publicerad vetenskaplig källa, inte en föreningsgubbe.

Nu avlar jag inte på hund, men när jag avlade på kanin så linjeavlade jag faktiskt några gånger. Dotter på pappa. Men kaniner är inte riktigt jämförbara med hundar, helt annan sorts art.

Svenska vargar ligger på en inavelskoefficent på 0,24, dvs nästan 25%. Det är för högt för hunddjur.

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/vilt/varg-inavel-i-skandinavien/

Den här artikeln tycker jag formulerade bra vad problemet är med inavel: låg genetisk diversitet ger lägre chans för anpassning (dvs att några individer lyckas anpassa sig och överleva trots att miljön förändras) och lägre skydd mot sjukdomar (dvs att några individer lyckas överleva sjukdomen och föröka sig vidare).

Det är inte några tredje ben som dyker upp, eller sjukdomar pga inaveln, utan problemet ligger i att dom är för lika varandra. Med individer som är mer olika varandra så är chansen högre att någon överlever när miljöförändringar eller sjukdomsutbrott sker.

https://www.forskning.se/2022/02/09/sa-har-vargarna-paverkats-av-inavel/#
Nu vet jag inte om du syftar enbart på situationen för vargar här, men om vi pratar generellt så kan det ju även leda till uttryck av alleler som så att säga i sig kan ha en negativ effekt på individens överlevnad och fertilitet. Alltså att det inte alltid är negativt enbart utifrån den minskade evolutionära potentialen såsom du är inne på, utan också mer direkt till exempel utifrån att fler homozygota individer innebär att den skadliga effekten av vissa recessiva alleler allt oftare kommer till uttryck.
Det är ingen skillnad på arter när det kommer till inavel. Kan inte fatta hur någon kan para en dotter med sin pappa. Det är sjukt. Påminner om hunduppfödaren från England i programmet "Ett renrasigt helvete" som kände sig påhoppad när han blev tillfrågad om han kunde tänka sig att skaffa barn med sin dotter. "Inte samma sak" svarade han men jo, det är samma sak.
Nej det kan ändå vara en viss skillnad mellan arter. Till exempel finns det en del arter som klarar selfing, alltså att individer förökar sig med sig själva vilket är att betrakta som väldigt extrem inavel. Nu antar jag att du mestadels pratar om däggdjur, medan just selfing snarare förekommer hos vissa växter (och kanske även hos någon annan grupp organismer under särskilda förhållanden), men poängen är att det verkar alltså skilja sig en del hur mycket inavel olika arter klarar av. Med det sagt så finns det väl en anledning till att väldigt många arter har mekanismer för att undvika just inavel, alltså att genetisk variation har varit starkt fördelaktigt genom evolutionen.

Alltså håller jag däremot med det du skriver sen om att man inte heller kan reducera det till en moralfråga. Även Darwin, som ju gifte sig och fick flera barn med sin kusin, var inne på riskerna med inavel redan innan man hade dagens mer konkreta bevis och dagens förståelse för genetik. Hade det varit en moralfråga för honom hade han nog inte skaffat 10 barn i det äktenskapet för att sedan fundera över huruvida barnens hälsoproblem berodde på just inaveln. Tvärtom baserade han sina misstankar på data, dels från studier av växter men också sådant som att flera av hans barn dog tidigt vilket lär ha tagit ganska hårt. Men det här blev ett sidospår.
 
Senast ändrad:
Det var inte specifikt avelsdata han pratade om på genetica, det var SKK., det är ju samma fula knep att lura valpköpare och helt uppfödare så att uppfödarna istället får stå till svars om en valpköpare skulle få reda på sanningen.
Och som du vet så går det rakt igenom SKK denna vilseledningen , att när man anger inavelsgrad istället kommer med siffror på inavelsökningen.
Det går rakt igenom och det finns ingen logik i att han bara skulle se det på valphänvisningen.
"Vilseledande information" sa han formellt. "Falsk marknadsföring" sa han i talspråk och på forumet tills han blev av med sitt uppdrag där.
Han skulle vända sig i graven om han hörde hur det fortfarande förmildras och förnekas nu när 70% av de svenska rasernas gener avlats bort på knappt 20 år. Så grova övergrepp.
Han hade stövarblandisar (korsning mellan 2 stövare) och stövare X Drever så han brydde sig mycket om de svenska raserna.
Visst kan vi låta bli att tillskriva avlidna personer känslor och åsikter vi inte har svart på vitt?
 
Rent allmänt, alla uppfödare jag känner -inom flertalet olika raser- strävar efter att hålla ik så nära noll som möjligt, så att skrika sig hes om 5% och 6,25%, föräldra/avkomme/syskon/kusinparning etc, som de flesta aldrig är ens i närheten av under hela sitt uppfödarliv, känns bara som ytterligare tokviftande mot väderkvarnar..
Men inavelsgraden är sällan under 6.25%, det är det jag skriker mig hes om. Samt att inte ens uppfödare som fött upp hela 4 raser känner till det, hur ska då valpköparna förstå vad det är de stödjer?
Att när de köper även numerärt stora raser så är de mer eller mindre lyckligt lottade om valpen är inavlad motsvarande halvsyskonparning.
Det är grovt. Väldigt grovt.
 
Det var inte specifikt avelsdata han pratade om på genetica, det var SKK., det är ju samma fula knep att lura valpköpare och helt uppfödare så att uppfödarna istället får stå till svars om en valpköpare skulle få reda på sanningen.
Och som du vet så går det rakt igenom SKK denna vilseledningen , att när man anger inavelsgrad istället kommer med siffror på inavelsökningen.
Det går rakt igenom och det finns ingen logik i att han bara skulle se det på valphänvisningen.

Men han skriver som sagt själv att det är inavelsgraden som räknas ut, så det är tämligen ologiskt att han skulle tycka att just det är fel.
Jag misstänker att det är du som lägger en betydelse i hans resonemang som inte finns där.

Det finns många problem med SKK. Att de skulle använda begreppet inavelsgrad tycker jag inte är ett av dem. I synnerhet inte när skaparen av deras viktigaste beräkningsverktyg också gör det.

"Vilseledande information" sa han formellt. "Falsk marknadsföring" sa han i talspråk och på forumet tills han blev av med sitt uppdrag där.

Ok, du har ändrat till att han blev av med ett uppdrag, inte fick sparken. Bra så.
 
Men han skriver som sagt själv att det är inavelsgraden som räknas ut, så det är tämligen ologiskt att han skulle tycka att just det är fel.
Jag misstänker att det är du som lägger en betydelse i hans resonemang som inte finns där.

Det finns många problem med SKK. Att de skulle använda begreppet inavelsgrad tycker jag inte är ett av dem. I synnerhet inte när skaparen av deras viktigaste beräkningsverktyg också gör det.



Ok, du har ändrat till att han blev av med ett uppdrag, inte fick sparken. Bra så.
Det som han tryckte var fel är exakt det som pratades om i den första tråden jag skapade här som stängdes innan man ens börjat diskutera, dvs att SKK...rakt igenom...ger missvisande info där det framstår som att hundarna inte är gravt inavlade överlag.

När begreppen används så att en hund marknadsförs med inavelsgraden 0.,02% men att den är 27%, alltså över motsvarande halvsyskonparning så är det väldigt problematiskt och fel.

Att bli av med ett uppdrag eller få sparken till följd av att man lägger saker och ting på bordet är samma sak när man är egen företagare. Att en hundklubb gör så för att fortsätta mörka grov inavel är anmärkningsvärt.
Det är vidrigt.
 
Visst kan vi låta bli att tillskriva avlidna personer känslor och åsikter vi inte har svart på vitt?
Nej, jag går inte med på den tystnadskulturen för huvud taget.
Jag pratar ofta om vad ex min äldsta son (som dog 21 år gammal) sa, tänkte och kände både till folk som hört honom säja det och de som inte har det.
Jag gör så med alla jag har respekt för. Och absolut deras åsikter. Jag hoppas någon gör det med mig också,
Nu är det mer än en åsikt att SKK sysslar med falsk marknadsföring,. det är något så konkret, så svart på vitt det kan bli eftersom det handlar om siffror. Och eftersom det är en så grov förvanskning.

Jag tror att du kan avläsa i hans text som jag publicerade här att han var upprörd. Inte så ofta man kommer med utropstecken i sådana sammanhang.
 
Nej, jag går inte med på den tystnadskulturen för huvud taget.
Jag pratar ofta om vad ex min äldsta son (som dog 21 år gammal) sa, tänkte och kände både till folk som hört honom säja det och de som inte har det.
Jag gör så med alla jag har respekt för. Och absolut deras åsikter. Jag hoppas någon gör det med mig också,
Nu är det mer än en åsikt att SKK sysslar med falsk marknadsföring,. det är något så konkret, så svart på vitt det kan bli eftersom det handlar om siffror. Och eftersom det är en så grov förvanskning.

Jag tror att du kan avläsa i hans text som jag publicerade här att han var upprörd. Inte så ofta man kommer med utropstecken i sådana sammanhang.
Din son är en sak. En person du inte kände som skrev artiklar för och omkring en ideell förening du personligen tycker illa om är en annan. Det har ingenting med tystnadskultur att göra.
Det är en sak att länka till artiklar och källhänvisa - en helt annan att sitta och påstå att hen känner/skulle känna si och så.

Även OM det skulle vara så att du kände den här personen är det ett rätt stort steg att uttala sig om dennes känslor och åsikter på offentligt forum.
 
Det som han tryckte var fel är exakt det som pratades om i den första tråden jag skapade här som stängdes innan man ens börjat diskutera, dvs att SKK...rakt igenom...ger missvisande info där det framstår som att hundarna inte är gravt inavlade överlag.

Du har fortfarande inte givit någon tydlig källa till det du faktiskt påstår att han tyckte. Du menar att han har sagt det och det är fullt möjligt att det stämmer, men det är som sagt ingen källa.

När begreppen används så att en hund marknadsförs med inavelsgraden 0.,02% men att den är 27%, alltså över motsvarande halvsyskonparning så är det väldigt problematiskt och fel.

Jag har inte sett någon valpkull marknadsföras med argumentet att inavelsgraden är låg, men jag förstår vad du menar.

Men jag vet inte heller vilken lösning du tycker vore bäst på problemet? Ta bort beräkningen av inavelsgrad från Avelsdata och andra ställen?

Att bli av med ett uppdrag eller få sparken till följd av att man lägger saker och ting på bordet är samma sak när man är egen företagare. Att en hundklubb gör så för att fortsätta mörka grov inavel är anmärkningsvärt.
Det är vidrigt.

Det vore möjligtvis jämförbart om SKK och underorganisationer helt slutade köpa in hans produkter och tjänster. Men så skedde ju inte.

Därmed inte sagt att SKK inte har kunnat bete sig ruttet mot folk som haft mage att kritisera dem. Men man bör hålla sig till fakta.
 
Om jag beskriver en vara som drivs med laddningsbara batterier men någon uppfattar det som att själva varan är laddningsbar är det fortfarande inte falsk marknadsföring.

Är det viktigt att follk är medvetna om vad de köper? Ja, men gör då en satsning där istället för att stånga huvudet här. Tänker jag.
 
Du har fortfarande inte givit någon tydlig källa till det du faktiskt påstår att han tyckte. Du menar att han har sagt det och det är fullt möjligt att det stämmer, men det är som sagt ingen källa.



Jag har inte sett någon valpkull marknadsföras med argumentet att inavelsgraden är låg, men jag förstår vad du menar.

Men jag vet inte heller vilken lösning du tycker vore bäst på problemet? Ta bort beräkningen av inavelsgrad från Avelsdata och andra ställen?



Det vore möjligtvis jämförbart om SKK och underorganisationer helt slutade köpa in hans produkter och tjänster. Men så skedde ju inte.

Därmed inte sagt att SKK inte har kunnat bete sig ruttet mot folk som haft mage att kritisera dem. Men man bör hålla sig till fakta.

Han är källan för mig och jag hoppas att några andra som läser här som läste vad han skrev offentligt kommer ihåg det.
Sen förstår jag att du kanske inte tror mig. Men jag tror att du ser logiken i hans resonemang inte handlade specifikt om valphänvisningen...men valphänvisning är ,ju verkligen också ansiktet utåt för SKK.

Det är synd att det inte finns kvar för min egen del och det jag gör, för där sågs hela förloppet/processen som jag själv gick igenom....jag var inte direkt någon som var för korsavel där i början. Sen kom tankarna och han var mycket skeptisk, ställde mig inför alla problem som skulle uppkomma (ex hur ska jag hålla flera hundar hundar som skulle behövas och hur skulle jag styra upp de olika uttrycken av "hundegenskaperna") men bara något år senare skrev han att jag skulle göra det och då vågade jag. Så för mig är det stort, jag ser trådarna för mitt inre, olika färger om någon hade svarat eller inte.

Angående avelsdata: Jag tycker man ska skriva ut vad det är som anges, dvs inavelsökning.
Därefter tar det kanske 10 år innan tillräckligt många börjar "aha, ökning från vilket utgångsläge?", men någonstans måste man börja.
Jag ser hela situationen mer akut. Den ÄR akut, man kan inte avla inom sluten population utan svåra konsekvenser i de allra flesta fall. Man kan inte backa förlopp där stora delar av en ras gått förlorat annat än att förstå djupet av att gener inte är märkta med någon ras-etikett och att man alltså kan öppna upp för visst flöde i en takt där man kan hantera det som blir av det. Och det går. Det kommer en dag då vi kommer vara glada att det för huvudtaget finns någon ras som är någolunda intakt som har åtminstone vissa delar av den ras man värnar om mest.

Jag är autist och min hjärna räknar på saker hela tiden, olika sannolikhetsberäkningar. Jag önskar att jag hade fel och försöker ständigt lura mig själv med att jag överdriver, för detta gör ont för mig. Men jag har sett hittills (jag har levt i 48 år) att när det kommer till detta så överdriver jag inte, tvärtom.
Jag är dålig på mycket, men just detta med sannolikhetsberäkningar är min hjärna besatt av jag ser att det är minst lika illa som den säjer. Det är matematik, vem som helst kan ju sätta sig och räkna på att man ganska snart kommer till en punkt där det kommer dra iväg oerhört snabbt med inavelsgraden. Alltså måste man släppa in flödet så snart som mjöligt. vi har inte många år på oss för flertalet raser.
Och det jag då inte hade räknat med är denna kastrationsfrekevensen som gör att väldigt många hundar som ev skulle kunna användas inom sin ras framöver aldrig kommer att kunna vara ett alternativ. Det sätter ytterligare press.
Och det finns ingen, av ras-organisationer oberoende, genetiker som inte säjer att det ser illa ut med hundraserna.
Så jag kommer inte undan det vad jag än gör och hur mycket jag än vill slippa se.

Jag känner också oerhört med hundarna.
Du sa att jag ej skulle nämna din ras eller i ett sammanhang med dig. . Du har nog nämnt mina hundar i ett sammanhang med mig fler gånger än tvärtom och oavsett, dvs oberoende av det så känner jag stor plikt att försvara inte minst vissa hundraser och det ökade rejält nu när jag såg att du inte tyckte det var hela världen om man får lite mer ökning bara den är liten. Jag kan inte förstå hur det kan vara möjligt att se detta och ändå resonera utifrån att hundarna ska klara liiite till.
Det är så hårt! De är våra änglar på jorden, de har redan fått anpassa sig efter vårt liv och de (hundar, inte bara en viss ras) har fått stå ut med mycket i form av ex sjukdomar för att vi började detalj-fokusera och vilja ha alla i exakt samma form.
Jag har högt rättspatos och stark drift att föra talan för de som inte kan göra det själva. Motsvarande kusiner är för mycket och inte ens där kan SKK säja att det ska vara en regel utan en rekommendation. Och fortfarande hör jag folk säja att "endast kunniga uppfödare ska inavla"...men kunniga uppfödare tänker jag borde vara de som inte inavlar bland redan inavlade populationer. Jag verkligen är skitarg för hur människor missbrukar saker och ting. Är det någon ras som ännu håller någolunda ihop mot alla odds så ges dessa ibland som exempel för att berättiga att även andra raser borde klara lite till trots att vi vet att det är undantag. Vi förlorar hela arter varje vecka från den här planeten och vi vet vad som händer där på slutet.

Jag har blivit av med två uppdrag på grund av att det kom fram att jag avlar utom SKK, jag ser det som att få sparken. För mig är det fakta, om man är anställd kan man bli uppsagd från tjänst och om man är egen företagare kan man bli uppsagt från sina uppdragsgivare. Så för mig är det fakta och han skrev precis så, att han fick sparken.
 
Du sa att jag ej skulle nämna din ras eller i ett sammanhang med dig. . Du har nog nämnt mina hundar i ett sammanhang med mig fler gånger än tvärtom

Nej, det har jag faktiskt inte - jag är nämligen inte intresserad av din avel utan enbart om vad du skriver. Det vore skönt om du kunde agera likadant.

Jag tycker att vi ska försöka hålla den här diskussionen på en nivå som gör att den inte riskerar att hamna i papperskorgen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp