Bukefalos 28 år!

Vattentäta skor

SiZo

Trådstartare
Jag har köpt ett gäng vattentäta skor. Gemensamt för dem alla är att de bara är vattentäta kanske 3 skogsturer, sedan börjar de sakta men säkert läcka vatten. Varför är det på det här sättet? Kan man göra något för att undvika det?

Jag börjar fundera på att ta gummistövlarna till skogen, men de känns så osmidiga om man jämför med kängorna...
 
Jag har köpt ett gäng vattentäta skor. Gemensamt för dem alla är att de bara är vattentäta kanske 3 skogsturer, sedan börjar de sakta men säkert läcka vatten. Varför är det på det här sättet? Kan man göra något för att undvika det?

Jag börjar fundera på att ta gummistövlarna till skogen, men de känns så osmidiga om man jämför med kängorna...
Butiksbiträdet har inte sagt något om att dom behöver impregneras?
 
Nej, eller inte vad jag kommer ihåg. Det är ett gäng skor.

De jag har nu är typ 60% läder. Smörjde lädret och höll tummarna. Visst blev det bättre, men 2 timmar i skogen så var jag blöt. Inte så kul när man precis hittat bästa svampstället i skogen :D
Okej, kommer inte ihåg vad mina vinterskor är. Men dom skulle rengöras regelbundet å impregneras.
 
Jag börjar fundera på att ta gummistövlarna till skogen, men de känns så osmidiga om man jämför med kängorna...
Lycka till att hitta ett par gummistövlar som håller längre än några månaders användning i bästa fall. Jag har testat flera av de som säljs som vandrarstövlar (dyra Tretorn och Nokia) och det är bara skräp som säljs numera.

(Inte ämnet för tråden men det engagerar mig, blir nästan arg faktiskt haha)
 
Lycka till att hitta ett par gummistövlar som håller längre än några månaders användning i bästa fall. Jag har testat flera av de som säljs som vandrarstövlar (dyra Tretorn och Nokia) och det är bara skräp som säljs numera.

(Inte ämnet för tråden men det engagerar mig, blir nästan arg faktiskt haha)

När jag tröttnade på att vara blöt om fötterna köpte jag ett par Euro-Hunt PU Vinter, fodrade gummistövlar. Skönaste stövlar jag haft. Hade jag haft behov idag hade jag köpt Euro-Hunt Wood, eller någon av jodphursmodellerna i gummi. Många tycker ju om Muckboots också.
 
Problemet med många vattentäta skor är att det tätande skiktet är Gore-tex. Gore-tex är ett tunt vattentätt membran, nyckelordet är tunt. Alltså lider många skor av att det tätande skiktet ganska snart slits ut och så börjar de ta in vatten. Lösningen är att använda riktiga kängor när man vill vara ute i skogen och vara torr om fötterna. Mina favoriter är Meindl. Jag är inne på mitt andra par sedan 90-talet. De jag har nu håller nog bara ett par säsonger till. De är 12 år.
 
Jag hittar faktiskt inte någon modell när jag tittar på mina skor nu.

Men det är ett par salomon och de liknar ungefär den här;
1599144982195.png

Men mina är nog en äldre modell. Köpte dem beg, men de såg som nya ut då. Det står gore-tex på dem, men de har även läderbitar på dem som jag har smort in i omgångar. Då höll de tätt lite längre.

När jag tröttnade på att vara blöt om fötterna köpte jag ett par Euro-Hunt PU Vinter, fodrade gummistövlar. Skönaste stövlar jag haft. Hade jag haft behov idag hade jag köpt Euro-Hunt Wood, eller någon av jodphursmodellerna i gummi. Många tycker ju om Muckboots också.
Bra pris med ju! Det är alltid nice!

KL
Så svårt med skor när man behöver bra skor och har väldigt begränsad ekonomi!
 
Jag har köpt ett gäng vattentäta skor. Gemensamt för dem alla är att de bara är vattentäta kanske 3 skogsturer, sedan börjar de sakta men säkert läcka vatten. Varför är det på det här sättet? Kan man göra något för att undvika det?

Jag börjar fundera på att ta gummistövlarna till skogen, men de känns så osmidiga om man jämför med kängorna...
Skulle väl köpa ett par Lundhags Forest II eller liknande om jag ville ha sköna och vattentäta skor.
Dyra men håller i all evighet om man sköter om dem. Föregångaren scout hade nästan alla på den tiden jag var aktiv i friluftsfrämjandet, och de höll tätt när man vadade med (om man inte gick i för djupt vatten såklart ;) )
 
Jag hittar faktiskt inte någon modell när jag tittar på mina skor nu.

Men det är ett par salomon och de liknar ungefär den här;
Visa bifogad fil 56678
Men mina är nog en äldre modell. Köpte dem beg, men de såg som nya ut då. Det står gore-tex på dem, men de har även läderbitar på dem som jag har smort in i omgångar. Då höll de tätt lite längre.


Bra pris med ju! Det är alltid nice!

KL
Så svårt med skor när man behöver bra skor och har väldigt begränsad ekonomi!
Jag har Salomon, ett par låga och ett par nättare kängor. I gore-tex. De är välanvända och jag kan stå i en bäck utan att bli blöt (så länge inte vattnet går över kanten då). Brukar skölja av leran på det sättet ibland. Så det låter som ett dåligt exemplar? Jag impregnerar mina med en spray över hela skon.
 
Skulle väl köpa ett par Lundhags Forest II eller liknande om jag ville ha sköna och vattentäta skor.
Dyra men håller i all evighet om man sköter om dem. Föregångaren scout hade nästan alla på den tiden jag var aktiv i friluftsfrämjandet, och de höll tätt när man vadade med (om man inte gick i för djupt vatten såklart ;) )

Precis! Bondeförbundare heter det när det är gummistövel nere och läderkänga uppe. Finns andra som gör också men Lundhags är störst. Håller i evighet och Lundhags lagar billigt efter den evigheten.

För torra fötter ska skorna vara så täta som möjligt och inte vara fodrade. Inget foder = inget som kan bli blött. Ta eventuellt med extra strumpor att byta med men i enlagerskängor och ullstrumpor är du rätt torr och varm.

Goretex kan jag inte använda. De blir riktigt äckliga om man blöter ner dem varje dag och hinner inte torka emellan. Men de har väl nån slags garanti så att man får nya om de läcker efter tre promenader?
 
Jag har Salomon, ett par låga och ett par nättare kängor. I gore-tex. De är välanvända och jag kan stå i en bäck utan att bli blöt (så länge inte vattnet går över kanten då). Brukar skölja av leran på det sättet ibland. Så det låter som ett dåligt exemplar? Jag impregnerar mina med en spray över hela skon.
Ett dåligt? Snarare 5 dåliga, i rad isf...
 
Jag har vandringskängor från just Salomon, i Gore-tex. De har precis hållit mina fötter varma och torra 5 dagar på fjället, med våtmarker, vad genom vattendrag flera gånger om dagen, och boende i tält utan möjlighet att lägga någon energi på att torka skor. Dock kan man inte sköta skor med membran på samma sätt som rena läderkängor, vanligt skofett förstör membranet. Impregnering och smörja ska vara av sort avsett för den typ av sko man har! (Precis som att man inte smörjer de snygga läderstövlarna med kraftigt fett om man vill att de ska fortsätta vara fina...)

Ska man stå mycket i vatten (som är så djupt att det går över gummidelen på skalkängor) är det ju bara gummistövlar eller liknande som gäller, men då kommer omvänt problem; de ventilerar noll så efter långa dagar blir fötterna fuktiga inifrån istället.

(Själv skulle jag gärna ha ett par bra enkelskalkängor, men det finns tydligen ingen som gör sådana i tillräckligt smala modeller. Ett problem med just den konstruktionen är ju att de inte är reglerbara i framfoten på samma sätt, och måste sitta perfekt från början.

Inte för att mina på något sätt tagit in vatten, men den dagen jag råkar kliva i något för djupt utan att ha bytt till vadarskorna, då kommer jag få gå blöt eftersom det inte finns en chans att torka dem så länge man är ute. Ingen hit när det kan vara en vecka med temperaturer under minustecket emellanåt.

För dagsturer ser jag inga som helst problem med de kängor jag har.)
 
Lycka till att hitta ett par gummistövlar som håller längre än några månaders användning i bästa fall. Jag har testat flera av de som säljs som vandrarstövlar (dyra Tretorn och Nokia) och det är bara skräp som säljs numera.

(Inte ämnet för tråden men det engagerar mig, blir nästan arg faktiskt haha)

Testa LeChameau 👌🏼 jag har Vierzonord och ljuger inte om jag säger att jag använt dem så gott som varje dag sedan jag köpte dem för ett år sedan, oavsett sommarvärme eller kyla. Kommer aldrig köpa några andra stövlar! Enda gången jag väljer kängorna framför dessa är om det är -10 eller kallare eftersom jag är frusen, alternativt om jag ska stå på pass en hel dag.
Jag går mycket som hundförare på jakter 1-2 dagar i veckan under jaktsäsong, och resten av året går jag naturligtvis också med hundarna, så ett gäng mil har det blivit i dem.

Mina kängor är i skinn, och jag tycker det funkar bättre än goretex :) Jag har hört att goretex måste vara rent för att vara vattentäta, att smuts sätter igen tyget och gör att den vattentäta funktionen uteblir, men jag vet inte om det stämmer. Kanske är det det som händer med dina skor, TS?
 
Jag har också varit jättenöjd med mina Salomon med GoreTex. De har inte förrän nu efter ca 6-7 år börjat bli lite fuktiga på insidan så ska köpa ett par nya. Med tanke på hur ofta jag använt dom så är jag väldigt nöjd med hur länge dom höll :)

Har också ett par ankelboots i gummi och neopren från Seeland, de har också hållit i många år och gör det än. Bra sula och inga sprickor alls i gummit.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 438
Senast: sthu
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp