Våta täcken över natt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 648
Sv: Våta täcken över natt?

Ja men skulle jag lämna henne med täcket på skulle hon ju ha sönder det om hon fick fortsätta.

Men nog diskuterat om det, jag anser det vara dålig djurhållning och lathet att inte byta täcke.

Eftersom jag har ägnat mig åt denna dåliga djurhållning kan du vara så vänlig och förklara vad som är så hemskt med att låta hästen ha ett täcke på sig som är blött på utsidan när de uppenbarligen inte bryr sig? Är det att det väger 1 kg extra?

Jag tycker det är sämre djurhållning att låta en häst som din, som får sepeflipp av ett blött täcke, gå med ett blött täcke i hagen. Jag tycker du är lat som inte åker ut och byter efter varje regnskur.

Ser du det korkade i resonemanget?

Ja men skulle jag lämna henne med täcket på skulle hon ju ha sönder det om hon fick fortsätta.

Men nog diskuterat om det, jag anser det vara dålig djurhållning och lathet att inte byta täcke.

Jag själv har olika täcke ute och inne... byter jämnt...SKulle aldrig ha samma inne som ute

MEN du kan inte säga att det är dålig häst hållning att inte byta täcke... Tänk dom som är inakoderingar och stallägaren inte byter täcken
Då har man inte något val...

Grejen är, att när man inte byter täcke så kollar man ju inte hur hästen ser ut. Du släpper ju bara in hästen, för inte tar du väl av det blöta täcket och ser över hästen för att sedan lägga på det igen?

Jag tycker inte det är bra, skulle aldrig ställa min häst i ett stall där det inte gick att få bytt täcke. Skulle stallet jag stod i ändra så de var tvungna att ha sina utetäcken inne och skita ner dem, så skulle jag byta stall.

Stod i ett stall en gång där det ingick byte, men det ibland inte blev gjort. Man såg direkt på morgonen hur skitiga täckena var, blev bajsfläckar och sådant på dem.
Jag tycker det är onödigt med det ökade slitaget som blir, ett innetäcke är betydligt billigare att byta ut, och lättare att tvätta, samt blir inte förstört av att tvättas ofta.

Jaha? Jag har inte sagt nåt om vare sig det ena eller det andra men eftersom du för det på tal så går mina hästar gärna ut oavsett väder. Däremot händer det att de vill in tidigare när det blåser mycket i kombination med nederbörd.

Låg blodsockernivå?? ;)

Sorry, trodde du skrev ngt om att alla hästar vill vara ute, men med närmare titt var så inte fallet.. sorry!

Grejen är, att när man inte byter täcke så kollar man ju inte hur hästen ser ut. Du släpper ju bara in hästen, för inte tar du väl av det blöta täcket och ser över hästen för att sedan lägga på det igen?

Jag tycker inte det är bra, skulle aldrig ställa min häst i ett stall där det inte gick att få bytt täcke. Skulle stallet jag stod i ändra så de var tvungna att ha sina utetäcken inne och skita ner dem, så skulle jag byta stall.

Stod i ett stall en gång där det ingick byte, men det ibland inte blev gjort. Man såg direkt på morgonen hur skitiga täckena var, blev bajsfläckar och sådant på dem.
Jag tycker det är onödigt med det ökade slitaget som blir, ett innetäcke är betydligt billigare att byta ut, och lättare att tvätta, samt blir inte förstört av att tvättas ofta.

Men alla kanske intehar den möjligheten att bara byta stall bara sådär pga av täcke

Sen så tror jag säkert att dom kollar sina hästar...

tycker att du inte kan säga att dom har dålig hästhålling bara för detta'

I mitt fall lade jag inte på täckena igen eftersom jag inte har täcke inne öht på mina hästar men jag tycker inte det är fel att göra det heller. Men om det nu är det, eller tvätten, som är grejen kunde du väl definerat det när du började gaffla om dålig hästhållning. Många har täckena på för att de ska torka fortare eller för att inte belasta andra med jobb, t ex låter dom sitta på tills man dyker i stallet framåt kvällen. Funkar utmärkt.

Själv kommer jag aldrig mer ställa mig i stall där jag ska hålla på att byta täcken på andras hästar, åtminstone inte om det är fler än typ 5. Förhoppningsvis slipper jag stå inackorderad nånsin mer.

jag själv står i ett stall med bara tre hästar och då går det ju lätt att byta osv... Vi har byten

Sen så tycker jag inte att det är DÅLIG hästhållning att inte byta täcken osv...

Jag har aldrig sagt att jag aldrig byter täcken!!! Jag byter inte täcke om täcket är blött på utsidan och hästen/täcket är varmt och torrt där under!! Har det runnit in längs halsen är inte hästen torr under täcket så då byter jag täcke såklart...Jag skrev däremot att det är ytterst sällan som det regnar igenom mina täcken och det är är det också!!!;)

Sen tycker jag att det är fånigt att skriva att bara för att täcket är blött på utsidan vet jag inte hur hästen ser ut därunder??!! Vad menar du med det? - att jag aldrig borstar rider och visiterar min häst?? - vilket j*vla påhopp!! Jag tar väl av täcket när jag ska rida och borsta precis som alla andra!! Sen att hästen kansker fått komma in några timmar tidigare och det ytvåta täcket legat kvar... Eller att om jag ridit på morgonen och släpper ut hästen och täcket är ytvått när den kommer in på kvällen får ligga kvar över natten??... Jag undrar om du åker särskillt kollar din häst varenda kväll efter insläpp om det är nån annan än du som har hand om kvällsinsläppet även om utetäcket tas utav!!!
(Om du inte har hästen hemma förstås och ensam sköter 365 kvällsinsläpp/år - då får jag bara gratulera att du har sådana ultimata förhållanden åt din häst!!)

Senast ändrad:

eh?
Nej - man sticker in handen under täcket för att försäkra sig om att det är torrt och varmt.... Man tittar på hästen om täcket har revor, eller hur den ö.h.t ser ut och uppför sig. vanlig allmän visitation vid insläpp med andra ord - täcke eller inte täcke.

är det blött så åker täcket av, med byte till annat täcke. Är det ej blött får det ligga på.

hur drar du en parallell mellan att ha täcket på och ej visitera/kolla hästen?

Är det bara yttertyget som är blöt är det inte sjöblöt efterom hästen fortfarande är varm under.

då byter inte jag heller, har ärligt talat inte haft ett täcke som någonsin varit blött rakt i genom;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka