Varulvslekarnas anmälningstråd

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 988
  • Visningar Visningar 67 963
Status
Stängd för vidare inlägg.
I princip så tycker jag att det som brukar stå med i varje lekstart ( eller ofta iaf)
"LL bestämmer!"
Så inte behöver allt vara hugget i sten som vi nu pratar om
Om LL vill så är det ju bara att skriva med antingen i rollbeskrivningen / allmänt i lekstarten att det är tillåtet att överlåta nicket så andra kan göra inlägg/ rösta med det eller att det inte är det. Likadant med kontakt utanför leken ( om leken)
-vilket iofs står med idag kan jag tycka på många rollbeskrivningar
LL bestämmer betyder också , kan jag tycka, att den också bestämmer vad som är övertramp och renderar i tillsägelser/ varningar/ kicka nån från leken etc och att man under pågående lek respekterar detta?

Då skulle jag fråga "insinuerar du att jag fuskar? för jag tänker att det är fusk att låna nån annans nick?". Sen skulle jag inte automatiskt bestämma mig för att något är fusk trots att det inte står i reglerna.

Hon skrev ju något i stil med
"menar du på fullaste allvar att jag skulle låna ut mina inloggningsuppgifter" jag läste direkt in hon tolkade dig som om du insinuerade fusk. Eftersom det är okej att låna ut sitt nick i din bok så förstår jag att du inte tolkade henne på samma vis.

Jag vet att det var jobbigt för dig då, och det var verkligen ingen höjdare för oss att straffa en ny spelare så hårt heller - det var därför vi bad @Niyama se över situationen med nya ögon helt utifrån, om jag inte missminner mig. Men återigen, det var inte för att du kontaktat den andra spelaren och bett om ursäkt som du blev kickad, det var för att du avslöjat (oavsiktligt!) vilken sida du spelade för.

Jag är glad att du bet ihop och kom igen, ingen var så arg som du säkert kände det som då! :)
Jag vet att det var därför, jag blev inte ledsen över att bli kickad, jag tyckte rentav det var logiskt, jag berättade ju själv vad jag gjort och exakt vad jag skrivit för att jag insåg det...
jag var nog mest ledsen över mig själv, förstod ju varför alla blev upprörda.

Hon skrev ju något i stil med
"menar du på fullaste allvar att jag skulle låna ut mina inloggningsuppgifter" jag läste direkt in hon tolkade dig som om du insinuerade fusk. Eftersom det är okej att låna ut sitt nick i din bok så förstår jag att du inte tolkade henne på samma vis.

Ja, och jag tolkade det som att hon tyckte att det var helt otänkbart att lämna ut inloggningsuppgifter. Eller ja det var ju det hon skrev.

LL bestämmer betyder också , kan jag tycka, att den också bestämmer vad som är övertramp och renderar i tillsägelser/ varningar/ kicka nån från leken etc och att man under pågående lek respekterar detta?

Fast det brukar väl respekteras? Vet bara en enda gång som en deltagare blev sur och därför jävlades genom att skriva ut en eller flera ulvar i tråden. Tror iofs det var ulvarna den var sur på, inte LL.

Sen tycker jag att LL måste hålla sig till sina egna regler, inte anta att alla deltagare förstår oskrivna regler som inte alls är självklara för alla. Jag har ibland missat att skriva ut nåt men då tagit på mig det själv, inte skickat ut varningar för att deltagare inte beter sig som jag önskar men aldrig har talat om, typ. Det blir lite otrevligt, och väldigt svårt för nya, om det kommer varningar för sånt en inte kan veta. Då tycker jag det är trevligare att föra en dialog med deltagaren och kolla av om den förstått att LL inte tycker nåt är okej.

Ja - och om något är otänkbart för en person så blir ju slutsatsen bli att det är fusk för den personen.

Nä? Hon skrev ju om inloggningsuppgifter, och då trodde jag hon menade att just det var otänkbart för henne. Typ som att jag kan be en kompis att kolla min mejl eller ta ut pengar åt mig, men jag vet att en del aldrig skulle lämna ifrån sig lösenord/kod. Så jag trodde det handlade om inloggningsuppgifterna, inte att det var fusk.

Fast det brukar väl respekteras? Vet bara en enda gång som en deltagare blev sur och därför jävlades genom att skriva ut en eller flera ulvar i tråden. Tror iofs det var ulvarna den var sur på, inte LL.

Sen tycker jag att LL måste hålla sig till sina egna regler, inte anta att alla deltagare förstår oskrivna regler som inte alls är självklara för alla. Jag har ibland missat att skriva ut nåt men då tagit på mig det själv, inte skickat ut varningar för att deltagare inte beter sig som jag önskar men aldrig har talat om, typ. Det blir lite otrevligt, och väldigt svårt för nya, om det kommer varningar för sånt en inte kan veta. Då tycker jag det är trevligare att föra en dialog med deltagaren och kolla av om den förstått att LL inte tycker nåt är okej.
Men det känns ju inte som det när du har skrivit om Sasses varning flera flera gånger nu och även skrev om den i tråden och nu igen i detta inlägg känns det ju också som en pik till det.
Hänt är hänt - måste det dras upp flera gånger? Kan vi inte bara lägga det bakom oss nu för det blir sannerligen tröttsamt att läsa om riggade lekar och allt annat om och om igen.

Som sagt, jag är inte helt säker på att jag är med på vad allt det här "alla oskrivna regler måste skrivas"-snacket handlar om, men i fallet med ursäkten så skulle väl regeln vara "snacka inte med varandra utanför leken om något som på något sätt berör leken", vilket snarare ser ut som en hyfsat övergripande och rimlig regel för mig?
(Har för mig att det har skrivits ut som regel, eller i lekbeskrivningen eller liknande, åtminstone ibland också?)

Tror jag brukar formulera det ungefär:
Leken får inte diskuteras utanför tråden, undantaget om annat anges i rollbeskrivningarna.

Din formulering fungerar ju också. :)

Nä? Hon skrev ju om inloggningsuppgifter, och då trodde jag hon menade att just det var otänkbart för henne. Typ som att jag kan be en kompis att kolla min mejl eller ta ut pengar åt mig, men jag vet att en del aldrig skulle lämna ifrån sig lösenord/kod. Så jag trodde det handlade om inloggningsuppgifterna, inte att det var fusk.

Okej.
Vi tänker helt olika här uppenbarligen.

Men det känns ju inte som det när du har skrivit om Sasses varning flera flera gånger nu och även skrev om den i tråden och nu igen i detta inlägg känns det ju också som en pik till det.
Hänt är hänt - måste det dras upp flera gånger? Kan vi inte bara lägga det bakom oss nu för det blir sannerligen tröttsamt att läsa om riggade lekar och allt annat om och om igen.

Men va? Flera ville ju diskutera regler och jag tog upp vad jag ville diskutera, allmänt. Jag respekterade Sasses varning och hoppade av leken. Jag skrev en ursäkt till de som eventuellt kan ha tagit illa upp. Vad vill du mer att jag ska göra?

Tillägg: riggade lekar är det väl ingen som diskuterar nu?

Men va? Flera ville ju diskutera regler och jag tog upp vad jag ville diskutera, allmänt. Jag respekterade Sasses varning och hoppade av leken. Jag skrev en ursäkt till de som eventuellt kan ha tagit illa upp. Vad vill du mer att jag ska göra?

Tillägg: riggade lekar är det väl ingen som diskuterar nu?
Nä, det var väl mitt mått som var rågat. Det var snarare så att av omtanke om Sasse tyckte jag att vi inte behövde dra upp om och om igen om det, det känns som att det är en pik till henne varje gång du skriver det. Om du inte skrivit ut det i tråden hade ju ingen ens vetat det?
Nej vi diskuterar inte riggade lekar men du drar upp det gång på gång på gång, det känns som en pik/inte snällt menat mot någon som förmodligen vet vem det är.
Det blir jag less på. Jag tycker inte att det är kul att läsa det för jag tänker att det finns de som kan bli ledsna. Eftersom den diskussionen redan varit behöver man inte dra upp det om och om igen. Det var bara min synpunkt.

Tror jag brukar formulera det ungefär:
Leken får inte diskuteras utanför tråden, undantaget om annat anges i rollbeskrivningarna.

Din formulering fungerar ju också. :)

I regler jag har sparat på datorn har jag skrivit så här(om nu någon vill ha förslag på formuleringar)

Bortsett från roller som får prata med varandra i leken ska allt snack hållas i lektråden och det är inte okej att teoria kring sådant som skrivits i andra trådar kopiera in pm eller dylikt.

Nu när vi ändå diskuterar regler så tar jag gärna emot konstruktiv kritik på mina regler, jag brukar ha ungefär samma så det är bra att veta om något saknas eller är svårt att förstå. Jag tänker nog lägga till en rad eller två om det här med nicken som vi diskuterat nu. I övrigt så känner jag att de är ganska klara så saknas det något är det bra att få veta.

"Regler

Alla röster måste vara fetade motiverade och i tid(prick på klockslaget räknas) röster får ändras(i tid till deadline senast klockslaget)och ska även då fetas. Det är inte tillåtet att rösta på sig själv. Motiveringen till rösten måste finnas i röstinlägget för att rösten ska räknas.

Alla deltagare bör rösta vara aktiva och komma med teorier/åsikter om andras teorier varje dag. Vid två missade röster eller allmänt bristande aktivitet kan deltagare åka ur leken(bedömningen görs av LL)

Det är inte tillåtet att hinta. Som hint räknas att påstå sig ha en specifik roll(oavsett om det stämmer eller ej ) att skriva att du tror någon är ond eller god utan teorier. Grundregeln är att så länge det finns teorier så är det okej (att skriva att någon känns God/ond räknas inte som teori och om man tycker att någon är ond/god för att den spelar som den brukar när den är det vill jag ha konkreta exempel på vad som är likt för att inte räkna det som hint men är du osäker fråga LL innan du skriver.) LL bedömer vad som är hintar (Jag kommer sannolikt att granska särskilt sådana fall där ni faktiskt har extra info men tänk på att det räknas som hint oavsett om något stämmer eller ej. ).

Bortsett från roller som får prata med varandra i leken ska allt snack hållas i lektråden och det är inte okej att teoria kring sådant som skrivits i andra trådar kopiera in pm eller dylikt.

Spöken(deltagare som åkt ut) bör undvika att skriva i tråden för att inte påverka leken om detta ändå sker kan LL vidta åtgärder som påverkar den fortsatta leken (LL gör bedömning för om och i så fall hur spöksnacket ska kompenseras). Spöken bör heller inte diskutera leken i andra trådar förrän den är avslutad. Spöken som har haft roller där de får prata med någon utanför leken får fortsätta med detta som spöken. Spöken bör även undvika att gilla inlägg som rör leken.

Utgå inte från att något gäller för att det brukar gälla, fråga om något är oklart.

Ta inte teorier/kritik mot era och röster mot er personligt det här är en lek som går ut på att rösta utvarandra och röster och teorier kan ha taktiska skäl för både onda och goda."

Nä, det var väl mitt mått som var rågat. Det var snarare så att av omtanke om Sasse tyckte jag att vi inte behövde dra upp om och om igen om det, det känns som att det är en pik till henne varje gång du skriver det. Om du inte skrivit ut det i tråden hade ju ingen ens vetat det?
Nej vi diskuterar inte riggade lekar men du drar upp det gång på gång på gång, det känns som en pik/inte snällt menat mot någon som förmodligen vet vem det är.
Det blir jag less på. Jag tycker inte att det är kul att läsa det för jag tänker att det finns de som kan bli ledsna. Eftersom den diskussionen redan varit behöver man inte dra upp det om och om igen. Det var bara min synpunkt.

Jag förstår inte. Får jag inte skriva ut att jag fick en varning? Jag ville ha en allmän diskussion om varningar och tydlighet i regler. Det har många gånger blivit diskussioner efter en lek där något fått fungera som exempel för vad som behöver diskuteras.

De flesta hackar på mig för att jag inte fattade att det var en oskriven regel jag bröt mot, att det är självklart att det är fusk och att jag borde förstått det och att flera andra faktiskt förstod det. Det är helt okej tycker du? Jag har bett om ursäkt, jag har förklarat, jag har skrivit att jag inte bryr mig om hur det är i framtiden bara jag vet vad som gäller. Vad mer ska jag göra?!

Det är du som tar upp riggade lekar. Jag har inte tagit upp det gång på gång, jag tog upp det en gång och sen har jag skrivit att jag inte vill vara med i sådana lekar. Precis som att jag inte är med i lekar som han omvandlare, är det en pik mot alla som har sådana lekar?

Hur jäkla mycket är okej att hacka på mig? Men grattis, jag ger upp. Jag pallar inte mer.

Jag tänkte på en aspekt till i frågan att låta någon rösta med ens nick.
Det blir ju orättvist också. Om jag som bybo inte kan rösta, så riskerar jag att kickas från leken.
Om Q är ulv och inte kan rösta kan hon be en annan ulv att rösta åt henne och hon riskerar då inte att kickas från leken.
Jag tycker att det blir orättvist för den goda sidan då.

Tack @bollen__ ! Jag tar inte illa upp av vad Niyama skriver, utan tolkar det mer som en allmän diskussion.

@Niyama Jag vill än en gång be om ursäkt om jag lät onödigt hård i PMet. Jag håller inte med dig i sak, men jag förstår din poäng i det hela. Jag tar till mig den kritik jag har fått och kommer tänka på det vid nästa lek.

Jag tänkte på en aspekt till i frågan att låta någon rösta med ens nick.
Det blir ju orättvist också. Om jag som bybo inte kan rösta, så riskerar jag att kickas från leken.
Om Q är ulv och inte kan rösta kan hon be en annan ulv att rösta åt henne och hon riskerar då inte att kickas från leken.
Jag tycker att det blir orättvist för den goda sidan då.

Jag ser det lite annorlunda eftersom att om en ulv inte är aktiv/inte röstar så blir den väldigt svår att avslöja= det drabar goda om en ulv inte röstar därför ser jag det som att det gynnar båda sidor om ulvarnaröstar och disskuterar varje dag.

Angående aktivitetsreglen så har jag den mest för att deltagarna ska förstå vilken aktivitet som förväntas av dem. Samt för att alla ska ges en chans att bilda sig en uppfattning om vilken roll den ska ha så jag kickar inte heller folk "automatiskt" pga missade röster. Exempelvis så formulerade jag mig så här i reglerna jag kopierade in ovan.

Alla deltagare bör rösta vara aktiva och komma med teorier/åsikter om andras teorier varje dag. Vid två missade röster eller allmänt bristande aktivitet kan deltagare åka ur leken(bedömningen görs av LL)

Det ger utrymme för att jag inte ska behöva kicka någon i "onödan" dvs så länge inte någons inaktivitet/ missade röster kraftigt inverkar på övrigas möjligheter att kunna få en uppfattning om dem leken så kan de få vara kvar.:)

Om någon har strängare och mer precisa aktivitetsregler så att det är lätt att råka bli kickad så håller jag dock med dig om att det kan bli orättvist.

Jag tror dock det varit väldigt ovanligt med utlånade nick och jag tror att de flesta LL kommer att ha en regel mot det i fortsättningen så jag tor inte du behöver oroa dig över det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 212
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 768
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
17 853
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 022
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår