Bukefalos 28 år!

VBL.val. ,5 år -MSV DRESSYR

Jag har lagt in denna diskussionen på Barock om du vill följa med den dit. Den kommer lite i skymundan här tycker jag. Du kanske kan rätta till några fel jag har skrivit oxå eftersom det var du som kopierade in texten. jag kanske har missat något.
 
Detta utläser jag som att Master Rufus var en 6-års remont alltså: en 6-åring vilket då ansågs som remont, när han vann "dressyrtävlan svår B". Mvh Cissi

Så här står det i NE om remonter:

"ung (vanligen 3-6 år) ridhäst som tidigare anskaffades av armén och som ännu inte var färdigutbildad för tjänstgöring. Numera menas en ung häst under grundutbildning".

Så dom räknades alltså som remonter upp till 6 år. Jag tror inte heller det fanns speciella unghästklasser som dom tävlade i utan han vann nog en vanlig klass med hästar i alla åldrar.
 
*lånar svarsknapp*

fast det går ju visst att utbilda 5-åringar till att gå MSV utan att de blir haöta eller måste slaktas! Min 5-åring gick oktober 2001 sin första MSV (som 5-åring) med 69% och flera 8:or... han var halvblod men ett exempel på att det går! han var aldrig halt sålänge jag hade honom utom en gång då han skadade sig i hagen...
 
Tycker heller inte att det är någon omöjlighet att en femåring går MSV. Det vet jag ett antal som gjort. Frågan är väl snarare om de håller i framtiden.. :crazy:
 
min gjorde det inte, inte pga av förslitning utan pga en medfödd skada i nacken... hade alltså inte någonting att göra med hur han reds
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 461
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp