Vart tog tölten vägen?

Ruter

Trådstartare
Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat bort tölten och väljer traven istället. Jag har haft henne i sju år och kunnat tölta enkelt i alla väder tidigare.

Bakgrund: 1. För 1,5 år sedan fick vi genom röntgen veta av spatt på båda bak. Vet att det diskuteras kring begreppet "utläkt spatt", men vänligen för den debatten i annan tråd . Jag hoppas ändå ni förstår vad jag menar när jag säger att hästens leder var "utläkta" vid röntgen, det var redan så sammanvuxet o lite utrymme i lederna att veterinären inte heller kunde spruta in medikament. Hennes hälta som vi sökt för försvann inom kort och vi fick genom den islandshäst-inriktade veterinären rådet att fortsätta med skogsridning o låta hästen röra sig så ofta det gick framöver.
2. Sedan hösten har jag en ny medryttare som inte ridit islandshäst tidigare.
3. Hästen dras med hosta som veterinären tror beror på dammkänslighet. Vi har i perioder testat att blötlägga höet och efter flera veckor försvinner hostan, slarvas det kommer hostan tillbaka.
4. En islandshäst-instruktör menar att det finns nya rön för just vår ras kring bortfallande tölt och Cushings syndrome. Vad jag och mina närmaste hästkunniga ser finns det inga andra symptom som stämmer in på Cushings. Har någon hört om detta? Just nu tränar vi mycket skritt i olika former samt lösgörande. I nedförsbacke kan tölten dyka upp med stor ansträngning, annars inte...
 
De hästar som på äldre år tappat tölten, gör det oftast pga fysiska besvär. Så jag är benägen att hålla med Gimlan, kan vara så att något är aktivt igen där i bakbenen.
 
Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat bort tölten och väljer traven istället. Jag har haft henne i sju år och kunnat tölta enkelt i alla väder tidigare.

Bakgrund: 1. För 1,5 år sedan fick vi genom röntgen veta av spatt på båda bak. Vet att det diskuteras kring begreppet "utläkt spatt", men vänligen för den debatten i annan tråd . Jag hoppas ändå ni förstår vad jag menar när jag säger att hästens leder var "utläkta" vid röntgen, det var redan så sammanvuxet o lite utrymme i lederna att veterinären inte heller kunde spruta in medikament. Hennes hälta som vi sökt för försvann inom kort och vi fick genom den islandshäst-inriktade veterinären rådet att fortsätta med skogsridning o låta hästen röra sig så ofta det gick framöver.
2. Sedan hösten har jag en ny medryttare som inte ridit islandshäst tidigare.
3. Hästen dras med hosta som veterinären tror beror på dammkänslighet. Vi har i perioder testat att blötlägga höet och efter flera veckor försvinner hostan, slarvas det kommer hostan tillbaka.
4. En islandshäst-instruktör menar att det finns nya rön för just vår ras kring bortfallande tölt och Cushings syndrome. Vad jag och mina närmaste hästkunniga ser finns det inga andra symptom som stämmer in på Cushings. Har någon hört om detta? Just nu tränar vi mycket skritt i olika former samt lösgörande. I nedförsbacke kan tölten dyka upp med stor ansträngning, annars inte...


Min fundering som jag relaterar till min isis är att det inte funkade bra med tölt om man ville att han skulle gå på mindre volter och gå på tygeln. Bra en fundering.
Mvh
Pudlan
 
Jag som inte är en hejare på gångarterna, förklara gärna... Hon är alltid pigg och glad när man rider och hon travar ju gärna nu. Behöver hon mindre kraft i bakbenen för att trava, eller vad är det som gör mer ont att tölta?
 
Jag som inte är en hejare på gångarterna, förklara gärna... Hon är alltid pigg och glad när man rider och hon travar ju gärna nu. Behöver hon mindre kraft i bakbenen för att trava, eller vad är det som gör mer ont att tölta?
Att inte visa smärta ligger lite i en islännings natur, min erfarenhet är att man som ägare och ryttare bör vara lite observant på alla typer av förändring och ta reda på orsaken till dessa. Att uppvisa en pigg och alert utseende borgar inte för att allt är ok. Vår gammelman var oerhört pigg och glad, eller han visade i varje fall upp den fasaden utom i vissa ögonblick. Och vid en grundligare undersökning, så behövde han hjälp pga smärta i bakbenen. Så ja, det är små signaler som skickas men väldigt viktiga att ta på allvar.
 
Att hon slutat tölta tar jag som ett stort tecken på smärta. Många blir bara lite orena.

Kan du komma på någon annan förklaring? Möjligtvis att din medryttare gör något helt uppåt väggarna tokigt, men annars slutar inte en 22-årig töltmoppe att tölta.

Ibland sitter smärta på ett sådant sätt att ett sätt att ta sig fram gör mindre ont än ett annat. I alla fall jag kan ibland hoppa hoppsasteg utan att kunna springa, för det belastar så olika delar av kroppen. Det är säkert samma med hästar. Dessutom är islandshästarna så j-ä-k-l-a duktiga på att dölja smärta.

Jag skulle boka tid till henne nu och inte rida en endaste gång emellan.

Min kille var halt på alla fyra och fortsatte bränna på som vanligt i skogen. Han töltade och travade som vanligt, men råkade avslöja sig när vi löshoppade...
 
4. En islandshäst-instruktör menar att det finns nya rön för just vår ras kring bortfallande tölt och Cushings syndrome. Vad jag och mina närmaste hästkunniga ser finns det inga andra symptom som stämmer in på Cushings. Har någon hört om detta? Just nu tränar vi mycket skritt i olika former samt lösgörande. I nedförsbacke kan tölten dyka upp med stor ansträngning, annars inte...

Håller med övriga om att smärta (spatten) låter som en trolig förklaring.
På vilket sätt menade man att Cushing skulle orsaka gångartsproblem?
Genom att hästen lägger på sig fettdepåer på fel ställen och därmed förrycker balansen? eller något annat mystiskt som knappt går att förstå? :)
 
Håller med övriga om att smärta (spatten) låter som en trolig förklaring.
På vilket sätt menade man att Cushing skulle orsaka gångartsproblem?
Genom att hästen lägger på sig fettdepåer på fel ställen och därmed förrycker balansen? eller något annat mystiskt som knappt går att förstå? :)

Cushings ger/kan ge återkommande inflammationer, kanske är det de syftar på?
 
Höga kortisolnivåer ger nedsatt immunförsvar och därmed har man sett en ökad risk för t.ex. ögoninflammationer, hudinfektioner och liknande. Dock har jag aldrig läst att det skulle kunna ge ledinflammationer, men kan långt draget tänka mig muskelproblem.
Forskningen med Cushing och gångartsproblem har jag inte läst och tror främst på andra orsaker till detta =)
 
Höga kortisolnivåer ger nedsatt immunförsvar och därmed har man sett en ökad risk för t.ex. ögoninflammationer, hudinfektioner och liknande. Dock har jag aldrig läst att det skulle kunna ge ledinflammationer, men kan långt draget tänka mig muskelproblem.
Forskningen med Cushing och gångartsproblem har jag inte läst och tror främst på andra orsaker till detta =)
Ökad risk för INFEKTIONER är jag med på.
Och - ordmärkare kanske men inte oviktigt i sammanhanget - det vi i dagligt tal benämner "ögoninflammation" är ju som regel en infektion.
Spontana inflammationer och ledinflammationer låter ju helt orimligt och det är därför jag frågade.
 
Håller med övriga om att smärta (spatten) låter som en trolig förklaring.
På vilket sätt menade man att Cushing skulle orsaka gångartsproblem?
Genom att hästen lägger på sig fettdepåer på fel ställen och därmed förrycker balansen? eller något annat mystiskt som knappt går att förstå? :)

Nu är detta bara mina egna studier på en enda häst så det kanske inte säger så mycket men jag upplevde att våran häst som hade PPID blev stelare rent allmänt och fick svårt att röra sig korrekt i slutet. Inte så att han blev halt halt utan mer som en rörelsestörning som störde ögat men var svår att sätta fingret på var det härrörde ifrån. Detta tror jag dock inte beror på inflammationer eller så utan helt enkelt på att muskelmassan minskar så mycket att det blir svårt/omöjligt för hästen att röra sig naturligt av den anledningen. En häst med PPID kan ju tappa enormt mycket muskler och att det då blir svårt att röra sig vettigt är ju inte så konstigt.
 
Nu är detta bara mina egna studier på en enda häst så det kanske inte säger så mycket men jag upplevde att våran häst som hade PPID blev stelare rent allmänt och fick svårt att röra sig korrekt i slutet. Inte så att han blev halt halt utan mer som en rörelsestörning som störde ögat men var svår att sätta fingret på var det härrörde ifrån. Detta tror jag dock inte beror på inflammationer eller så utan helt enkelt på att muskelmassan minskar så mycket att det blir svårt/omöjligt för hästen att röra sig naturligt av den anledningen. En häst med PPID kan ju tappa enormt mycket muskler och att det då blir svårt att röra sig vettigt är ju inte så konstigt.

Man kan behandla PPID :)
Mvh
Pudlan
 
Man kan behandla PPID :)
Mvh
Pudlan

Ja det kan man men det går inte att bota och hästen blir inte mirakulöst symptomfri för att hen får prascend. Så bra är det inte. Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är klart att jag vet att det går att behandla. Jag har gjort det i flera år! Jag skrev ju "våran häst som hade PPID".
 
Nu är detta bara mina egna studier på en enda häst så det kanske inte säger så mycket men jag upplevde att våran häst som hade PPID blev stelare rent allmänt och fick svårt att röra sig korrekt i slutet. Inte så att han blev halt halt utan mer som en rörelsestörning som störde ögat men var svår att sätta fingret på var det härrörde ifrån. Detta tror jag dock inte beror på inflammationer eller så utan helt enkelt på att muskelmassan minskar så mycket att det blir svårt/omöjligt för hästen att röra sig naturligt av den anledningen. En häst med PPID kan ju tappa enormt mycket muskler och att det då blir svårt att röra sig vettigt är ju inte så konstigt.

Din erfarenhet (inte dina studier; en studie är något seriöst i forskningssyfte använt kring sjukdom) är att hästen blev stel.
Min erfarenhet av en PPID/Cushinghäst är att den fungerade utmärkt på medicinering. Inte min häst, inte en islandshäst men ett halvblod som fungerade fint som dressyrhäst till 23 års ålder (inte tävling då, uppenbarligen). Till sist fick han fång som komplikation, och ägaren lät förstås avliva.
 
Nu är detta bara mina egna studier på en enda häst så det kanske inte säger så mycket men jag upplevde att våran häst som hade PPID blev stelare rent allmänt och fick svårt att röra sig korrekt i slutet. Inte så att han blev halt halt utan mer som en rörelsestörning som störde ögat men var svår att sätta fingret på var det härrörde ifrån. Detta tror jag dock inte beror på inflammationer eller så utan helt enkelt på att muskelmassan minskar så mycket att det blir svårt/omöjligt för hästen att röra sig naturligt av den anledningen. En häst med PPID kan ju tappa enormt mycket muskler och att det då blir svårt att röra sig vettigt är ju inte så konstigt.
Väldigt många hästar får PPID på ålderns höst, så stelheten faller ju lite naturligt sas, men vi löste det för en häst som fick Othohyl och sen var han allt annat än stel ;)
 
Ja det kan man men det går inte att bota och hästen blir inte mirakulöst symptomfri för att hen får prascend. Så bra är det inte. Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det är klart att jag vet att det går att behandla. Jag har gjort det i flera år! Jag skrev ju "våran häst som hade PPID".
Då missförstod jag. Det var inte meningen.
 
Jag skulle definitivt kolla upp hästen hos veterinär, det är väl ganska rimligt att börja med hennes spatt - om inte annat så för att kunna avskriva den som orsak.
Långsökt och lite OT men en kompis hade en äldre häst som visserligen inte slutade tölta men något stämde inte riktigt. Han var definitivt inte halt men ägaren som haft honom hela hans liv kände att han inte var som vanligt.
Hästen kollades från topp till tå, inget konstigt hittades.
Något år senare fick han rejäl kolik, när veterinären tittade i ändtarmen så hittades ett stort sår, förmodligen en brusten böld. Efter att han tillfrisknat från koliken - och läkt såret från bölden - så var hästen sitt gamla vanliga jag igen.
Han hade sannolikt haft riktigt ont i magen ett bra tag av den där bölden men det är väl inte det första man tänker på när hästen inte går som vanligt...
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 216
Senast: sandrafors
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 051
Senast: Lisa_S
·
Hästvård Hej på er! Sitter nu med en sten inombords och har bara lust att stortjuta...i vintras tog jag bort min förra häst och efter noggrant...
2
Svar
27
· Visningar
7 364
Senast: Nea_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp