Varulvslekarnas anmälningstråd

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 988
  • Visningar Visningar 67 942
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste passa på att fråga dig då - du är ju moderator och kan se rätt mycket mer än vi andra, kan du alltså tänka dig att låna ut ditt moderatornick till vem som helst av lekdeltagarna?
Nej. Ffa inte av det skälet du nämner. Däremot har jag inga bekymmer med om andra gör det. Det känns lite som en icke-fråga för mig faktiskt.

Fast var det verkligen det som var otrevligt - att det bröts mot en oskriven regel? Jag tyckte att det inte var så himla rolig ton i inläggen när jag läste ikapp mig på kvällen, det kan inte ha varit det som avsetts då?

Ja, att det är väldigt otrevligt att insinuera att någon fuskar.

Vad menar du var otrevligt? Jag var väl mest "hoppsan, tabbade sig Habina just?!".

Hoppsan! Här händer det saker ser jag! Har snabbskummat lite här för att försöka se vad det handlar om, och det stämmer, vi frågade Niyama för det var ett svårt läge.

Nu kommer jag inte ihåg exakta detaljerna (hela den där leken gick förbi i sån intensiv turbofart för mig att det mest är en dimma numer...), men om jag inte minns fel så var din roll en väldigt tung roll för goda sidan och det var inte rätt att straffa hela sidan för ett simpelt misstag men samtidigt hade du outat vilken sida du tillhörde och det funkade därför inte att ha dig kvar i spel. Men vi tog inte in en ny spelare, vi uppgraderade en bybo till din roll - annars hade ju problemet bara förts vidare.

Vad det handlade om var alltså att en spelare skickade en ursäkt till en annan spelare under lekens gång, och i ursäkten framgick det vilken sida spelaren tillhörde. Ursäkten var aldrig problemet - däremot tror jag det är stora risker med att ha kontakt med andra spelare på det sättet, där kontakten på något sätt berör just leken. Det är väldigt lätt att man inte tänker på riktigt vad man råkar avslöja. Jag kan tänka mig att en bättre lösning, om man nu känner att man måste ta något med en spelare privat, vore att ta det genom LL?

Ja, just det, så var det!

Ja, det går ju fint att ha kontakt med andra spelare om allt som inte sker i leken. Så det är inte frågan om att nån inte ska få umgås med sin vän som råkar vara deltagare ;)

Ursäkten var aldrig problemet - däremot tror jag det är stora risker med att ha kontakt med andra spelare på det sättet, där kontakten på något sätt berör just leken. Det är väldigt lätt att man inte tänker på riktigt vad man råkar avslöja. Jag kan tänka mig att en bättre lösning, om man nu känner att man måste ta något med en spelare privat, vore att ta det genom LL?
Fast - som jag redan skrivit - vi är väl vuxna människor?
Jag blir lite full i skratt över alla (till slut) detaljstyrda regler hit och dit.

Det har ju hänt mer än en gång att en nybörjare haft dålig koll på do's and dont's. Vet att någon blev rätt illa åtgången när den teoriade om att någon inte skrev i lektråden men att den sett att personen var aktiv i andra trådar på buke. Eller att någon teoriat om saker som skrivits i anmälningstråden.

Japp, jag var en av de som blev upprörd över teorin, vilket jag narurligtvis inte borde så här med facit i hand. :o

Jag brukar dock ha en regel (utskriven;)) som täcker det, jag tror jag brukar formulera det som att teorier bara får byggas på vad som skrivs i lektråden.

Just eftersom regler kan variera lite så är det viktigt att läsa igenom de noga varje gång, något jag tyvärr nog slarvar lite med ibland. Offtast gör det dock ingen skade för generellt för de gångerna det skiljer sig mellan vad som strår och vad jag tror så brukar mina "inbillade" regler vara "strängare".

Jag blir lite full i skratt över alla (till slut) detaljstyrda regler hit och dit.

Ja det antar jag att vi är?

Visst är det bra när saker bara funkar, men slutar de funka så måste man väl göra något åt det. Finns det tydliga regler så blir det mindre tjafs tänker jag, och mindre tjafs är jag helt för.

Problemet är väl att framför allt nya deltagare ibland hintar om sin roll utan att ens förstå att andra kan uppfatta det. Och i pm till någon kan den utan avsikt råka avslöja något. Dock tror jag väl inte heller att detta är nåt jättestort problem som sker jämt och ständigt så jag bryr mig inte så mycket. Och jag är inget fan av detaljstyrda regler heller, men tycker som @glömmerallt att de regler som finns ska stå i lekstarten.

Lite allmänt: om nu alla kommer överens om någon regel som alltid ska gälla oavsett LL så bör det ju ändå stå med i lekens regler, för även om vi skriver det i första inlägget i denna tråd så är det stor risk att nya deltagare missar det.

Men är det inte så det blir tillslut? Att varje LL måste skriva sina "osynliga regler" i tråden för annars kommer kanske LLen tycka att någon bryter mot dem som inte tycker att det är en regel? Typ? Som i exemplet där någon ju teoriade om att en deltagare var och skrev i en annan tråd men inte i lektråden osv. Det är väl en oskriven regel?

Ja, att det är väldigt otrevligt att insinuera att någon fuskar.

Vad menar du var otrevligt? Jag var väl mest "hoppsan, tabbade sig Habina just?!".

Och det är HÄR kollisionen kommer!

Paddi ansåg att du insinuerade att hon fuskade eftersom för henne är det fusk att låna någon annans nick. Men för DIG är det inte så.

Försök tänka dig in i hennes situation - någon insinuerar att du fuskar.

Problemet är väl att framför allt nya deltagare ibland hintar om sin roll utan att ens förstå att andra kan uppfatta det. Och i pm till någon kan den utan avsikt råka avslöja något. Dock tror jag väl inte heller att detta är nåt jättestort problem som sker jämt och ständigt så jag bryr mig inte så mycket. Och jag är inget fan av detaljstyrda regler heller, men tycker som @glömmerallt att de regler som finns ska stå i trådstarten.

Lite allmänt: om nu alla kommer överens om någon regel som alltid ska gälla oavsett LL så bör det ju ändå stå med i lekens regler, för även om vi skriver det i första inlägget i denna tråd så är det stor risk att nya deltagare missar det.

Det tror jag är jättebra!

Ja det antar jag att vi är?

Visst är det bra när saker bara funkar, men slutar de funka så måste man väl göra något åt det. Finns det tydliga regler så blir det mindre tjafs tänker jag, och mindre tjafs är jag helt för.
Jag håller med dig om att mindre tjafs är något att eftersträva men snart är vi nere på en nivå där ens lösenord måste bestå av minst 18 tecken, varannan versal och varannan gemen och däremellan måste det vara 7 siffror mellan 7 och 339.

Men det är ju detta som är problemet.

Vissa har en moralisk kompass som säger att den aldrig skulle låna åt sitt nick. Det är liksom otänkbart, så självklart att man inte ens behöver en regel om det. Så kommer någon annan och tycker att det är helt okej. Då är det stor risk för kollision.

För mig har det inget med moral att göra.

(För övigt tar jag nästan lite illa upp för jag tolkar dig som att det skulle vara omoraliskt att låna ut sitt nick och det har jag tillåtit i mina lekar. :cry:)

Paddi ansåg att du insinuerade att hon fuskade eftersom för henne är det fusk att låna någon annans nick. Men för DIG är det inte så.

Och inte bara Paddi - jag tolkade det också så och tyckte inte att det var så trevligt skrivit.

Då skulle jag fråga "insinuerar du att jag fuskar? för jag tänker att det är fusk att låna nån annans nick?". Sen skulle jag inte automatiskt bestämma mig för att något är fusk trots att det inte står i reglerna.

Jag håller med dig om att mindre tjafs är något att eftersträva men snart är vi nere på en nivå där ens lösenord måste bestå av minst 18 tecken, varannan versal och varannan gemen och däremellan måste det vara 7 siffror mellan 7 och 339.

Som sagt, jag är inte helt säker på att jag är med på vad allt det här "alla oskrivna regler måste skrivas"-snacket handlar om, men i fallet med ursäkten så skulle väl regeln vara "snacka inte med varandra utanför leken om något som på något sätt berör leken", vilket snarare ser ut som en hyfsat övergripande och rimlig regel för mig?
(Har för mig att det har skrivits ut som regel, eller i lekbeskrivningen eller liknande, åtminstone ibland också?)

Vad det handlade om var alltså att en spelare skickade en ursäkt till en annan spelare under lekens gång, och i ursäkten framgick det vilken sida spelaren tillhörde. Ursäkten var aldrig problemet - däremot tror jag det är stora risker med att ha kontakt med andra spelare på det sättet, där kontakten på något sätt berör just leken. Det är väldigt lätt att man inte tänker på riktigt vad man råkar avslöja. Jag kan tänka mig att en bättre lösning, om man nu känner att man måste ta något med en spelare privat, vore att ta det genom LL?

Jag har som LL vidarebefodrat både tack, ursäkter och liknande som LL, det är ju en bra väg att välja om någon är osäker på vad som är okej att skriva. Som deltagare tror jag att jag bett LL göra det också men mitt minne är sådär.

Nu kommer jag inte ihåg exakta detaljerna (hela den där leken gick förbi i sån intensiv turbofart för mig att det mest är en dimma numer...), men om jag inte minns fel så var din roll en väldigt tung roll för goda sidan och det var inte rätt att straffa hela sidan för ett simpelt misstag men samtidigt hade du outat vilken sida du tillhörde och det funkade därför inte att ha dig kvar i spel. Men vi tog inte in en ny spelare, vi uppgraderade en bybo till din roll - annars hade ju problemet bara förts vidare.
Jag var så bedrövad efter att ha klampat på och alla var så arga på mig att jag inte ens läste leken förrens precis i slutet igen visste bara att någon tog över rollen,
Men jösses vad nära det var att jag aldrig lekte mer öht efter att gjort bort mig så, just för att jag bröt mot en regel alla tyckte var självklar ( som jag inte hade en aning om att det ansågs vara så illa att anföra inlägg om, tror det var min 4 (?) lek eller nåt)
Därför jag också tenderar att vara förlåtande mot nya ( oavsett vilken sida jag tillhör) för jag vet hur lätt det är att inte ha koll på allt...

Jag var så bedrövad efter att ha klampat på och alla var så arga på mig att jag inte ens läste leken förrens precis i slutet igen visste bara att någon tog över rollen,
Men jösses vad nära det var att jag aldrig lekte mer öht efter att gjort bort mig så, just för att jag bröt mot en regel alla tyckte var självklar ( som jag inte hade en aning om att det ansågs vara så illa att anföra inlägg om, tror det var min 4 (?) lek eller nåt)
Därför jag också tenderar att vara förlåtande mot nya ( oavsett vilken sida jag tillhör) för jag vet hur lätt det är att inte ha koll på allt...

Jag vet att det var jobbigt för dig då, och det var verkligen ingen höjdare för oss att straffa en ny spelare så hårt heller - det var därför vi bad @Niyama se över situationen med nya ögon helt utifrån, om jag inte missminner mig. Men återigen, det var inte för att du kontaktat den andra spelaren och bett om ursäkt som du blev kickad, det var för att du avslöjat (oavsiktligt!) vilken sida du spelade för.

Jag är glad att du bet ihop och kom igen, ingen var så arg som du säkert kände det som då! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 842
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 756
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 842
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 018
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka