Bukefalos 28 år!

Vart gör man av sina utrensade böcker?

nickan1

Trådstartare
Har rensat ut en hel del i bokhyllan och vet inte vad jag ska göra med dem. Vi har en secondhandbutik här där jag bor och de tar inte emot böcker längre för ingen köper säger de. Det tar emot att slänga böcker det inte är något fel på. Har funderat på om det skulle gå att skänka bokpaket mot frakt men kruxet är ju att det blir ganska dyrt eftersom böcker väger en del och en del jobb blir det med att skicka många bokpaket.

Så vad har ni gjort med utrensade böcker?
 
Har rensat ut en hel del i bokhyllan och vet inte vad jag ska göra med dem. Vi har en secondhandbutik här där jag bor och de tar inte emot böcker längre för ingen köper säger de. Det tar emot att slänga böcker det inte är något fel på. Har funderat på om det skulle gå att skänka bokpaket mot frakt men kruxet är ju att det blir ganska dyrt eftersom böcker väger en del och en del jobb blir det med att skicka många bokpaket.

Så vad har ni gjort med utrensade böcker?


Jag gick till myrorna och skänkte flera flyttlådor sist. Fördelen med att bo i större stad.

Men du kan ju lägga ut dem på ex bokborsen.se och se om någon vill köpa. Eller tradera.

Alternativt ringa biblioteket och höra om de vill ha, eller om de har någon gratishylla där man kan lämna för folk att ta med hem.

Samma på caféer och sådant, vissa har en gratishylla eller byteshylla.

Närmsta skola kanske vill ha gratisböcker?
 
Pocketar brukar jag slänga även om det svider. När jag flyttade sist satte jag böcker i källaren och skrev i husets facebookgrupp att folk kunde komma och ta. Bra om man bor i flerfamiljshus. Annars second hand eller antikvariat. Bibliotek brukar inte vilja ha gamla böcker, de har nog med att bli av med sina egna gallrade titlar.
 
Vi hade några gamla kokböcker över. Typ hemkunskapsbok från 80-talet osv. Ganska värdelösa. Dom slängde vi faktiskt på brasan. Kändes inte bra alls. Jag har sett att många skänker bort böcker på FB och många vill ha dom, så prova det!
 
Jag skänker bort i bortskänkes-grupper på facebook (nåja, jag tar emot mer än jag skänker, böcker är en sån där grej jag hellre sparar), men det verkar vara lite kinkigt med vad folk vill ha.
Beror på vad det är för böcker dock. Hästböcker tex är säkert uppskattat, om inte i bortskänkes-grupper så på närmsta ridskola. Något äldreboende kanske kan vilja ha en del?
 
Har rensat ut en hel del i bokhyllan och vet inte vad jag ska göra med dem. Vi har en secondhandbutik här där jag bor och de tar inte emot böcker längre för ingen köper säger de. Det tar emot att slänga böcker det inte är något fel på. Har funderat på om det skulle gå att skänka bokpaket mot frakt men kruxet är ju att det blir ganska dyrt eftersom böcker väger en del och en del jobb blir det med att skicka många bokpaket.

Så vad har ni gjort med utrensade böcker?
Skönlitteratur behövs på de flesta avdelningar på sjukhus, är det sämre böcker så brukar många skolor uppskatta att få böcker som eleverna kan göra olika konstprojekt med. Böcker med vackra bilder är mycket uppskattade på äldreboende där de kan bli något att samtala runt.
Sist lämnade jag iväg ett par kassar böcker till en teatergrupp som behövde rekvisita.
Några förslag! ;)
 
Har rensat ut en hel del i bokhyllan och vet inte vad jag ska göra med dem. Vi har en secondhandbutik här där jag bor och de tar inte emot böcker längre för ingen köper säger de. Det tar emot att slänga böcker det inte är något fel på. Har funderat på om det skulle gå att skänka bokpaket mot frakt men kruxet är ju att det blir ganska dyrt eftersom böcker väger en del och en del jobb blir det med att skicka många bokpaket.

Så vad har ni gjort med utrensade böcker?

Jag lägger ut mina på en hylla i soprummet så kan den som vill ta :) eller så tar jag till jobbet där vi har ett litet bibliotek i matsalen.
 
Jag lämnar brukar bookcrossa.
Man registrerar boken på bookcrossing.com (det finns en svensk sida).
Sen kan man vänta tills nån som vill ha boken hör av sig eller så lämnar man den på en bookcrossingpunkt eller varsomhelst så någon annan kan plocka upp den.
Jag har lämnat böcker på utekafé, parkbänk och några fler ställen som jag inte minns.
 
Tack för alla förslag bookcrossa har jag aldrig hört talas om det får jag kolla upp. Ska också kolla up nip några andra förslag vi har inget sjukhus där jag bor men kan kolla med närmaste sjukhus det tyckte jag var en riktigt bra idé. Har inte rensat ut några böcker med bilder den här gången mest skönlitteratur som mer riktar sig till vuxna än till barn. Men har fått flera bra idéer iallafall :bow::bow::bow:
 
Fick tyvärr inget napp på sjukhuset, fick ett mailsvar om att de var intresserade men sen försökte jag förgäves få kontakt några gånger till och då hörde jag inget mer tyvärr annars kändes det som en god idé. Bookcrossa känns som att det blir krångligt med så många böcker jag som jag har rensat ut. Får bli att ta med dem till Göteborg nästa gång vi åker dit och skänka till någon välgörenhet som Myrorna eller liknande. Har försökt få mina vänner att ta några böcker men ingen är intresserad av pappersböcker längre tyvärr.
 
Jag ställde ett gäng böcker på en Hylla i tvättstugan och la en lapp bredvid, varsågod, ta gärna en bok eller två. Har du en om du läst ut kanske någon annan också vill läsa. Några veckor senare stod det omnämnt i Nyhetsbrevet att det fanns en bokhylla i tvättstugan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 968
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 525
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp