Våta täcken över natt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 648
Sv: Våta täcken över natt?

Jag har utrymme för täckestorkning i mitt stall så ingen häst behöver ha blöta täcken på sig. Det är bara en liten hörna utanför sadelkammaren som vi byggt in som en liten bastu ungefär och vi har täckesgalgar där som vi hänger täckena på. En motorvärmare och vips! täcket är torrt på ett par timmar. Jättebra! :)

För att svara på din fråga så; nej, jag skulle inte låta mina hästar ha blöta täcken på under natten. Innan jag fick mitt torkrum så hade jag så pass med täcken så att dom alltid kunde få på sig ett torrt.

Håller med hannacecilia och gör likadant!! Är täcket blött på insidan åker det av annars får det ligga kvar och torka på hästen...

För det första är det inte blött hela natten utan är torrt på ett par timmar som längst!!

För det andra precis som hannacecilia skriver får man hatt riktigt bra täcken med andasfunktion och bra vattenpelare. Ett täcke som blivit bltt på utsidan och har andasfunktion är skonsammare för hästen än ett som är så tätt att de blir svetta inifrån och svetten inte tar sig ut DET blir som ett våtvarmt omslag!!

Centaur: JA!! av ovan anledningar har jag teflonbehandlade täcken!! och tunga blir de inte!!

Största anledningen till att mina hästar ev blir blöta på insidan är om det rinner nerför halsen och in på manken. inte att det regnar igenom täcket!!

Ja, jag förstår att det finns väldigt delade meningar om det här... :smirk: Själv hade jag inte kommit på tanken att låta det våta täcket ligga på min häst över natt innan min kompis berättade att hon tyckte det var det absolut bästa sättet att torka, + att hon inte tyckte att man behövde göra det besvärligare för sig än nödvändigt. Jag har ju dock får införskaffa ett antal byten. Men jag tackar för alla synpunkter, :bow: men det känns väl som om jag fortsätter lägga på honom stalltäcket när han kommer in på kvällen och hänger upp hans utetäcke. Helst hade jag låtit honom gå utan täcke både inne och ute när det inte regnar, men han är så frusen så det går inte.

Min häst skulle aldrig få stå med ett blött täcke över natten. Hon har termotäcke över natten och regntäcke ovanpå på dagarna. Hon har lite problem med ryggen och ska därför inte bli kall.

Sån är min ena häst.
Därför byter jag på den andra också.
Om jag byter täcke på en kan jag lika gärna byta på två! :p

Sen är thermotäcket lättare och smidigare, så jag tror att hästarna är glada över att bli av med sina utetäcken också.

Har det inte gått igenom täcket (att täcket är helt torrt på insidan, samt hästen är torr förståss), kan dom ha det på sig. Sitter täcket bra och är bekvämt (så att hästen kan lägga sig ner utan problem) så är det väl ingen fara.

Om man inte hinner byta eller ta av täcket. Eller av praktiskt själ inte kan (beckmörkt pga strömavbrott).
Men hinner man byta/ta av gör jag hellre det.

Jag brukar låta dem vara kvar på hästen om täcket bara är "ytligt" blött. Är det ordentlig blött, även om det inte har gått igenom, hänger jag in det i torkskåpet under natten så är det torrt på morgonen!! Gillar mitt torkskåp :) Suveränt till blöta skydd, benlindor, osv.... :banana:

Ni som tycker det är ok att ha täckena på är det så att ni inte har möjlighet att ta av dom, eller är det bara för att det är bekvämt att inte byta eller varför tycker ni som ni gör?

*kl*

Jag brukar ta av min häst det blöta utetäcket om det faktiskt har hunnit bli dyngsurt. Oftast är det inte det eftersom han går in om det regnar.

Jag förstår inte varför det skulle vara så hemskt om den har på sig ett täcke som är torrt på insidan (självklart) men blött på utsidan? Om den är varm o torr därinne så vad spelar det för roll? Dessutom om täcket är obekvämt för hästen så skulle jag nog skaffat ett med bättre passform istället........

Ni som tycker det är ok att ha täckena på är det så att ni inte har möjlighet att ta av dom, eller är det bara för att det är bekvämt att inte byta eller varför tycker ni som ni gör?

Jag skulle vilja ställa den frågan också, fast tvärtom. Varför ta av ett täcke. Enda anledningen jag ser är om det har dålig passform så det är ivägen för hästen eller för att det är för varmt att ha inne..
och har täcket dålig passform ska man inte ha det överhuvudtaget tycker jag..

KL

diskussionen eller frågeställningen är för mig en smula bisarr, med tanke på allt dutt och ditt i tråd på tråd ang. täcken och hur många gram de ska ha på sig för säkerhetsskull för att inte frysa osv, som cirkulerar varje dag på forumet, från folk som varken har som det verkar, lust eller vilja att läsa på om hur hästen fungerar och hur den hanterar värme och kyla.

summa summarum: ett täcke som är blött på utsidan och har funktionsfoder på insidan som andas, dvs släpper igenom värme från hästen, skadar knappast. Men i många fall runt såna här frågor, så är det frågan om att vätan faktiskt gått igenom ytterlagret, in i funktionsfodret, dvs fodret på insidan är fuktigt och kallt, även om i princip hästens päls inte är genomblöt av det.
JA - täcket torkar, om det får ligga kvar på hästen och hästens egen värme torkar det.
Det är smidigt för hästägaren ja - för om ett så pass fuktigt täcke tas av och hängs upp utan torkmekanisk, så blir täcket blötare och är ofta blött dagen därpå och kan då inte användas.

att det är smidigt för hästägaren är helt orelaterat till om det är bra för hästen.

en bra grundtanke är: uppstår såna här frågor i ens medvetande om huruvida det kan vara otjänligt att stå med ett blött parti tyg över sig i många timmar, - så finns det kanske någon sorts grundinstinkt i en som känner att nej - det är nog inte särskilt bra.

Kanske ska man lyssna till den instinkten lite oftare? Oavsett huruvida det är smidigt eller ej.....

mvh/M

Hästen är ju alltid varm under, spelar ingen roll hur vått täcket är! Även om det RINNER vatten av mina täcken är hästarna varma under. Tycker fortfarande det är dåligt att inte orka byta. :mad:

Största anledningen till att mina hästar ev blir blöta på insidan är om det rinner nerför halsen och in på manken. inte att det regnar igenom täcket!!

Ja, och just därför byter jag täcke, för när det regnat och det runnit vatten längs halsen på min häst så kastar hon sig mot väggarna när hon kommit in och försöker ta av sig täcket själv.
Så fort man tagit av det och bytt till innetäcke så står hon lugn. Hon avskyr att känna sig blöt och vill skrapa bort det blöta.
Jag har bra täcken (Horseware) som sitter som de ska, men skulle aldrig vilja att hästen hade dessa inne och låg i skit eller något för det är betydligt lättare att stoppa ett innetäcke i tvättmaskinen och dessutom ska man inte tvätta utetäcken så ofta för hållbarheten.
Har inte varit med om att det regnat igenom mina bra täcken någon gång men för den skull skulle de inte få stå med utetäcket inne mer än nån halvtimme efter insläpp medan jag grejar i stallet.

Om täckena inte är genomvåta så har jag på dom på natten, jag har tunna regntäcken och innetäcken under. Är täckena genomblöta (ej under) så får dom stå och rinna av i några timmar sedan tar jag av dom och hänger dom i uppvärmd sadelkammare.

Centaur! otroligt barnsligt av dig att "snacka ner" dom som alltid låter sina hästar stå med utetäcken inne, alla har inte möjlighet att byta då som är inhyrda med sådana regler. Bara för att du tycker en sak så behöver det inte vara det rätta . :devil:

Jag skulle vilja ställa den frågan också, fast tvärtom. Varför ta av ett täcke. Enda anledningen jag ser är om det har dålig passform så det är ivägen för hästen eller för att det är för varmt att ha inne..
och har täcket dålig passform ska man inte ha det överhuvudtaget tycker jag..

För att det är blött, många har redan svarat i tråden på den fråga ;).

Men om täcket har dålig passform har man det väl inte täcket på hästen alls?

Jag tror nog att alla i denna tråden gör det dom tycker passar deras hästen bäst utifrån hur hästarna är. Vad jag vet så är det ingen häst som har dött eller blivit sjuk av varken det ena eller det andra här?

Min häst får som sagt oftast ett nytt torrt täcke på sig när det har regnat och sen andra åker in på tork. Det händer att jag jobbar och inte har möjlighet att byta och då får han ha det på sig. Jag vet ju att det inte går genom och att täcket ligger bra så det är ingen fara. Men kan jag så byter jag. Min häst lever och är frisk trots detta.

Har man inte täcken så att man kan byta så att det andra hinner torka kanske man får handla sig ett extra täcke, det kan alltid vara bra att ha endå :) .

Nån som kände sig träffad ser jag.

Jag tycker det är dålig djurhållning och det står jag för. Om du inte uppfattat det än så är detta ett disskutionsforum där vi ger våra ÅSIKTER.

Vem var det som var barnslig?? :smirk:

precis :bow: :bow:
hgar man skaffat ett djur har men ett visst ansvar.
Här ingår inte täckesbyten men då fixar jag det själv o jobbar jag så ser jag ALLTID till att jag har ngn som kan byta täcke åt mig, hästen är nummer ett!!

Visst detta är ett diskussionsforum där man får ha åsikter, men det är skillnad på åsikter och anklagan.

Måste jag "ta åt mig" bara för jag tycker att du klankar ner på andra som inte gör/tycker som du? Det handlar inte om det, som du kanske såg så tar jag av mina hästars täcken när dom är våta .

Jag tycker du ska ägna dig åt att hitta dom som verkligen har dålig djurhållning och respektera andras hästhållning även om dom inte gör som du!

Visst hästen nr ett men ibland går det inte att få bytt täcken av många olika anledningar när man står i hyrstall.

Mvh Hanna som har eget stall.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur