Bukefalos 28 år!

Vattentäta skor

@ameo det funkar inte att citera via telefonen. Men goretex och liknande är ett material som ligger under yttermaterialet på skon, så för att förlänga hållbarheten och för all del utseendet på skon är det lämpligt att impregnera trots att skon är ny.
impregnering kan skada membranet som stänger ute fukt men låter foten andas.
 
Fast alltså, man ska inte behöva impregnera nya skor, som ska vara vattentäta, typ GoreTex och liknande. De ska vara täta när de köps och hålla sig täta genom många användningar.
Det var personalen i butiken som rekommenderade. Så jag gjorde så och det har ju uppenbarligen fungerat bra.
 
Det var personalen i butiken som rekommenderade. Så jag gjorde så och det har ju uppenbarligen fungerat bra.

Varenda gång jag köpt ett dyrare par skor (oavsett om det varit kängor eller "snyggskor") har jag fått instruktioner i butiken om att impregnera innan jag börjar använda dem. Självklart måste man använda rätt impregnering för rätt material, men att det inte skulle gå att impregnera gore-tex är rent nys!

(Däremot ska man vara noggrann med att använda produkter som funkar för membranet, men det är främst olika fetter som ställer till det. Sämst instruktioner har stallstövlarna i oljad nubuck haft på den punkten, inte ett ord om att man ska använda specialprodukter trots att de borde veta att man just i stallet ofta smörjer med det läderfett man har. :down:)

Alla mina skalkläder, i diverse olika typer av membranmaterial, tvättas och nyimpregneras någon gång om året. Helt enligt tillverkarnas anvisningar.
 
Jag upplever att det helt enkelt tamesjutton inte finns. Det finns kängor och skor som håller en varmare än andra när de väl blivit blöta, men jag har ännu inte funnit en sko som håller längre än typ en halv säsong i snuskig vinter. Kallvinter, visst! Men vattentätt? Nä.
 
Varenda gång jag köpt ett dyrare par skor (oavsett om det varit kängor eller "snyggskor") har jag fått instruktioner i butiken om att impregnera innan jag börjar använda dem. Självklart måste man använda rätt impregnering för rätt material, men att det inte skulle gå att impregnera gore-tex är rent nys!

(Däremot ska man vara noggrann med att använda produkter som funkar för membranet, men det är främst olika fetter som ställer till det. Sämst instruktioner har stallstövlarna i oljad nubuck haft på den punkten, inte ett ord om att man ska använda specialprodukter trots att de borde veta att man just i stallet ofta smörjer med det läderfett man har. :down:)

Alla mina skalkläder, i diverse olika typer av membranmaterial, tvättas och nyimpregneras någon gång om året. Helt enligt tillverkarnas anvisningar.
Jag har köpte Gor-Tex Viking och fått instruktioner om att impregnera dem. Jag gjorde det första jag gjorde samt två gånger till och använde dem allt som allt i fem års tid, läckte aldrig. Det som till slut gav upp var att sulan blev totalt utsliten och på ena kom ett microhål som läckte vid mängder av vatten. Det överlevde jag visserligen, men inte utsliten sula då det blev halt. Älskade dem!
 
Det känns spontant lite knepigt att impregnera dem. De har ju både läderdetaljer och gore-tex. Hjälper jag det ena så förstör jag antagligen det andra??

Är det för sent att impregnera dem nu när de redan läcker som tusan? Är ju värt att prova iaf tänker jag.
 
Jag upplever att det helt enkelt tamesjutton inte finns. Det finns kängor och skor som håller en varmare än andra när de väl blivit blöta, men jag har ännu inte funnit en sko som håller längre än typ en halv säsong i snuskig vinter. Kallvinter, visst! Men vattentätt? Nä.

Du har uppenbarligen inte provat bondeförbundare då :p
 
Det känns spontant lite knepigt att impregnera dem. De har ju både läderdetaljer och gore-tex. Hjälper jag det ena så förstör jag antagligen det andra??

Är det för sent att impregnera dem nu när de redan läcker som tusan? Är ju värt att prova iaf tänker jag.

Om du går till en bra friluftsbutik kommer de ha produkter för precis den typen. Själv använder jag Hanwag, både impregnering och läderfett som inte förstör. (Dock får man vara lite försiktig med fettet, och inte överfetta. Det är ju rent allmänt oftare man förstör skor med för mycket fett än det motsatta.)


Du har uppenbarligen inte provat bondeförbundare då :p

Mina stallstövlar i cellgummi dog efter 15 år av året runt-användning, och då var det för att överdelen var i billigt läder från början. Inte en enda gång har jag blivit blöt i dem, även om de ett par gånger blivit kvar i leran när jag dragit upp foten. :D

Önskar att jag kunde hitta välsittande kängor av den typen, men det hade nog krävt att jag måttbeställer. :meh:
 
Det känns spontant lite knepigt att impregnera dem. De har ju både läderdetaljer och gore-tex. Hjälper jag det ena så förstör jag antagligen det andra??

Är det för sent att impregnera dem nu när de redan läcker som tusan? Är ju värt att prova iaf tänker jag.
Jag har lyckats impregnera läckande regnbyxor så pass att de blev fungerande igen. Så jag tror inte det är kört bara för att de har börjat läcka. Men det krävs kanske betydligt mer impregnering?
 
Det känns spontant lite knepigt att impregnera dem. De har ju både läderdetaljer och gore-tex. Hjälper jag det ena så förstör jag antagligen det andra??

Är det för sent att impregnera dem nu när de redan läcker som tusan? Är ju värt att prova iaf tänker jag.
Det är ju jättevanligt på såna skor och som @Sassy skriver finns impregnering för just det. Inga problem alls. Testa!
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: valy
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 443
Senast: sthu
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp