Vart går gränsen? (utsugningen av hundraserna)

Låt säga att jag inte tycker det. Vad ska jag göra åt saken? Vadå gränsen nådd liksom? Ska jag skriva ett argt brev? Till vem? Till rasklubben som är ansvarig för RAS, till FCI? Till rasklubben i hemlandet? Stampa i golvet?
SKK är inte den politiska, inflytelserika, allmängiltiga världsorganisation du vill få det att låta som.

Var hittar jag en sådan blandras där jag kan se över hälsotillståndet i x+ generationer? Där jag kan förutsätta ett visst temperament?

Hurdå vi? Om jag inte avlar hur ska jag då påverka "flödet"? (min tik är inte en lämplig kandidat till avel, vilket är synd egentligen. Sett till blodslinjen.)

Om jag bedömde att det var ett vettigt inkorsningsprogram skulle jag gärna köpa en inkorsningsvalp! Alltså en valp som omsorgsfullt avlats fram med en ras som är såpass snarlik shiban att jag vet på en höft vad jag får och med föräldradjur vars hälsostatus jag kan kontrollera.
Finns det verkligen gott om sådana valpköpare? Är det alltid säkert att det förbättrar rasen? Anledningen till att många vill att inkorsningen görs med omsorg är ju för att se till att det inte slår fel.

Jag tycker att du rasar i helt fel ände och i helt fel forum, särskilt med tanke på att du själv inte har någonting att göra med den avel du försöker förändra överhuvudtaget. Den har du ju tagit avstånd ifrån.
Du skulle eventuella göra mer nytta om du arbetade inifrån en rasklubb än att stå utanför med megafonen och hojta över huvudet på folk som inte ens i huvudsak är emot det du predikar- så länge det görs på ett ansvarsfullt sätt. Tycker jag.
Jag vet inte vad du är bäst på och vad du då kan göra åt saken.
Ja, skriv brev om du vill. Välj en korsningskull från inkorningsprogram om du tänker att du ser mest på djupet i generationerna, om det gör dig trygg.
Om du nu bryr dig om dagsläget vad gäller inavel, men det känns inte riktigt som att det är därför du är i denna tråd.
SKK är definitivt den största hundorganisationen i sverige och de flesta tror än så länge på vad de säjer om hundar även om det går åt rätt håll och många tänker själva.

Ja, det finns gott om sådana valpköpare. Alltså de som älskar en ras men både intellektuellt och intuitivt inte vill ha hund som är avlad inom sluten population generation efter generation. Om folk köper blandraser allt oftare, varför skulle de då inte köpa det från SKKs "Rasgrupp 11"?
Slår fel? Det är som att många av er har någon slags fobi.

Du säjer att du vill veta vad du får. Och vad vet du med Shiban? Du vet att det blir en, ganska fyrkantig, ganska självständig och charmig hund i fantastisk praktiskt storlek med ett ganska lungt temperament men ändå superpå i sin energi.
Du vet också att du får en HD-frekvens som ökar precis som i majoriteten av raserna. Så ja, du kanske skulle premiera en som är korsad med ras som inte har just den negativa utvecklingen.

Jag vet ej vad du fått ifrån att jag ej har något med den aveln att göra. Det har jag.
Och jag skriver i vilka forum jag vill, när jag vill och i den utsträckningen jag vill.
Det tycker jag att du också ska göra.
Dina och vissa andras ord om att jag är fel, gör fel, använder fel ord osv ser jag som rena härskartekniker och argument för att rikta uppmärksamheten åt annat håll än det faktumet att raserna är i behov av flöde och att det måste få vara prio 1. Det betyder inte att man med omsorg väljer vägen, det finns ingen anledning att inte välja en väg som är genomtänkt. Men då måste vi också börja tänka NU.
Ni kan starta de trådarna där man förbereder sig för hur man ska tänka och göra, men eftersom det är dåligt med det så dyker jag upp här under en period.
 
Du vet också att du får en HD-frekvens som ökar precis som i majoriteten av raserna. Så ja, du kanske skulle premiera en som är korsad med ras som inte har just den negativa utvecklingen.
Inom flera raser så minskar andelen hundar som har HD-fel, tack vare seriöst avelsarbete från uppfödarna som använder sig av SKKs avläsningar, dokumentation och rekommendationer.
 
Nej, det har jag faktiskt inte - jag är nämligen inte intresserad av din avel utan enbart om vad du skriver. Det vore skönt om du kunde agera likadant.

Jag tycker att vi ska försöka hålla den här diskussionen på en nivå som gör att den inte riskerar att hamna i papperskorgen.

Jag upplever att du har det.
Agera som om jag inte brydde mig om Collien? nej, det kan jag inte för jag bryr mig oerhört mycket om den. Jag kommer inte sluta försvara Collien, jag tycker väldigt mycket om den (och andra collieraser och många helt eller halvt andra raser).
Det du skrev idag gjorde att jag tog viktiga beslut, så berörd blev jag.
Jag har lika mycket rätt som andra att försvara raser som jag tycker om. SKK äger dem inte, inte heller FCI. Och att låta dem ligga på 44% och 50% är oerhört vårdslöst av dem. Någon annan skrev här att jag "svartmålar" uppfödare, det gör jag inte alls raskt av, inte i närheten av, för även de är ju lurade.
Men en organisation som driver på värdefulla raser till att vara lika besläktade som helsyskon i snitt och ännu inte vill göra vad som krävs är inga jag varken respekterar eller har för avsikt att respektera. De är förgripare som utarmar raser.
Den här VDn är utbildad med ekomomiinriktning. Ta reda på hans arvode och ifall han ens hade hund själv när han valdes till VD (vet ej om han senare skaffade hund). SKK startades inte av kynologer direkt och tyvärr märks det än idag.
Jag dömer dem inte för all framtid (även om jag själv aldrig skulle sätta in mina hundar i ett sådant koncept) men vad de gör hittills med vilseledning och att inte ta ansvar för naturens behov av genetisk variation är inte okej någon dag i veckan!

Så här är det, när saker och ting börjar komma fram så stängs tråden oavsett.
Om det vore ex pga personangrepp så skulle de stängas tidigare för i förra tråden gjordes det extrema personangrepp på mig utan att tråden stängdes. Den stängs när argumenten för att vänta med inkorsning inte håller. När folk ist börjar göra skrattgummar och sådant i brist på argument.
Det finns nämligen inga argument för att i dagsläget inte sätta högt prio på flöde genom raser.
 
Inom flera raser så minskar andelen hundar som har HD-fel, tack vare seriöst avelsarbete från uppfödarna som använder sig av SKKs avläsningar, dokumentation och rekommendationer.
Det finns säkert flera sådana.
Jag pratade om en viss ras och att det inte är unikt för den rasen. Den rasen hade bara 6% men ökade till 14%.
Ex belgarna har ökat sedan jag födde upp dem och många andra. Men det är ju super att det också finns minskningar.
Jag själv har definitivt sett fler som ökar, men jag har inte kollat alla.
Hur många raser vet du att det minskar hos och sker det isf utan att annat kommer fram pga av den selektionen som ju måste göras i ett läge där vi redan har för hög inavel? Kan du ge exempel på några raser där det minskat och hur mycket (alltså de senaste 10-15 åren)?
 
Din son är en sak. En person du inte kände som skrev artiklar för och omkring en ideell förening du personligen tycker illa om är en annan. Det har ingenting med tystnadskultur att göra.
Det är en sak att länka till artiklar och källhänvisa - en helt annan att sitta och påstå att hen känner/skulle känna si och så.

Även OM det skulle vara så att du kände den här personen är det ett rätt stort steg att uttala sig om dennes känslor och åsikter på offentligt forum.
Inte kände? Varför tror du att det finns personer som inte kände honom?
Han är liksom anledningen till att jag tog det beslutet som jag gjorde. Han är den personen som hjälpte mig mest. Inte bara genom forumet, men det började där.
Han var min mentor, nog fasen får jag berätta vad han sa och dessutom offentligt.
Det finns ingenting du eller någon annan kan säga som gör att jag skulle smussla med vad han sa av det som har betydelse för nuet. Det är oerhört viktiga saker. Om du tror att jag hittar på att han sa så eller tror att han INTE ville att det skulle komma ut så får du tro det.
Han ville definitivt att den här vilseledningen och missvisande informationen om hundarnas inavelsgrad skulle komma ut. Han lade oerhört mycket tid och kraft på det.
 
Det finns säkert flera sådana.
Jag pratade om en viss ras och att det inte är unikt för den rasen. Den rasen hade bara 6% men ökade till 14%.
Ex belgarna har ökat sedan jag födde upp dem och många andra. Men det är ju super att det också finns minskningar.
Jag själv har definitivt sett fler som ökar, men jag har inte kollat alla.
Hur många raser vet du att det minskar hos och sker det isf utan att annat kommer fram pga av den selektionen som ju måste göras i ett läge där vi redan har för hög inavel? Kan du ge exempel på några raser där det minskat och hur mycket (alltså de senaste 10-15 åren)?
Var det shiban du pratade om? Ökningen kan inte i så fall ha att göra med att vi överhuvudtaget började röntga hundarna tror du? Något som inte alls gjordes för sisådär femton år sedan. Jag har fortfarande inte mött en enda shiba (utöver från valpfabriker eller köttmarknad ((av vilka det tyvärr finns alldeles för många)) )) som haft problem med sin eventuella HD-status.

Nu när vi vet om att den finns är frågan om det är av ondo eller godo att ta hänsyn till det i den fortsatta aveln. Jag vill ju påstå att det inom rimliga gränser är bättre att skita i den ökade procenten och avla bredare istället. Ökningen betyder i just det här fallet mycket lite. Givetvis går procenten upp med antal röntgade hundar, om man går från i princip noll till kanske 30% röntgade individer.
Det är liksom inte ett problem inom rasen. Glaucoma är det, däremot, och det är en åkomma som är relativt lätt att "avla ut" och som sällan förekommer i norden - men återigen är ju varken SKK eller den svenska rasgruppen på intet sätt världsdominerande inom aveln, så problemet förekommer väldigt hög grad i exempelvis USA där man avlar utanför ras och kennelklubbar och utan krav på tester. Ta en titt i en amerikansk shibagrupp om du vill. Det är otroligt sorglig läsning med många hundar utan ögon alls. "Öppet flöde" och fritt fram!
 
Inte kände? Varför tror du att det finns personer som inte kände honom?
Han är liksom anledningen till att jag tog det beslutet som jag gjorde. Han är den personen som hjälpte mig mest. Inte bara genom forumet, men det började där.
Han var min mentor, nog fasen får jag berätta vad han sa och dessutom offentligt.
Det finns ingenting du eller någon annan kan säga som gör att jag skulle smussla med vad han sa av det som har betydelse för nuet. Det är oerhört viktiga saker. Om du tror att jag hittar på att han sa så eller tror att han INTE ville att det skulle komma ut så får du tro det.
Han ville definitivt att den här vilseledningen och missvisande informationen om hundarnas inavelsgrad skulle komma ut. Han lade oerhört mycket tid och kraft på det.
Okej, jag tar det som hörsägen helt enkelt. :)
 
P-E Sundgren

"Mot den bakgrunden vore det orimligt, för att inte äga direkt stötande, att framtvinga att man inom valphänvisningsverksamheten i en rasklubb, som medvetet strävar efter att tillämpa SKK´s riktlinjer för avel, skall bidra till vilseledande information till valpköpare och stödja avel med hundar enligt principer som inte är förenliga med känd kunskap om effekten av skilda avelsmetoder. Det måste finnas något rimligt samband mellan SKK`s deklarationer om en sund avel och de tillämpningsföreskrifter och praktiska åtgärder man sedan vidtar i den egentliga verksamheten. I annat fall blir konsekvensen endast att tilltron till viljan att främst se till målet att skapa ” såväl fysiskt som mentalt sunda, bruksmässigt, jaktligt och exteriört fullgoda hundar” i praktiken får stå tillbaka för andra intressen!"

http://www.tollarklubben.se/documen...DZtir5SdmrpzdU3_hjQMIdoEyY4Nhtap7uNnhDh4JULtU

Så du tror alltså att det här citatet du ryckt ur sitt sammanhang är en argumentation mot SKK och beskriver att SKK skulle ge missvisande information?
 
Jag upplever att du har det.
Agera som om jag inte brydde mig om Collien? nej, det kan jag inte för jag bryr mig oerhört mycket om den.

Och där började du bli otrevlig på allvar genom att anklaga mig för att jag inte bryr mig om min ras.

Så här är det, när saker och ting börjar komma fram så stängs tråden oavsett.
Om det vore ex pga personangrepp så skulle de stängas tidigare för i förra tråden gjordes det extrema personangrepp på mig utan att tråden stängdes. Den stängs när argumenten för att vänta med inkorsning inte håller. När folk ist börjar göra skrattgummar och sådant i brist på argument.
Det finns nämligen inga argument för att i dagsläget inte sätta högt prio på flöde genom raser.

Tror du på fullt allvar att anledningen till att moderatorer på det här forumet stänger trådar är för att förhindra inkorsning, skydda SKK eller för att alla utom du har slut på argument(det senare stämmer definitivt inte)?
 
Därför måste vi upplysa folk. För jo, de har en aning om vad uppfödaren sagt, men det stämmer ju nästan aldrig.
Fyfasiken vad lurade folk är...hemskt. Så grov vilseledning.
Vilket namn på en ras eller typ av hund (ex alaskanhusky, labradoodle, Soft coated Wheten terrier eller what ever) är det INTE någon som hittat på? De kom inte med Noaks Ark, varken hundarna eller deras benämning. Alla namn har någon hittat på.

Om du säger det så.

Med hittepånamn syftade jag på när någon parar hundar av två olika raser och hittar på ett namn på blandningen som i regel är en mix av de två rasnamnen, utan att det finns något som helst avelarbete bakom.

Men det finns iofs mycket annat hittepå som ligger nära till hands också.
 
Men en organisation som driver på värdefulla raser till att vara lika besläktade som helsyskon i snitt och ännu inte vill göra vad som krävs är inga jag varken respekterar eller har för avsikt att respektera. De är förgripare som utarmar raser.
Den här VDn är utbildad med ekomomiinriktning. Ta reda på hans arvode och ifall han ens hade hund själv när han valdes till VD (vet ej om han senare skaffade hund). SKK startades inte av kynologer direkt och tyvärr märks det än idag.
Jag dömer dem inte för all framtid (även om jag själv aldrig skulle sätta in mina hundar i ett sådant koncept) men vad de gör hittills med vilseledning och att inte ta ansvar för naturens behov av genetisk variation är inte okej någon dag i veckan!

Vad, rent konkret, borde SKK göra enligt dig?
 
Var det shiban du pratade om? Ökningen kan inte i så fall ha att göra med att vi överhuvudtaget började röntga hundarna tror du? Något som inte alls gjordes för sisådär femton år sedan. Jag har fortfarande inte mött en enda shiba (utöver från valpfabriker eller köttmarknad ((av vilka det tyvärr finns alldeles för många)) )) som haft problem med sin eventuella HD-status.

Nu när vi vet om att den finns är frågan om det är av ondo eller godo att ta hänsyn till det i den fortsatta aveln. Jag vill ju påstå att det inom rimliga gränser är bättre att skita i den ökade procenten och avla bredare istället. Ökningen betyder i just det här fallet mycket lite. Givetvis går procenten upp med antal röntgade hundar, om man går från i princip noll till kanske 30% röntgade individer.
Det är liksom inte ett problem inom rasen. Glaucoma är det, däremot, och det är en åkomma som är relativt lätt att "avla ut" och som sällan förekommer i norden - men återigen är ju varken SKK eller den svenska rasgruppen på intet sätt världsdominerande inom aveln, så problemet förekommer väldigt hög grad i exempelvis USA där man avlar utanför ras och kennelklubbar och utan krav på tester. Ta en titt i en amerikansk shibagrupp om du vill. Det är otroligt sorglig läsning med många hundar utan ögon alls. "Öppet flöde" och fritt fram!
Läs RAS för Shiba. Ökningen skedde under bara drygt 4 års tid och vi får se vad det står i nästa RAS.
Men eftersom många procentenheter förflyttades från A till B så kan man anta att det inte stannat upp ännu eller kommer göra det förrän man med hjälp av 2 raser bygger torus och att dessa raser inte har en lika snabb utveckling åt fel håll förstås, helst ingen alls såklart.
Visst kan man sätta krav på att shibor ska vara fria från HD när de används i avel, men det är inte så man jobbar och det förstår jag för det finns inte tillräckligt utrymme vad gäller den genetiska variationen. Och 16% går bort i patellaluxation (för gissar man ej använder de som har patellaluxation vilket isf borde betyda att någonstans mellan 42-58% ac populationen bär på sådana anlag, men det kan ju gå neråt och det är eg inte så stor andel av hundarna som har patellaundersökts så det flesta har fått diagnos för att de fick symtom helt enkelt.
De säger att man ska ha en försiktighet vad gäller hundar som har allergiska symtom vilket jag fritt tolkar som att det finns i en omfattning som är för stor att utesluta och vidare tolkar jag det, tillsammans med vissa andra saker,.som att MHC har börjat sin störtdykning.
Men du vet säkert vad du får!

DET skulle du inte veta för huvudtaget om du istället valde en valp med Shbamamma och Sheltie X mittelspitz-pappa.
Katastrof eftersom det mycket väl kunde hända att några få av dessa skulle bli lite skälliga och vilken jävla katastrof för ägarna att det blir lättare att läsa dem då.

Och dessa hemska små valpar, ser säkert ut som röda små tomtar PRECIS med utseendet av vilken random gathund som helst från grekland,, vad ska man veta vad det blir av dem liksom??
Blanda spetsar med vallhundar? Det har man iof gjort med sheltien, Lapsk vallhund, isländsk fårhund mfl....men det var ju för hundra år sedan likosm. Denna gång blir det totalkatastrof!!!
Shibaägarna blir helt förkrossade om några av dem får ännu en nyans av den röda färgen, nerblekt som någon har ätit hamburgedressing och spytt upp det. Det kan alltså poppa upp aprikosa pudlar, man vet aldrig, det är ett lotteri.
Och hur blir det för den lstackars chibaägaren som råkade tappa kopplet och att hunden betedde siog lite som en sheltie och inte bara sprang iväg? Självklart skla vi bry oss om den damen, hon kan ju ha fortsatt rakt fram efter hur att hon hade förväntat sig en shiba göra , men att hunden cirklade runt fötterna så damen ramlade och bröt benet. Och när hon låg där i sina smärtor hörde hon hunden skälla på just det sättet som gör att sheltie ibland får namnet Själlt. Alltså helt hysteriskt och så kom några får förbi och hunden sprang dit och började valla dem tills de stressades till döds. Hajja vad det kan ställa till det!!!
Addera mittlespirsens släkting pomeranian på det och du kan se att massa sjukdomar skulle kunna vara på väg in. Nu kan man visserligen testa för de sjukdomarna men ändå, man vet AAAAAAAAAALDRIG hur illa det kan slå.
Köp en renrasig shiba om du vill veta vad du får.
 
Läs RAS för Shiba. Ökningen skedde under bara drygt 4 års tid och vi får se vad det står i nästa RAS.
Men eftersom många procentenheter förflyttades från A till B så kan man anta att det inte stannat upp ännu eller kommer göra det förrän man med hjälp av 2 raser bygger torus och att dessa raser inte har en lika snabb utveckling åt fel håll förstås, helst ingen alls såklart.
Visst kan man sätta krav på att shibor ska vara fria från HD när de används i avel, men det är inte så man jobbar och det förstår jag för det finns inte tillräckligt utrymme vad gäller den genetiska variationen. Och 16% går bort i patellaluxation (för gissar man ej använder de som har patellaluxation vilket isf borde betyda att någonstans mellan 42-58% ac populationen bär på sådana anlag, men det kan ju gå neråt och det är eg inte så stor andel av hundarna som har patellaundersökts så det flesta har fått diagnos för att de fick symtom helt enkelt.
De säger att man ska ha en försiktighet vad gäller hundar som har allergiska symtom vilket jag fritt tolkar som att det finns i en omfattning som är för stor att utesluta och vidare tolkar jag det, tillsammans med vissa andra saker,.som att MHC har börjat sin störtdykning.
Men du vet säkert vad du får!

DET skulle du inte veta för huvudtaget om du istället valde en valp med Shbamamma och Sheltie X mittelspitz-pappa.
Katastrof eftersom det mycket väl kunde hända att några få av dessa skulle bli lite skälliga och vilken jävla katastrof för ägarna att det blir lättare att läsa dem då.

Och dessa hemska små valpar, ser säkert ut som röda små tomtar PRECIS med utseendet av vilken random gathund som helst från grekland,, vad ska man veta vad det blir av dem liksom??
Blanda spetsar med vallhundar? Det har man iof gjort med sheltien, Lapsk vallhund, isländsk fårhund mfl....men det var ju för hundra år sedan likosm. Denna gång blir det totalkatastrof!!!
Shibaägarna blir helt förkrossade om några av dem får ännu en nyans av den röda färgen, nerblekt som någon har ätit hamburgedressing och spytt upp det. Det kan alltså poppa upp aprikosa pudlar, man vet aldrig, det är ett lotteri.
Och hur blir det för den lstackars chibaägaren som råkade tappa kopplet och att hunden betedde siog lite som en sheltie och inte bara sprang iväg? Självklart skla vi bry oss om den damen, hon kan ju ha fortsatt rakt fram efter hur att hon hade förväntat sig en shiba göra , men att hunden cirklade runt fötterna så damen ramlade och bröt benet. Och när hon låg där i sina smärtor hörde hon hunden skälla på just det sättet som gör att sheltie ibland får namnet Själlt. Alltså helt hysteriskt och så kom några får förbi och hunden sprang dit och började valla dem tills de stressades till döds. Hajja vad det kan ställa till det!!!
Addera mittlespirsens släkting pomeranian på det och du kan se att massa sjukdomar skulle kunna vara på väg in. Nu kan man visserligen testa för de sjukdomarna men ändå, man vet AAAAAAAAAALDRIG hur illa det kan slå.
Köp en renrasig shiba om du vill veta vad du får.
:confused:
Edit: jag vet faktiskt inte ens vad jag ska säga.
 
Om du säger det så.

Med hittepånamn syftade jag på när någon parar hundar av två olika raser och hittar på ett namn på blandningen som i regel är en mix av de två rasnamnen, utan att det finns något som helst avelarbete bakom.

Men det finns iofs mycket annat hittepå som ligger nära till hands också.
Ok. Så om det finns ett avelsarbete bakom det så får det heta Alaskan husky, Labradoodle, cockerpoo, Reeeeeenvallare av Jokkmokkryyyp och liknande?

Jag tycker det är bra att det finns olika namn. Även de flesta av de som avlar på annat sätt innanför SKKs staket vill hitta rätt slags människor till sina hundar.. Detr blir så jäkla tokigt när man ville ha en alaskan husky och fick ev cockerpoo. Och tänk om man vill ha en viltsvinshund och får någon schnuuuudledooooodle?
 
Och där började du bli otrevlig på allvar genom att anklaga mig för att jag inte bryr mig om min ras.



Tror du på fullt allvar att anledningen till att moderatorer på det här forumet stänger trådar är för att förhindra inkorsning, skydda SKK eller för att alla utom du har slut på argument(det senare stämmer definitivt inte)?
VA??? Jag säjer att JAG bryr mig om den, inte att du inte gör det. Jag frågade dig tidigare men jag sa inte att du inte bryr dig, det vet väl inte jag, det är därför jag frågar!
Jag är en jättetydlig person. Man ser när jag är arg, när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är ironisk och allt sådant.
Jag har inte mental kapacitet att göra det ena men egentligen vara någon annan stans. Jag är autentisk. Om jag ens tänkte tanken "Den där Dentaku skiter verkligen i sina hundar" så skulle jag inte kunna låta bli att säja just så. Jag kan liksom inte vara närvarande i en konversation för huvud taget om jag samtidigt ska hålla på med massa onödigt socialt klet i from av att befinna sig mellan raderna. Jag KAN inte ens göra det du antyder på att jag gör, dvs att jag mellan raderna säjer något annat. Jag har inte råd att lägga den energin just där.

Ja, något åt det hållet är det ju uppenbarligen eftersom det följer ett visst mönster.
 
Ok. Så om det finns ett avelsarbete bakom det så får det heta Alaskan husky, Labradoodle, cockerpoo, Reeeeeenvallare av Jokkmokkryyyp och liknande?

Jag tycker det är bra att det finns olika namn. Även de flesta av de som avlar på annat sätt innanför SKKs staket vill hitta rätt slags människor till sina hundar.. Detr blir så jäkla tokigt när man ville ha en alaskan husky och fick ev cockerpoo. Och tänk om man vill ha en viltsvinshund och får någon schnuuuudledooooodle?

Vet inte vad du far efter. Den här typen av avel var ett av alla mina exempel på hur "gemene hundägare" uppenbarligen inte bryr sig om hundhälsofrågor. Det betydde inte att det hängde på namnet om du nu trodde det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
VA??? Jag säjer att JAG bryr mig om den, inte att du inte gör det. Jag frågade dig tidigare men jag sa inte att du inte bryr dig, det vet väl inte jag, det är därför jag frågar!
Jag är en jättetydlig person. Man ser när jag är arg, när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är ironisk och allt sådant.

Du verkar ha glömt vad du faktiskt svarade på.

Screenshot_20230427_004409_Chrome.jpg


Ja, något åt det hållet är det ju uppenbarligen eftersom det följer ett visst mönster.

Jag tycker att du ska rikta den anklagelsen direkt mot moderatorn, för det är rätt grovt att påstå något sådant. Alternativt meddela Gunnar, han är noga med att modererandet sköts som det ska.
 
Oj. Först trodde jag att jag läste konspirationsteorier om SKK, men senaste tre inläggen är mer...

Mår du ok, ildiko?

Jag tror fortfarande att folk (inklusive jag) vill diskutera själva sakfrågan.

En av sakerna jag hade velat veta mer om är vad det är du tror kommer att hända av den ökande inavelsgraden i vissa raser?

Tror du att massa hundar kommer att dö hips vips?

Jag tror som sagt på att nyckeln är att sätta hälsosamma avelsmål, mot friska utseenden (dvs tygla in utställningsaveln med hjälp av ändrade rasstandarder och tydliga direktiv till domarna), och öka testningen mot sjukdomar nu när det finns så bra DNA-test. Då kommer problemet med att folk inavlar för att befästa utseenden minska.

Det hjälper inte att föra korståg - jag har själv provat. Det finns en kaninras i Sverige som egentligen är olaglig att avla två högpoängare med varandra med, eftersom dvärggenen är letal i dubbel uppsättning. Det skiter de flesta uppfödarna i. Men om rasstandarden skulle ändras för att tillåta även de utan dvärggen, så skulle det snabbt finnas fler icke-bärare med i aveln, och på sikt skulle man kunna avla bort genen helt.

Förstår du vad jag menar? Liknelsen med att slåss mot väderkvarnar har gjorts tidigare i tråden.

Vill du skapa en förändring, hitta ingången där kulturen kan påverkas. Att argumentera på det här viset funkar uppenbarligen inte, eller hur?
 
:confused:
Edit: jag vet faktiskt inte ens vad jag ska säga.
Det ser jag på smileyn, din avatar och nu också på att du skrev det.
Men säj bara "Jag vill ha en renrasig Shiba med långa linjer bak, för då vet jag får", för Shibor är ännu fantastiska små hundar.
Men det skadar ju inte dig och din lilla Shiba om andra vill ha sådana hundar och om det kan förbättra rasen på sikt?


Här är lilla Yuni som brukar bo hos mig ibland. Hon bor med en shikoku, men båda är kastrerade för de ska ändå inte gå i avel. DET skyller jag dock inte SKK för, där gjorde de sitt jobb och främjade att hundar inte skulle kastreras i onödan, nä där skyller jag på den här trenden från USA där man får frågan om NÄR man ska kastrera snarare än OM man ska kastrera. Juni och Jakkiko som han heter är otroligt fina hundar som jag, utan att vara insatt i japanska spetshundar direkt, , mycket väl skulle kunna vara bra tillgång för sin ras. Men så kastrerar man....båda.
 

Bifogade filer

  • yuni på stol.jpg
    yuni på stol.jpg
    195 KB · Visningar: 9

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp