Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Fibusen

Trådstartare
Utan att säga för mkt så är min chef i blåsväder och osams med allt och alla,och jag kommer jobba åt en annan från första Mars,men vad händer om jag ej får min lön för det jag jobbat nu i Februari för nuvarande chefen? Det ska ju betalas ut i Mars,och vad som hinner hända på det tiden vet jag inte....
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Tänker du att nuvarande arbetsgivare kommer gå i konkurs?
Då har löneutbetalningar företräde före fordringsägare om jag inte missminner mig.

Om det bara handlar om att arbetsgivaren inte "vill" betala ut löner borde facket kunna hjälpa till?
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Mer att han inte vill... Var senast i tidningen för nån vecka sen för att han "inte behandlade dom anställda bra,och sket i att betala ut löner"...

Jag förstår att jag kan vända mig till facket,men vad kan dom göra? Ringa till han och säga "Nu betalar du ut lönerna!"
 
Senast ändrad:
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Googlar man på problemet kommer facket upp i första hand och Kronofogden därefter.
I bägge fallen är det först efter utbetalningsdatum du kan gå vidare om inte lönen kommit.

Om det går att ordna någon "garanti" på förhand från arbetsgivaren vet jag inte.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Utan att säga för mkt så är min chef i blåsväder och osams med allt och alla,och jag kommer jobba åt en annan från första Mars,men vad händer om jag ej får min lön för det jag jobbat nu i Februari för nuvarande chefen? Det ska ju betalas ut i Mars,och vad som hinner hända på det tiden vet jag inte....

är du med i ett fackförbund så vänder du dig till dem så får de hjälpa dig....

är du INTE med i något fack så får du själv driva ärendet via Kronofogden/begära din arbetsgivare i konkurs...

http://lawline.se/answers/17091
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Statliga lönegarantin tänkte jag på direkt men den gäller nog bara vid konkurser.. kontakta facket!
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Det blir facket som hjälper till då. Men det kan ta lång tid om arbetsgivaren strular. Min pojkvän hamnade i en sådan situation, det tog flera månader innan han fick en del av lönen, och sedan några månader till innan han fick resterande.:crazy: Det var ingen rolig historia, alls.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Jag fasar ju lite för att jag ska bli utan,men förhoppningsvis så får jag min lön.

Denna månad lever vi på enbart en inkomst då jag varit föräldrarledig och började jobba i Februari,och jag kan ju inte både jobba och ta föräldrarpeng,så är enbart mannens lön vi har. Det går,men det blir REJÄLT knapert. Hade hoppats att det var sista månaden nu vi behövde vända på slantarna,och att leva på en lön en månad till vill jag inte vara med om igen,speciellt inte när man jobbat som en tok....

Jag är med i facket.

Kan tilägga att det inte bara är chefen jag byter första mars,utan företag helt och hållet. Därav jag är ännu mer orolig då det blivit massa sura miner iom detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Eftersom du ändå inte kan göra något innan lönen ev. uteblir, och det dessutom inte är säkert att problemet kommer - koppla bort det. Du kan inte påverkar situationen.

Nu vet du dessutom vilka vägar du kan gå, men låt inte en kass arbetsgivare leva hyresfritt i ditt huvud och stjäla energi.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Hear! Hear!

Ts, cross that bridge when you get there. När man har en strulig arbetsgivare så målar man ofta upp scenarion om vad som komma skall (så gjorde jag i varje fall). Du har rätten på din sida att få ut en lön och det är mer bekymmer för AG att hålla den inne än att betala ut den. Be även att få ett arbetsgivarintyg för ett år tillbaka innan du slutar utifall du, Gud förbjude, skulle bli arbetslös om ett halvår. På så sätt kan du vara säker på att du inte behöver kontakta denna strulpelle till AG igen.

Vill du kunna andas lugnare så börja kolla av utgifterna, ekonomiskbuffert (och mammabanken i värsta fall)

Grattis till nya jobbet!:)
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Har bara jobbat åt denna i Februari,varit mammaledig innan,och hade en annan chef/företag när jag gick hem.

I dag så ringde en kollega,hon har INTE fått lön den 25/2 ens,alltså skulle hon haft lön för över 2 veckor sen. Att jag ska få min lön känns ganska omöjligt... :( H*n hade skyllt på att fel papper kommit in/ej påskrift,men det är kontrollerat och ALLT stämmer.

På Fredag så blir det att ringa facket för att få lite kött på benen.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Har bara jobbat åt denna i Februari,varit mammaledig innan,och hade en annan chef/företag när jag gick hem.

I dag så ringde en kollega,hon har INTE fått lön den 25/2 ens,alltså skulle hon haft lön för över 2 veckor sen. Att jag ska få min lön känns ganska omöjligt... :( H*n hade skyllt på att fel papper kommit in/ej påskrift,men det är kontrollerat och ALLT stämmer.

På Fredag så blir det att ringa facket för att få lite kött på benen.

Men vad är det för nöt till chef? Snacka om att skaffa sig onödiga problem..

Det låter som det är dags för ditt fack att få göra skäl för avgiften.

Lycka till!!
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Nu sitter jag här den 25: de,utan en krona på kontot... Vart börjar jag? Ringa facket direkt,eller "måste" jag försöka får tag på han först?
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Ring facket med en gång. Ring också några av dem du ska betala till nu i månadsskiftet och berätta att du inte fått din lön, troligen kan du få lite mer tid på dig då.
Jag råkade ut för precis det här en gång. Chefen var sur för att jag bytt jobb och höll inne lönen på rent djävulskap. Han trodde jag gick en dag för tidigt(uppsägningstiden), men så var inte fallet. Jag fick mina pengar tillslut, men det tog flera månader. Facket vände sig till kronofogden, jag fick fylla i en massa papper om min och min dåvarande makes/sambos (minns inte om vi var gifta då) inkomst och utgifter, som en gemensam deklaration ungefär.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Nu kanske det inte är aktuellt iom att du är sambo, men skulle den uteblivna lönen göra att det blir riktigt knapert går det kanske att prata med soc?
Skulle de betala ut nåt blir det kanske med krav på återbetalning, men skulle inte bli förvånad om det bara gällde ifall du får lönen utbetald.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Vänta tills eftermiddagen, lönen kan komma in då beroende på vad du och din arbetsgivare har för banker.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Fast eftersom chefen inte betalat ur lönen ens förra månaden till en annan anställd så känns det lite osannolikt att det "bara" beror på banken...
 
Senast ändrad:
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Fast eftersom chefen inte betalat ur lönen ens förra månaden till en annan anställd så känns det lite osannolikt att det "bara" beror på banken...

Jo, men underverk kan ske. Har varit med om exakt samma sak själv och pengarna kom på eftermiddagen den 25:e, så jag hoppas att samma sak händer TS.
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Nu sitter jag här den 25: de,utan en krona på kontot... Vart börjar jag? Ringa facket direkt,eller "måste" jag försöka får tag på han först?

Nä fy så trist!!

Går det inte att kolla "belopp på väg till kontot" på telefonbanken? Är det inget på G in så ring till din arbetsgivare bara för att inte kolla om det har blivit något galet. Erkänner han att lönen hålls inne så berätta att facket är snart inkopplade, det brukar folk bli skakis i knäna av och saken löser sig av sig självt.

Men ska det jäklas på riktigt så är det superviktigt att du först ringer runt till alla som förväntar sig att få pengar av dig och säger som det är. Det brukar oftast inte vara några problem.

Säger det ingen: Lycka till!
 
Sv: Vart vänder man sig om man inte får sin lön? Hur snabbt kan det lösas?

Vill inte avslöja för mycket,men efter diverse svordommar och hot så ska lönen komma tors eller fre....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
Skola & Jobb Jobbar och håller på att utbilda mig högre genom studier, jag fick ett papper av chefen med en ny lön nyligen, 26600kr skulle jag få...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 918
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 217
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 303
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp