Bukefalos 28 år!

VBL.val. ,5 år -MSV DRESSYR

Lars Lithander :bow: skriver i sin "dressyrridning och hoppning" från 1973:

" Master Rufus e.Garant - Madame Rufus xx vann 1943 som 6-års remont dressyrtävlan svår B i Stockholm under författaren.
Den hade då dresserats i nio månader.
1947 vann hästen svår armétävlan under Hans von Blixten-Finecke oh 1952 vann Master Rufus, då 15 år gammal,
den olympiska dressyrtävlingen under Henry S:t Cyr."


Så uppenbarligen är det varken en fysisk eller psykisk omöjlighet.
Vad en "svår B" innehöll framgår inte så jag vet inte hur jämförbart det är med dagens svårklassdressyr, men en msv motsvarade den säkerligen.
 
End renrasiga travare får registreras på stc. samt end frysmärkta hästar reggas där.
En sanning med modifikation! Jag har en alldeles äkta, rasren och blodtypad svenskfödd kallblodstravare som inte är frysmärkt, men hon är registrerad hos STC. Hon har stamboksnummer 1 (SKT1) i STC:s tredje stambok. Där registreras travstammade hästar som inte registrerats som föl, och de får inte starta i travtävling i Sverige.

Samma för mig. Har en kbl-valack som inte är frysmärkt eller så men han är ändå reggad i STC. Norskfödd, förvisso så jag vet inte om de gjorde undantag men han har både tävlat och placerat sig ett antal ggr på travet. :bump:
 
Cox: Den svåra B klassen var kanske specialutformad för unghästar. Jag kan ingenting om hur klasserna var då men det kan ju ha varit så att det fanns unghästklasser upp till svår A eller något och att den här hästen då hade nått rill unghäst svår B. Men vad vet jag. Men jag tycker fortfarande att det låter omöjligt och tänker fortsätta tro det.
 
Det undrar jag. Det tog hästen 4 år till att vinna svår armetävling (vad det nu innehåller)?? Kanske typ St George??
Så jag tror inte remont Svår B är direkt medelsvår.

Man red väl typ in hästarna som 4 - 5 åringar på den tiden och dom skyndade väl knappast upp i klasserna förr som dom gör idag, så jag tror inte dom hade utsatt sina hästar för den pressen, dom hade mer vett än så förr i tiden har jag fått intrycket av.

Sedan var hästen i fråga ingen travare som gått på travet heller :smirk:
 
Det låter ganska osannolikt.. En 5-årig travare. Nu ska man ju ha i baktanke att den behöver ju inte ha varit startad på trav, utan bara inkörd. (läst andra trådar).
Om den nu går "msv" så ja, tråkit o få förslitningar för tidigt på den pållen.. Fast jag ska ju säga att det är inte ömöjligt att få upp en travare i högre dressyrklasser, inte alla pallar det, men jag har utbildat en till La:4 nivå, såldes senare o tävlat med fina resultat till o med l:A 4.
Men att en 5 åring skulle gå msv.. Nej =)
 
Lithander använder sig av 3 begrepp i tävlingssammanhang:

LÄTT :
kort-, arbets- och ökad trav, kort-, arbets- och ökad galopp, enkla byten, volter i alla gångarter, halt ur alla gångarter, ryggning, vändning på fram- och bakdel, skänkelvikning.

MEDELSVÅR:
förutom samma rörelser som i lätt dressyr fast i högre grad av samling även skolor, galoppombyte i språnget, och byten i serier.

SVÅR:
högre grad av samling, utöver det "saxen" i samlad galopp, galoppiruetter,byten i varje språng, passage, och piaff.


hästen ifråga gick remontklass svår B. (läs ovan under rubriken "svår")
ja, remontklass är unghästklass.

Hur lämpligt det är att gå fram i den hastigheten är en annan diskussion, men uppenbarligen klarade sig hästen från både kropppsliga och mentala men.
 
för att det inte ska bli några missförstånd; Master Rufus och alla andra ridhästar inom militären var halvblod, eller möjligtvis fullblod.
 
Men dom begreppen du har radat upp är ju samma begrepp som finns idag i dom "vanliga" klasserna i dressyr :confused:

JAg tror nog inte att remontklasser (unghästklasser)i svår rider piaff och piruetter och passage och byten i varje :smirk:
 
Men dom begreppen du har radat upp är ju samma begrepp som finns idag i dom "vanliga" klasserna i dressyr
exakt!
jag radade upp dem eftersom du i ditt senaste inlägg ifrågasatte klassernas innehåll.

vad som skiljde unghäst åt från ordinära klasser vet jag faktiskt inte, men du kan nog räkna med att Svår B motsvarade dagens MSV, med råge.

Det är alltså inte en fysisk eller psykisk omöjlighet för en unghäst som ridits i 9 el 10 månader att utföra detta (som vissa i den här tråden hävdar)
nej, hästen var ingen travare.
 
Nu är ju detta EN häst som ni skrivit om.
På den EN hästen så finns det kanske TJUGO som inte klarar det.
Förr var man säkert lika mån om hästens välbefinnande som idag MEN däremot så har det kommit fram och undersökts mycket sedan dess.
Se på dressyrhästarna hur de såg ut förr. Flertalet var utav den lite kompakta, runda typen. Idag har man kommit fram till att det inte är så bra för hästens ben tex. utan man väljer i stället de lite lättare hästarna.
Samtidigt så är det mycket prat om att en häst med "uppförsbacke" har lättare för sig m.m m.m.
De här teorierna och mycket därtill fanns inte förr så jag litar mer på dagens forskning och undersökningar.
Med detta jag skrivit ovan så menar jag att idag så är man så medveten om skador och risker så man tränar inte upp en häst idag till högre klasser på så kort tid.
Nu visar det ju sig att det finns ju dom som gör det ändå men då tycker jag att det är brist på kunskap inom utbildning.
 
Ja det var en häst jag gav som exempel, men om det fanns unghästklasser upp till svår dressyr så förutsätter jag att det fanns tävlande hästar i dessa klasser också.

Lithander var en mycket skicklig hästkarl och dressör, jag förstår att ni som inte läst hans böcker och satt er in i hans utbildningsmetod rynkar på näsan, det gjorde jag också till en början.

Att utbilda en unghäst på så kort tid är inget jag skulle prova på, och förhoppnigsvis ingen annan heller som inte har kunskapen och skickligheten som krävs.
 
Ok, som du skriver så fanns det ju antagligen fler hästar på denna nivå i ung ålder . Som tur är så vet man (förhoppningsvis) bättre idag att inte utbilda unghästar så fort.
 
Jag förstår fortfarande inte att du tror att unghästarna gick svår dressyr :confused:

Tror du verkligen att 6 åringar gick piaff och passage och byten i varje eller har jag missuppfattat det. *förvirrad*

Det är ju som i unghäst VM inte är det VM i svårighetsgrad bara för att det heter VM.
 
du har inte missuppfattat mig, jag är övertygad om att hästarna utförde de mer avancerade rörelserna i remontklasserna.
jag ser ingen anledning till att en 6-åring som från första början är korrekt riden inte skulle kunna utföra rörelserna.
 
Jag läser nog texten på ett annat sätt än ni andra:

Master Rufus e.Garant - Madame Rufus xx vann 1943 som 6-års remont dressyrtävlan svår B i Stockholm under författaren

Detta utläser jag som att Master Rufus var en 6-års remont alltså: en 6-åring vilket då ansågs som remont, när han vann "dressyrtävlan svår B". Några unghästklasser har jag aldrig hört talas om på den tiden?

Med andra ord - Master Rufus var 6 år när han vann svår B - en helt vanlig klass med hästar i alla åldrar.

Armétävlan, som väl nämndes i texten, gissar jag är en "kombinerad tävling" för officerare mm. Lite i stil med fälttävlan, åtminstone med flera grenar. Känner igen det litegrann från den litteratur jag har läst, en del berättelser av gamla officerare.

Mvh Cissi
 
hm...ja det är mycket möjligt!
jag har inte heller hört talas om några unghästklasser, men jag kan inte utesluta att de fanns.
men din tolkning låter logisk...man blir lätt hemmablind när man läser en text många gånger!

armétävlan däremot har jag tolkat på samma sätt som du, många av de som tävlade överhuvudtaget var ju militärer.
 
men hur kommer det sig då att 6 åringarna idag knappt kan göra ETT enda galoppombyte bra när dom kunde göra byten i varje på den tiden??
Piaff och passage kan dom ju knappt göra när dom är 12 år nuförtiden.
Hästmaterialet var ju även betydligt sämre förr eller??

Jag tycker det är rent av djurplågeri att rida piaff,passage,piruetter,byten i varje , saxen osv på en 6 åring och jag vill fortfarande tro och hoppas att så inte var fallet.

Hur kan du tycka det är normalt efter ett års ridning???
Varför tar det nästan 7-8 år idag när det knappt tog 1 år på den tiden??
 
Jag jobbar inte som beridare så varför många av dagens hästar inte kan utföra rörelserna på ett bra sätt kan jag inte svara på.
Men om du läser hästlitteratur från förr och jämför med dagens kommer du märka att det finns stora skillnader, man kan knappt tro att det är samma djur/sport de handlar om (nu syftar jag rent ridmässigt)
Därför är det inte så konstigt att även reslutatet var annorlunda.

Jag har aldrig påstått att jag tycker det är normalt för en häst att gå svår dressyr efter ett års ridning, däremot att en 6-åring som ända sedan start (3-4 års ålder) blivit rätt riden inte borde ha svårigheter att göra det.
 
fast på 2 år inklusive vila finns det ingen ridning i världen som kan få upp den styrka och smidighet i muskler senor och leder som gör att hästen är färdig för detta arbete.

hästens muskelatur, senor,leder och ligament har väl inte förändrat funktion idag om man jämför med förr?
 
Jag kan inte prata utefter egen erfarenhet eftersom jag inte har provat själv och kommer förmodligen aldrig göra det heller, men enligt pålitliga källor finns (fanns!) det ridning som kan träna upp hästens styrka till den nivån på 2-3 år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 918
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp