Bukefalos 28 år!

Vart går gränsen? (utsugningen av hundraserna)

1. Som du ser avlar folk på raser även när den är sjuk, bara man hittar någorlunda friska individer
2. Ja, det är det vi håller på att göra, dvs skapa tillstånd där raser riskerar att dö ut. Men varför? Det går ju att låta bli att köra dem i botten om man ser till att skapa flödet innan det skulle behöva vara så stort att egenskaperna blir för ostabila.

Men bra att det kommer fram! För detta speglar ju läget idag...att många är beredda att låta raser dö ut bara de slipper tillföra nytt blod.
Så otroligt tragiskt.
Valde du att bortse från det jag skriv att gränsen går för mig när rasen inte går att använda vid jakt längre. Vilket innebär att den är utdöd innan den blir i närheten av så sjuk som en del raser är idag.

Att börja avla in hundar som inte avlas för att vara RR så blir det även en diskussion om jaktetik. Jaktetik är något jag inte tänker skriva om här med dig.

Jag är väl inte lika rädd som du tycks vara för en hög inavelsgrad. Har ju köpt avelsägg från en bevaraderas där djurantalet är under 300 djur och härstammar från betydligt färre antal djur.
 
Valde du att bortse från det jag skriv att gränsen går för mig när rasen inte går att använda vid jakt längre. Vilket innebär att den är utdöd innan den blir i närheten av så sjuk som en del raser är idag.

Att börja avla in hundar som inte avlas för att vara RR så blir det även en diskussion om jaktetik. Jaktetik är något jag inte tänker skriva om här med dig.

Jag är väl inte lika rädd som du tycks vara för en hög inavelsgrad. Har ju köpt avelsägg från en bevaraderas där djurantalet är under 300 djur och härstammar från betydligt färre antal djur.

Nej, jag valde att ge mest plats åt frågorna som ställs här i tråden.

Det är alltid frågan om jaktetik för en jakthund och det är definitivt likadant med vallhundarna (många är inte bra för djuren). Så man kommer såklart få fortsätta sålla oavsett om hunden precis fått nytt blod eller inte, men man väljer såklart blod från tillräckligt egenskapsnära raser.

Huruvida en hög och stigande inavelsgrad är farligt eller inte är ingen åsiktsfråga.
 
Nej, jag valde att ge mest plats åt frågorna som ställs här i tråden.

Det är alltid frågan om jaktetik för en jakthund och det är definitivt likadant med vallhundarna (många är inte bra för djuren). Så man kommer såklart få fortsätta sålla oavsett om hunden precis fått nytt blod eller inte, men man väljer såklart blod från tillräckligt egenskapsnära raser.

Huruvida en hög och stigande inavelsgrad är farligt eller inte är ingen åsiktsfråga.
Tillräckligt nära egenskapsmäsigt är andra stövarraser.
 
Tillräckligt nära egenskapsmäsigt är andra stövarraser.
Alla stövarraser är de som är tillräckligt nära. Därför är de dessa som behöver korsas med det som är tillräckligt nära för att sedan paras in i den stövarrasen som avser få nytt blod.
Det gäller ju alla stövarraser, så "den andra stövarrasen" är olika beroende på vem som tittar på det hela.
Man måste samarbeta, det går inte att rädda en ras utan att rädda rasernas kapacitet att hållas i raser.
Man måste skapa en cirkel där de andra stövarraserna samt annan hund ingår. Och den cirkeln ska inte gå endast ett varv. Några går varvet medsols och några motsols, då skapas det toruset som behövs.
Ju tidigare man börjar göra det, desto mer stabilt resultat kommer man få.
 
Då borde du bli rasande då det går att få bidrag för att hålla bevaraderaser. Så inte bara SKK du får fäktas mot utan även EU som ger ut dessa bidrag för att behålla djur som det räddats små spillror av och där det absolut inte får tas in andra raser.
Men går inte många sådana bevarandeprojekt också ut på att mycket försiktigt korsa in nytt blod i de raser som ska bevaras? Någonstans finns det ju en gräns för hur få individer det kan finnas av en ras för att det ska gå att få en livskraftig population igen.
 
Det blir lite ironiskt här dock, för alla husdjursraser blev befästa raser av just inavel och att begränsa vilka djur som får para sig med vilka 😅.
Ja, just därför bör man ta i beaktan att det inte finns någon genetiker som säjer att det går att avla inom en hundras i sluten population hur länge som helst.
Det har dock aldrig funnits ett behov av att hålla dem helt slutna. Vi vet bättre nu.
Det är inte frågan om "om" utan "när".
Och det är nu man behöver börja, på allvar, för att slippa välja mellan att hundarna fortsätter bli sjukare och att man behöver ta in så mycket nytt blod att rasen inte får större diversitet än vad som går att hantera.
 
Då borde du bli rasande då det går att få bidrag för att hålla bevaraderaser. Så inte bara SKK du får fäktas mot utan även EU som ger ut dessa bidrag för att behålla djur som det räddats små spillror av och där det absolut inte får tas in andra raser.
Nä, absolut inte.
Det är bara att det ska till att adaptera det vetenskapen säjer om bevarandeavel.
 
Ja men det beror knappast på inavel kan faktiskt inte komma på en enda ras som är defekt pga annat än utseendeavel.
En varg börjar inte se ut som en engelsk bulldogg utan hård inavel. Det hör ihop.
Men varken jag eller någon annan här i tråden har sagt att fokuset här ligger på att endast rädda de raser som har dålig konstruktion. Om någon vill rädda Bulldoggen så hoppas jag att det blir en ganska stor förändring beträffande deras konstruktion.
 
Försiktig = göra det utifrån vad hunden man vill avla fram ska göra och vara, välja kompatibla gener att lägga till, följa upp resultatet. Tänka avel och inte hundproduktion. Se till att innehållsförteckningen fortfarande stämmer. Och framförallt ha hjärnan påslagen. Jag har berättat om min ras där många hämtar nytt blod från samma gårdsplan i Portugal - det hjälper inte.
Ja, AVEL blir det ju även efter att man korsar in nytt blod. Det är alltid AVEL vi pratar om här.

Nej, det hjälper inte att åka ens till andra sidan jorden eller bestiga mount everest om de andra hundarna också är nära släkt.
 
Men går inte många sådana bevarandeprojekt också ut på att mycket försiktigt korsa in nytt blod i de raser som ska bevaras? Någonstans finns det ju en gräns för hur få individer det kan finnas av en ras för att det ska gå att få en livskraftig population igen.
Aldrig hört om, inte ens när det kommer till raser som hittats och räddats när djurantalet varit under 10 djur kvart.
 
En varg börjar inte se ut som en engelsk bulldogg utan hård inavel. Det hör ihop.
Men varken jag eller någon annan här i tråden har sagt att fokuset här ligger på att endast rädda de raser som har dålig konstruktion. Om någon vill rädda Bulldoggen så hoppas jag att det blir en ganska stor förändring beträffande deras konstruktion.
Då skulle det inte finnas några raser överhuvudtaget och då kan vi som vill ha en speciell typ av hund bara lägga ner.

Då blir hundarna någon form av urhundar dvs rätt trista hundar för alla utan den klick människor som faktiskt gillar den typen av hund.
 
Vi har för många profeter som tror att just deras blandningar är frälsningen. Bara de får blanda hejsan hoppsan så blir det bra. Men ofta faller de i samma fällor som mycket av renrasaveln - individavel, få individer i aveln, utseendefixering...samma soppa men med mindre kunskap och sämre dokumentation. Och ofta med ett klart profitintresse.

När människor som kan sina hundar och kan sina hundars användningsområden och är verksamma inom det aktuella området, avlar fram en "blandis" eller gör långsiktiga inkorsningsprojekt. Fine.
Det finns allt från kontrollerat till hejsan hoppsan.

Ja, många går i fällan.
 
Då skulle det inte finnas några raser överhuvudtaget och då kan vi som vill ha en speciell typ av hund bara lägga ner.

Då blir hundarna någon form av urhundar dvs rätt trista hundar för alla utan den klick människor som faktiskt gillar den typen av hund.
Jo, raser fanns och kan finnas utan stängd stambok. Avel är avel, dvs att rikta åt ett visst håll....
 
Kan du inte dra något exempel på en ras där just inavel har skapat eller håller på att skapa faktiska problem och lidande?
Vilka raser i stängd population har inte drabbats av de negativa konsekvenserna av inavel?
Jag vet faktiskt inte, men det finns kanske exempel på det. Men då handlar det ju alltid om "än så länge" fram tills den dagen man skapar ett flöde.
 
Alla stövarraser är de som är tillräckligt nära. Därför är de dessa som behöver korsas med det som är tillräckligt nära för att sedan paras in i den stövarrasen som avser få nytt blod.
Det gäller ju alla stövarraser, så "den andra stövarrasen" är olika beroende på vem som tittar på det hela.
Man måste samarbeta, det går inte att rädda en ras utan att rädda rasernas kapacitet att hållas i raser.
Man måste skapa en cirkel där de andra stövarraserna samt annan hund ingår. Och den cirkeln ska inte gå endast ett varv. Några går varvet medsols och några motsols, då skapas det toruset som behövs.
Ju tidigare man börjar göra det, desto mer stabilt resultat kommer man få.
Och då blir det jaktetik igen när det kommer till att ta in hundar från raser som inte avlas för att vara RR.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp