Vart tog tölten vägen?

Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat bort tölten och väljer traven istället. Jag har haft henne i sju år och kunnat tölta enkelt i alla väder tidigare.

Bakgrund: 1. För 1,5 år sedan fick vi genom röntgen veta av spatt på båda bak. Vet att det diskuteras kring begreppet "utläkt spatt", men vänligen för den debatten i annan tråd . Jag hoppas ändå ni förstår vad jag menar när jag säger att hästens leder var "utläkta" vid röntgen, det var redan så sammanvuxet o lite utrymme i lederna att veterinären inte heller kunde spruta in medikament. Hennes hälta som vi sökt för försvann inom kort och vi fick genom den islandshäst-inriktade veterinären rådet att fortsätta med skogsridning o låta hästen röra sig så ofta det gick framöver.
2. Sedan hösten har jag en ny medryttare som inte ridit islandshäst tidigare.
3. Hästen dras med hosta som veterinären tror beror på dammkänslighet. Vi har i perioder testat att blötlägga höet och efter flera veckor försvinner hostan, slarvas det kommer hostan tillbaka.
4. En islandshäst-instruktör menar att det finns nya rön för just vår ras kring bortfallande tölt och Cushings syndrome. Vad jag och mina närmaste hästkunniga ser finns det inga andra symptom som stämmer in på Cushings. Har någon hört om detta? Just nu tränar vi mycket skritt i olika former samt lösgörande. I nedförsbacke kan tölten dyka upp med stor ansträngning, annars inte...
Hur passar sadeln?
Min hästs tölt försvann (eller, blev radikalt sämre), det var sadelns fel.
Trots utprovad.
 
Jag som inte är en hejare på gångarterna, förklara gärna... Hon är alltid pigg och glad när man rider och hon travar ju gärna nu. Behöver hon mindre kraft i bakbenen för att trava, eller vad är det som gör mer ont att tölta?
Som många andra skrivit så är det ju olika rörelsemönster i olika gångarter, så det kan t.ex. göra mindre ont att trava än att tölta. Dessutom kräver tölt mer samling av hästen, och samling innebär att den vinklar in bakbenen under sig och bär en större andel av sin vikt med dem. En häst som har ont i haslederna skulle nog helst undvika att vinkla dem mer än nödvändigt och/eller lägga mer vikt bak än den behöver... Kolla upp hästen hos veterinär (på klinik) igen!!
 
Jag känner mer och mer att det antagligen är spatten som spökar. Har har i alla år fört stalldagbok och har nu suttit och gått tillbaka i tiden till innan spatten blev tydlig, och nu ser jag samma symtom som jag då antecknade utan att veta vad det var. Tölten som tappats bort på sista tiden, senaste dagarna har hon börjat bli lite snubbling och hon är i allmänhet stelare än vanligt. Islandshästar är ju som flera av er skrivit "duktiga" på att dölja när de har ont. När jag blev varse att något var fel förra gången var det en blixt från klar himmel, då trodde Hovis att han gjort något fel eftersom hästen började halta kraftigt under en ridtur samma dag som en skoning. Innan utredningen visade på röntgen att det var spatt hann stackars Hovis slita sitt hår... Finns det någon här som har tips och råd kring spatt-skov? Vi började med nypon igår och det älskar hon ! Hon är fortfarande pigg och glad för övrigt. Veterinären är väldigt snäll och duktig, men otroligt dålig på att förklara för ägare hur de ska göra och hur sjukdomar fungerar. Min häst har alltså bildat ben där det ska vara brosk i glidskenorna, så man kan inte spruta. På kliniken förordades fortsatt ridning i skog och mark utan jobb på böjt spår. Men vad kan jag göra nu när det kommer ett skov? Vet att det finns operation som alternativ...
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 216
Senast: sandrafors
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 057
Senast: Lisa_S
·
Hästvård Hej på er! Sitter nu med en sten inombords och har bara lust att stortjuta...i vintras tog jag bort min förra häst och efter noggrant...
2
Svar
27
· Visningar
7 364
Senast: Nea_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp