Vatten på vintern

eembretsen

Trådstartare
Hej!

Tjejen har tre hästar, varav två som står i samma hage.
Förra året gjorde jag en isolerad 40 liters balja till henne som hästen kunde dricka ur. (då var det bara en häst). Problemet var att om det var 20 minus ute så spelade det ingen roll om baljan var isolerad eller inte.

Så, i år tänkte jag lösa problemet. Vi vill inte lägga ner flera tusen på en uppvärmd balja. Baljan måste vara minst 80Liter stor. alt, 2x40 liter.
Det finns inte tillgång till el vid hagen.

Jag tänker mig då följande lösning: en lastpall, på denna, en stor balja om ca 80-120 liter. Längst ner i baljan sätter man fast en länspump, (sån man har i båtar för att pumpa ut vatten som kommit in). Från länspumpen sätter man fast en slag som går upp till ytan. Länspumpen har man sedan tidsinställd, så den går kanske 5min/30min, dygnet runt. Allt detta kopplas sedan till ett bilbatteri.

Vad säger ni om den idén? Om vattnet rör sig så fryser det ju inte... Vilka för/nackdelar finns det?
 
Låter ju helt klart värt att testa.

så länge det finns mycket vatten bör det ju bara frysa i kanterna.
Min förra hovis byggde ett isolerat kar för att sedan lägga i en liten flottör som höll vattnet isfritt.

Jag knackar hål på isen 2ggr dag och fyller på med varmt vatten vid utsläpp så har det hållt sig här även när det vart -20 Lite arbete men men.

Googla så finne rni massor med lösningar. Lycka till
 
Hej!

Tjejen har tre hästar, varav två som står i samma hage.
Förra året gjorde jag en isolerad 40 liters balja till henne som hästen kunde dricka ur. (då var det bara en häst). Problemet var att om det var 20 minus ute så spelade det ingen roll om baljan var isolerad eller inte.

Så, i år tänkte jag lösa problemet. Vi vill inte lägga ner flera tusen på en uppvärmd balja. Baljan måste vara minst 80Liter stor. alt, 2x40 liter.
Det finns inte tillgång till el vid hagen.

Jag tänker mig då följande lösning: en lastpall, på denna, en stor balja om ca 80-120 liter. Längst ner i baljan sätter man fast en länspump, (sån man har i båtar för att pumpa ut vatten som kommit in). Från länspumpen sätter man fast en slag som går upp till ytan. Länspumpen har man sedan tidsinställd, så den går kanske 5min/30min, dygnet runt. Allt detta kopplas sedan till ett bilbatteri.

Vad säger ni om den idén? Om vattnet rör sig så fryser det ju inte... Vilka för/nackdelar finns det?
testa annars att bygga ett lock till den isolerade baljan som man kan ha på under natten. Flera i mitt stall hade hemmabyggda sådana förra året och de var isfria med nattlock!
 
testa annars att bygga ett lock till den isolerade baljan som man kan ha på under natten. Flera i mitt stall hade hemmabyggda sådana förra året och de var isfria med nattlock!

Vi har lock på även dagtid men som är något mindre än baljan, dvs de få mindre yta att dricka ur men fullt tillräckligt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: bigganl
·
Ekonomi & Juridik Hej alla. hur gör ni med vattenledningarna i stallet? ni som har hästarna inne i boxarna kan med hjälp av hästarnas värme hålla det...
2 3
Svar
40
· Visningar
15 879
Senast: Ljulius
·
C
Hästvård Hästar ska inte äta klippt gräs, det vet jag. Men nu har det råkat hamna jätte lite klippt gräs i hästarnas vatten i hagen de ska stå i...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: chira
·
Hästmänniskan Jag har lite funderingar på att göra en lösdrift för mina hästar och har skickat ett mejl till miljö- och hälsovårds inspektören här i...
Svar
5
· Visningar
1 857
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp