Bukefalos 28 år!

VBL.val. ,5 år -MSV DRESSYR

Vad är det för rörelser i MSV? Få se om jag kommer ihåg rätt. Öppna och sluta eft långsidan, förvänd galopp, skritt piruett, ryggning och från MSV B2 är det även diagonal sluta och byte i språnget och enkla byten.

Är det en omöjlighet att lära en häst på 5 år allt detta på 10 månander? Nej jag tror inte det.

Men sen är det frågan om hästen kan gå en MSV tävling. Det tror jag defenitivt inte. För det första måste inte hästen ha fyllt 6 för att öht få starta MSV? Sen är det en omöjlighet att hästen kan göra allt detta i samlade, balanserade gångarter och därutöver en lite högre form som krävs för MSV. Om nu inte hästen är en oerhört grym talang, förståss.

Om jag var spekulant på hästen skulle jag överväga vad ägaren säger. Har ägaren en sund uppfattning om ridning och unghästar? Har den erfarenhet sedan förut av unghästar? Vad har den sålt för hästar sedan tidigare?

Att hästen gör skolor och div rörelser är ingen omöjlighet. Men hur görs de? Utförs skolorna några steg 5-10 eller är det hela långsidor? Vilken form gör han de i? Vilken form arbetar de honom i? Är det en form med mycket samling hela passet eller "plockar" de upp den några steg i slutet? Hur ofta har den blivit riden i per vecka? Hur länge per pass? Hur är han musklad? Det är många frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag skulle bestämma mig om ett köp.

Priset ffa borde ge en rimlig riktlinje på vad det är för kvalité på hästen. Vore denna häst en riktig talang, med lätt för sig, så borde priset ligga på +100 000 kr.
 
I Msv B:1 (2003) ingår:
öppna (långsidan), sluta (långsidan), skrittpiruetter, galoppombyten, ryggning
 
Det står att det var 8 hästar som startade.

12 anmälda, 8 startande, 2 placerade
 
jag har hittat ett resultat på hästen, oplacerad i en regional LA:4 med 217 poäng.
 
So what, den räknas som startad även om den bryter av någon orsak.
 
Alltså.. det dom sa.. var att hästen var tränad i MSV dressyr inte att han var "tävlingsklar". Dvs. det dom menade måste ju vara att dom tränat dess rörelser med honom.

Anledningen att dom säljer honom har att göra med att dom vill ha en travhäst.. men när dom körde in honom så hade han inte rätta gnistan så då lämnade dom i väg honom på inridning för att sen sälja..

Dom har inte ägt någon annan häst, utan är ute efter en travhäst nu.

"Att hästen gör skolor och div rörelser är ingen omöjlighet. Men hur görs de? Utförs skolorna några steg 5-10 eller är det hela långsidor? Vilken form gör han de i? Vilken form arbetar de honom i? Är det en form med mycket samling hela passet eller "plockar" de upp den några steg i slutet? Hur ofta har den blivit riden i per vecka? Hur länge per pass? Hur är han musklad? Det är många frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag skulle bestämma mig om ett köp." Kan inte svara på något av de där frågorna.. utan jag har bett ägarna om hon som red in honom(instruktren)´s telefonnummer så ska höra henne.. men sen gör det inte mig något om inte han kan så mkt utan vill mest ha en go kamrat att fara ut å rida/köra lite me i bland å träna lite lättare dressyr..

Han behöver helt klart mer muskler det ser man ju och det ska jag träna nu i sommar(givetvis senare oxå)
 
Han behöver helt klart mer muskler det ser man ju och det ska jag träna nu i sommar(givetvis senare oxå)


OM det stämmer det som är skrivet här ovan så ska du INTE träna mer muskler utan låta den stackars hästen få en riktigt lång sommarvila, annars kan du lika gärna göra smörgåspålägg av den med en gång.
 
Ta det lugnt med häststackarn annars kommer både hans psyke och fysik knäckas inom kort. Tänk dig själv att gå 1-9an på ett år....
Låt hästen få sommarlov med kanske lite skogsridning och till hösten börjar du bygga upp muskler och smidighet, inte fokusera så mycket på själva rörelserna. Att trampa en 5-åring är inte bra även ifall han nu kan det, hans kropp hänger helt enkelt inte med.
 
Men vänta nu...

Anledningen att dom säljer honom har att göra med att dom vill ha en travhäst.. men när dom körde in honom så hade han inte rätta gnistan så då lämnade dom i väg honom på inridning för att sen sälja..

Dom har inte ägt någon annan häst, utan är ute efter en travhäst nu.

Du säger att hästens ägare har lämnat hästen på tillridning, att det är deras första häst och att de egentligen vill ha en travhäst (=travfolk?). Dessutom har jag för mig att jag läste någonstans i den här tråden att du sett ägaren rida hästen på mjuk mark (jag hittar inte det inlägget nu).

Förlåt om jag låter fördomsfull - jag har själv kört travhäst i många år innan jag började med ridning - men det låter som att antingen har ägarna ingen som helst aning om klassystemet i dressyr och därför har de bara hasplat ur sig MSV eftersom det låter "bra" i dressyrväg, eller så har inridaren påstått detta för att det ska låta bättre för ägarna. Sen funderar jag på (om det nu stämmer att du skrivit det där om att ägaren red den på mjuk mark - vet inte var jag fick det ifrån) om ägaren verkligen är så duktig att de kan rida MSV-rörelser på hästen om det är den första hästen de äger.

Hur mycket kan du själv? Har du möjlighet att bedöma vad hästen egentligen kan, eller kan du ta hjälp av någon kompis?

Att den dessutom nu är omusklad säger allting, tycker jag. Då har den inte tränats i några medeslvåra rörelser på rätt sätt.

Dock kan det iaf vara en fin häst för dig. Travare är trevliga hästar och om den nu är riden så pass att den rör sig taktfullt och på tygeln så är väl det en bra utgångspunkt? Men då blir ju priset lägre än för en MSV häst förstås.

/Camilla
 
Det går att lösa hästlicens för travare hos SRF. en kompis har det till sin.

Många varmblod går som distans hästar & där behövs licens i regionalt och uppåt.
 
Jo det vet vi, grejen var bara att vissa travare inte registreras som varmblodiga travare utan som halvblod, fast nu var ju "den" hästen halvblod och ingen travare.
 
End renrasiga travare får registreras på stc. samt end frysmärkta hästar reggas där. Är inte hästen frysmärkt så antingen så brydde sig inte ägarna om det alls, antingen på ointresse eller så var det ej "renrasig"

Travarna får end. betäckas m reg "godkänd" travhingst, Får inte korsas för då blir avkomman en korsning Dvs får ej starta eller reg i Stc`s databas samt bli frysmärkt.

Stenhårdkoll numera
 
End renrasiga travare får registreras på stc. samt end frysmärkta hästar reggas där.
En sanning med modifikation! Jag har en alldeles äkta, rasren och blodtypad svenskfödd kallblodstravare som inte är frysmärkt, men hon är registrerad hos STC. Hon har stamboksnummer 1 (SKT1) i STC:s tredje stambok. Där registreras travstammade hästar som inte registrerats som föl, och de får inte starta i travtävling i Sverige.

Immer
 
(Gått B- tränarkurs) Men hade inte en tanke på det, svårt att komma ihåg alla regler & paragrafer har TR:n nere i finrummet, får bläddra igenom den igen.
Men det du skriver stämmer när jag tänker efter riktigt.

Tack för du kompletterade mig
 
Re: SJälvklart är den halt!

Jag tror inte att det är möjligt att utbilda en häst, vilken som helst på tio månader så att den kan gå Msv. Är en häst utbildad till Msv så ska den kunna utföra de rörelser som finns med i programmet tillfredsställande. Om det sen är en travare så är det ju ännu svårare spec. ifall den gått på travet för då har den utvecklat fel muskler för ridning och då behöver hästen först utveckla sina "ridmuskler" och sen stärka dem oerhört mycket osv. Jag tror att det är fysiskt omöjligt. Om hästen sen skulle kunna göra detta på tio månader så borde psyket vara rejält förstört efter att ha stressat så som man måste göra för att hinna med att utbilda en häst till Msv på tio månader.

Kort sagt, det går inte!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp