Bukefalos 28 år!

Vattentätt kontrakt?

Fiorano

Trådstartare
Hur vattentätt är fodervärdskontraktet som man kan köpa via Svrf?

Jag har nämligen en häst på foder där kontraktet löper tom. juli-04. Nu har dock ägaren fått för sig att sälja hästen. Men en av punkterna i kontraktet tar upp detta och där står att om hästägaren säljer hästen under avtalstiden förbehåller fodervärden att behålla hästen tiden ut.
Men hur säkert är detta?
 
Utan att veta några detaljer så är det lika säkert eller vattentätt som alla andra avtal.

Vad är det du vill veta egentligen? Vill du veta om du har någon chans att få behålla hästen till juli -04 eller om du kan få pengar om du inte får behålla den eller kanske något annat?

Det ni har avtalat gäller (som huvudregel i alla fall) om någon av parterna bryter mot avtalet så får motparten stämma denne och sedan blir det någon slags tvistemålsprocess, lite olika beroende på värdet på det man tvistar om. Det är fruktansvärt jobbigt och dyrt att bråka med någon i rätten.
 
Det finns väl en uppsägningstid som gäller båda parter, t.ex tre månader. Så tre månader till efter att ägaren brutit kontraktet har du ju rätt att ha hästen.

Men å andra sidan är det ju hennes häst... Vet inte... Att koppla in jurister kan bli rätt dyrt. Försök att komma överens om något som passa er båda!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 275
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 400
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp