Vart köpa fårstaket eller liknande stängsel?

Mli

Trådstartare
Jag ska hägna in mina gamla rasthagar och släppa getter där nu när hästarna inte går där längre.

Vart köper jag billigast fårstaket i Skåne? Eller är det kanske inte så stor prisskillnad på typ gunnebostaket?

Sv: Vart köpa fårstaket eller liknande stängsel?

Jag trodde att ingen längre satte fårstaket av den gamla typen, de flesta kör nog med elstängsel nuförtiden. Har man försökt riva gammalt fastvuxet fårstängsel så vet man vad jag menar...

Kolla postorder exempelvis www.nimaab.se

Man ska undvika fårstängsel på getter etersom det kan klättra på dem och köra in huvudet högre upp och sen fastna med hornen och därmed strypas!

Dessutom är getter duktiga rymmare och kommer försöka ta sig över/genom fårstaket. Själv körde jag gunnebostaket på mina getter men hade jag satt nytt staket idag hade jag nog satt el , de har väldig respekt för el.

Tror faktiskt att jag hade kört häststaket dvs breda elband rätt så tätt!

Elnät för får är inte lämpligt annat än som tillfälliga staket... Dom växer nämligen också fast precis som de vanliga näten gör om man inte flyttar dom på ett tag. När dom växer fast gjordar gräset så att strömmen försvinner och sedan försvinner fären också ur hagen..... Skulle tro att de flesta fårägare har vanliga nät fortfarande... Vanligt elstängsel som hästarna går på är smidigt eftersom man kan byta djurslag som man vill men har man lamm hoppar dom ut och in mellan trådarna. Sticker dom för långt bort hoppar mamma får efter....
Man måste liksom lära fåren att stanna inne i en elhage..

När jag hade getter hade jag vanligt fårnät, med eltråd på insidan. det var det enda som höll dom inne... tills killingarna insåg att dom kund hoppa genom maskorna i färnätet och mellan eltrådarna... det hela slutade med att jag fick sätta hönsnät på insidan för att killingarna skulle stanna inne.... suck.. jäkla djur rent ut sagt... jag har inga getter längre...;)

Det är precis så jag kommer att sätta, har ju kvar den vanliga eltråden på insidan och nät utanför den mest för säkerhets skull.

Nån som har haft dvärgetter? Vilken höjd är den bästa för eltrådarna då?

Jag har dvärggetter och hänvisar till mitt tidigare inlägg där jag helt avråder från fårstaket!
hade jag satt staket idag skulle jag använt mig av breda elband, det lägsta på kanske 30 cm och sen uppåt. du behöver nog inte ha jättehögt eftersom de inte brukar hoppa sådär jättehögt rakt över utan snarare kravla /krypa eller ta sats från något för att ta sig över. Elen fungerar dessutom som psykologisk spärr- De har normalt VÄLDIGT stor respekt för el! Att sätta el på någon forma av nät är vansinne! Det är alldelles fr lätt hänt att de fastnar i det. En bekant till mig kom hem och fann bägge sina killingar döda intrasslade i sitt elnät Ingen rolig upplevelse , varken för henne eller de stacars killingarna som gick en fasansfull död till mötes!

Sen får man se till att ge getter en stor rolig hage så att de inte rymmer av tristess. Själv blir jag beklämd när jag ser vilka hagar folka har till sina getter - En liten trist gräsplätt!:eek:

Många som sätter nya stängsel sätter 3 eller 3+1 trådar elstängsel vilket gör att hagen fungerar både för får, kor och häst. På det sättet kan man roterar betet och minska behovet av avmaskning och betesputsning. Det är bara för tillfälliga lösningar (någon elelr några veckor) man sätter upp "plastfårnät" med el.

Nordpost har något som dom kallar getnät. Dock har jag inte testat det själv. Mina jämtgetter har absolut ingen respekt för el. Dessutom är dom duktiga både på att hoppa och klättra, så deras stängsel består av både fårnät och hönsnät och är 180 cm högt. Jävligt jobbigt att bygga men garanterat rymningssäkert!

De har normalt VÄLDIGT stor respekt för el!
Då är nog mina getingar onormala:crazy: De vägrar vara i sin hage bestående av 5 eltrådar. Varje morgon släpper jag ut dem i hagen men efter en stund brukar jag upptäcka dem i hästarnas hage där de gemensamt äter hö. Vill de vila eller om de blir lite rädda för något "rymmer" de in i sin egen hage igen. Har nu bestämt att sätta upp fårstängsel med en strömtråd överst. Men det blir inte förrän tjälen gått ur marken. Så nu får de knata som de vill och de rymmer aldrig från gården.

Hmmm.... verkar som om det är svårt att sätta ett bra get-staket.

Har hittat ett fårnät som har tätare trådar nertill - det måste ju ändå vara bättre än vanligt fårnät eller?

Jag skulle aldrig få för mig att sätta el på nät, verkar ju helt galet. Här kommer elen sitta på isolatorer i stolparna med fårnätet på andra sidan stolpen.

Märker man att getterna har respekt för elen så kommer jag inte att hägna in hela hagen med nät till sommaren utan bara köra med el. Har idag eltrådarna på 45cm mellanrum, hoppas att det kanske räcker med att sätta upp två trådar till då, så det blir på ca 20,45,65, 90 och 130.
Tror ni det kan funka?

Hingstsugen - jag håller med om att det är trist när getter (och hästar också för den delen) har en liten platt plätt som hage. Jag tänkte rulla in stora stenbumlingar och en massa gamla rötter och annat att klättra och gnaga på. Har du nåt mer tips? Dom har även en utsiktspunkt upp på en gammal stengärsgård som nog kan vara kul. Hagen i övrigt är ca 4 000m2, hur många smågetter behövs där egentligen för att dom ska hålla undan gräs och sly men inte bli för feta? Dom ska gå ute året runt med ligghall. Nån som vet hur högt i tak det måste vara i den hallen? Ska åka och kolla på getterna idag :love:

Det nätet som du hittat är ett sådant som man ska ha om man även har lamm i hagen. Det är därför som det har mindre maskor ner till. Lammen är ju inte så stora i början och lätt krypa igenom ett vanligt nät.
Själv bor jag så att jag ofta får djur som andra tröttnat på. Har fått allt från katter och hundar till får och hästar. Men på inrådan av ett antal bekanta som haft getter förr så har jag aldrig tagit emot getter och speciellt inte dvärggetter. För visst dom är söta men ibland, inte alltid, väldigt svåra att stänga in.
En arbetskamrat till mig hade ett par och ett staket på nästan tre meter. Han hade även fåglar där av höjden på staketet. En dag när han kom ut till djuren så tittade han mot grannen och undrade vad han gjort med sin fina dunge. Den här grannen var dessutom extremt rädd om sin dunge och vårdade den ömt. För där var inte ett blad kvar och knappt några grenar heller. Men efter en närmare granskning så var där två mycket glada och mätta små getter istället. Om jag säger som så så var det inte direkt bra för grannsämjan och det finns idag inte heller några getter. Så det är inte fel att redan från början satsa på så bra staket som möjligt, kanske till och med att det kan behövas viltnät istället för fårnät. Allt beroende på hur getterna är som individer. Eller om du planerar att har kombinerade staket med el och nät att istället välja ett finmaskig nät, typ hönsnät (finns kraftigare typer som jag inte vet vad de heter) där det inte finns samma risk för djuren att fastna.
Enligt djurskyddet i min kommun finns ingen regel för höjden på ligghallar annat än för hästar. Vet att det finns godkända för får och getter som är så låga att man som människar får krypa om man vill in i dem.

hehe, låter ju som mina ponnyer det :-)

Räknade lite på det, skulle kosta mellan 6000 - 12000 att sätta nät runt de minsta hagarna, blir nog till att fylla på med eltrådar istället. Och rymmer dom så är blir det nog till att sälja getterna innan man lägger ut så mkt pengar på staket... Billigare att hitta nya getter som är rädda för el. :crazy:

Jag litar INTE på elstaket. Mina getter promenerade bara rätt ut när jag hade elstaket. (25 cm mellan trådarna.) Ibland stod dom och hängde med frambenen över den översta tråden. Getter är tåliga som sjutton.

Vill du ändå bara ha el så föreslår jag att du "skrämmer" getterna från början så att dom vet vad som gäller. Alltså lura geten att nosa på tråden. Använd godis. Funkar det inte så håll i geten. Man kan även hälla en hink vatten över geten innan, så känns det extra mycket. Låter taskigt men det är ju bättre att dom får respekt för el från början.

Du kan prova att vira aluminiumfolie runt eltråden lite här o där, så går getterna och nosar på folien och får en stöt. Jag gjorde så och i början hade de respekt för tråden, men getter är som sagt väldigt intelligenta och påhittiga, så i längden har det inte funkat med elstängsel för oss.:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 486
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
3 017
Senast: Editten
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 978
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 689
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka