Bukefalos 28 år!

Vattnet har fryst i köket...

Fibusen

Trådstartare
Varmvatten kommer det, men kallvatten är det kört med... Ska jag ha stängd eller öppen kran under kvällen? Och hur gör jag till natten?
 
Menar du den frusna eller varmvattnet? Låt varmvattnet droppa lite, risken att det fryser kanske inte är så stor, men det kanske kan värma upp kring kallvattenledningen också. Kallvattnet bör du inte ha helöppet ifall det mot förmodan tinar av strålvärme från varmvattenledningen. Ha även kallvattnet lite öppet ifall det skulle släppa.

Vet du var proppen sitter?
 
Menar du den frusna eller varmvattnet? Låt varmvattnet droppa lite, risken att det fryser kanske inte är så stor, men det kanske kan värma upp kring kallvattenledningen också. Kallvattnet bör du inte ha helöppet ifall det mot förmodan tinar av strålvärme från varmvattenledningen. Ha även kallvattnet lite öppet ifall det skulle släppa.

Vet du var proppen sitter?
Vad "roligt", vi har samma problem fast i badrummet. Har dock inga svar på dina frågor. Har du haft problemet förut? Vet du hur man blir av med proppen? Vi har förgäves försökt få ut någon vvs-gubbe för att hjälpa oss...
 
Vad "roligt", vi har samma problem fast i badrummet. Har dock inga svar på dina frågor. Har du haft problemet förut? Vet du hur man blir av med proppen? Vi har förgäves försökt få ut någon vvs-gubbe för att hjälpa oss...

Vet inte vart proppen sitter.... Huset är gammalt och har dålig isolering, och tydligen ville inte vattnet vara med på 25 minus. Jag har dessutom jobbat,så har inte spolat vatten på 1,5 dygn. Känner mig lite lost...
 
Menar du den frusna eller varmvattnet? Låt varmvattnet droppa lite, risken att det fryser kanske inte är så stor, men det kanske kan värma upp kring kallvattenledningen också. Kallvattnet bör du inte ha helöppet ifall det mot förmodan tinar av strålvärme från varmvattenledningen. Ha även kallvattnet lite öppet ifall det skulle släppa.

Vet du var proppen sitter?

Har en sån där "blandkran" ,dvs varmt åt vänster och kallt åt höger, nu har jag ställt den så mycket det går åt det kalla med lite dropp.
 
Vet du var vattenledningarna går genom huset då? Det är ju inte "mitt i" som det fryser utan mot ytterväggar eller i värsta fall där ledningen går i marken. Du får börja värma längs ledningarna och hålla tummarna.... Hårtork, vetekuddar eller annat som är varmt men inte skadar färg eller sånt.
 
Jag bor i ett gammalt hus och är van vid att vattnet fryser. Jag hade dessutom ett helvete förra vintern pga nakna ledningar ut och in genom badrumsfönstret (varmvattenberedaren för innevattnet och vatten till duschboden). Jag har lärt mig mycket av min borrkillar också, det går inte att borra utan vatten.

1. Värm det utsatta utrymmet med en fläkt (kupéfläkt eller byggfläkt).

2. Se till att utrymmet kring rören är så litet som möjligt (gör gärna ett tält med en presenning, givetvis måste man ha uppsikt).

3. Är det risk för frysning, låt det droppa litegrann. Rinnande vatten fryser långsammare.

Sitter stoppet i köket är det väldigt effektivt att ställa in en kupéfläkt under diskhon och stänga till dörren litegrann.
 
Jag bor i ett gammalt hus och är van vid att vattnet fryser. Jag hade dessutom ett helvete förra vintern pga nakna ledningar ut och in genom badrumsfönstret (varmvattenberedaren för innevattnet och vatten till duschboden). Jag har lärt mig mycket av min borrkillar också, det går inte att borra utan vatten.

1. Värm det utsatta utrymmet med en fläkt (kupéfläkt eller byggfläkt).

2. Se till att utrymmet kring rören är så litet som möjligt (gör gärna ett tält med en presenning, givetvis måste man ha uppsikt).

3. Är det risk för frysning, låt det droppa litegrann. Rinnande vatten fryser långsammare.

Sitter stoppet i köket är det väldigt effektivt att ställa in en kupéfläkt under diskhon och stänga till dörren litegrann.

Det finns en bra grej till,innan det blir vinter eller om rören redan frusit,köp en sådan där värmekabel man brukar ha i stallet,vira runt rören och sätt i stickproppen och vattnet tinar illa kvickt,sen kan man ju lämna den påslagen tills det blir mer moderata grader ute.
 
Har det löst sig för dig TS?

Här har vi fortfarande inte vatten till badrummet, och vi har ingen aning om var rören går så att värma funkar inte. De är väl inbyggda i ytterväggarna antar jag? Vi har ett ganska nybyggt hus, så det borde vara ordentligt isolerat kan man tycka. Vi har gått in med en slang i rören för att hitta stoppet och spruta i varmvatten, men slangen var bara 10 meter och stoppet tydligen längre bort än så... Och ingen man ringer verkar vilja befatta sig med såna här problem.
 
Jag har vatten i badrummet men inte i köket. Och inget varmvatten. Gamla ledningar som går i marken i torpargrunden så bara att hålla huset varmt och hoppas på varmare väder för min del :meh:
 
Jag har vatten i badrummet men inte i köket. Och inget varmvatten. Gamla ledningar som går i marken i torpargrunden så bara att hålla huset varmt och hoppas på varmare väder för min del :meh:

Har ni fått någon snö? Ett bra trick är att skotta upp snö mot grunden, det isolerar finfint.
 
Precis vad min sambo sa igår, men tror inte vi har den mängden tyvärr.

Skulle verkligen behöva en dusch, får nog åka in till mamma imorgon för hon ska ändå komma hit på söndag.

Jag väntar också på snö för att skotta upp mot köket. Den delen är byggd 1973 och det är enda delen där det drar vid golvet. Resten av huset är från ca 1850... :meh:
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 180
Senast: FrDrake
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Efwa
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
455
Senast: Acto
·
Hemmet Har en cylinda diskmaskin från -17, insatt -18. Maskinen har låtit konstigt ett par dagar, men idag stannade den helt, vilket gjorde att...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp